Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: hoeveel waypoints in apparaat?  (gelezen 8100 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
hoeveel waypoints in apparaat?
« Gepost op: 28-10-2008, 16:46 »
Het laatste jaar ben ik drenthe en overijssel aan het doorklieven.

Dit doe ik met een roadbook a4 op het stuur, waarbij ik mapsource topokaart NL gebruik.
Zo heb ik zelf een a4 rol van kaarten gemaakt met Noord nederland.
Tevens heb ik alle onverharde wegen, gewijzigde in 3 point groene lijnen, lekker dik, De mogelijke offroad snelwegen van Nederland. Bevalt me wel heb je een mooi overzicht van het gebied.

Tijdens het trackzoeken, teken ik aan of het wel of niet met motor berijdbaar is op de kaart.
Ook heb ik een gpsmuis die mijn gereden track opneemt.
Thuis aangekomen open ik de file geef op alle gereden paden aan met een groene waypoint, wel berijdbaar, rood waypoint niet berijdbaar afgeloten., blauw opmerkingen, koe oversteekplaats, of over het erf. Tevens teken ik nieuwe tracklijnen in die niet in mapsource NL aangegeven zijn.



Nu zit ik toch over een gps na te denken, en zag ook bij Noppy de edge 605.

Maar nu bezit deze file al over de 1000 waypoints en dat worden er nog veel veel meer.
Maar kan ik ook in de verschillende garmin apperaten TOPO NL laden en tegelijk al die waypoints.

Word dat geaccepteerd?

Zag bij edge 605 staan:

Basemap:  yes 
Ability to add maps:  yes 
Accepts data cards:  microSD card (not included) 
Lap history:  1000 laps 
Waypoints/favorites:  100 
Routes:  50 



100 waypints is wel erg weinig

Graag jullie mening!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #1 Gepost op: 28-10-2008, 17:10 »
Ik lees bij www.gps.nl
Uiterst gevoelige GPS ontvanger voor snelle acquisitie en verbeterde ontvangst onder dicht bladerdek en tussen hoge gebouwen
Ingebouwde GPS antenne
USB interface aansluiting voor vlotte data transfer naar de computer
Oplaadbare Li-Polymeer accu; batterijlevensduur tot 15 uur
Navigatie functionaliteit op basis van waypoints en autorouting via optionele City Navigator cartografie
Afmetingen: 5,14*1,09*2,54 cm (B*L*D)
Gewicht: 105 gram
USB interface aansluiting voor vlotte data transfer naar de computer
Scherm: 33*37 mm (B*H), 176 x 220 pixels, kleuren TFT scherm
100 opgeslagen punten TBC
Track log: 13.000 punten TBC
Edge 705: Luchtdruk sensor voor hoogte profiel
Edge 705: Hartslag- en snelheid/cadans meet mogelijkheid met draadloze communicatie
Windows PC en MAC compatible

Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #2 Gepost op: 28-10-2008, 18:49 »
Je zou van de waypoints POI (POINTS OF INTEREST) kunnen maken en een gps kunnen zoeken die daarmee overweg kan. Mijn 278 kan bijvoorbeeld plm 20000 poi aan. Nu je al in waypoints werkt is het alleen wel veel werk zaken op te zetten. Duizenden waypoints kan je volgens mij nooit in een gps kwijt, maar misschien weet iemand dat beter. Ik werk eigelijk alleen met tracks en trackpoints.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #3 Gepost op: 28-10-2008, 18:50 »
Je zou van de waypoints POI (POINTS OF INTEREST) kunnen maken en een gps kunnen zoeken die daarmee overweg kan. Mijn 278 kan bijvoorbeeld plm 20000 poi aan. Nu je al in waypoints werkt is het alleen wel veel werk zaken op te zetten. Duizenden waypoints kan je volgens mij nooit in een gps kwijt, maar misschien weet iemand dat beter. Ik werk eigelijk alleen met tracks en trackpoints.

Wel een mooi projekt trouwens.

oeps nu staan er twee.
Marcel

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #4 Gepost op: 28-10-2008, 20:19 »
Met de hint even op internet gezocht:

POI omzetten naar GPX en omgekeerd
Dit programma converteert het GPX formaat naar het CSV (POI) formaat en omgekeerd.
Je kan Waypoints in Mapsource maken en deze bestande dan converteren naar POI.
http://www.masterclass.com/gpxtopoi/gpxtopoidownload.html

GeePeeEx Editor is een ander programma dat speciaal ontwikkeld is om GPX-files aan te passen of te converteren.
http://geepeeex.googlepages.com/

nu heb ik de file opgeslagen als.gdb, dat moet dus in mapsource als .gpx en dan omzetten naar een poi bestand .csv.

omdat ik nog gps heb kan ik het niet uitproberen.
nu staan er drie verschillende soorten waypoints groen rood en blauw in het .gdb.
als je deze omzet in .cvs krijg je dan ook drie verschillende soorten poi in het .cvs bestand
Misschien dat zoiets met geepeeex converter te veranderen is.


Als ik vanuit mapsource met drie verschillende soorten waypoints google earth open, dan krijg ik allemaal dezelfde punten, geen verschil tussen groen, rood blauw. En dat was net niet de bedoeling.







Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #5 Gepost op: 28-10-2008, 21:35 »
Als je drie verschillende soorten poi hebt moet je het volgende doen.
1 type zet je om/bij elkaar in een cvs-bestand, die noem je bijv type1.csv. Daar maak je een icoontje bij in de vorm van een .bmp en die noem je type1.bmp. Dat doe je met je verschillende soorten waypoints. Die 3 csv bestanden zet je met je 3 bijbehorende bitmap-afbeeldingen allemaal samen in 1 map. Vervolgens laad je alles tegelijk met poi-loader naar je gps.
De bitmap die je maakt is niet groter dan 22x22 pixels.

Nou plaatje lukt nu niet zo (?), is ook niet zo belangrijk. Idee is dat je zelf aardige icoontjes kan maken.

Onderstaand een icoontje dat ik voor LPG stations in Frankrijk heb gemaakt


OK, nu wel
Marcel

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #6 Gepost op: 28-10-2008, 22:43 »
ik heb nu drie verschillende waypoints in een.gpx bestand.

dan zou dat inhouden, dat alle waypointen van hetzelfde symbool moet knippen en plakken in mapsource en drie nieuwe gpx files aan moeten maken. dat is lastig zijn er nu al over de 2000.

die dan om te zetten zijn in drie cvs en dus poi en dan komt jouw verhaal

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #7 Gepost op: 28-10-2008, 23:05 »
Heb een Qeust, om gereden tracks weer opnieuw te kunnen rijden moet ik ze omzetten naar routes, max 250 way points per route a max 50 routes..
Dus 12500 way points [nooit geprobeerd er zo veel op te zetten]
Maar deze way points zie je dus alleen als je de desbetreffende route activeerd,,
Max 500 way points permanent zichtbaar
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #8 Gepost op: 28-10-2008, 23:12 »
Precies, drie bestanden en drie bijbehorende icoontjes. Zo splits je ze uit naar soort.

Och, je had het ook kunnen bedenken als het er 10000 waren, dus het valt nog mee toch ;)

Ik begreep dat ze als waypoint zijn onderscheiden met drie verschillende symbolen. In Mapsource kan je de waypoints rangschikken naar naam, maar OOK naar symbool. Dan zijn ze makkelijk te knippen en plakken toch.



Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #9 Gepost op: 28-10-2008, 23:16 »
max 250 way points per route a max 50 routes..
Dus 12500 way points [nooit geprobeerd er zo veel op te zetten]

Max 500 way points permanent zichtbaar

Dat laatste cijfer gaat het om, die 12500 zijn zoals je zelf al aangeeft niet zichtbaar als referentiepunten in je scherm. Het zijn ook eigenlijk geen waypoints, maar routepunten of viapunten.
Marcel

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #10 Gepost op: 28-10-2008, 23:34 »
Ik begreep dat ze als waypoint zijn onderscheiden met drie verschillende symbolen. In Mapsource kan je de waypoints rangschikken naar naam, maar OOK naar symbool. Dan zijn ze makkelijk te knippen en plakken toch.


ja, zo onderscheiden, dat had ik ook al zo gevonden
de helft is groen driehoek helft rood driehoek.
dat is dus ctrl indrukken en 1000 hetzelfde symbool aandrukken.
Of anderom ctrl-a indrukken en dan ctrl vasthouden
helaas is het programma mapsource, dat is zo zo traaag.
helaas heb ik er versie 6.14.1 op staan, mooi grafisch, maar zo zo traag
en dat knippen en plakken voor grote hoeveelheid data is zozozozo traag.
net of hij vastloopt.


de conclusie is dat het zo werken met waypoints niet makkelijk is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #11 Gepost op: 28-10-2008, 23:44 »
Ik zou 6.14 maar snel verwijderen en weer naar een versie lager gaan. Ook veel werk met het opnieuw installeren van alle kaarten. Garmin in nog erger dan Microsoft. Eerst dumpen op de markt en vervolgens afwachten wat er uit die markt komt. Maar dat is een ander onderwerp.

In de juiste volgorde zetten, de eerste selekteren, shift ingedrukt houden en dan de laatste van je selectie aanklikken. Werken in partjes van 50 of 100 gaat het beste.
Marcel

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #12 Gepost op: 29-10-2008, 09:07 »

In de juiste volgorde zetten, de eerste selekteren, shift ingedrukt houden en dan de laatste van je selectie aanklikken. Werken in partjes van 50 of 100 gaat het beste.


die functie kende ik nog niet, bedankt scheelt weer veel werk.
kan dan mooi ook een poi maken van benzinestations
heerlijk zo'n forum,

nu nog een apperaat die veel POI aan kan.
wie o wie heeft een antwoord?

we zouden in het forum eigenlijk standaarden moeten ontwikkellen.
welke symbolen bmp te gebruiken, hoe, waar de waypoints plaatsen.
er zijn van die paden waar je de ene kant wel in mag en de andere kant niet. dus twee wayponts elk aan het beging van het pad. sommige paden zijn "eigen weg" etc.

Kan je in mapsource ook eigen symbolen toevoegen?
Heb hier nog niet naar gezocht, wellicht staan er al veel meer symbolen te downloaden op het net.

dat lpg symbooltje heb ik ook nodig, gas3 rrijder!!



Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #13 Gepost op: 29-10-2008, 09:59 »
kwam dit tegen

http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=545

What is xImage? xImage allows you to retrieve and update images on your GPS. For example, xImage makes it possible to get a screenshot from most GPS models. In addition, with certain newer models, xImage allows you to update some images (splash screen, waypoint symbols, etc.) with your own creations.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: hoeveel waypoints in apperaat?
« Reactie #14 Gepost op: 29-10-2008, 10:52 »
Hier de verschillende custom waypoint categorieen:
http://www.elsinga.net/custom-waypoint-symbols.html

Nu nog een allroadmaniacs categorie:

wie heeft er een groene en rode ARM bitmap, of een allroadwiel in groen en rood met zwarte noppen
of logo,wiel met kruisje en vinkje