Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Je 'aanmelden' in landen  (gelezen 2840 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 46
Je 'aanmelden' in landen
« Gepost op: 04-11-2008, 13:21 »
Hoi :)

Net nieuw op het forum (zie voorsteltopic) en maar even een topic openen met een vraag meteen.

Ons plan/doel is een wereldreis van > een jaar.
We gaan aardig wat landen op onze reis zien uiteraard, maar er zijn vast verschillende categorieën:

-landen waar je alleen doorheen rijdt opweg naar een ander land
-landen waar je 1 a 2 overnachtingen hebt
-landen waar je voor langere periode wilt verblijven omdat je er óf veel wilt zien, of het land gewoon te groot is om in een paar dagen te doorkruisen.

Omdat je toch met zijn tweeën (in ons geval) in een soort van afzondering rondreist, lijkt het ons verstandig om je 'aan te melden' bij de ambassades in dat land (die van Nederland dus) met een verwachte incheck-datum, en op het moment dat je in-checkt geef je aan hoe lang je er verwacht te blijven: heb je 2 dagen na die uit-check-dag je nog niet écht uitgechecked, dan moet men gaan denken aan een zoekpoging :P

Zoiets.

Hoe doen jullie dit als je naar (meerdere) verre landen gaat?
Neem je van te voren (dus al bij het plannen van je reis) contact op met de ambassades, wat zeg je ze, wanneer neem je tijdens je reis contact op dat je 'eraan komt', of is het niet van toegevoegde waarde óf doen ambassades dit niet 'graag'?

Alvast bedankt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Je 'aanmelden' in landen
« Reactie #1 Gepost op: 04-11-2008, 14:01 »
Dat is niet waar een ambassade voor is. Ik denk ook niet dat ze mee werken aan dit volg systeem. Beter als je zelf twijfel aan je veilighijd maar het land dat niet aan geeft (risicozone word je wel door de ambassade ontvangen maar krijg je vragen wat je er dan te zoeken heb, dat wil je ook niet) is thuis iemand op de hoogte houden die de ambassade kan bellen wanneer er mogelijk problemen zijn. Maar ook dat heeft het risico, wat als je even niet kan mailen:?

Ik heb gewoon niets gedaan mbt. ambassade, op die ene keer dat ik ze echt nodig had na. Toen ik iets te onvrijwillig bij de ind. van Sudan zat hebben ze me prima geholpen. Had ik eerder gebeld zonder dat er problemen waren denk ik niet dat ze tijd hadden om mij te volgen door het land dat ze daar vertegenwoordigen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: Je 'aanmelden' in landen
« Reactie #2 Gepost op: 04-11-2008, 20:58 »
Op de site van het ministerie van buitenlandse zaken minbuza.nl staan per land adviezen. Bij sommige landen wordt aangeraden je te melden bij de ambassade of het consulaat en dan staan er ook emailadressen bij. Bij andere landen waar niet zo'n dergelijk advies staat heeft het volgens mij helemaal geen zin om je te melden. 
't is natuurlijk wel handig om van te voren telefoonnummers en emailadressen te verzamelen, just in case.....

Maar ehhh... welke "gevaarlijke" landen ben je van plan te gaan bezoeken ? 
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 46
Re: Je 'aanmelden' in landen
« Reactie #3 Gepost op: 04-11-2008, 21:07 »
Het zijn niet zozeer vanuit politiek oogpunt gevaarlijke landen die we aan willen doen hoor, daar rijden we 'gewoon' omheen ;)

Het gaat hier vooral om grote landen met een lange doorreistijd en écht onvoorspelbaar weer waar er gewoon wel eens iets flink mis kan gaan als zijnde ongelukken en zulks :)

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Je 'aanmelden' in landen
« Reactie #4 Gepost op: 04-11-2008, 22:40 »
Interesseert ze geen donder. Je kunt beter dan, als je echt een risico-traject door moet, een bericht naar huis geven dat je dan en dan weer op zult duiken. Maar idd wat als je heel onschuldig oponthoud krijgt..

Risico-trajecten kun je wellicht met n omweg mijden? Vraag de lokalen! Of met anderen 'meerijden'.. in konvooi, kan ook.

Mijn ervaring is dat ook in die zin de soep niet zo heet wordt gegeten. Gewoon gaan! De rest zie je ter plekke wel. In veel landen of gebieden kan iets vandaag niet.. morgen weer wel. En vice versa..

Wat je je wel moet realiseren is dat in Europa bijvoorbeeld, we leven in een bubble van veiligheid. Daarbuiten is de grote boze wereld waarin jij je, vanuit een luxe-positie, 'op avontuur' begeeft. Maar de wereld is geen speelfilm.. of toch wel: je leert vanzelf acteren!

Ik heb wel ns n keer een Kalashnikov onder mn neus geduwd gekregen en t enige wat ik zo snel in mn schrik kon bedenken was: Shit die is cool mag ik m ns zien?? Wapens zijn naast gevaarlijk ook bijvoorbeeld een status-symbool..

Maarre... mijn beste advies: ga heen waar je wilt.. en vraag het aan de lokale bevolking.

Groetjes, een heeeeel veel voorpret toegewenst!!  8)

PS. Carnet-de-passages weet je van, neem ik aan..?


 
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 46
Re: Je 'aanmelden' in landen
« Reactie #5 Gepost op: 05-11-2008, 10:28 »
Interesseert ze geen donder. Je kunt beter dan, als je echt een risico-traject door moet, een bericht naar huis geven dat je dan en dan weer op zult duiken. Maar idd wat als je heel onschuldig oponthoud krijgt..

Risico-trajecten kun je wellicht met n omweg mijden? Vraag de lokalen! Of met anderen 'meerijden'.. in konvooi, kan ook.

Mijn ervaring is dat ook in die zin de soep niet zo heet wordt gegeten. Gewoon gaan! De rest zie je ter plekke wel. In veel landen of gebieden kan iets vandaag niet.. morgen weer wel. En vice versa..

Wat je je wel moet realiseren is dat in Europa bijvoorbeeld, we leven in een bubble van veiligheid. Daarbuiten is de grote boze wereld waarin jij je, vanuit een luxe-positie, 'op avontuur' begeeft. Maar de wereld is geen speelfilm.. of toch wel: je leert vanzelf acteren!

Ik heb wel ns n keer een Kalashnikov onder mn neus geduwd gekregen en t enige wat ik zo snel in mn schrik kon bedenken was: Shit die is cool mag ik m ns zien?? Wapens zijn naast gevaarlijk ook bijvoorbeeld een status-symbool..

Maarre... mijn beste advies: ga heen waar je wilt.. en vraag het aan de lokale bevolking.

Groetjes, een heeeeel veel voorpret toegewenst!!  8)

PS. Carnet-de-passages weet je van, neem ik aan..?


 

dank voor de info en tips :)

en de Carnets kennen we ja ;) we gaan ook nog een goed overzicht maken van waar we ze nodig gaan hebben, aanvraaginfo, etc. Tijd zat ;)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Je 'aanmelden' in landen
« Reactie #6 Gepost op: 05-11-2008, 10:31 »
Ben één keer naar een ambassade geweest in Ethiopie omdat ik een 'letter of reccomendation' nodig voor het visum van Sudan, verder niet. Ik zou er niet teveel moeite in steken en ik denk dat ze bij de ambassade niet zitten te wachten op deze extra administratie, maar dat kun je altijd ff vragen. Als je toch het gevoel van veiligheid wilt houden, laat dit dan via het thuisfront lopen, zodat die eventueel de ambassade kunnen inschakelen...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)