Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: tools om band te repareren  (gelezen 7768 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
tools om band te repareren
« Gepost op: 13-05-2017, 21:23 »
Beste mensen,


naja jaren op circuit te hebben gereden was ik opzoek naar een andere uitdaging en ben ik de allroad wereld in gegaan. nieuwe motor gekocht en eerste vakantie naar oostenrijk geboekt.
nu ben ik een tool kit aan het samen stellen om eventuele problemen te verhelpen.
zoals een lekke band. ik heb net michelins anakee wild eronder gedaan met binnenband.
nu ben ik opzoek naar ervaringen om de hiel van de velg af te drukken.
de meeste doen het volgens mij met hun standaard
nu heb ik ook de bestbrakr gezien van bestrest, lijkt goed te werken maar bestaat uit hoop onderdelen en kost 230 dollar zonder verzending.
ook bestaat beadpro van motion pro. twee lepels maar lijken me ook erg groot om mee te nemen. kosten ongeveer 85 dollar zonder verzending.
iemand ervaringen met deze systemen of zegt iedereen gewoon met de standaard werkt perfect??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: tools om band te repareren
« Reactie #1 Gepost op: 13-05-2017, 21:36 »
Vertel eens wat voor motor je hebt.
Voor veel motoren heb je dat gereedschap niet nodig en zelfs niet de standaard.
Ik althans niet, en ik heb toch al aardig wat lek gereden.

Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
Re: tools om band te repareren
« Reactie #2 Gepost op: 13-05-2017, 21:44 »
ik heb een 2017 800gs adventure. standaard zat er anakee 3 onder. heb er nu zelf anakee wild omheen gedaan aangezien ik meer grip zocht naast de weg.
aangezien de 800gs binnenbanden bevat is het handig om wat bij je te hebben om gedeeltelijk de band te demonteren om binnenband eruit te halen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: tools om band te repareren
« Reactie #3 Gepost op: 13-05-2017, 21:56 »
De zijstandaard kun je gebruiken voor tubeless velgen.
Voor tube type velgen zijn 2-3 bandenlepels voldoende om de band van de velg te halen.

Verder is een plaksetje handig en een ventielsleutel noodzakelijk.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
Re: tools om band te repareren
« Reactie #4 Gepost op: 13-05-2017, 22:16 »
bedankt voor je reactie,

ik moet zeggen toen ik die anakee 3 eraf ging halen dat ik ze echt met apparaat van de velg moest drukken. dus vandaar dat ik eigenlijk iets zocht daarvoor mocht ik onderweg ergens staan.
zal sowieso eens naar een paar goeie bandenlepels opzoek gaan!! want de ene is de ander niet ben ik ook al achter gekomen.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 727

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
Re: tools om band te repareren
« Reactie #6 Gepost op: 14-05-2017, 09:46 »
dat is ook een goeie. die heb ik inderdaad met mountainbiken ook altijd bij me

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1525
Re: tools om band te repareren
« Reactie #7 Gepost op: 14-05-2017, 10:03 »
bedankt voor je reactie,

ik moet zeggen toen ik die anakee 3 eraf ging halen dat ik ze echt met apparaat van de velg moest drukken. dus vandaar dat ik eigenlijk iets zocht daarvoor mocht ik onderweg ergens staan.
zal sowieso eens naar een paar goeie bandenlepels opzoek gaan!! want de ene is de ander niet ben ik ook al achter gekomen.


Vorige week in Frankrijk 2x achterband lek gereden (1x lek, 1x plakker los). Die is ook lastig van de velg te drukken door de breedte van de velg (KTM 990). Lomp met de laars lukte niet maar uiteindelijk ging het eenvoudig met de bandenlichters. Tussen de band en veld zetten en naar binnendrukken. Als één cm los is gaat de rest binnen een seconde ook!
KTM 990 Adventure S 2006 / Yamaha WR450F 2006 / Beta 125 REV-3

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: tools om band te repareren
« Reactie #8 Gepost op: 14-05-2017, 11:55 »
en dan dat pompen daarna hè. Zo vermoeiend...  ;D



Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: tools om band te repareren
« Reactie #9 Gepost op: 14-05-2017, 22:17 »
1 binnenbandje van 19" kan in geval van nood zowel voor als achter gebruikt worden. Ik plak nooit, doe er liever een nw biba in. ik neem trouwens altijd gewoon 2 biba's van de juiste maat mee dan hoef je later niet nog een keer te wisselen.

om gewicht te besparen is het altijd slim om afspraken te maken met je rijmaten, op mijn CRF zitten 2 bandenlepels en een voor biba, bij maat 1 een pompje en achter biba en bij maat 2 het gereedschapsetje .... zo valt het allemaal wel mee
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 93
Re: tools om band te repareren
« Reactie #10 Gepost op: 15-05-2017, 11:44 »
19 inch biba werkt echt prima voor voor- en achterband.
Goede bandenlichters is het halve werk. Koop die van Hazet of Gedore of zo.
Die bandenlichters hebben namelijk een "korte" en een "lange" kant.
Als je de korte, gebogen, kant gebruikt bij het monteren van de band is er een veel kleinere kans dat je de binnenband lek prikt.
En als je de bandenlichters van max 30 cm lang neemt kan je ze makkelijk meenemen op de motor of in een rugzak of zo.


De CO2 patronen kan je het beste bij een groothandel of via internet bestellen.
De patronen die worden gebruikt voor o.m. bierpompen zijn exact dezelfde als degene die voor de bandenpomp apparaatjes worden gebruikt.
Het enige waar je op moet letten is de aanduiding van het gewicht van de patronen (16Gram).
Bij motor- en fietszaken kosten die patronen al gauw 1 tot 2 euro per stuk.
En via de groothandel of internet kosten ze rond de 50 cent.
Ik heb een kleine 10 jaar geleden 100 van die patronen in Duitsland gekocht voor zo'n 50 cent per stuk.
Daar heb ik nu nog steeds "plezier" van... ;)


Werkt prima i.c.m. met bijvoorbeeld de SKS Airchamp. Niet duur en in de SKS Airchamp passen 16G CO2 patronen met en zonder schroefdraad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: tools om band te repareren
« Reactie #11 Gepost op: 15-05-2017, 12:12 »
Bandenlepels van 30cm in je rugzak.
Dat moet jezelf weten natuurlijk.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
Re: tools om band te repareren
« Reactie #12 Gepost op: 15-05-2017, 15:22 »
bedankt airhead!!


mijn leverancier heeft ze van hazet gewoon liggen, en gaspatronen heb ik nog van mijn mountainbike.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 109
Re: tools om band te repareren
« Reactie #13 Gepost op: 16-05-2017, 10:15 »
Heb zelf al meedere solo reizen gedaan met de ktm 690.

Heb zelf 3 bandenlichters van motionpro, één moersleutel voor zowel voor- als achteras, handpompje met co2 patroon, wat groene zeep om het er makkelijker op en af te krijgen, plakkers en één 19inch resereband

Sent from my D5803 using Tapatalk

Pijn is een emotie en emoties kan je uitzetten
https://www.youtube.com/channel/UCpc97twAUGNyZubSfNx3JpQ

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: tools om band te repareren
« Reactie #14 Gepost op: 16-05-2017, 11:35 »
Ik had vorige week in NoordFrankrijk weing plezier van die CO2 patronen, het patroon spoot leeg in de buitenlucht, niet in de band. Werkt zo'n klein fiets dingetje met schroefdraad patronen beter?
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R