Ik snap dat ze iets willen/moeten doen. Maar leuk vind ik het niet.
Terug van de rallymotoren met twee of zelfs vier cilinders (Yamaha) naar eencilinders vond ik al een flinke achteruitgang. De twins leken terminste nog op de motoren die we zelf op de weg gebruiken. Het was de start van de allroads, wat uiteindelijk de tweewielige SUV's werden. Een eencilinder als reismotor is toch een stuk beperkter - net als de Aprilia 450 twins.
Vervolgens kwam de beperking tot 450 eencilinders. De motorblokken afgeleid van de snelste crossers en enduro's, maar hebben onderhuids weinig meer gemeen met wegmotoren. Als ze dan nu terug moeten naar 250-jes
... Op de crossbaan geen groot verschil, maar in een rally of op de weg een levensgroot verschil. Dan lijkt het misschien nog op die Honda CRF250 rally-look all-road motor, maar het komt toch wel ver van mijn hobby te staan. Hooguit interessant om te kijken hoe de fabrikanten de blokjes - die nog hoger belast gaan worden - heel kunnen houden over een hele rally.
De routes zijn een stuk technischer geworden dan ze waren in Afrika. Maar als je 1 route hebt voor auto's, vrachtwagens en motoren, dan ontkom je niet aan stukken die voor motorrijders betrekkelijk eenvoudig zijn - en dus snel. Zeker als je beseft dat ze in enkele honderden meters al ruim boven 120km/h zitten. En als er dan een stuk van 30 km in zit, dan wordt het natuurlijk snel en saai, dus dubbel gevaarlijk.
Ik snap nog niet helemaal wat die navigatie-tablet gaat opleveren boven een voorgekleurd roadbook. Behalve een paar bomen.