Waarom al dat moeilijke ombouwen? Sommer heeft voor € 389,00 een 24 liter tank die zo past op een EXC vanaf 2004.
Die tank past niet 'zomaar'. Als je over de schrik heen bent van de afschuwelijke oranje kleur, die ook totaal vloekt bij het (ook al lelijke) oranje van KTM, dan kom je er achter dat de tank niet helemaal "af" is.
Hij wordt geleverd met 1 kleine benzinekraan (dezelfde als bij een 640 Adventure aan de rechterzijde). Die kraan moet je rechts monteren omdat daar een standaard kraan tegen de uitlaat aan komt. Een standaard EXC kraan zou je wel links kunnen monteren.
De bijgeleverde benzineslang past niet op het aansluitpijpje van de carburateur.
De beugel afsteuning naar het frame moet aan beide zijden een stuk weggeveild worden omdat je anders niet bij de bovenste boutjes van de carterplaat bevestiging kan komen.
Verder is het aan te bevelen om de standaard tanksteunen aan het frame (bij een EXC) extra bij te kopen om deze te bevestigen aan de radiateurs (zijkant).
De opening tussen tank en radiateur opvullen met een foamstrip (van een LC4) en aan de bovenzijde van de radiateurs loopt de tank nauwelijks vrij. Dit is op te lossen met rubber.
Vooraanzicht en zijaanzicht is ok, maar als ik op de EXC zit dan doet de tank me denken aan m'n BMW R100 GSPD, Wat een joekel......
Voordeel is wel dat je geen benzinepomp nodig hebt, dit i.t.t. een 28l tank van een Adventure, en de standaard EXC buddy past er zo op. Verder voordeel is dat je het benzine niveau door de tank heen kan zien bij een beetje schudden
.
Naar mijn mening is deze tank of een kleinere 18l LC4 tank, met de nodige aanpassingen voor dit type, de beste keuze voor een EXC (ieder moet natuurlijk zijn eigen voor en nadelen afwegen) ombouw naar Rallye-Raid