Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie  (gelezen 5469 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Gepost op: 27-07-2014, 14:29 »
In september ga ik drie weken naar Tunesie, om voornamelijk zand te rijden. Ik rij op een XT600e (afgelopen vier jaar gebruikt voor woon/werk) en word begeleid door 3 vrachtwagens. Voor mij is het de eerste keer dat ik een offroad trip ga doen, en op de endurotraining van Toine van Dijk na heb ik 0 ervaring.

Ik ben inmiddels aardig op weg om mezelf en mijn motor voor te bereiden op de trip. Met betrekking tot kleding/protectie heb ik goede tips gekregen tijden de endurotraining en de outfit is nu nagenoeg kompleet. Mbt de XT heb ik nog wat vragen:

- Ik heb extra mee:
  • lagers (wiel/achterbrug),
  • voor- en achterwielen+schijven+banden
  • 2x voor- en achter remblokken,
  • voor- en achter binnenband,
  • koppeling/remhendel,
  • ketting/tandwielset.
  • 1 oliewisselset (filter/olie/pakkingen)
  • 1 set koppelingsplaten
  • 2x 20 liter jerrycans (+acerbis 24 liter tank)
Ruimte is geen issue, budget wel. Ik twijfel nog over een extra set assen? Wat gaat er doorgaans als eerste kapot? Is 1 set koppelingsplaten en 1 oliewisselset voldoende?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #1 Gepost op: 27-07-2014, 14:53 »
3 vrachtwagens! dan kan je wel genoeg spul meenemen. Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt met slijtage en dat je al de juiste dingen noemt. Het is eerder klein uitstekend spul wat stuk gaat bij een valpartij. wielassen krijg je niet kapot denk ik. Klein en wat wel eens kapot kan tijdens een onschuldig schuivertje: achterrem/schakelpook. Misschien nog een extra stuur mee?
wiellagers hoef je niet mee te nemen, als je al een reserve set wielen meeneemt. maargoed, niet zo duur en neemt weinig ruimte in.
achterbruglagers zou ik bij twijfel nu al vervangen, dan ga je die niet stukrijden in 3 weken en heb je er daar geen omkijken naar.
Have fun!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #2 Gepost op: 27-07-2014, 15:37 »
er gaat alleen stuk wat je niet bij je hebt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #3 Gepost op: 27-07-2014, 15:56 »
Yip,

Dus neem ook maar een bougie, gas/koppelingskabel en luchtfilter mee ;)

En tja wat is er in die 1000ende zand km kapot gegaan bij me, koppelingskabel/hendel, lekke banden, remhendel en een bigendlager [ die x kwam ik dus niet op de brommer thuis ;) ] ow en wat spiegels en knippers en kentekenplaathouder :D en hier en daar een x een bout ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #4 Gepost op: 27-07-2014, 16:22 »
Stuur is wel een goeie tip inderdaad. Zo'n stalen stuur is zo krom.
Of thuis al vervangen door een alu exemplaar, minder werk onderweg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #5 Gepost op: 27-07-2014, 18:21 »
Vooral luchtfilters

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #6 Gepost op: 27-07-2014, 18:40 »
Vooral luchtfilters
Die slijten toch niet?  ;)
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #7 Gepost op: 27-07-2014, 20:11 »
Misschien investeren in bib mousse?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #8 Gepost op: 27-07-2014, 20:25 »
Genoeg duct tape en tyraps. Gebruik veel loc-tite. Uiteindelijk trilt er vanalles los en kapot.


Als je het moelijk heb in de duinen (dus vooral in het begin en de duinen in Tunesie kunnen erg zacht zijn) kan je olie erg heet worden, misschien is dan een extra wissel niet overbodig. Als je het eenmaal doorhebt heb je genoeg koeling.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #9 Gepost op: 27-07-2014, 22:06 »
Kettingschakel (en kettingbreker), kroonsteentjes, stukje elektriciteitkabel, zekeringen, paar reservebinnenkabels, diverse boutjes, moertjes schetsplaatjes en een paar slangeklemmen. Daar mcgyver je een heel stuk mee weg.

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #10 Gepost op: 27-07-2014, 22:35 »
Misschien investeren in bib mousse?


 :stupid:


En anders zeker meer dan een biba per wiel...
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4367
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #11 Gepost op: 28-07-2014, 07:29 »
In de woestijn liggen maar weinig spijkers en volgens mij heeft ie geen haast (geen wedstrijd).
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #12 Gepost op: 28-07-2014, 21:52 »
Bedankt voor alle tips!

Het is inderdaad absoluut geen race. Ik heb getwijfeld over BIB mousse, maar dat gaat me toch wat boven mn budget. Meer dan 1 extra binnenband per wiel is dan idd wel een overweging.

Luchtfilters is ook zoiets: Ik ga mijn K&N luchtfilter thuis wisselen voor een orginele (heb ik hier ergens gelezen), en neem 1 extra orginele mee. Aangezien ik ze schoon kan kloppen (dagelijks?) moet dit voldoende zijn toch?

Ik heb mijn orginele stuur al ingewisseld voor een renthal, die zou heel moeten blijven.

Gas- koppelingskabel en bougie staan inmiddels ook op het lijstje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #13 Gepost op: 28-07-2014, 22:16 »
Een binnenband is zowieso fijner.


Over de weg 1,5 bar erin en in die zachte duintjes 0,8 - 0,9. Zo'n grote vrachtwagen heeft vast perslucht aan boord.


Wat me er wel aan doet denken, een bandenklem is dan ook wel weer fijn.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
« Reactie #14 Gepost op: 28-07-2014, 22:45 »
Bandenklem, ik moest het even googelen maar weet nu eindelijk waar dat gaatje voor is in mn velg :)

Ik moet toch mn Michelin Deserts toch nog monteren, voor een tientje is dit geen slecht idee als ik dat zo lees.