Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Stichting opzetten  (gelezen 12995 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Stichting opzetten
« Reactie #105 Gepost op: 28-02-2013, 15:03 »
@Oossie: in een van je eerdere postings gaf je aan dat er een verzekering voor organisatoren zou zijn. Weet je dat zeker?

die is er altijd, zodra je maar betaald. Check speedsecure maar eens, zij doen ook voor dagevenementen verzekeringen (zoals training bij Toine van Dijk) Hoe anderen dat doen weet ik niet zoals Gerjan met zijn Oerweekend.

Waarom neem je een verzekering? Dat lijkt me eerder de vraag.

De vraag van Ferd is er eentje van waar heel veel organisatoren mee worstelen. Hoe borg ik dat ik iet hoofdelijk aansprakelijk gesteld kan worden.
Dit is interessant zeker als je het stuk van Oliver leest mbt auteursrechts (zou ook hier kunnen spelen!) en de beheerder van de het forum hoofdelijk aansprakelijk gesteld word.
Een rechter zal ook wil weten wat ik er aan heb gedaan om onheil te voorkomen, dat kan door een risico inventarisatie te doen. Zodat je evenementen de risico's helder hebt en dit ook kenbaar maakt naar diegene die jou track/route rijden. Dan wel deelnemen aan jou ritje. Maar ook wat je via het forum bv insluit of verspreid aan intellectuele eigendommen.

Vanwege auteursrecht maak ik via dirttrack alleen gebruik van eigen media in welke vorm dan ook. Of ik heb toestemming gevraagd, maar dat is een heel gedoe en vraagt nogal wat tijd. Omdat ik voor dirttrack ook de mogelijkheden aan het verkennen ben (ritten, tracks, training etc) volg ik dit draadje met grote interesse en opent ook weer ogen.
Gelukkig heb ik al eens met een vereniging mbt verzekeringen te doen gehad zodat ik wel iets weet.

Het beste is om je aan te sluiten bij een landelijke organisatie waarbij door een lidmaatschap je gebruik mag maken van hun verzekering. (zo iets als de KNMV, LOOT, MON etc) dan is het relatief betaalbaar om eventuele hoofdelijke aansprakelijkheid als bestuurder te verzekeren.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Stichting opzetten
« Reactie #106 Gepost op: 28-02-2013, 16:43 »
Mooie discussie zo, werkt ook wel in de hand dat ik eigenlijk niet weet waar ik aan toe ben..... Helaas ook een aantal reacties die niet echt steekhoudend zijn (Allroadmaniacs zal meer zijn dan alleen communicatieplatform zoals ik in een eerdere reply aan heb gegeven) en inderdaad ook een gevalletje van auterusrecht wat met en stichting niet mijn kop zal kosten.

Verzekering voor organisaties is iets wat lastig is, maar er zijn mogelijkheden:


Ik zal binnenkort eens een werkbezoek daar in de buurt plannen en dan even bij hun binnen stappen (zijn in ieder geval de gaskosten gedekt).

Verder ben ik nog druk bezig met informatie verzamelen en lezen. Valt allemaal niet mee, hoe dieper je gaat hoe moedelozer het wordt, zeker gezien sommige rechtelijke uitspraken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Stichting opzetten
« Reactie #107 Gepost op: 28-02-2013, 16:56 »
haha, idd Ferd. Van Teijlingen is een aardige vent die je veel kan vertellen! En belangrijker begaan is met alles wat naar auto/motorsport riekt. Hij heeft zelf ook gecrosst.

Hoe ver ben je nu al met wat je wil bereiken met vereniging/stichting/bedrijf? Want daar gaat het uiteindelijk om.


Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2325
Re: Stichting opzetten
« Reactie #108 Gepost op: 28-02-2013, 18:12 »

Een ritje van ''ons'' is toch niet op de crossbaan?
De topics waar ik naar verwijs zijn specifiek voor evenementen activiteiten op de crossbaan. Daar ligt m.i. meer risico dan bij een Brabo600.

Post Merge: 28-02-2013, 18:15
@Ferd: je zou de huidige ARM-activiteiten ook in een subboard alleen voor leden kunnen plaatsen. Op die manier is het lastiger voor derden om "de organisatie" te achterhalen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Stichting opzetten
« Reactie #109 Gepost op: 28-02-2013, 19:04 »
die is er altijd, zodra je maar betaald. Check speedsecure maar eens, zij doen ook voor dagevenementen verzekeringen (zoals training bij Toine van Dijk) Hoe anderen dat doen weet ik niet zoals Gerjan met zijn Oerweekend.
Klasse aktie van Speed-secure!
Zo'n jaar of 4 geleden stak iedereen nog zijn hoofd in het zand, (ook KNMV) maar nu lijken er toch mogelijkheden. Het bestaan van zo'n verzekering betekent vervolgens overigens ook dat iedereen die min of meer professioneel een rit organiseert wel zo'n verzekering zal moeten afsluiten. Neem het OER-weekend: dat ging voor een deel over Duits grondgebied; en daar hebben de deelnemers geen dekking op de WA-polis.

Overigens ben ik ook nog steeds op zoek naar een WA-dekking voor deelname aan rally's in het buitenland. Dat is mij nog niet gelukt; ook niet via de assurantiebeurs. Speed-secure biedt dat ook niet aan bij mijn weten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Stichting opzetten
« Reactie #110 Gepost op: 28-02-2013, 19:52 »
Jawel hoor. Een hele zwik dakargangers is daar verzekerd. Ik ook trouwens. Vorig jaar voor Albanie afgesloten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Stichting opzetten
« Reactie #111 Gepost op: 28-02-2013, 19:57 »
WAM-dekking voor een niet FIM-rally? Ik bedoel: ik weet van de ongevallenverzekering en zo, maar de WA-dekking?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Stichting opzetten
« Reactie #112 Gepost op: 28-02-2013, 20:26 »
ik heb ook speedsecure verekring voor rallies in het buitenland en crossen op banen in het buitenland. Oa. voor de Libya rally afgesloten.
Wel zo handig. Heb het komplete pakket afgenomen, kost wat maar beter safe then sorry.


@E-Jay, ze bieden dus ook dekking voor rallies in het buitenland, bel ze anders ff.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Stichting opzetten
« Reactie #113 Gepost op: 28-02-2013, 21:34 »
Doe ik.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Stichting opzetten
« Reactie #114 Gepost op: 01-03-2013, 09:33 »
De topics waar ik naar verwijs zijn specifiek voor evenementen activiteiten op de crossbaan. Daar ligt m.i. meer risico dan bij een Brabo600.

Post Merge: 28-02-2013, 18:15

@Ferd: je zou de huidige ARM-activiteiten ook in een subboard alleen voor leden kunnen plaatsen. Op die manier is het lastiger voor derden om "de organisatie" te achterhalen.

Dan zijn we het dus eens, dat zijn gewoon evenementen in mijn ogen, en je dient je dus ook appart te verzekeren, ook is een kenteken niet nodig op een crossbaan. Lijkt me dat de crossbaan en de organisator verantwoordelijk zijn voor de deelnemers. (wel voornamelijk bij groffe fouten). Alsin zorgen voor vlaggers als dat nodig is, kwaliteit van de baan controleren.

Ik doelde dus op het verschil tussen de crossbaan en de openbare weg.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Stichting opzetten
« Reactie #115 Gepost op: 01-03-2013, 09:45 »
Ik doelde dus op het verschil tussen de crossbaan en de openbare weg.

bij calamiteiten zal de eisende partij geen verschil maken.
Belangrijker:
- definieer evenement
- definieer organisator

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Stichting opzetten
« Reactie #116 Gepost op: 02-03-2013, 01:11 »
bij calamiteiten zal de eisende partij geen verschil maken.
Belangrijker:
- definieer evenement
- definieer organisator

Waarom niet? Verschil tussen weggebruik en sport? Bij crossen doe je bewust ''rare'' dingen, die normaal op de weg niet mogen. Ook is daar een club mensen die bv het parcour prepareert, verantwoordelijk is voor de staat daarvan, etc.
Bij de openbare weg moet je (of word van je verwacht) als bevoegd berijder van een gekentekend voertuig die verantwoordelijkheid zelf nemen, gevaren inschatten etc.

Er zijn met ritjes misschien twijfelgevallen te noemen, als er niet staat dat je er niet mag rijden betekend het niet automatisch dat het de bedoeling is etc.

De kale betekenissen:
Een evenement is een georganiseerde gebeurtenis.
Een organisator is iemand die iets organiseert. (in dit geval het evenement)

Waar het verschil in mijn ogen voornamelijk zit is dat op een crossbaan de organisatie in grotere maten van invloed is op het evenement. Ze kunnen je tijdens rondes afvlaggen, etc.

Bij een ritje is de organisatie beperkt tot een begin locatie en een eind locatie en een weg daartussen die in mijn ogen als richtlijn gebruikt kan worden. Het is niet aan die organisator om te zeggen ''je mag daar niet rijden'', ''je gaat te hard'' , hiervoor is de politie. Neem een springride, daar was de ''organisator '' ook niet aanwezig als organisatie tijdens de rit, die persoon reed lekker mee, en vroeg aan het einde of je een leuke dag had gehad. (wat mijn inziens een prima werkt voor dergelijke ritjes)
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Stichting opzetten
« Reactie #117 Gepost op: 02-03-2013, 12:43 »
Kwam deze nog tegen.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1304
Re: Stichting opzetten
« Reactie #118 Gepost op: 16-03-2013, 13:37 »
wij noemen ons dan ook geen organisator maar een coördinator. Wij staan ook niet bij de ingang om iedereen te controleren. Alles is al geregeld achter de schermen. Jullie zijn ook geen deelnemers ( want dat ruikt als naar een deelnemer van een organisatie. Men is dan op dat moment een gebruiker van de openbare weg en je rijdt volgens een track. En het heet dan ineens "midsummer", brabo600, springride track gerelateerd aan de track naam.
Dit doe je toch zelf ook als je op een gps-track rijdt.

En als een midsummer,brabo600-er, springrider tegen een ander voertuig rijdt, dan is dat tussen de verzekeringspartijen, en in mijn beleving niet de coördinators van ms,brabo,springride want immers zei leveren alleen track hoe met zou moeten rijden.
Ik denk persoonlijke dat er geen rechtsvervolging kan plaatsvinden. Echter als vrijwillige coördinator maak ik me wel steeds grotere zorgen. Kunnen we dan niets meer coördineren voor het ARM met in de gedachte misschien worden we wel vervolgd door partijen.
Of moeten we iedereen op een rit, een formulier laten tekenen dat men afstand doet van rechtsvervolging voor de trackcontroleurs en coördinatoren. Is dat dan een optie. Ik teken graag een afstandsverklaring van rechtsvervolging bij ARM ritten. Alleen om de ARM-coördinatoren te kunnen ontlasten. Hoe doet AD ketelaars dat dan?

Orange is the color.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Stichting opzetten
« Reactie #119 Gepost op: 16-03-2013, 14:24 »
Afstandsverklaringen hebben núl waarde bij zaken met hele hoge inzet.


Afstandverklaringen zijn leuk als het gaat om een deuk in je kreukelzone.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.