Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Vragen DR-Z 400S (inmiddels gekocht)  (gelezen 10259 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2114
Vragen DR-Z 400S (inmiddels gekocht)
« Gepost op: 16-08-2013, 21:49 »
Ben al een tijdje aan het denken over een "lichte" en redelijk onderhoudsarme noppenbrommer. Op verschillende fora gelezen dat een DR-Z 400 dan een logische keus is. Nog even verder gekeken en besloten dat een S vanwege praktischer en zuiniger beter bij mij past dan een E.
Nu wil ik morgen gaan kijken bij 3 DR-Z's:
- 2004, nieuwe banden, ketting, tandwielen en handkappen, ??? ? km, €2.000 bij Overveld Parts in Halle
- 2004, boekjes aanwezig, "zeer nette originele Suzuki DR-Z 400S", 15.000 km, €2.500 bij Hofland Motoren in Amersfoort
- 2004, "nieuwe banden e.d., technisch 100% in orde", ??? ? km, € 2.750 bij een particulier via marktplaats
Zijn er wellicht nog zaken waar ik in het bijzonder op moet letten vóór de aanschaf?
En bij welke km-stand heeft een DR-Z "veel gelopen"?
En is er iemand die ervaring heeft (in positieve of minder positieve zin) met Overveld en/of Hofland?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 506
  • R1150GSA
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #1 Gepost op: 16-08-2013, 22:16 »
Ik zou er alleen op letten dat het een 'E' wordt... Heb zelf een S gehad en die vond ik te tam.

Maar dat is miet echt wat je vroeg geloof ik.

Staat een mooie rally-prep E op het forum...
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 194
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #2 Gepost op: 16-08-2013, 22:38 »
Ik heb via Overveld een DRZ 400 E gehad en heb goede ervaringen met dit bedrijf. Het is een echte DRZ-specialist die zich volgens mij de laatste jaren meer richt op Kawasaki's. Ook de DRZ is mij altijd goed bevallen, fijne en makkelijke probleemloze fiets. Succes met je keuze!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2114
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #3 Gepost op: 16-08-2013, 23:00 »

Ik zou er alleen op letten dat het een 'E' wordt... Heb zelf een S gehad en die vond ik te tam.
Staat een mooie rally-prep E op het forum...
Voor de snelle stukken (over gravel, grind, zand met niet te diepe sporen) rechtdoor heb ik al een 1200GS :-)
Het gaat me om een relatief lichte fiets voor de uitdagender stukken (heul veul mul zand, blubber, technische langzaamaan-stukken,enz.), maar ik heb niet de ambitie om competitie te gaan rijden of anderszins het snelste jongetje van de klas te zijn, dat scheelt.
En ik heb begrepen dat er van de 10 pk verschil tussen S en E nog maar 5 overblijft als je de inlaat en uitlaat wat meer ruimte geeft.
Bij de S kan wat meer bagage achterop en knippers zijn ook wel handig voor op de weg.

@Jan: goed om te horen dat je positieve ervaring met Overveld hebt, maakt het al meer de moeite waard om naartoe te rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 506
  • R1150GSA
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #4 Gepost op: 16-08-2013, 23:14 »
Ik dacht precies hetzelfe, maar het grote verschil is gasreactie, gewicht, enz. Ga maar eens met beide rijden.
Find me on Phonebook

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2114
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #5 Gepost op: 16-08-2013, 23:19 »
Misschien moet ik dat inderdaad maar eens doen, Overveld heeft beide staan.
Feit is wel dat zo'n E weliswaar lichter, maar daarom ook retekaal is.

Die rally-E op hier op ARM is inderdaad wel een mooi apparaat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11140
  • In order to go faster - go slower
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #6 Gepost op: 17-08-2013, 05:08 »
Puntjes die aangeven hoe hij er aan toe is:

- compleet kaalgesleten carterdeksels (origineel zijn ze grijs) dan is er heel fors mee gecrosst of competitie mee gereden
- stepjes met heel veel speling erop (dan zijn de carterplaten misschien wel weer mooi opgefrist of vervangen, maar heeft hij toch veel geleden)

Checken met bokje in de showroom:
- speling op alle lagers, wielen, balhoofd, linkarm achter
- stand van slijtage ketting tandwielen
- na proefrit checken achter het voortandwiel of het droog blijft; keerring wil wel eens op zijn.

Checken direct na de koop:
- Even bij dealer warmrijden en in bijzijn van dealer even olieverversen: een inruiler die nooit geserviced is door de dealer zelf valt dan al snel op, vooral als de olie vol zit met alugruis en andere troep: laten staan
- Nokkenasspanner losmaken en tandjes tellen. Kan samen met klepspeling meten en kan bij dezelfde dealer mooi gebeuren

Heel veel succes bij de koop!

Voor de rest is hij redeiljk bomproof

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2114
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #7 Gepost op: 17-08-2013, 17:52 »
Praktisch lijstje Nop, thnx!

Ben vanmorgen eerst bij Overveld in de A'hoek langs geweest. De S was net verkocht. Vond ik op zich ook niet zo'n punt, want deze was "goed gebruikt" en gestript tot het een "E" behalve dan het blok. Dus geen spiegel, knippers maar ook geen tellers, alleen een dagteller.
Hij had ook nog een E staan, maar daar had ik ook niet echt een klik mee.

Hierna doorgereden naar Jan Hofland in Amersfoort. Aardige kerel, verkoopt normaal alleen weg motoren maar vanwege de goede staat ervan nu ook een DR-Z 400S uit 2004. Deze was helemaal origineel, had 15000 km op de klok en volgens de verkoper geen zand gezien. En inderdaad, nergens in een scharnierpunt of waar dan ook heb ik zand kunnen ontdekken! Ter hoogte van de laarzen zat wat lakslijtage aan het blok, verder alleen maar normale gebruikssporen. Proefritje gemaakt, blokje liep mooi soepel voor een eenpitter en was pittiger dan ik had gedacht.

Wat me opviel:
- in het expansievaatje van de koelvloeistof stond slechts een bodempje (met de motor op de jiffy) vloeistof
- na het afzetten van de motor hoor je een duidelijke klik, volgens de verkoper een automatische kleplifter geloof ik
- tandwiel achter begon puntig te worden en stellers stonden op maximaal => verkoper zorgt voor nieuwe kettingset
- lagers heb ik niet kunnen checken vanwege tijdgebrek, verkoper gaf aan ze te vervangen indien versleten. Dit kan ik evt. nog checken bij de aflevering

Kort gezegd heb ik het idee dat een S voor mij volstaat. En dat dit dan een hele mooie is voor een nette prijs.
Ik twijfel nog een heel klein beetje over de rally-DRZ van Dijkjoost hier op ARM, mijn gevoel zegt die is vet, mijn verstand zegt dat die altijd meer te lijden heeft gehad dan een DRZ die alleen maar asfalt heeft gezien. Als iemand van de kenners problemen ziet in de hierboven genoemde zaken, shoot me:-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 884
  • zonder strijd geen overwinning
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #8 Gepost op: 17-08-2013, 19:40 »
Kwam deze zojuist tegen op marktplaats
http://www.marktplaats.nl/a/motoren/motoren-enduromotoren/m708388647-suzuki-enduro-dr-z-400s.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
Misschien ook wel interessant.
 
Heb ook DRZ 400 S in garage staan en die bevalt prima

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2114
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #9 Gepost op: 17-08-2013, 19:44 »
Stond ook op mijn shortlist :-)
Die ik vandaag bij Hofland (motorzaak) heb gezien was duidelijk aantoonbaar niet off-road gebruikt, deze duidelijk wel. Hierom en vanwege negatief prijsverschil van €250 is deze (waar je naar refereert) minder interessant voor mij.

Post Merge: 17-08-2013, 20:20
De verkoper bood trouwens aan voor €140 er nieuwe banden op te leggen, Kenda Trakmaster.
Zouden dat fijne bandjes zijn? Ik heb geen aanhanger, dus een paar keer per jaar 10-100 km snelweg naar een allroadritje daar ontkom ik niet aan. Voor langere afstanden huur ik wel een aanhangertje.
Tips voor andere types banden in 80/100-21 / 120/90-18 zijn natuurlijk welkom.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1928
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #10 Gepost op: 17-08-2013, 20:37 »
De rally-drz van Joost is redelijk rustig gereden. Ook overigens krijgt het blok van een drz er in het terrein niet echt van langs; het zijn er niet zoveel die volgas geven in het zand. Op de weg is dat een stuk makkelijker.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2114
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #11 Gepost op: 17-08-2013, 20:42 »
Ik heb Joost vanmiddag even aan de telefoon gehad en hij klonk inderdaad niet als een rouwdouwer :-)
Maar ik denk gewoon dat die S van vanmiddag op dit moment beter past bij mij wensen. Wellicht denk ik er na 20 rally's anders over hoor.
Het liefst zou ik ze alle twee nemen: de S voor offroad en de E van Joost voor rally's. Maar dat gaat hem qua financiële kosten niet worden vrees ik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 506
  • R1150GSA
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #12 Gepost op: 17-08-2013, 21:34 »
Ga ook eens bij Joost kijken en rijden, is vlak bij Hofland en is veel aan gedaan.
Find me on Phonebook

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 1986
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #13 Gepost op: 17-08-2013, 21:43 »
Lastig verhaal: iedereen die met een S van de weg af gaat, wil er uiteindelijk toch (zo veel mogelijk) een E-versie van maken. Dan moet je dus weer gaan investeren. Een 2ehands E-versie heeft vrijwel altijd zand en modder gezien en zal nooit zo netjes zijn als een asfalt-S, maar je hoeft ook niet meer te investeren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 505
Re: Waar op te letten bij tweedehands DR-Z 400S?
« Reactie #14 Gepost op: 17-08-2013, 21:59 »
Ik ben wezen kijken bij de E van Joost. Echt een mooi ding en ziet er keurig uit! Spul netjes aangesloten, echt een kicken ding!  :) Liep ook netjes. Was starten-lopen en geen rare bijgeluiden.
Voor mij is hij het uiteindelijk niet geworden omdat het financieel niet goed uitkwam, dus ik heb een 'kale' drz E genomen, maar anders...