Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Roadbook houder vergelijk  (gelezen 52185 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Roadbook houder vergelijk
« Gepost op: 08-10-2011, 17:39 »
Eigenlkijk wilde ik hier de grote Roadbookhouder test gaan beginnen, maar bij gebrek aan ervaring met andere modellen moet ik me hier beperken tot de aluminium versie van het TT electrisch Roadbook.

Eigenlijk bevalt me deze Roadbookhouder wel.
Het ding rammelt echter verschrikkelijk (nog erger dan een KTM) en is te zwaar.

Wat is goed:
- Kan veel papier in (volgens mij meer dan in een MD).
- Is ook aan het eind van de rol nog in staat de rol op te winden
- Betrouwbaar, bij mij na vele jaren nog steeds goed.
  (ik heb er twee, één met kunststof wieltjes en één met metalen wieltjes).

Nadeel:
- Complex en niet (of nauwelijks) zelf te repareren.
- Zwaar, 1kg
- Er staat Touratech op (dus je rijdt sowieso voor lul) waardoor service duur is.
- Niet waterdicht
- Zware deksel (175 gram) die sluit door de papiergeleiding geforceerd onder spanning te zetten.
- De 'handgreep' van de deksel steekt uit. Afhankelijk van de plaatsing kan dit je kabels raken / plaatsing van
  een ICO beïnvloeden.

Als ik er een cijfer aan zou moeten toekennen zou ik wel voor een 8- willen gaan.

Ben heel benieuwd hoe een MD-Roadbook en een F2R roadbook bevalt en vooral ook hoe zwaar ze zijn. En niet te vergeten de Carbon uitvoering van TT die maar 540 gram weegt!
Post hier je ervaringen!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #1 Gepost op: 08-10-2011, 19:57 »
Fred, ik heb ook ervaringen met de TT, zowel met stalen als plastieken tandwieltjes.

Betreffende de klep, die kan je gewoon omdraaien, waardoor 'het handvat' aan de onderkant zit. De bovenkant van het deksel bevestig je dan met een stripje ductapen aan de kast zelf zodat je een soort scharnier krijgt. Voordeel is dan ook dat hij weer ietsje meer waterdicht is.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 125
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #2 Gepost op: 08-10-2011, 20:17 »
Goed initiatief. Wil me namelijk over niet al te lange tijd zelf een roadbookhouder cadeau doen dus zal dit topic nauwlettend blijven volgen.
Ben erg benieuwd naar de ervaringen met de F2R.

Groet
Siebe

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #3 Gepost op: 08-10-2011, 20:34 »
Ik rij al jaren met een TT met kunststof wielen. Eigenlijk nooit problemen mee gehad, dus dattie te complex is om zelf te repareren? Ik denk het wel, maar heb het nog nooit hoeven doen.

Maar wellicht dat het scheelt dattie bij mij achter het kuipje van de koplamp valt. Daardoor blijft 'ie ook met slecht weer meestal droog. Ik heb dus geen probleem met de waterdichtheid. Ik kan me voorstellen dat water in het ding voor (technische) problemen gaat zorgen.

Ik heb er nu ook een met metalen wielen liggen, maar nog net gebruikt. Maakt wel meer herrie dan die met kunststof wielen. 

De 5-knops TT stuurbediening vinnik helemaal super.

GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #4 Gepost op: 11-10-2011, 16:18 »
Ik heb 5 jaar een TT roadbookkastje gehad, aanvankelijk met kunststof tandwieltjes. Die werden na een jaartje gratis vervangen door metalen. Hij zat altijd op de motor, Ik heb nooit last gehad van een doorweekt roadbook door een lek kastje, dus m.i. is hij waterdicht genoeg.

Hij is een paar keer teruggegaan naar TT, voor die tandwieltjes en 2 maal een doorgebrand motortje.
De laatste paar jaar kreeg ik steeds meer problemen met de motortjes, eentje rammelde telkens los en door de contructie kon ik er niet goed bij om m zelf goed vast te zetten. Toen na een ritje over de weg het motortje onderin de bak lag, besloot ik een andere te kopen, en heb nu een F2R.

Over de F2R staat hier een . verslag van een ervaringsdeskundiger

http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=17047077&postcount=112

My F2R roadbook holder worked flawlessly during the safari rally. The cover kept dust and water out nicely and we had 0 problems with the drive system. There are a few bits I will relay back to the F2R boys that they may address in newer versions. The 2 main things are: The switch is currently hard wired into the road book so it cannot be replaced easily if it gets damaged on stage. The Rally Raid UK guys said they cut the wires and put a connector in and carry a spare switch. The 2nd small issue is that on the right side of the top cover there are 2 tabs with holes in them that slide over steel pins to retain that side of the cover. due to the excessive vibration in the event the aluminum deformed a small amount around the pins...so ill have to reinforce that spot in the future.

The rubber O ring that locks the left side of the lid on works well but can be a little hard toget on now and then. Had no issues with it breaking or getting hit. My team mates all liked the size of the scroll knobs as they are quite a bit bigger than those on the MD. Most people at the event were running MD's and several people had failures during the event and were forced to hand scroll.....statistically this is bound to happen.

All in all I give the F2R unit a thumbs up and recommend it to others. Its price allows you to buy two for almost the same cost as one MD and that way you have a full spare parts package.

Dat de bediening van het roadbook zonder stekkertje aan het roadbook vastzit vond ik wel vreemd, dus ik heb er een stekkertje tussen gezet. Verder doet ie het prima.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #5 Gepost op: 11-10-2011, 16:37 »
Ik heb nog een touratech rb-tt i over voor wie er nog eentje zoekt :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #6 Gepost op: 11-10-2011, 16:43 »
de F2R, heb ik sinds de breslau rally
De kabel zit idd vast aan het roadbook, vond ik niet hinderlijk, maar kan handiger, voordeel van geen stekker is mijn inziens minder kans op mailfunction met water.
er kan 12 M papier in(80 gr) gewicht geen idee.
 Wat ik wel handig vind... voor de prijs van 1 MD koop je twee F2R... dus met een extra stekkertje erbij dan kun je als je je roadbook plat hebt gereden en savonds weer een nieuwe opzetten en dan ben je net zoveel kwijt als een MD...(heb ik niet maar zo in theorie wel goed kunnen).
Service vanuit Portugal is uitmuntend, zeer snel en goed geregelt kan menig groot bedrijf een puntje aan zuigen. Nu kijken of de F2R in de woestijn het overleeft.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #7 Gepost op: 11-10-2011, 20:30 »
Heb een TT gehad, na een val op een rots brak aan een kant een tandwiel dus niet meer terug rollen. Tweede val die rally deed het printplaatje doorbranden. Dit kan je zelf solderen (staat er gens hier een foto van). Na heel wat ruil tandwieltjes was ik het zat dus nu ook een F2R die het heel goed heeft gedaan tijdens de Tuareg rally. Vol met zand liep ie vast (voorover afgestap in de duinen), nadat het zand eruit was liep ie weer perfect. Lekker simpel, goedkoop en er kan iig de 400km van dag 1,2, 6 en 7 van de Tuareg in (400km)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #8 Gepost op: 11-10-2011, 22:48 »
bla, bla, bla, en heb nu een F2R.


En wat weegt dat ding nu? Ben heel benieuwd want ik wil er ook wel eentje kopen.
En als je 'm dan toch gaat wegen ben ik ook heel benieuwd wat die aluminium beugels wegen.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #9 Gepost op: 17-10-2011, 21:24 »
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #10 Gepost op: 17-10-2011, 21:27 »
Acerbis!

+ gaat nooit stuk, niet zwaar, gaat veel papier in, remote aansturing
- zelf draaien
+ zelf draaien

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #11 Gepost op: 17-10-2011, 21:44 »
Jarenlang gebruik gemaakt van MD , prima ding , doet het altijd mits je er wat onderhoud aan pleegt , zoals schoonhouden van rolletjes waar de geleiders in lopen , een nadeel , hij heeft moeite met het gladde papier van de Tuareg rally en is niet geschikt om de andere kant op te draaien , de BMW rally motor is verkocht inclusief de MD , nu overgestapt op een FR2 , reden : goedkoop en volgens anderen behoorlijk duurzaam en probleemloos , heb er nu de Baja Saxonia mee gereden en inderdaad doet het prima , verder nog niet gebruikt dus nog te weinig ervaring om een goed oordeel te vellen , het ziet er in ieder geval tot nu toe prima uit.
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #12 Gepost op: 17-10-2011, 21:50 »
Mijn MD rolde prima de andere kant op in de tuareg jac... Geen punt
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2374
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #13 Gepost op: 17-10-2011, 22:35 »
Mijn MD rolde prima de andere kant op in de tuareg jac... Geen punt
Die van mij niet , vreemd  ::)
Yamaha WR250F 2015

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Roadbook houder vergelijk
« Reactie #14 Gepost op: 18-10-2011, 00:03 »
Zojuist (22:44 uur) even naar F2R de vraag gemaild wat het gewicht van die aluminium beugels is (inclusief 12 mm staaf).
Om 23:55 uur kwam het antwoord al: 350 gram.
Wat een snel antwoord!!!!

Zo'n F2R roadbook weegt dus inclusief de aluminium beugels en de bedieningsschakelaars maar 100 gram meer dan alleen het TT roadbook :-)

Da's een interessant alternatief!

Is er al iemand die ervaring heeft met die aluminium beugels?
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt