Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket  (gelezen 20019 keer)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #30 Gepost op: 05-04-2011, 15:48 »
Dus als ik het goed begrijp ga je middels electrolyse waterstof maken, die je vervolgens redelijk slecht gedoseerd bijmengt met de inlaatlucht. Die electrolyse kost energie, meer dan dat je ooit terugkrijg door die verbeterde verbranding.

Hier wordt je bedonderd imho. Slecht idee.


(kun je volgens mij nog beter een magneet om de brandstofleiding doen om de atomen te richten)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #31 Gepost op: 06-04-2011, 13:03 »
ja en vervolgens mag je belastingvrij rondrijden omdat je een waterstof-auto hebt.  LOL  ;) :D

Nee, mij overtuig je niet: Meer omzettingen met meer tussenstappen levert alleen maar meer verlies en dus slechter rendement.


De enige waar ik een beetje in geloof: Maak van brandstof electra en drijf daarmee je voertuig electrisch aan, met een kleine tussenaccu.

Nadeel: 1 omzettingstap via electra meer... = verlies, maar:

voordelen:
- Effecientere omzettng fossiele brandstof in electra door geoptimaliseerde 'motor': generator motor draait in optimum, bijv 1 toerental, 1 last. en niet zoals bij een conventionele auto/motor in lage deellast. Dit compenseerd het verlies behoorlijk!
- aftremmen op motor levert wat energie terug in de accu: Veel winst in de steden. Compenseert ook verliezen
- loskoppeling van energie-generatie en aandrijving: Biedt flexibiliteit voor toekomstige ontwikkelingen (brandstofcel, multi-source (extra zonnepaneeltje op je dak ofzo..)
- wel veel vermogen en koppel beschikbaar voor snel inhalen: Geen overidmensionering van de motor (zoals nu)
- 1 electromotor per wiel: makkelijke en volledige 2 cq 4 wiel drive, computer-gecontroleerd te maken.
- kortstondig rijden op alleen accu: Bied uitkomst voor emission-free zones, in grote vervuilde steden. (afhankelijk van je acuu, dit stimuleert dan toch ook de accu-ontwikkeling)

Je kunt dan bijv. beginnen met een micro-turbine motortje te nemen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #32 Gepost op: 20-05-2011, 18:30 »

De enige waar ik een beetje in geloof: Maak van brandstof electra en drijf daarmee je voertuig electrisch aan, met een kleine tussenaccu.


Suzuki heeft er nu eentje in productie:

Suzuki Burgman Fuel Cell
Suzuki Motor Corporation introduceert ‘s werelds eerste op waterstof aangedreven voertuig met een volledige Europese typegoedkeuring; de Suzuki Burgman Fuel Cell.
 
De milieuvriendelijke brandstofcel van de Burgman levert schone energie aan de elektromotor door waterstof te combineren met zuurstof uit de lucht. Voertuigen met een brandstofcel produceren slechts water als afvalstof en hebben geen schadelijke koolstofdioxide uitstoot zoals bij een reguliere verbrandingsmotor. Bovendien kan het benodigde waterstofgas uit diverse stoffen gewonnen worden en is een duurzaam alternatief voor de schaarse fossiele brandstoffen.

Bron:
http://www.suzuki.nl/motoren/suzuki-burgman-fuel-cell?waxtrapp=pztvzxCsHcPvCrSJgCuR

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #33 Gepost op: 20-05-2011, 21:41 »
En waar halen we de energie vandaan om die waterstof vrij te maken? ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #34 Gepost op: 21-05-2011, 05:53 »
Gewoon, uit oerhollandse wind- uh kerncentrales :-X

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 70
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #35 Gepost op: 21-05-2011, 12:33 »
Hoezo eerste op waterstof aangedreven voertuig? Waar zijn wij dan al die tijd eigenlijk mee bezig? :confused:

Oeps, niet goed gelezen. Wij hebben geen type goedkeuring.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #36 Gepost op: 30-05-2011, 20:50 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #37 Gepost op: 30-05-2011, 22:38 »
ja: want de truck zit hem in de auto zuiniger maken, en niet op een andere brandstof gaan rijden.

ALS ie dan zuiniger is, dan kan je daarna ook op andere bronnen rijden, diem minder energie-dicht zijn

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #38 Gepost op: 02-06-2011, 08:24 »
http://www.opel.nl/showroom/ampera/default.aspx

Opel heeft niets met waterstof,  zoals BMW. Maar zoals al verpakt zit in de naam Ampera, deze Priuskiller is 100% electrisch aangedreven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #39 Gepost op: 02-06-2011, 11:14 »
Lijkt me wel wat hoor,
Laadpaal regelen in de parkeergarage op het werk.....

En dan natuurlijk nog een versie die een licht aanhangertje mag trekken (zie ik niets van op de site, zal vast niet mogen)

O ja, verder moet ik natuurlijk nog veranderen in iemand die heel veel geld voor een nieuwe auto wil uitgeven

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #40 Gepost op: 02-06-2011, 21:10 »
Hier schijnt een hulpaggregaatje in te zitten voor als de stroom op is. Lijkt me niet dat hij een zware aanhanger kan trekken met drie motoren.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4774
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #43 Gepost op: 19-11-2015, 15:09 »
Toch maar een mirai bestellen?

Jammer dat het nog niet kan, én dat je nog bijna nergens kan tanken (kipsalade eiersalade verhaal)
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Auto op waterstof? Doe-het-zelf-pakket
« Reactie #44 Gepost op: 22-10-2016, 10:38 »
Bump: uitlaatgassen wellicht recyclebaar naar ethanol, dan is waterstofmotor niet nodig?

http://www.faqt.nl/recent/co2-veranderd-in-alcohol/

Interessante ontwikkelingen!