Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Progressieve vering op een all-road  (gelezen 3337 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Progressieve vering op een all-road
« Gepost op: 04-09-2020, 17:23 »
Ik overweeg een setje Hyperpros op m'n 2010 KTM 690 Enduro R te monteren.


In het verleden goede ervaringen mee gehad op m'n XT660Z Tenere.


Ik hoop m.n. dat de voorvork soepeler zal aanspreken. Nu doet ie t vooral goed bij een stevig tempo: de klappen zijn dan hard genoeg om t zaakje in beweging te krijgen. Bij langzamer tempo of subtielere hobbels is ie nogal stug. Op zich niet heel erg: de hele motor heeft dat spartaanse gevoel en dat heeft best z'n charmes.


Is t zinnig of niet? Iemand met ervaring met Hyperpro's onder een all-road ... en er ook mee t onverharde op gaat?


Grtn. Henk-Jan
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #1 Gepost op: 04-09-2020, 18:14 »
Er zit af-fabriek WP onder.
Gewoon de voor vork en achter demper laten service-en bij een WP specialist.
Die kan je ook adviseren welke veer (-en) icm met jouw lichaams gewicht.
Je kent je motor niet meer terug!


Ik heb goede ervaringen met Van Laar
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #2 Gepost op: 04-09-2020, 19:18 »
Heb ik m een paar jaar geleden ook heen gebracht voor onderhoud en afstellen/reshimmen voor en achtervering. Hielp wel wat, maar niet echt een grote verbetering.


Is ook tijd voor verse olie. Dus de voorkant moet er toch uit. De vraag is eigenlijk: kan ik er nog wat aan verbeteren als t toch uit elkaar ligt?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #3 Gepost op: 04-09-2020, 19:44 »
Heb mijn 690 laatst geserviced.
En advies van Andre motors.
Was dunnere vv olie.
Heb motorex gekocht maar weet zo niet meer welke dikte
Kan het vragen aan m.n zoon die thuis is anders weet ik het als ik weer thuis ben over 2 week.


En toen ook SKF groene keeerringen genomen.
Maar joh al vaker geschreven ik ben een lompo wat vering betreft.
Sommigen voelen 1 klikje verschil.
Ik betwijfel dat altijd.
Ik voel pas klein beetje verschil bij 15 klikjes.
Tis bij mij meestal gewoon goed.
Enne wp is zowat de grootste op deze aardbol dus die weten echt wel hoe je vering hoort te maken.
Anders Jacinto vragen hij heeft laatst z.n vering aangepast van z.n 701 maar dat zal wel ander type wp zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #4 Gepost op: 04-09-2020, 20:01 »

hier bij Bas geweest in Alphen,
dunnere olie, progressieve veer erin met het grootst mogelijk verschil, dus comfort bij rijden maar niet doorslaan bij onverwachte obstakels, ook skf's en polijsten van de poten, zeer tevreden, spreekt soepel aan ip^v wat te blijven hangen.
Toch mogelijk om strak bochten te nemen op het verharde en lekker door te rijden op het onverharde met reserve.
Maar nu ik ook een 790 daarnaast heb weet ik dat het nog beter kan, een setje van Dall Sogio gemonteerd en is nog wat comfortabeler.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #5 Gepost op: 04-09-2020, 20:18 »
member: ik ben ook niet zo’n fijnbesnaarde rijder en kan er best mee leven. Dunnere olie is makkelijk te proberen. Heeft geen haast dus laat me over 2weken maar weten. Andere low-friction keerkringen zijn er destijds door van Laar ingezet.


member: Bas ben ik destijds ook geweest: klaar terwijl je wacht. Prima zaak idd. Voor mij wel een eindje rijden.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #6 Gepost op: 04-09-2020, 20:31 »
Dunnere olie?


Een 2010 690er heeft nog een voorvork die heel goed is af te stellen qwa demping.


Alleen low-friction afdichtingen hebben niet zoveel effect.
In combinatie met DLC coating merk ik het wel.
DLC coating aan laten brengen op "ingelopen" poten, aal-glad....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #7 Gepost op: 04-09-2020, 21:47 »
Ja toch 5w 10w 15w

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #8 Gepost op: 05-09-2020, 02:18 »
Ja toch 5w 10w 15w
Stroop of lauwe Thee.....
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #9 Gepost op: 05-09-2020, 08:36 »
member:


member: Bas ben ik destijds ook geweest: klaar terwijl je wacht. Prima zaak idd. Voor mij wel een eindje rijden.



voor mij 330km maar ik heb het er voor over, voordeel is dat ze je motor in balans zetten en dat is soms meer waard dan betere vering voor een amateur zoals ik, David deed een proefrit voor en achter en ik kreeg een leuker rijwielgedeelte terug.


Inderdaad denk dat die coating het grootste effect zou hebben dan is dat plakkerig gevoel zeker weg, eerst wat sparen  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #10 Gepost op: 05-09-2020, 10:32 »
Zo.n coating aan laten brengen.
Dat is nu een mooi project om via forum hier een mooie groepsinkoop te doen.
Er moet toch eerst een stukje afgedraaid worden voordat de coating erop gaat?




Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #11 Gepost op: 05-09-2020, 12:01 »
Met een lineaire veer moet je de keuze maken voor het gewicht van de berijder, is dat bij een progressieve veer ook zo?
Bij een lineaire veer heb je ook de lineaire demping, die valt bij een progressieve veer voor een groot gedeelte in het water. Als een progressieve veer tegen de maximale "indrukking" komt en weer terug veert, heb je bij het uitveren redelijk veel demping nodig, op het eind van die beweging is er juist minder demping nodig. Hoe wordt dat geregeld?


Basis is altijd: je stelt de motor eerst af op je gewicht, dat doe je met de veren. De rest doe je of met de olie , luchtkamer en dempingafstelling.


Met de olie is de dikte eigenlijk al bepaalt door de fabrikant en daarop zijn de basis dempingssettings ook bepaalt.
Ik heb grote verschillen gemerkt tussen de verschillende 5w diktes. Zo is het ene merk veel stroperiger dan de ander, wat weer een volledig andere setting van je demping vereist. Zo is de WP olie ontzettend dun en de Motul weer veel dikker.


 BTW, heb je de voorvork goed uitgelijnd, staan de poten zuiver parallel?

450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #12 Gepost op: 05-09-2020, 12:45 »
Zo.n coating aan laten brengen.
Dat is nu een mooi project om via forum hier een mooie groepsinkoop te doen.
Er moet toch eerst een stukje afgedraaid worden voordat de coating erop gaat?


Nee, coating trekt in het chroom. Vult de evt. oneffenheden op in de chroomlaag.
Het beste is te laten coaten op ingelopen onbeschadigde poten, dwz de eerste afdichtingen hebben de oneffenheden/slijpsporen al glad gepolijst.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #13 Gepost op: 05-09-2020, 12:50 »
of je ook progressieve dempingkarakteristiek nodig hebt bij een progressieve veer? Geen idee. Op de Tenere en MT-03 heb ik alleen de veren vervangen en dat was al een flinke verbetering.

member waar heb je dat laten doen?
Wat ik me wel afvraag: de achter schokdemper van een 690 (en ook van een XT660Z) wordt via het link-mechanisme al progressief belast. Wat voegt een progressieve veer dan nog toe?


member: waar heb je dat laten doen? Hyperpro?
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Progressieve vering op een all-road
« Reactie #14 Gepost op: 05-09-2020, 18:12 »
Ik heb die poten laten coaten bij Van Laar.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....