Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Windows10 tablet navigatie  (gelezen 24132 keer)

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #75 Gepost op: 30-01-2016, 07:11 »
Type device en os is irrelevant in computing 2.0.
Alles browser/web en cloud based is de toekomst. Met offline mogelijk als het ff kan...

Kan niet wachten tot het zo ver is  ;)

ChromeOS doet al jaren alleen web/cloud op laptops/chromebooks, en er lijken samenvoeg bewegingen met Android. Voor telefoons heb je deze https://nextbit.com/ (geen idee of het wat wordt)


Voor Mapsource/Basecamp en andere "oude technologie" zijn genoeg goeie web alternatieven maar overal verbinding is nog utopie. Waar blijven de WiFi ballonnen :D
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 335
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #76 Gepost op: 30-01-2016, 11:22 »
Waar blijven de WiFi ballonnen :D
Nergens als het waait, stormt of bliksemt  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #77 Gepost op: 26-02-2016, 00:07 »

Ben ook heel benieuwd!


Inmiddels heb ik een echte 8" Windows tablet van de kerstman gekregen en hoopte ik jullie te kunnen updaten over de geweldige prestatie van zo'n apparaat.


Vanuit de luie stoel heb ik mijn HP Pro Tablet 408 G1 eerst geupdate naar Windows10 en toen MapFactor geïnstalleerd.
Dat leek leuk te werken en daarna heb ik BaseCamp en Mapsource geïnstalleerd.
Vervolgens nog een hoop kaarten uit de back-up teruggezet met JaVaWa tools en voila :-)


De eerste gebruikers ervaring is rampzalig, je hebt er helemaal niets aan!!!
Zo snel als ik geen wifi bereik meer heb werkt de locatiebepaling niet meer :-(
Het is volstrekt onduidelijk of dit aan Windows10 of aan mijn HP tablet ligt, maar het is een kansloze combinatie.
Meteen is ook duidelijk dat Windows niet meer over 'GPS' spreekt maar over 'locatiebepaling'.
Hier heeft Windows een rookgordijn opgetrokken dat duidelijk maakt dat de GPS er helemaal niet is om jou te helpen navigeren maar er meer is om Microsoft te helpen waar jij je ergens op deze aardkloot bevindt. Je vind locatiebepaling dan ook onder 'Privacy'.


Wie wel eens heeft geprobeerd hulp te zoeken via de HP assistentie website weet waarschijnlijk dat dit ook een kansloze weg wordt.
Hopelijk dat hier iemand met betere ervaringen rondkijkt en mij kan helpen.


En verder....
Zowel Basecamp als ook Mapsource werken niet fatsoenlijk in deze combinatie.
Beide programma's starten wel, maar zijn niet gemaakt voor een touchscreen.
Duidelijk is ook wel dat Windows niet in staat is om dat te compenseren.
Onduidelijk of dat aan Windows10 of aan HP ligt.


Als laatste blijkt ook dat het filemanagement helemaal niet handig is.
Als je in MapFactor alle kaarten naar de SD-kaart wil verplaatsen krijg je de melding:
"Het is momenteel niet mogelijk om apps naar SD-kaart te verplaatsen op de Tablet PC of de computer. Wacht op de Windows update!"
(Ik heb de type fouten er maar uitgehaald, let verder op DE Windows update;-).
Maar dat is nog niet alles.
In MapFactor kun je je favoriete routes en plaatse opslaan in de map Favorieten.
Vanuit Windows filemanager is deze map echter niet te vinden.
Net zo min als de folder waar Mapfactor in geinstalleerd is.
Je kunt dus niet zo maar even leuke tracks vanuit Maprource of Basecamp gaan gebruiken in MapFactor.


Al met al loop ik tegen een paar zaken aan die een complete navigatieoplossing op een Windows10 tablet nog even kansloos lijken te maken.

Inmiddels heb ik alweer ruim twee weken een Tablet in huis die wel GPS heeft en ik moet bovenstaande gebruikerservaring nu echt een beetje updaten.

Samen met Navigator van Mapfactor werkt de door to door navigatie nu echt zoals het hoort.
Een track vastleggen in *.gpx kan helaas nog niet (bevestigd via het mapfactor forum) maar daarvoor moet ik nog wat geduld hebben.
Ook moet je "verborgen mappen" uitzetten anders vind je de map waar POI en LOG bestanden worden opgeslagen echt helemaal nooit!

Verder heb ik gemerkt dat Mapsource en Basecamp WEL goed werken als ik een stylus gebruik :-)
Helaas heb ik nRoute nog niet werkend gekregen maar het zou kunnen dat dat met GPSgate wel zou kunnen.
Als iemand weet hoe ik dat zou moeten realiseren dan zou dat mooi zijn.

Al met al nog geen complete navigatie oplossing, maar er gloort hoop aan de horizon :-)
Ik zou hier zo prima mee op een roadtrip vakantie kunnen.


Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #78 Gepost op: 03-03-2016, 21:33 »
Soooo nog maar eens een korte update, of eigenlijk gewoon een vraag omdat ik er weer niet uitkom.


Om nRoute aan de praat te krijgen moet er een geregistreerde GPS op de PC zijn aangesloten (geweest).
En dus heb ik een mini-USB / micro-USB kabeltje gekocht om mijn Garmin 278 aan mijn Windows10 Tablet te koppelen.
Zie hieronder




Maar helaas werkt dat niet.
Ik krijg in Mapsource de volgende meldingen als ik het apparaat ID probeer te vinden.






Mapsource lijkt de microSD kaart in mijn Tablet overigens als GPS te zien want als ik data wil exporteren dan gaat deze naar D:\Garmin


Nu zou het natuurlijk zo kunnen zijn dat ik een kabeltje heb gekregen dat alleen voor opladen bedoeld is en niet voor datatransport.....
maar dat lijkt me sterk.
Veel groter acht ik de kans dat ik een soort van BUG in Windows te pakken heb.
Of moeten we niet over een BUG spreken en zijn er misschien gewoon een paar weetjes die ik niet weet en waardoor het ineens wel zou kunnen werken.


Let wel, ik probeer dit slechts omdat ik nRoute werkend wil krijgen op mijn Tablet.
Als er andere slinkse wegen zijn om dit te realiseren is me dat natuurlijk ook goed :-)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #79 Gepost op: 03-03-2016, 21:48 »

Om nRoute aan de praat te krijgen moet er een geregistreerde GPS op de PC zijn aangesloten (geweest).

Is dat zo? Die van mij doet het gewoon met een externe GPS ontvanger.
Mapsource zal nRoute niet herkennen. nRoute werkt niet op de zelfde manier met kaarten, maar op de Mapsource manier. Alleen niet met GMAP kaarten volgens mij.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #80 Gepost op: 03-03-2016, 21:56 »
De Garmin USB drivers had je wel geinstalleerd?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #81 Gepost op: 03-03-2016, 22:40 »
Bedankt voor jullie snelle reactie.
Die USB drivers had ik idd nog niet geinstalleerd (dat is ook zoooo 2008;-).
Inmiddels heb ik deze wel geinstalleerd en de tablet opnieuw opgestart, maar het werkt nog niet :-(
Ook heb ik me nog even aangemeld bij Garmin en toen nRoute nog eens opnieuw geinstalleerd.
Hieronder het resultaat.



Wat de kaarten in nRoute betreft weet ik dat oude kaarten zouden moeten werken en ik heb CN2008 op mijn tablet staan.
Die zou goed moeten werken.

Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #82 Gepost op: 04-03-2016, 07:38 »
M'n oog valt op dat WIN32. Ik vermoed dat jouw tablet 64 bit is, 32 bit is ook zooo 2008  ;)


Verder kun je weinig aan zo'n melding zien....


Als ik wat Google zie ik:Garmin nRoute - Downloadgarmin-nroute.en.lo4d.com/
Vertaal deze pagina27 sep. 2014 - nRoute is a powerful and feature-rich tool that supports waypoints, tracks, points of ... Garmin nRoute is licensed as Freeware for Windows (32-bit and 64-bit) operating ... A separate x64 version may be available from Garmin.



Misschien even checken welke W10 versie je hebt (ik gok 64 bit) en kijken of de 64-bit versie het beter doet. Maar misschien was je al zo wakker.


Edit: er is zo te zien alleen een gecombineerde 32/64 versie  :-\
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #83 Gepost op: 04-03-2016, 09:36 »
Kan de NRoute wel met een USB gekoppelde GPS werken? Ik heb in het verleden regelmatig de NRoute gebruikt, maar dat was met een virtuele seriele port naar bluetooth verbinding.

Zo maar iets wat ik even snel tegen kom:
Citaat
There is no USB to serial driver normally supplied with Garmin GPS devices so the data shouldn't appear on a COM port unless you are running some other software to allow this.

NRoute is gewoon oude software, uit het seriële tijdperk. Helaas nooit een goede vervanger voor gekomen vanuit Garmin.

Ik kom nog iets tegen van GPSGate, misschien kan je hier iets mee: http://www.tiki-navigator.com/English/Franson_GpsGate.htm

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #84 Gepost op: 04-03-2016, 10:24 »
Idd, ik gebruik GPSGate. Hun oude gratis tooltje. Die doet Garmin emulatie.


Naast nRoute kun je ook naar MobilePC kijken. Dit is het broertje van MobileXT (voor Windows Mobile 6) voor PC's; uit de tijd van de eerste Nuvi's en Zumo. Niet de beste tijd vwb. kwaliteit van Garmin software, en uit de tijd dat simpele autonavigatie voorrang had boven avonturisme. Voor simpele navigatie is het veel mooier en tabletvriendelijker dan nRoute, maar het werkt minder goed met routes en tracks.


MobilePC en MobileXT vergen wel kaarten die unlocked zijn voor het device, net als andere moderne Garmins.


PM maar even als je vragen hebt.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #85 Gepost op: 14-03-2016, 12:20 »
Was deze al eens lang gekomen hier?


https://maaloo7.wordpress.com/


Kan overweg met OSM, ook offline.


Het lijkt voornamelijk een geocaching app maar je kunt er ook tracks mee rijden:


https://maaloo7.wordpress.com/2015/03/27/update-outdoor-v2-4-navigation/
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 768
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #86 Gepost op: 22-05-2016, 11:34 »
Inmiddels heb ik alweer ruim twee weken een Tablet in huis die wel GPS heeft en ik moet bovenstaande gebruikerservaring nu echt een beetje updaten.


Ik ben benieuwd welke je hebt gekocht...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #87 Gepost op: 23-05-2016, 23:59 »

Ik ben benieuwd welke je hebt gekocht...


Oh ja, da's wel een goeie!
Ik heb uiteindelijk de H9X74EA#ABH gekocht.
Dit was het enige model uit de 408 serie die wèl GPS heeft.


De specificaties die op de website(s) staan moet je verder vooral niet geloven.
Zelfs de productexpert durfde me niet te garanderen dat deze wel GPS zou hebben!
Zelf uitproberen door de 'expert' behoorde niet tot de mogelijkheden......
Ik heb toen maar gezegd de tablet te bestellen en weer te retourneren als deze geen GPS zou hebben.
Dat was uiteraard prima.


De klantenservice bij HP is verder zo flexibel als het maar zijn kan.
Geld terug, geen probleem. Opnieuw bestellen, geen probleem. Retour sturen, regelen we!
Proactief zijn ze echter niet. En reactief eigenlijk ook niet.
De website is nog steeds niet aangepast!
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #88 Gepost op: 27-01-2018, 14:31 »

Hoi,


Mijn HP Mini is eindelijk overleden. Het was mijn trouwe maatje op vele reizen. Om te internetten, maar hoofdzakelijk vanwege Mapsource en mijn gps.

Voor alleen dat doeleind, Mapsource draaien en interactie met mijn gps,


Begrijp ik het goed en volstaat dan een full Win 8 tablet met keyboard en muis..?



Thanks, Harm
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: Windows10 tablet navigatie
« Reactie #89 Gepost op: 27-01-2018, 17:31 »
Yes.
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear