Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Met een KTM boven de 3000 meter  (gelezen 3780 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Met een KTM boven de 3000 meter
« Gepost op: 08-07-2005, 22:27 »
Goed, nu ik toch aan onderdelen kan komen...

Met de KTM heb ik problemen boven de 3000 meter. Een slechte koude start, geen vermogen en smoren in de bezine. Boven de 5000 meter kan ik niet sneller meer dan 80. Heb me hier nooit echt in verdiept en het ook nooit echt kunnen testen (terpen in noord Nederland zijn niet zo hoog..)

Natuurlijk zat het cilinder vol met roet toen ik deze van het blok nam. Nu ga ik opnieuw terug naar hogere delen (als de motor het weer doet he..) en wil ik proberen hier iets aan te doen.

Mijn berekening is deze: Op dit moment het ik een 195 sproeier in mijn motor. Door dit te vermindern met 10% hoop ik een betere verbranding te krijgen boven de 3000 meter. Een 175 sproeier dus. Ik begrijp natuurlijk dat er vermogen verloren gaat, ook met een kleinere sproeier maar hopelijk pakt hij net iets gemakkelijker op.

Zijn de KTM heren hier op dit forum dit met me eens? Weet iemand hoe je dit moet berekenen en klopt dit met de mijne?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #1 Gepost op: 08-07-2005, 23:43 »
Misschien een domme vraag, maar heb je al geprobeerd om je mengselverhouding aan te passen? Kan me voorstellen dat ie op grote hoogte, is ijle lucht, te rijk loopt.
In ieder geval, succes ermee!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #2 Gepost op: 09-07-2005, 00:53 »
Ja, heb een poging ondernomen. Zowel meer als minder (er zijn namelijk meerdere opvattingen over het rijden op hoogte) Bij mij werkte het iets minder geven. Niet veel maar iets.

Denk dat een kleinere sproeier de beste oplossing is maar weet dus niet of ik goed zit met mijn 10% berekening.. ???

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #3 Gepost op: 09-07-2005, 01:09 »
Jeroen,
Je gedachte is helemaal juist!
Minder zuurstof in de lucht betekent dat je minder brandstof nodig hebt en dus heb je een kleinere sproeier nodig.
Niet te moeilijk doen over de berekening. Die 175 sproeier zal wel al een enorme verbetering geven.
Volgens mij kun je ook gemakkelijk nog een stuk kleiner, naar 150 ofzo.
Het voordeel van een kleinere sproeier in jou situatie is dat je gemakkelijker het luchtfiler kunt afplakken dan dat je een sproeier kunt aanpassen....
Heel groot nadeel is dat je mogelijk met een te arm mengsel gaat rijden en dat kan erg schadelijk zijn (gat in de zuiger branden, stuk van de bougie branden).
Op grote hoogte heb je altijd vermogens verlies. Dat kun je alleen maar beperken door de sproeier bezetting optimaal aan te passen. Maak je geen illusies....dat lukt toch niet. Daarom niet te veel van je KTM eissen en voorzichtig met je rechterhand zijn.

Groeten en succes,

Fr@venture

Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #4 Gepost op: 09-07-2005, 13:26 »
Hoeveel km leg je per saldo af op 3000 m ?

Nooit genoeg om andere sproeiers ervoor in te gaan draaien.!

Volgens Sommer is een beetje draaien aan je mengselschroef, genoeg.

Zelf had ik wel wat minder vermogen op 3000 m hoogte, maar het was goed te doen.
Freek

noppenforum brengt je op het slechte pad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #5 Gepost op: 09-07-2005, 23:38 »
Zoals ik het zie:
Die 195 is gekozen voor
-nederland
-veel power gebruik (dus mengsel wat aan de rijke kant is 1.2 maal 1-op-1 mengsel)
-veel korte stoten gas, dus oppakken van belang -> liever iets te rijk mengsel dan te arm

Jij wil reizen:
- max power minder van belang: 1-1 mensgel ok, dus al 20% minder brandstof!
- grote hoogtes, ook gemiddeld waarschijnlijk aanzienlijk hoger: ook 1000 meter geeft al een behoorlijke invloed. Je 25% berekening gaat niet zomaar op maar de richting is wel goed.
- veel meer constant rijden -> mengsel kan wat armer zijn, beetje rustig het gas opendraaien en hij moet mooi oppakken. Geen lomp gashengelen zoals op de crossbaan
- lekker zuinig, veel km's op een tank
- gemiddeld lage snelheden.

=> Je kan een heel stuk zuiniger: een 170 sproeier is waarschijnlijk best redelijk, ook als je wat lager zit.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #6 Gepost op: 10-07-2005, 01:01 »
Hoeveel km leg je per saldo af op 3000 m ?

Nooit genoeg om andere sproeiers ervoor in te gaan draaien.!

Als je door de Andes vanuit Ecuador tot Bolivia gaat toch zeker een drie maanden. Een land als Bolivia is allemaal hoger dan 3500. Dit is voor mij reden genoeg, zeker als je drie keer bent aangesleept door een BMW :(

Je kan een heel stuk zuiniger: een 170 sproeier is waarschijnlijk best redelijk, ook als je wat lager zit.

Zou het zelfs de moeite waard zijn om nog een kleinere te kopen? Als ik jou berekening zie moet ik meer aan een 20% denken. Een ding is duidelijk, hij staat nu te rijk!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #7 Gepost op: 10-07-2005, 09:29 »
Als je door de Andes vanuit Ecuador tot Bolivia gaat toch zeker een drie maanden. Een land als Bolivia is allemaal hoger dan 3500.

Daar heb je gelijk aan. Ik zat meer aan Piemonte te denken. Je kunt daar tot 3000m rijden. Er zijn mensen die voor die enkele piek, met hun sproeiers gaan klooien.
Freek

noppenforum brengt je op het slechte pad.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #8 Gepost op: 10-07-2005, 12:03 »
Zou het zelfs de moeite waard zijn om nog een kleinere te kopen? Als ik jou berekening zie moet ik meer aan een 20% denken. Een ding is duidelijk, hij staat nu te rijk!

Bij sommige carbs kan je zonder de carburateur te verwijderen een grote dop onderaan de vlotterbak losschroeven: Met een klein dopsleuteltje 6? en/of een haakse schroevendraaier (lees bithouder-dopje met sleufbitje op kleine ratel) kan je dan de hoofdsproeier eruit draaien. Dan is het dus geen 10 minuten werk om te doen! 
Als het bij jou ook zo kan, kan je idd gewoon een paar sproeiers kopen, en gewoon uitproberen. Anderzijds denk ik dat als je naar een 155 ofzo gaat, je de zaak te ver scheef trekt al sje niet ook andere sproers gaat aanpassen.

ps.: Dat doet me denken!: je kan natuurlijk ook je naald gewoon eens even een trapje lager hangen!
grts

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #9 Gepost op: 10-07-2005, 17:12 »
Enneh, op je zijkant van je luchtfilterkast zit een dop die eraf kan waardoor er meer lucht in je filterkast kan, maar dat wist je vast al. Heb je ook het vlies dat bovenop je luchtfilterkast zit er al afgetrokken: heeft namelijk erg weinig nut als niet direct in een rallye rijdt?
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #10 Gepost op: 10-07-2005, 23:13 »
Daar heb je gelijk aan. Ik zat meer aan Piemonte te denken. Je kunt daar tot 3000m rijden. Er zijn mensen die voor die enkele piek, met hun sproeiers gaan klooien.

Begrijp ik. Zelf had ik ook niet gedacht dat ik zo veel op grote hoogte zou rijden. Voor mij is het de moeite nu zeker waard. Vooral nu ik weet dat ik weer terug rijdt en weer een poosje door Bolivia ga crossen.

Bij sommige carbs kan je zonder de carburateur te verwijderen een grote dop onderaan de vlotterbak losschroeven: Met een klein dopsleuteltje 6? en/of een haakse schroevendraaier (lees bithouder-dopje met sleufbitje op kleine ratel) kan je dan de hoofdsproeier eruit draaien. Dan is het dus geen 10 minuten werk om te doen! 
Als het bij jou ook zo kan, kan je idd gewoon een paar sproeiers kopen, en gewoon uitproberen. Anderzijds denk ik dat als je naar een 155 ofzo gaat, je de zaak te ver scheef trekt al sje niet ook andere sproers gaat aanpassen.

ps.: Dat doet me denken!: je kan natuurlijk ook je naald gewoon eens even een trapje lager hangen!
grts

Klopt, mijn carburatuer heeft een 21? dop onder aan het vlotterbakje. Echt veel werk is het dus niet. Ga zeker even een aantal proberen. Lokale mensen hangen een draadje van een staalbortel (of kleiner) in de sproeier. op die manier krijg je ook een kleinere sproeier.

Met de naald heb ik al geprutst. Iets verschil maar echt veel maakt het niet uit. Denk met een kleinere sproeier de fijnafstelling wel met de naald te kunnen doen.

Denk dat ik een 175, 165 en een 155 ga kopen. daarmee moet ik het zeker redden! Om die paar Euro hoef ik het niet te laten..

Enneh, op je zijkant van je luchtfilterkast zit een dop die eraf kan waardoor er meer lucht in je filterkast kan, maar dat wist je vast al. Heb je ook het vlies dat bovenop je luchtfilterkast zit er al afgetrokken: heeft namelijk erg weinig nut als niet direct in een rallye rijdt?

Ik heb een geheel ander luchtfilter op mijn KTM. Een soort van banaan boven op de framebuis. Meer het model wat ook op de nieuwe Rallye zit alleen heb ik twee standaard luchtfilters. Heb een poging ondernomen om de stofhoezen er af te halen maar omdat ik zo veel stof oppak heb ik deze er weer op gezet. Echt meer lucht kan ik dus niet geven..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #11 Gepost op: 12-09-2005, 19:00 »
Gisteren heb ik de ´dodenweg´ in Bolivia opnieuw gedaan. Je gaat dan van 4800 naar 1800 meter. En goede test voor mijn sproeier en nu blijkt dat de 175 het beste werkt. De motor start een stuk beter en op alle lagen heb ik goed vermogen. Ook terug was geen enkel probleem.

Thanks voor de hulp, dit is opgelost! :D

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #12 Gepost op: 12-09-2005, 19:19 »
Trek de sjampanje maar uit de kast dan! 8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #13 Gepost op: 12-09-2005, 21:21 »
r. En goede test voor mijn sproeier en nu blijkt dat de 175 het beste werkt. De motor start een stuk beter en op alle lagen heb ik goed vermogen.

zat ik er niet ver naast met 170  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Met een KTM boven de 3000 meter
« Reactie #14 Gepost op: 14-09-2005, 22:45 »
Ja, erg goed geschat. De rekensom van -10% gaat dus goed op!