Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?  (gelezen 100542 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4347
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #465 Gepost op: 03-07-2014, 07:39 »
Hij heeft een hoop leuke filmpjes ja.


Slecht starten nog niet verholpen, nokkenas vertoont geen slijtage en decompressiemechanisme lijkt te werken. Kleppen stonden goed. Binnenkort maar eens de bedrading naar de startmotor/relais bekijken en wie weet zelfs de startmotor uit elkaar halen.


Houdt me er niet van veel te rijden (af en toe motor aandrukken). Zondag onder de wedstrijd met Ilja het verschil tussen een 450 en 570 onderzocht  ;D  en gisteren met een vriend op quad deze hobby uitgelegd. Heb nu wel pas na een jaar het gevoel dat ik de motor net zo de baas ben als ik over mijn 690 was.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #466 Gepost op: 03-07-2014, 13:10 »

Hij heeft een hoop leuke filmpjes ja.


Slecht starten nog niet verholpen, nokkenas vertoont geen slijtage en decompressiemechanisme lijkt te werken. Kleppen stonden goed. Binnenkort maar eens de bedrading naar de startmotor/relais bekijken en wie weet zelfs de startmotor uit elkaar halen.


Houdt me er niet van veel te rijden (af en toe motor aandrukken). Zondag onder de wedstrijd met Ilja het verschil tussen een 450 en 570 onderzocht  ;D  en gisteren met een vriend op quad deze hobby uitgelegd. Heb nu wel pas na een jaar het gevoel dat ik de motor net zo de baas ben als ik over mijn 690 was.

 :D :D  Ja, was fun!

Ik heb gisteren nog eens circa 200km gereden om de fe450 te leren kennen, en het is echt een fijn fietsje!
Op knippen en dergelijke echt fantastisch... vering is erg goed en het vermogen is super te doseren. Ook lekker zuinig...  :D

Mijn 380cc 2T was wel wat sneller en was onderin nog wat krachtiger direct vanaf stationair... over het hele toerengebied instant koppel overkill. Dus dat reed op knippen en dergelijke erg vermoeiend. Ook als je staand door bochten ging enzo met flink wat gas erop was het moeilijk de controle te houden... alleen maar wheelies onderdrukken.. opzich allemaal leuk maar niet als je steeds meer 'serieus' aan het rijden bent..
Met de husa 450 is het veel beter te doseren.. je hoeft je rechterhand niet zo mega verkrampt stil te houden terwijl je over knippen aan het stuiteren bent.  ;D  Maargoed, ik had dan ook wel een beul van een kettingzaag... een 300 blijft gewoon super...
Ik merk alleen het verschil in gewicht met 2T als ik ergens op een helling sta te balanceren, of hem ergens doorheen moet duwen ofzo..

Op lange rechte zandwegen zou hij iets langere adem mogen hebben wat mij betreft... was hem tijdens het rijden met Gezwindespoed echt flink aan het uitmelken om de 570 bij te houden... maar daar heb ik hem toch niet voor gekocht.

Voorlopig ben ik helemaal tevreden met dit fietsje!  8)
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #467 Gepost op: 03-07-2014, 13:31 »
Waarom geen 300 dan ilja ?

Offline member

  • Modder'ator Yamaha TT600E Belgarda + Honda CR250R + GG TXT PRO 300
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4773
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #468 Gepost op: 04-07-2014, 12:10 »
Super |Ilja. Lijkt me inderdaad een fijn fietsje, en aardig geschikt voor jou doeleinden als ik die zo in kan schatten.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4347
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #469 Gepost op: 06-07-2014, 11:46 »
Net maar eens de bedrading van startmotor/relais bekeken/schoon geschuurd. Viel niet echt wat aan te zien. Wel was de zekering van 20A op het startrelais nogal geplet/behuizing gebroken door de weinige ruimte onder het zadel.


Nu nog de seal van het voortandwiel. Heb ik al vervangen, maar lek nog steeds/weer.

None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #470 Gepost op: 06-07-2014, 14:17 »
Nu nog de seal van het voortandwiel. Heb ik al vervangen, maar lek nog steeds/weer.


Er zijn 2 spacers,
oud model spacer, was in mijn geval ingevreten,
nieuw model spacer is 1mm smaller, de mijne lekte daarmee dus met de nieuwe, bestelfoutje, de Oring functioneert dan niet,
spacer is de schuifbus met de Oring erachter de schuifbus steek je de keering in en je VKW ligt ertegenaan,
mijn oude KTM had het en mijne tweede KTM heeft hetzelfde systeem


wellicht kun je er wat mee :)
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4347
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #471 Gepost op: 06-07-2014, 15:53 »
Ik had de nieuwe spacer voor Marokko geplaatst en daar begon het lekken. Thuis nieuwe keerring en O-ring, nog steeds lekken. Dus jij zegt met de oude zal het goed moeten zijn?
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #472 Gepost op: 06-07-2014, 16:46 »
Spacers lijken identiek,
scheelt echter exact 1mm in de breedte.


Verschillende artikelnummer.
Ouder model is 12mm breed en gaat in elk geval combinatie met circlip.
Nieuwer model is 11mm breed.


Dealer gaf me klakkeloos de verkeerde mee, is later wel rechtgezet trouwens.



Onderstaand mijn oude spacer, door jarenlang stilstaan bij de vorige eigenaar is er een soort roestspoortje in gevreten.


Kijk dus wel even voor je de oude terugzet, die moet spiegelglad zijn.



Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #473 Gepost op: 06-07-2014, 18:51 »
Heb zelf dat systeem met circlip en altijd lekken.
Is uiteindelijk met een shim opgelost.
Tandwiel moet er strak op zitten ivm de genoemde o-ring.
Vindt het systeem met bolle ring en bout een stuk beter.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4347
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #474 Gepost op: 07-07-2014, 07:40 »
Ik heb geen circlip, maar de nieuwe ring had aan de buiten kant een afdekking voor de olieseal. Dat was de reden dat ik hem geplaatst heb, het leek mij beter voor de seal. Verder gaat het met een bolle plaat en bout.


Ik had het hier vandaan:
http://advrider.com/forums/showpost.php?p=22606356&postcount=4428
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #475 Gepost op: 13-07-2014, 11:11 »
Waarom geen 300 dan ilja ?


Eigenlijk puur vanwege verbruik....  en meer geschikt voor lang(e dagen) volgas rijden in plofzand..

Voor gepruts op hellingen en technisch werk is er niets dat beter werkt dan een 300 2T.....
Ook geen overkook problemen.. gisteren liet ik hem iets te lang stationair tuffen bij het wachten op een mx baan, kookte vrij snel.
Niet geschikt voor Erzberg dus..  ;D 

uploaded_image

Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4347
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #476 Gepost op: 13-07-2014, 13:06 »
Fan kit erop zetten. Ik ben nog nooit water verloren, ook niet bij 45°C in de duinen rond het middaguur (benzine kookte toen wel).


Ik heb te vroeg gejuicht, in een onmogelijk bosje (bramen, hellinkjes en veel takken) wilde hij niet meer starten. Bereidde me al voor op een uur trekken en duwen. Uiteindelijk toch aan de praat gekregen en lekker door het Brabantse land kunnen rijden.



None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1818
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #477 Gepost op: 27-12-2015, 13:49 »
 Kick.
Ga ik iets raars tegenkomen bij het inlepelen van een 570 blok ipv mijn 450 blok?
Afmeting enz is identiek maar cdi ook?
Iemand een idee?

Frank

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4347
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #478 Gepost op: 27-12-2015, 19:48 »
Cdi kan je zien door de onderdeel nummers te vergelijken denk idd anders. De luchtfilterbak is anders. Is verder niet veel anders denk ik.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 176
Re: Husaberg 2009 FE 570: iemand al ervaring ?
« Reactie #479 Gepost op: 28-12-2015, 08:20 »
Je zult ook de mapping wel moeten aanpassen aan de 120cc's extra en andere handvatten zodat je je stuur beter kan vasthouden  8)


Gisteren nog met mijn 570 in het zand gespeeld, heerlijk apparaat!

Husaberg 570, 640 Lc4 Scrambler