Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav  (gelezen 15914 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #90 Gepost op: 26-05-2020, 10:34 »
Wel erg dat je eerst weer moet klooien met instellingen.
Heb erover zitten denken om montana te verkopen.
Maar weet niet goed wat de voordelen voor mij zijn.
Helderder groter scherm maar kwetsbaarder?
Waardeloos lijkt me ook dat je losse voeding bij moet kopen.
Is dat echt niet op te lossen met een bmw hella plug?


Je kunt er toch gewoon een SAE dingetje aan solderen. Dat is een stuk compacter?
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #91 Gepost op: 26-05-2020, 18:05 »
member: thanks voor de tip !


member: je bent welkom om 'm bij mij even te komen bekijken !

Post Merge: 26-05-2020, 18:15

Je kunt er toch gewoon een SAE dingetje aan solderen. Dat is een stuk compacter?


In de kabel zit een spanningsomvormer. Het gaat van de 12V van de accu naar iets anders.
Deze voeding, ter grootte van een half pakje sigaretten, zit vrij dicht bij de kant van de kabel die naar je accu gaat.
Aan de andere kant zit een piepklein blokje met contactpennetjes dat je in de mount vastschroeft.


Als je nu een oplossing wil waarbij je de mount en voeding over kan zetten van de ene op de andere motor (sommige mensen hebben er meerdere  ;D ) dan moet je eigenlijk je kabel aan beide kanten aanpassen: het stuk kabel tussen het contactblokje in de mount en de 'voeding' flink inkorten. En 'na' de voeding een makkelijk loskoppelbare stekkerverbinding maken met een stuk kabel daar weer aan dat naar je accu gaat.


TomTom heeft het wat dat betreft veel eleganter opgelost: daar zet je de mount makkelijk van motor tot motor over en gaat er gewoon 12V in (in die mount in ieder geval). Je hebt dus één (kostbare) mount nodig en per motor alleen nog een relatief goedkoop kabeltje met stekker.
Dat was voor mij, met 3 motoren waar ik navigatie op wilde hebben, een prima oplossing.
(Behalve dan dat je met een TT niet fatsoenlijk tracks kan rijden dus ik had op mijn Transalp nog een tweede mount voor mijn Zumo 660).


Als je niet zelf gaat 'knippen en plakken' aan wat je van Garmin als accessoires bij je XT kan kopen heb je dus per motor een mount van 20 euro en een voedingskabel van 40 euro nodig. Ik heb het nog niet over m'n hart verkregen om mijn XT voedingskabel te gaan verbouwen maar misschien doe ik dat alsnog. Ik vind 60 euro per motor schofterig veel geld en Garmin had dat best wat eleganter kunnen doen (zoals TT bijvoorbeeld).
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #92 Gepost op: 26-05-2020, 19:13 »
member: thanks voor de tip !


member: je bent welkom om 'm bij mij even te komen bekijken !

Post Merge: 26-05-2020, 18:15


In de kabel zit een spanningsomvormer. Het gaat van de 12V van de accu naar iets anders.
Deze voeding, ter grootte van een half pakje sigaretten, zit vrij dicht bij de kant van de kabel die naar je accu gaat.
Aan de andere kant zit een piepklein blokje met contactpennetjes dat je in de mount vastschroeft.


Als je nu een oplossing wil waarbij je de mount en voeding over kan zetten van de ene op de andere motor (sommige mensen hebben er meerdere  ;D ) dan moet je eigenlijk je kabel aan beide kanten aanpassen: het stuk kabel tussen het contactblokje in de mount en de 'voeding' flink inkorten. En 'na' de voeding een makkelijk loskoppelbare stekkerverbinding maken met een stuk kabel daar weer aan dat naar je accu gaat.


TomTom heeft het wat dat betreft veel eleganter opgelost: daar zet je de mount makkelijk van motor tot motor over en gaat er gewoon 12V in (in die mount in ieder geval). Je hebt dus één (kostbare) mount nodig en per motor alleen nog een relatief goedkoop kabeltje met stekker.
Dat was voor mij, met 3 motoren waar ik navigatie op wilde hebben, een prima oplossing.
(Behalve dan dat je met een TT niet fatsoenlijk tracks kan rijden dus ik had op mijn Transalp nog een tweede mount voor mijn Zumo 660).


Als je niet zelf gaat 'knippen en plakken' aan wat je van Garmin als accessoires bij je XT kan kopen heb je dus per motor een mount van 20 euro en een voedingskabel van 40 euro nodig. Ik heb het nog niet over m'n hart verkregen om mijn XT voedingskabel te gaan verbouwen maar misschien doe ik dat alsnog. Ik vind 60 euro per motor schofterig veel geld en Garmin had dat best wat eleganter kunnen doen (zoals TT bijvoorbeeld).


Dat hebben ze inderdaad weinig elegant opgelost.

Er staat me bij dat de omvormer van 12V naar 5V (usb) gaat. Je zou in theorie in dat geval een usb kabel er aan kunnen plakken als je bereid bent de Garmin kabel op te offeren. (heb dat voor mijn Samsung Tab zo gedaan) Geen idee of je die kabel met zijn omvormer en eigenzinnige plugje goedkoper los kan kopen.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #93 Gepost op: 26-05-2020, 19:25 »
Heb pas omvormertje gekocht bij Alie van 12 naar 5.
Voor ons voedingspaneeltje in de subaru.
Iets van €4
Maar om nu meteen weer van alles te bakken te braaien.
Ik wil dat helemaal niet.
Al die snoertje knappen af of slijten door of rammelen kapot.


Dit blijft al 5jr heel.


 




Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #94 Gepost op: 11-06-2020, 17:39 »
Ik was bij Waypoint vandaag (niet echt een fijne verkoper daar, betweterig en opdringerig) en daar werd me de Zumo XT a 499 eu echt aangeraden boven de Montana.De zumo heeft een veel betere kaartKan je ook tracks op rijden, het lijntje blijft het lijntje, ook als je er vanaf rijdt, hij geeft wel steeds de veilige suggestie over de weg naar hetzelfde eindpunt als ik het goed begrepen heb. 
Hij heeft een heel groot scherm en is dus ook best groot, wel plat
Wat ook handig is dat de montage voor op je motor met 12V voeding er al bij zit en hij zij dat het off-road proof is
ik twijfel heel erg, moet ik hiervoor gaan of voor de Montana
wie het weet mag het zeggen
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #95 Gepost op: 11-06-2020, 17:50 »
Ik ken de Montana niet dus ik kan je daarmee niet adviseren.
Ik koop zelf al mijn navigatiespul bij Hans Vaessen, mrGPS, mrgps.nl.
Geen aandelen of andere belangen, wel een tevreden klant.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #96 Gepost op: 12-06-2020, 07:00 »
Ik ben zelf van de smartphones als het om navigatie gaat maar ik heb een Montana 680 en ik heb de Zumo XT mogen reviewen. De XT is vele malen sneller, heeft een absoluut top scherm en is ook veel beter omdat stuk over de weg te moeten navigeren.

Denk wel dat hij wat kwetsbaarder is maar aangezien ik al jaren met iPhones maar ook Rugged phones en tablets rij is dat bij mij nog geen probleem gebleken. 


Je moet je gewoon afvragen wat je precies van zo'n ding wilt. Als je perse op het scherm een dashboard wilt kunnen instellen met een kompasroos etc dan is de Montana een betere keuze. Dat geldt ook voor een vis app :-) De Montana is een uitstekend ding maar enerzijds ook technisch antiek. Ik zou de XT nemen.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #97 Gepost op: 12-06-2020, 08:28 »
Ik ben zelf van de smartphones als het om navigatie gaat maar ik heb een Montana 680 en ik heb de Zumo XT mogen reviewen. De XT is vele malen sneller, heeft een absoluut top scherm en is ook veel beter omdat stuk over de weg te moeten navigeren.

Denk wel dat hij wat kwetsbaarder is maar aangezien ik al jaren met iPhones maar ook Rugged phones en tablets rij is dat bij mij nog geen probleem gebleken. 


Je moet je gewoon afvragen wat je precies van zo'n ding wilt. Als je perse op het scherm een dashboard wilt kunnen instellen met een kompasroos etc dan is de Montana een betere keuze. Dat geldt ook voor een vis app :-) De Montana is een uitstekend ding maar enerzijds ook technisch antiek. Ik zou de XT nemen.
thx, dat klinkt als redelijk overtuigend
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #98 Gepost op: 09-07-2020, 01:27 »
De 660 was destijds het top-model, niks mis mee.
Al je hem al vergelijkt met de 595 is het al 3 stappen vooruit.


Ik denk dat de motor van m'n dochter verkocht is.
Andere fiets kopen.
Dus daar ga ik ook zo'n XT op schroeven.
Madame heeft het al helemaal in d'r hoofd...…….

Vandaag gekocht en erop geschroefd.
Wat me opviel was dat de bevestiging wat minder robuust is dan van de voorganger 595.
Nu zou ik morgen wel willen gaan rijden, ware het niet dat ik morgen naar de oogkliniek moet.
Volgens de uitnodiging moet ik er op rekenen dat ik morgen geen auto mag rijden...……….kom met begeleider...voor de terugreis.
Ik denk dat dat ook voor motorfietsen geld...….
Enfin dan maar met de Heftruck.

KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #99 Gepost op: 09-07-2020, 07:35 »
Vandaag gekocht en erop geschroefd.
Wat me opviel was dat de bevestiging wat minder robuust is dan van de voorganger 595.
Nu zou ik morgen wel willen gaan rijden, ware het niet dat ik morgen naar de oogkliniek moet.
Volgens de uitnodiging moet ik er op rekenen dat ik morgen geen auto mag rijden...……….kom met begeleider...voor de terugreis.
Ik denk dat dat ook voor motorfietsen geld...….
Enfin dan maar met de Heftruck.

Wiebelt de mount ook een beetje? Het review exemplaar dat ik te leen heb heeft speling en Garmin vertelde mij eind maart dat er nieuwe mounts aan zaten te komen. Maar dat zou ondertussen al lang opgelost moeten zijn.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #100 Gepost op: 09-07-2020, 07:55 »

Nee, hij zit "rammel-vrij" erin ge-klikt.
Maar dat "in-druk-ding" komt slecht terug, waardoor je die ZUMO-lock niet verdraaid krijgt.


Vreemd is ook dat er geen zekering in de voedings kabel is voorgeschreven.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #101 Gepost op: 09-07-2020, 09:32 »

Maar dat "in-druk-ding" komt slecht terug, waardoor je die ZUMO-lock niet verdraaid krijgt.


Zou ik toch even over informeren of bij je leverancier langsgaan. Vergrendeling is bij €500 best belangrijk ;)
Garmin is blijkbaar nog steeds een beetje als Windows/Microsoft. De gebruiker doet het testen.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #102 Gepost op: 10-07-2020, 17:27 »
Leuk ding! tot ik een rubber dopje open trok en tegen een printplaat met SD card reader aan keek. een keer verkeerd langs dat dopje aaien en je hebt een liter water in het ding staan bij een flinke regenbui.


Waterschade: vast geen garantie.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #103 Gepost op: 10-07-2020, 18:22 »
Zou ik toch even over informeren of bij je leverancier langsgaan. Vergrendeling is bij €500 best belangrijk ;)
Garmin is blijkbaar nog steeds een beetje als Windows/Microsoft. De gebruiker doet het testen.

Dat heb ik zelf maar opgelost...………...
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 208
Re: Nieuwe All Terrain Zumo XT nav
« Reactie #104 Gepost op: 10-07-2020, 18:37 »
Gebrek aan vertrouwen in die mount is één van de redenen waarom ik mijn XT alweer heb verkocht.
Ik heb een KTM 990 Adventure, Honda XL650V Transalp en NX250 Dominator, Yamaha FJ1200, Cagiva SST350 en een Beta Rev3 270.