Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Andere voorvork  (gelezen 12291 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Andere voorvork
« Reactie #15 Gepost op: 04-08-2011, 22:39 »
Als je de voorkant 5cm omhog brengt, moet i ook achter een paar cm omhoog, anders gaat i heel anders sturen.

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Andere voorvork
« Reactie #16 Gepost op: 05-08-2011, 18:27 »
Als je de voorkant 5cm omhog brengt, moet i ook achter een paar cm omhoog, anders gaat i heel anders sturen.


heb je een off-road chopper...
 :-\
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Andere voorvork
« Reactie #17 Gepost op: 05-08-2011, 19:43 »
Als je de voorkant 5cm omhog brengt, moet i ook achter een paar cm omhoog, anders gaat i heel anders sturen.

Sterker nog, dan moet je 'm eigenlijk achter nog meer omhoog doen omdat je beduidend meer naloop krijgt door zo'n hoge voorkant.
En om dat weer te kompenseren.....

(P.S. Uiteindelijk is mijn onderschrift ook niet uit de lucht komen vallen ;-)
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Andere voorvork
« Reactie #18 Gepost op: 05-08-2011, 21:13 »
Waarom hebben we het ineens over hoge voorkanten? Maar wees gerust, met een 18" achterwiel en verhogende links, kom ik een heel eind! Áls mijn voorkant al veel hoger wordt.

Maar ik ga het voor de zekerheid even opmeten, zodat ik het verschil weet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Andere voorvork
« Reactie #19 Gepost op: 05-08-2011, 21:37 »
Tja, als je zelf aangeeft dat het doel is meer veerweg te krijgen, dan moet het uit de lengte komen...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Andere voorvork
« Reactie #20 Gepost op: 05-08-2011, 22:10 »
Het ligt er toch aan hoe de vork is opgebouwd? Of is de lengteverhouding binnen-/buitenpoot (heeft dat nog een naam...?) altijd hetzelfde; lijkt mij niet toch?

Maar de kans is groot dat ie hoger wordt, zoveel is zeker:-)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Andere voorvork
« Reactie #21 Gepost op: 05-08-2011, 22:15 »
Mja, wat heb je aan meer veerweg als je carter tegen de grond aan komt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Andere voorvork
« Reactie #22 Gepost op: 05-08-2011, 22:43 »
Ik zou oppassen met de veerweg teveel verhogen. Mijn SV is aan de voorkant naar zo'n 210mm gegaan tov de originele 125mm. Achterkant in balans brengen, en de zadelhoogte is van 'een kind van 8 kan nog met z'n pootjes bij de grond' naar LC4 Adventure hoogte gegaan; ik kan nog net met de teentjes bij de grond. Verder verbetert de gevoeligheid voor zijwind etc. ook bepaald niet.

Op dit moment (kan over een paar maanden best anders zijn) heb ik het idee dat een veerweg van 200-220mm voor een allroadmotor nog niet zo'n slecht compromis is. En al helemaal niet als de poten optimaal afgesteld zijn (zijn de mijne niet); dat doet meer dan een paar cm extra. Magoed, de veerweg beperken kan altijd nog natuurlijk, en is een stuk simpeler dan de veerweg verlengen :)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Andere voorvork
« Reactie #23 Gepost op: 05-08-2011, 23:47 »
Is ook zo, ik heb standaard al 22cm, kom je al een aardig eind mee, maar ik wil er in de toekomst een of meerdere rally's mee gaan rijden.

Ja, ik weet het, er zijn lichtere motoren, maar ik ben nou eenmaal eigenwijs;-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Andere voorvork
« Reactie #24 Gepost op: 06-08-2011, 08:51 »
Och, ik bouw een SV wegracer om tot allroad, dus wie is er nou eigenwijs?  ::)
En volgens mij deed Jenny Morgan het nog niet zo slecht in de Heroes Legend op haar gepimpte Tenere.

Ik heb Dutchie ook wat informatie gevraagd over die Shivers van 'm; kijken of ze passen. Heb er een hard hoofd in; wegracer-frame + kleine hart-hart afstand poten, dikke poten en weinig offset = verrekte weinig stuuruitslag. Als dat niet doorgaat zijn ze echt wel wat voor jou. Is mooi spul, die Shivers.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Andere voorvork
« Reactie #25 Gepost op: 06-08-2011, 19:36 »
Poten kunnen een paar cm door kroonplaat voordat ze tegen het stuur komen, dus zo kan je ook wat hoogte verminderen.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Andere voorvork
« Reactie #26 Gepost op: 07-08-2011, 12:13 »
Ik weet wel een leuke voor je.
KTM exc 48mm poten met zwaardere veren, dus dat zou redelijk in de gewichtsklasse moeten zitten. demping etc. onder handen genomen met nieuwe glijbussen. Met kroonplaten, zal niet moeilijk pas te maken zijn zover ik kan zien aan de buitenkant (heb een zelfde setje in mijn ktm 950 zitten), meten is helemaal weten.
Met zwarte velg van Exell, gouden haan naaf, remklauwtje etc..
Moet je wel snel zijn, het is er nog 2 weken. top setje wat in vele rally's is bewezen.
 
Ook nog gevonden: een 320 schijf, passend.
Ik heb nog wel een balhoofd pen die misschien past, anders past die van de lc8 bijvoorbeeld ook, die is er in verschillende maten te krijgen en moet zeker pas te maken zijn. Dus moet zo over te bouwen zijn in de tenere.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Andere voorvork
« Reactie #27 Gepost op: 07-08-2011, 14:07 »
Ik weet wel een leuke voor je.
KTM exc 48mm poten met zwaardere veren, dus dat zou redelijk in de gewichtsklasse moeten zitten. demping etc. onder handen genomen met nieuwe glijbussen. Met kroonplaten, zal niet moeilijk pas te maken zijn zover ik kan zien aan de buitenkant (heb een zelfde setje in mijn ktm 950 zitten), meten is helemaal weten.
Met zwarte velg van Exell, gouden haan naaf, remklauwtje etc..
Moet je wel snel zijn, het is er nog 2 weken. top setje wat in vele rally's is bewezen.
 
Ook nog gevonden: een 320 schijf, passend.
Ik heb nog wel een balhoofd pen die misschien past, anders past die van de lc8 bijvoorbeeld ook, die is er in verschillende maten te krijgen en moet zeker pas te maken zijn. Dus moet zo over te bouwen zijn in de tenere.

Nieuwe pen is ook zo gemaakt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Andere voorvork
« Reactie #28 Gepost op: 07-08-2011, 14:23 »
Dat ook.
Wat is de binnendiameter van de xtz lagers?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 132
Re: Andere voorvork
« Reactie #29 Gepost op: 07-08-2011, 20:56 »
Wow, bedankt voor het meedenken :-)

Maar ik heb de Shiver's van Dutchie inmiddels in mijn garage liggen... :D :D :D

Ik heb ff snel gekeken en het lijkt erop dat de stuurpen zo over te zetten is, alleen de binnendiameter van het stuurpengat van de bovenste kroonplaat is iets groter, dus daar moet ik dan een ring voor laten maken.

Verder is het nu zoeken geblazen naar een voorwiel+as en remklauw. Van een Aprilia RXV...iemand? 8)

Ik moet in ieder geval de as afstemmen op de vork, Dat lijkt mij niet een al te groot probleem. Ik ga ook gauw wat maten opschrijven, dan weet ik tenminste waar ik het over heb, heb daar nu nog geen tijd voor gehad. Ben nu druk bezig met de Ténéré rijklaar te maken voor mijn alpentripje komend week.

Maar ik zal de vorderingen hier wel bijhouden, er zijn vast wel zaken bij, die iemand al lang honderd keer gedaan heeft en daar hele handige tips voor heeft...

tot zover...

Kevin