Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: RDW keuring  (gelezen 17569 keer)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: RDW keuring
« Reactie #16 Gepost op: 24-03-2013, 21:10 »
Je mag BPM aangifte doen volgens 4 systemen, naar eigen keuze welke voor je de gunstigste is:

- het huidige systeem (voornamelijk gebaseerd op brandstof verbruiks getallen)
- Het systeem zoals dat geldig was bij uitgifte van die auto/motor (meestal via afschrijftabel)
- op basis van de echte marktwaarde: Maarja, om die te bepalen heb je verkoopslijsten nodig, die niet publiek toegankelijk zijn (evt wel; bij de ANWB). Aangifte bedrijfjes kunnen je daar mee helpen. Voor jonge autos werkt dat vaak goed uit, hoe dat voor motoren zit weet ik niet.
- op basis van een taxatie: eigenlijk alleen bedoeld voor bijzondere gevallen: enkel productie stuks etc. waarvan eigenlijk geen verkoopwaarde bekend is/was.

makkelijk he...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: RDW keuring
« Reactie #17 Gepost op: 24-03-2013, 21:46 »
autotelex.nl

Gebruikt de douane/belastingdienst ook .
Online invullen , rekent alles uit kun je kiezen wat het miste €  kost

Meteen alles in juiste format voor douane/belastingdienst




Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: RDW keuring
« Reactie #18 Gepost op: 24-03-2013, 22:51 »
Citaat van: member
autotelex.nl

Gebruikt de rdw ook .
Online invullen , rekent alles uit kun je kiezen wat het miste €  kost

Meteen alles in juiste format voor rdw

Sorry... hier heeft de RDW helmaal niets mee van doen, BPM is een belastingdienst aangelegenheid en die doen op hun beurt bijna niets voor je...., alleen het geld innen en de laatste schakelaar overhalen zodat de RDW een kenteken voor je kan printen!
 
Citaat van: member
Als jij het kentekenbewijs niet krijgt zou volgens mij het CVO afdoende moeten zijn.
Helaas...., het kenteken MOET erbij zitten! Via een database kan de RDW tegenwoordig in diverse EU landen controleren of het voertuig reeds eerder geregistreerd geweest is, zo ja, buitenlands kenteken overleggen.
Alleen bij nieuwe voertuigen: aankoopnota, nieuw en ongebruikt verklaring en CVO(COC) overleggen..............................
 
 
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: RDW keuring
« Reactie #19 Gepost op: 25-03-2013, 07:58 »

Sorry... hier heeft de RDW helmaal niets mee van doen, BPM is een belastingdienst aangelegenheid en die doen op hun beurt bijna niets voor je...., alleen het geld innen en de laatste schakelaar overhalen zodat de RDW een kenteken voor je kan printen!
 Helaas...., het kenteken MOET erbij zitten! Via een database kan de RDW tegenwoordig in diverse EU landen controleren of het voertuig reeds eerder geregistreerd geweest is, zo ja, buitenlands kenteken overleggen.
Alleen bij nieuwe voertuigen: aankoopnota, nieuw en ongebruikt verklaring en CVO(COC) overleggen..............................
Sorry maar hier hebben e alles mee te doen . maar dat vind je vanzelf wel uit .


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: RDW keuring
« Reactie #20 Gepost op: 25-03-2013, 08:39 »

 Helaas...., het kenteken MOET erbij zitten! Via een database kan de RDW tegenwoordig in diverse EU landen controleren of het voertuig reeds eerder geregistreerd geweest is, zo ja, buitenlands kenteken overleggen.
Alleen bij nieuwe voertuigen: aankoopnota, nieuw en ongebruikt verklaring en CVO(COC) overleggen..............................

Hmm, dan zit ik daar fout. Zou denken dat je bij een nieuwe motor ook met alleen een CVO een kenteken kunt krijgen, dus dat op een vergelijkbare manier met een gebruikte zou moeten kunnen. Enfin.

BPM:
Maar ik heb destijds de BPM opgevraagd van mijn motor (in die uitvoering) bij een dealer en daarmee teruggerekend naar de catalogusprijs. Was een heel gehannes, omdat de catalogusprijs op verschillende manieren word opgevat (ex. btw, incl. btw, ex. bpm, incl. bpm) maar scheelde uiteindelijk niet veel onderling. Op de site van de belastingdienst kun je na lang zoeken (staat erg vervelend verscholen ergens op de site) een formulier voor die berekening en als je dat goed volgt valt het uitrekeken goed mee. Verschillende sites berekenen op een vergelijkbare wijze, maar ik vond ze vrij onduidelijk over welke bedragen je moest invullen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: RDW keuring
« Reactie #21 Gepost op: 25-03-2013, 10:34 »
Bellen met de rdw(keuringsstation) , probleem voorleggen .
Heb ook al meerdere keren met wat afwijkend materiaal op de stoep gestaan .
 
Zijn mij tot nu toe zeer behulpzaam geweest , en het bleek allemaal erg mee te vallen .

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: RDW keuring
« Reactie #22 Gepost op: 25-03-2013, 12:11 »
Citaat van: member
Sorry maar hier hebben e alles mee te doen . maar dat vind je vanzelf wel uit .

RDW heeft zelf niets met de BPM te maken (en ik kan het weten!!  :-X ), ze geven een dokument af voor de belastingdienst en daar houd het mee op.
Berekenen moet je zelf doen en de belastingdienst int de BPM. Als het dan op hun rekening staat geven ze accoord aan de RDW dat er een kenteken uitgegeven kan worden.
Dat je bij de belastingdienst aangifte kan doen op een keuringsstation van de RDW heet klantvriendelijkheid in het kader van het één loket gedachte.............
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: RDW keuring
« Reactie #23 Gepost op: 25-03-2013, 13:29 »
Hahaha, klantvriendelijkheid en Belastingdienst.

Paar jaar terug heeft de ambtenaar mij nog geholpen om het bedrag van de BPM te berekenen (wist ik veel dat je dat van tevoren moest uitzoeken..) maar nu hangt er keurig een A4'tje met: "U doet aangifte, de belastingdienst controleert". De laatste keer dat ik BPM-aangifte deed deed de norsige meneer achter het loket wat ie moest doen, maar ook niets extra's. En ook zonder enige vorm van vriendelijkheid.

Waarschijnlijk vond de beste meneer het niet leuk dat ik m'n huiswerk goed had gedaan en  (volledig legaal) de BPM-aangifte zo had gedaan dat ik niet heel veel rest-BPM moest betalen. Vroeg nog een keer iets van "U weet zeker dat dit bedrag klopt" waarna ie een stempel en krabbel zette en ik mocht aftikken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: RDW keuring
« Reactie #24 Gepost op: 25-03-2013, 13:50 »
Hahaha, klantvriendelijkheid en Belastingdienst.

Paar jaar terug heeft de ambtenaar mij nog geholpen om het bedrag van de BPM te berekenen (wist ik veel dat je dat van tevoren moest uitzoeken..) maar nu hangt er keurig een A4'tje met: "U doet aangifte, de belastingdienst controleert". De laatste keer dat ik BPM-aangifte deed deed de norsige meneer achter het loket wat ie moest doen, maar ook niets extra's. En ook zonder enige vorm van vriendelijkheid.

Waarschijnlijk vond de beste meneer het niet leuk dat ik m'n huiswerk goed had gedaan en  (volledig legaal) de BPM-aangifte zo had gedaan dat ik niet heel veel rest-BPM moest betalen. Vroeg nog een keer iets van "U weet zeker dat dit bedrag klopt" waarna ie een stempel en krabbel zette en ik mocht aftikken.


Dat is dus ook veranderd.


U krijgt per email een factuur "voorlopige aanslag"
Geld overmaken.
Kenteken thuisgestuurd.


En daarna nog een brief van de fiscus, dat als de definitieve aanslag anders blijkt u nog een naheffing krijgt. ::)

Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: RDW keuring
« Reactie #25 Gepost op: 25-03-2013, 15:03 »

RDW heeft zelf niets met de BPM te maken (en ik kan het weten!!  :-X ), ze geven een dokument af voor de belastingdienst en daar houd het mee op.
Berekenen moet je zelf doen en de belastingdienst int de BPM. Als het dan op hun rekening staat geven ze accoord aan de RDW dat er een kenteken uitgegeven kan worden.
Dat je bij de belastingdienst aangifte kan doen op een keuringsstation van de RDW heet klantvriendelijkheid in het kader van het één loket gedachte.............
Lezen is ook een kunst
 
Ik zeg nergens dat het iets met de belasingdienst heeft te maken , echter zonder kenteken valt er niets aan te geven in geval van een voertuig , dus zul je eerst met de rdw door de deur moeten .
 
SORRY
 
Ik ken ze niet anders dan behulpzaam en niet moeilijk met dit soort dingen , gewoon vragen geeft gewoon antwoord

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: RDW keuring
« Reactie #26 Gepost op: 25-03-2013, 19:14 »
Citaat van: member
Lezen is ook een kunst
 
Ik zeg nergens dat het iets met de belasingdienst heeft te maken , echter zonder kenteken valt er niets aan te geven in geval van een voertuig , dus zul je eerst met de rdw door de deur moeten .
 
SORRY
 
Ik ken ze niet anders dan behulpzaam en niet moeilijk met dit soort dingen , gewoon vragen geeft gewoon antwoord
Precies! Volgens mij beweer jij zelf hierboven dat de RDW met autotelex werkt......., ik kan je verzekeren: NIET dus!
 
De Belastingdienst werkt met autotelex.
 
Als je de keuringshal verlaten heb met de mededeling dat je BPM aangifte kan gaan doen betekent het dat de kenteken aanvraag bij de RDW voltooid is en je wat de RDW betreft een kenteken krijgt.....
Echter heeft de Belastingdienst bedwongen dat zij ook graag hun zaken geregeld willen hebben voordat jij de gewenste groene dokumenten op de mat krijgt en moet je dus het BPM verhaal afhandelen bij de belastingdienst. Op bijna alle RDW keuringsstations zit ook een BPM aangiftepunt van de Belastingdienst, daar mag je de BPM aangifte doen en een acceptgiro van ze ontvangen en die vervolgens betalen. Op het moment dat die voorlopige aanslag betaald is en bijgeschreven is op de rekening van de Belastingdienst gaat de knop van de printer in Veendam om zodat er een kentekendokument uitrolt...............................
Citaat van: member
Ik ken ze niet anders dan behulpzaam en niet moeilijk met dit soort dingen , gewoon vragen geeft gewoon antwoord
En dat is ook de reden dat ik hier schrijf.............. ;)
 
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: RDW keuring
« Reactie #27 Gepost op: 25-03-2013, 20:29 »
Precies! Volgens mij beweer jij zelf hierboven dat de RDW met autotelex werkt......., ik kan je verzekeren: NIET dus!
 
De Belastingdienst werkt met autotelex.
 
Als je de keuringshal verlaten heb met de mededeling dat je BPM aangifte kan gaan doen betekent het dat de kenteken aanvraag bij de RDW voltooid is en je wat de RDW betreft een kenteken krijgt.....
Echter heeft de Belastingdienst bedwongen dat zij ook graag hun zaken geregeld willen hebben voordat jij de gewenste groene dokumenten op de mat krijgt en moet je dus het BPM verhaal afhandelen bij de belastingdienst. Op bijna alle RDW keuringsstations zit ook een BPM aangiftepunt van de Belastingdienst, daar mag je de BPM aangifte doen en een acceptgiro van ze ontvangen en die vervolgens betalen. Op het moment dat die voorlopige aanslag betaald is en bijgeschreven is op de rekening van de Belastingdienst gaat de knop van de printer in Veendam om zodat er een kentekendokument uitrolt...............................En dat is ook de reden dat ik hier schrijf.............. ;)

 
Je hebt gelijk , en ik heb het aangepast , ik had het inderdaad fout opgeschreven .
 
 

Offline member

  • Four is more!! EML MQ 750 (AT Quad), Scania P93M 4x4, Renault TRM 2000 4x4
  • *****
  • Berichten: 311
Re: RDW keuring
« Reactie #28 Gepost op: 25-03-2013, 20:49 »
No worries mate!  ;)
Doe mij maar off-road op vier wielen.... dan val ik namelijk niet zo gauw om.... snap je??!!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 75
Re: RDW keuring
« Reactie #29 Gepost op: 03-12-2014, 11:20 »
Topic is een jaartje oud, maar mijn vraag heeft er mee te maken.

Ik heb een nederlandse enduro motor welke nog niet op kenteken staat, nieuw geleverd in januarie 2014 aan een particulier.
Motor al die tijd niet op kenteken gezet en koop de motor nu over en wil deze op kenteken zetten.
Als ik de bpm calculators er op los laat dan kom ik elke keer uit op een bedrag van € ±650,-. (op basis van 11 maand oud zegmaar)
Echter lees ik ook dat er ook nog btw moet worden afgetikt als er minder dan 6000km op de klok staat (dit is het geval, de fiets is 9u/350km oud).
Klopt dit? De motor is gebruikt/particulier gekocht maar wel vrij nieuw dus.