Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waar ben ik aan begonnen??  (gelezen 10580 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #15 Gepost op: 14-03-2007, 09:30 »
Ferd Ferd helemaal super, maar wel opschieten he !!
olie verbruik 1 op 1000 mot kunnen.
Succes man, waar een omweg al niet toe kan lijden.  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #16 Gepost op: 14-03-2007, 10:00 »
Ik ben ook op slopershoogte. Maar dan met de KTM. Heb het frame naar een bevriende leverancier gebracht en een kleurtje uit de restjesbak gezocht om te laten poedercoaten. Komt dicht in de buurt van de originele kleur grijs. Wel alle schroefdraadjes vv een boutje of moertje. Het blok ligt open en daar ga ik fijn allemaal nieuwe lagertjes in doen. Die kan ik ook weer ergens ritselen met een mega korting, dus daar gaat KTM niet veel aan verdienen.

Wat dat olieverbruik betreft, iedereen hoopt tegen beter weten in dat het de klepseals zijn, maar de ervaring leert dat het toch altijd de zuigers zijn. Er kan gewoon niet zoveel olie langs de klepseals komen. Dat zijn dan ook nog eens alleen de inlaat klepseals. Als die niet goed meer dichten pluimt ie uit de pijp als je gas dicht en direct weer open doet. Dan zuigt ie namelijk even flink aan de klepsteel en verbrand het direct weer. Ik zou de motor niet open maken en gewoon zorgen dat er olie in blijft zitten. Stuk gaat ie niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #17 Gepost op: 14-03-2007, 16:33 »
M'n 2002 XR zoop ook olie in Marokko in 2005. Nergens geen gepluim of wat ook te zien.

Na grondige upgrade 440cc, hogere compressie, carb, nokkenas, kop flowen ....  leek toch een klepseal de meest waarschijnlijke oorzaak geweest te zijn. Maar goed, alle andere eventuele oorzaken zijn ook vervangen dus echt zeker zal ik het wel nooit weten.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #18 Gepost op: 14-03-2007, 20:31 »
Olieverbruik bij een AT komt niet zo veel voor als bij een KTM (laten we daar maar ff mee beginnen). Ik heb van beiden ( :-X) last gehad. Beide keren die zuiger(s) en de veren naar de kloten door het nalaten van essentieel geachte handelingen door een niet nader te noemen eiken. Oplossing: cyclinderwand honen, nieuwe overmaat zuiger + veren erin en gaan. €€€€€€€

Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #19 Gepost op: 15-03-2007, 10:33 »
Dat: "waar ben ik aan begonnen" gevoel begin ik ook een beetje te krijgen....

Iemand een tip hoe je die 2 bougies eruit krijgt, die aan de voor en achterkant zitten (de 2 zijbougies is wel gelukt) Ik heb alles al geprobeerd, lange simpele boegie "koker" is te lang en zit klem tegen het frame (de achterste dan) ratel met boegiedop, kom je er niet eens bij in de buurt, met verschillende verlengstukken, lijkt zo'n ratelboegiedop gewoon te breed te zijn..... Heeft Honda daar een speciale sleutel voor ofzo.?

Ennuh, om die voorste boegie er uit te krijgen, moet ik dan serieus de hele radiator verwijderen? En moet ik dat dan ook allemaal leeg laten lopen?? Of hebben jullie daar een trucje voor....

Oh, misschien zou zo'm WPhandboek toch noet zo'n verkeerd idee zijn.... ook al zijn hier verschillende menselijke handboeken aanwezig..
Iemand zo'n ding over? (het gaat dus om een RD03, voor zover dat echt veel uitmaakt)
Of iemand die het in los A-4 formaat heeft en het onder de copieermachien kan halen? Of een internet link die ik uit kan printe?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 81
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #20 Gepost op: 15-03-2007, 10:44 »
Misschien heb je hier wel wat aan:

http://www.africatwin.hu/main.php?p=11
Pimped AT 1996

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #21 Gepost op: 15-03-2007, 11:30 »
Heeft Honda daar een speciale sleutel voor ofzo.?

Ennuh, om die voorste boegie er uit te krijgen, moet ik dan serieus de hele radiator verwijderen? En moet ik dat dan ook allemaal leeg laten lopen?? Of hebben jullie daar een trucje voor....


Yep, daar heeft honda een speciale sleutel voor: eentje die kan knikken halverwege...

Nee, je hoeft de radiator er niet af te halen (maar het is wel veeeeeeeeeeeel makkelijker als-ie er niet zit...)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #22 Gepost op: 15-03-2007, 11:45 »
Honda heeft inderdaad een special bougiesleutel, Motoport (ja, ècht!) ook! Voor iets van zes euro een pijpsleutel die in het midden een kleinere diameter heeft dan de koppen. Hiermee krijg ik je prima uit de koppen. Aan de linkerkant (geloof ik) wel even je radiator los bouten, kan aan de slangen blijven zitten, maar je moet hem een beetje opzij duwen. Als ik er aan denk zal ik even een fotootje schieten.
 
Inmiddels zit er een compressiemeter in mijn tas, zaterdag schijnt het nog goed weer te zijn, eens kijken wat voor waarden die mij gaat voorliegen. Is zo'n motor nog een beetje met de hand te tornen? Is er nog een speciale procedure? Of moet ik toch maar eens het handboek open slaan??

Het idee van ingedroogde klepseals komt eigenlijk voort uit het feit dat de motor ca. twee jaar nieuw in de showroom heeft gestaan, de angst voor cilinder/zuiger komt inderdaad voort uit een onvrijwillige duik, wat tot resultaat gaf dat er water in de olie terecht is gekomen. Maar dat zou een compressietest uit moeten wijzen toch?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #23 Gepost op: 15-03-2007, 11:52 »
Het kan zijn dat de compressie nog redelijk is. Dus dat is niet echt een goede referentiewaarde voor het oliegebruik. De olieschraapveren zijn meestal de boosdoener. Als er koolaanslag of bruine aanslag onder de schraapveer te zien is dan is er dus "blowby" en dat duidt op versleten veren en olieverbruik. De zuigerspeling kan dan nog goed zijn. Alleen veren vervangen helpt meestal maar kort. MAW: het wordt een hele dure hobby om het olieverbruik terug te dringen. Als de motor een soort nikasil cilinder coating heeft kun je eventueel even opslijpen en met alleen nieuwe zuigers en veren volstaan. Als er gietijzeren voeringen in zitten kun je opboren. De japanse fabrikanten zeggen dat 1:1000 nog niet verontrustend is. Is het ook niet, alleen vervelend.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #24 Gepost op: 15-03-2007, 11:54 »
De japanse fabrikanten zeggen dat 1:1000 nog niet verontrustend is. Is het ook niet, alleen vervelend.

Het is ook alleen op vakantie iritant, als je er 8 weg rijdt in drie weken ben je toch continue bezig met olie controleren/kopen/aanvullen en vooral lekvrij meenemen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #25 Gepost op: 15-03-2007, 17:52 »
gewoon een 5liter jerrycan olie meenemen :P :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #26 Gepost op: 15-03-2007, 19:05 »
gewoon een 5liter jerrycan olie meenemen :P :P
Dus dan wordt het geen bier meer meenemen ::)

Ja Roos, je heb een speciale sleutel nodig, zit die niet in het gereedschapsetje??
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #28 Gepost op: 15-03-2007, 20:43 »
Dus dan wordt het geen bier meer meenemen ::)


nee,dus
morgen neem ik ook geen bier mee(wel hot en sweet)
lekker een weekendje naar de eifel op de motorcamping

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Waar ben ik aan begonnen??
« Reactie #29 Gepost op: 16-03-2007, 11:58 »
Thanxx voor de waarschuwing Erik

Citaat
Niet vergeten de linker radiateur ff los te maken, kom je er veel makkelijker bij.
Bougie linksvoor eerst een stuk losdraaien met de originele bougiesleutel, dan een stukje 10mm benzineslang op het porseleinen deel v/d bougie duwen en helemaal eruit draaien.

Zo voorkom je dat de bougie uit de sleutel valt alstie er helemaal uit gedraaid is.
Áls dat gebeurt is de kans heel groot dat hij nl met het porseleinen deel precies tussen twee koelribben valt. Ooit een keer meegemaakt en dus een half uur lopen pielen om die bougie eruit te krijgen.. 

Gr. Erik.

Is net wat voor mij om die bougie te laten vallen....

(ik begin zelfs al stilletjes te wensen naar mijn zogenaamde sleutelonvriendelijke bmwtje :-X)