Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aankoop advies Enduro  (gelezen 5239 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #15 Gepost op: 26-02-2021, 16:08 »
Veel onderhoud is gerelateerd een het aantal uren. Je ketting slijt niet als hij stilstaat.
En gerelateerd aan het gebruik. Rij je over een hard vlak zandpad dan zal het spul veel minder slijten dan een dagje in de modder.
Maar een dagje in de modder met een enduro is juist leuk. En over een hard vlak pad rijden is geen bal aan.

Zou je zoals ik lees 3x per maand gaan rijden, en lol wilt hebben met een lichte enduro machine, dan kom je per definitie op hoge kosten uit. Nog even los van afschrijving en een keer vallen.

Wil je die kosten niet of kan je ze niet hebben dan zou ik er vooral niet aan beginnen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #16 Gepost op: 26-02-2021, 16:17 »
Hobby mag geld kosten. Heb nu ook periodieke onderhoudskosten aan mijn huidige motor dus dat is niets nieuws. Weet alleen niet waar ik rekening mee moet houden. Voor mijn GS is het onderhoud gemiddeld maar een paar honderd euro per jaar. Dat is goed te doen.

De reden van de vraag is om een beter beeld te krijgen van deze 'dure' hobby. Ook wordt het een afweging of ik een Enduro van een paar jaar oud ga aanschaffen of gelijk een nieuwe. Wellicht scheelt dit namelijk ook in de onderhoudskosten.


Dan nog natuurlijk de overweging 2 of 4 takt. Ik begreep dat 4 takt duurder is in onderhoud maar dat dit minder frequent hoeft. Ik neig dan eerder daar naar. Zo nu en dan olie, filters en ketting tandwielen set is het werk ook niet echt. Heb ik weer en zondag te hobbyen.


Vwb de lichte machine was vooral de wens om het zo hanteerbaar (dus licht) mogelijk te houden. Zat dus te denken aan iets tussen de 250 en 400 in. Ik wil niet zoals aangegeven als een vlag in de wind achter de motor te hangen. Nu zal dat met mijn postuur wellicht geen punt zijn maar toch... een beetje een flexibele machine onder je kont is toch wel fijn. Vooral als het niet te hard gaat en je krappe bochten moet maken. Dat maakt de funfactor nu juist zo hoog.


(p.s. trouwens nog bedankt dat jullie de moeite nemen om deze 'noob' vragen te beantwoorden... ik zal vast niet de eerste zijn die er mee komt... wordt gewaardeerd)
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #17 Gepost op: 26-02-2021, 20:01 »
Even mijn nog steeds te koop zijnde 525 pluggen :-X
If nothing goes right......

go left!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #18 Gepost op: 26-02-2021, 21:57 »
Wat wil je er mee doen?
- Allroad vanuit huis (welke regio)
- Allroad vanaf een plek met aanhanger
- Georganiseerde offroadritten in NL
- Reizen
- Offroad buitenland
- Enduro
- Motocross
...


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #19 Gepost op: 26-02-2021, 22:03 »
Wat wil je er mee doen?
Zoals gezegd een paar keer per maand het zand in. Alles wat legaal is, dus niet crossen door een stiltegebied o.i.d.

- Allroad vanuit huis (welke regio)
  90% offroad als het even kan. Een motor voor op de weg heb ik al dus dat maakt me echt geen hol uit. Regio Brabant zuid oost... vandaar de naam ;)


De enige harde weg die ik er mee zal/wil rijden is om van het ene zandpad naar het andere te komen. Daar ontkom je in NL natuurlijk niet aan maar ik stel geen enkele eis voor het gebruik op de weg los van de wettelijke eisen.

- Allroad vanaf een plek met aanhanger
vooralsnog niet

- Georganiseerde offroadritten in NL
Ja graag... tzt wanneer ik genoeg geoefend heb ;)

- Reizen
- Offroad buitenland- Motocross
Neen


Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #20 Gepost op: 26-02-2021, 22:12 »
Nu als ik jou voorkeuren zo lees.
Met minder heb je meer lol.
Ktm 350 450 exc
Goedkoper maar wel ouder is Suzuki drz 400.
Met gewone off road ritjes in Ned.
Gaat zo.n blokje een eeuwigheid mee.
Zou me daar niet zo druk over maken.
Nadeel is wel als je een 2e hands uren machine koopt dat er een beste revisie aan kan komen.
Er staan er veel op mp.
Wist niet dat er zoveel oude vrouwtjes op ktm reden.
Ook hebben de meeste net een blokrevisie achter de rug.
Huhuh en daarom verkoop we hem daarna.
 ;D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #21 Gepost op: 26-02-2021, 22:20 »
Hier tolereren mountainbikers niemand op 'hun' pad, honden worden zonder pardon aangereden en kinderen uitgescholden.
Een electrische crosser zal ook niet op hun goedkeuring kunnen rekenen lijkt me.
Waar is dat dan? Hier rijden vooral vriendelijke mensen op de paden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #22 Gepost op: 26-02-2021, 22:57 »
Waar is dat dan? Hier rijden vooral vriendelijke mensen op de paden.


Brabant. We hebben hier wat uitgezette mtb-banen waar gestreden wordt om de snelste rondetijd. Beetje wielrennen door het bos zeg maar.
Snelste rondetijden en bijv. spelende kinderen in het bos gaat niet goed samen, vandaar steeds meer klachten over mountainbikers.
Zal er ook wel iets mee te maken hebben dat het allemaal een stuk drukker in het bos is geworden het laatste jaar.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #23 Gepost op: 27-02-2021, 10:44 »
Na de afgelopen dagen uren na uren gelezen te hebben ben ik er uit. Gisteren ook nog een uur gebeld met ons aller Toine van Dijk die met hele goede adviezen kwam. Het wordt een FE 350 of 450 (neig zelf meer naar de 350).


Nu nog een goede tweedehands zoeken van max 3 jaar oud.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #24 Gepost op: 27-02-2021, 11:15 »
Gezien het geplande gebruik lijken dat me prima keuzen.
Husqvarna of KTM maakt niet veel uit. Er is ook een 500/501; die zou je ook kunnen overwegen.
Yamaha WR450 valt ook in die klasse.
Mocht je de crossbaan willen uitproberen, offroadritten willen rijden, dan zit je ook nog prima!


Succes (en veel plezier!) met zoeken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #25 Gepost op: 27-02-2021, 12:17 »

Brabant. We hebben hier wat uitgezette mtb-banen waar gestreden wordt om de snelste rondetijd. Beetje wielrennen door het bos zeg maar.
Snelste rondetijden en bijv. spelende kinderen in het bos gaat niet goed samen, vandaar steeds meer klachten over mountainbikers.
Zal er ook wel iets mee te maken hebben dat het allemaal een stuk drukker in het bos is geworden het laatste jaar.
Omdat BZO er uit lijkt te zijn kunnen we wel off topic verder ;-) je leest het ook veel op MTB -fora (en de andere kant van het verhaal ook vast op wandel fora, maar daar kom ik dan weer niet). MTB als hobby is door lockdown enorm toegenomen (probeer maar een nieuwe fatsoenlijke MTB te kopen, bij levertijd van half jaar mag je jezelf gelukkig prijzen). Dus ook de drukt op de MTB routes, vooral de populaire (Utrechtse Heuvelrug, Nijmegen, alles wat een beetje hoog/laag gaat). En idd de stava rijders die een prestatie neer willen zetten, steed smeer gravel bikes op MTB paden (die jongens gaan hard hoor - wordt er altijd jaloers van ). Verdraagt zich lastig met toegenomen drukte aan wandelaars etc. Merk er zelf niet zo heel veel van maar excesses heb je altijd (kennen wij als offroaders maar al te goed).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #26 Gepost op: 27-02-2021, 13:06 »
Breek me de bek niet open over fietsers :-[
Dan gedragen wij ons nog zeer netjes op de motor.
Tenminste hoe ik zie dat wullie ons gedragen op ritten a la Midsummer.
Heb er laatst een forse aanvaring meegehad.
Zodat ik dat netjes moest komen uitleggen in de rechtbank.
Kijk uit met dat volk.
Ik ben driftachtig maar veul volk op racefietsen slaat echt alles.


O ja veel plezier met je zoektocht.
Een 350 lijkt me zeker het proberen waard.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #27 Gepost op: 27-02-2021, 16:31 »
Thanks. En dan nog even.... Is het verschil tussen de 350 en 450 groot?
Had al gezien dat het in prijs wat scheelt maar zie ook dat een 450 vaker aangeboden wordt, dan een 350.


Mijn keus voor de 350 is meer gemotiveerd omdat het naar alle waarschijnlijkheid makkelijker om te gaan lijkt met het vermogen.


Wat zou het verschil qua rijeigenschappen en wendbaarheid zijn?


(Zoals gezegd ga ik voor de 350 maar als ik die na maanden niet gevonden krijg houd ik de aanschaf van een 450 nog open)


En als we dan toch offtopic gaan .... Is er hier in zuid oost Brabant nog genoeg (legaal) aaneensluitend te rijden zonder al te veel mensen tot last te zijn?
Weet niet of het mogelijk is maar zou graag een keer aanhaken bij een ervaren offroader uit de buurt.
Iedere zaterdag komt de lokale crossclub voorbij maar die zijn altijd met minstens 10 motoren en dat lijkt me wat veel
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #28 Gepost op: 27-02-2021, 17:02 »
Je zou met de TET kunnen beginnen, die loopt ook door BZO. Dan kom je vanzelf ook wel wat spannendere stukken tegen. Legaal
aaneengesloten onverhard zal max 10 km zijn schat ik, maar als 70-30 acceptabel is dan kun je wel rondjes van 100+km maken.

450 is in NL populairder dan 350. Georganiseerde OTRs gaan vaak over maisakkers of mulle stukken zand en dan heb je behoefte aan power. Ze zijn ook weer makkelijker te verkopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #29 Gepost op: 27-02-2021, 20:00 »
Een 350 is vooral handiger bij extreem werk (bv. Romaniacs, al rijden ze daar vaak 300 2takten, want die zijn nog lichter), bij kruip/sluip en als je lang zwaar werk moet doen, bv. op de crossbaan. Ik heb in Portugal de 350 en 450 geprobeerd en was blij toen ik weer op de 450 zat.


Je rijdt toch ook met je GS met 100+PK door de stad? Dan rijd je waarschijnlijk ook niet aan/uit. Dan is een 450/500 ook prima te doen.