Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Amsterdam - Kaapstad  (gelezen 1790 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
Amsterdam - Kaapstad
« Gepost op: 19-08-2013, 20:26 »
Hallo mensen.
Ik wil van Amserdam naar Kaapstad rijden en vind het moeilijk een route te zoeken gezien de onrust in het bovenste deel van afrika.
Iemand tips?Ik hoor ze graag.
Groeten Tim.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #1 Gepost op: 19-08-2013, 20:44 »
Hoe Egypte momenteel is, durf ik niet te zeggen. Grote steden zijn (denk ik) niet heel fijn.
 
Er loopt wel een boot tussen mersin (Turkije) en Port Said en er is nu ook een bootlijn van Iskenderun naar Alexandrie. Hiermee hoef je dus niet door Libië. Maargoed, dan sta je dus wel gelijk in een van die grote steden.
 
Ook zou er benzine tekort zijn. Voor toeristen worden die redelijk binnen de perken gehouden, maar misschien is het wel iets waar je rekening mee moet houden? Vorig jaar konden wij in het zuidelijke deel alleen maar octaan gehalte 80 krijgen en lang niet alle stations hadden benzine. Anderen stonden wachtrijen van een aantal uur voor (maar als toerist werden we voorgelaten). In het noorden was dit beter.
 
 

Post Merge: 19-08-2013, 20:56
 

http://www.horizonsunlimited.com/hubb/sahara-travel-forum/avoid-egypt-going-down-alternate-71710
 
Een heel topic over die problemen!
 
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #2 Gepost op: 19-08-2013, 20:58 »
Floor,
Dank je.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #3 Gepost op: 19-08-2013, 21:02 »
Via Jordanie naar Egypte (Akaba Nueiwba kan nog steeds meen ik)
maar via die kant blijft het lastig om naar- en door Soedan te gaan en dan via Ethiopie en verder; maar volgens mij kan het nog steeds.

Aan de andere kant, zijn de noord-afrikaanse landen (Noord-Mali bijv zeker vermijden) niet zo fijn maar kan het ook nog steeds volgens mij. en dan kom je nog steeds in de knoei met Angola.

tis allemaal niet zeker: altijd locaal in info in de gaten houden, je niet te veel in de politiek mengen en zichbaar maar low-profile reizen.
Vraag is meestal niet of het kan, maar of het dan nog wel leuk is...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #4 Gepost op: 19-08-2013, 21:02 »

Evt zou je ook via de westkant omlaag kunnen. Hoewel je dan weer komt te zitten met al die rare landjes daarzo...
Of... (ben je een man? Of ga je met alleen een groep mannen?) met een boot van Turkije naar Cyprus en van Cyprus naar Haifa. Vandaaruit kun je Jordanië en Saudi Arabië in en vanuit Saudi kun je wellicht weer met een boot naar Ethiopie/Eritrea/Djibouti?
Het enige waar je dan wel op moet letten: vrouwen mogen niet rijden in Saudi Arabie. En met een stempel van Israel in je paspoort kom je Sudan niet in!!
 
Andersom rijden zou dus eenvoudiger zijn: motor (? of auto) laten verschepen naar Kaapstad, dan omhoog rijden en evt met de boot vanuit Sudan naar Saudi-Arabie (daar loopt in ieder geval een bootlijn van Port Sudan naar ... (?) in Saudi Arabië. Je komt op die manier wel Israel binnen en kunt dan dus met de boot naar Cyprus en Turkije... je hebt dan Egypte omzeild..
 
Vorig jaar rond deze tijd heb ik hetzelfde stukkie gereden (toen wel door egypte) en dan van zuid naar noord. Dus mocht je nog meer vragen hebben, kan ik wel even kijken of ik nog wat weet!
 
 
 
 
 

Post Merge: 19-08-2013, 21:04
 
 
 
 

Via Jordanie naar Egypte (Akaba Nueiwba kan nog steed meen ik)
maar via die kan blijft het lastig om naar en door Soedan in via Ethiopie en verder te komen maar volgens mij kan het nog steeds.

Aan de andere kant, zijn de noord-afrikaanse landen niet zo fijn maar kan het ook nog steeds volgens mij. en dan kom je nog steeds in de knoei met Angola.

tis allemaal niet zeker: altijd locaal in info in de gaten houden, je niet te veel in de politiek mengen en zichbaar maar low-profile reizen.
Vraag is meestal niet of het kan, maar of het dan nog wel leuk is...

Via Jordanie naar Egypte kan, maar hoe kom je in Jordanie? Syrie zicht dicht, dus dan moet je door Israel, en dan zit je met die stempel in je paspoort waarmee je Sudan niet inkomt (Andersom dus wel: met een stempel van sudan kom je wel israel binnen).
Akaba nuweiba zal nog steeds wel gaan, maar dan moet je door de Sinai en ik denk niet dat ze je daar op dit moment doorheen laten rijden. Wrs word je bij roadblocks tegengehouden (net vandaag nog aanslagen geweest daar)
 
Maar ik weet dus ook de actuele situatie niet exact! Dus misschien is Egypte door die oase route (west van de nijl door de woestijn) bijvoorbeeld, relatief goed te doen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #5 Gepost op: 19-08-2013, 21:09 »
ja... naar Jordanie is idd een probleem. (ik weet niet of via Iraq een mogelijkheid is?, maar das ook weer ver om)

zowieso zou ik met de onrust in Egypte liever via de westkust-kant gaan.

Ooit kon je ook nog via verenigde-Emiraten, Oman - Jemen: maar das ook al geen optie meer lijkt me.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #6 Gepost op: 19-08-2013, 21:17 »
ja... naar Jordanie is idd een probleem. (ik weet niet of via Iraq een mogelijkheid is?, maar das ook weer ver om)

zowieso zou ik met de onrust in Egypte liever via de westkust-kant gaan.

Ooit kon je ook nog via verenigde-Emiraten, Oman - Jemen: maar das ook al geen optie meer lijkt me.

Volgens mij is alleen noord-Irak leuk. (kurdisch gebied), maar zag vandaag dat daar 20.000 Syrische vluchtingen zich de grens over drukken. Irak verder zuid lijkt me niet echt vakantie.
 
Volgens mij zit Jemen ook dicht.
 
Als ik deze reis nu op de planning zou hebben staan, zou ik zuid-noord proberen. Dus de motoren in laten schepen naar Kaapstad (optie is NMT shipping, roll-on roll off systeem) en dan omhoog rijden. Dan verlaat je Afrika vanuit Sudan, kom je in Saudi-Arabië terecht en rijd je richting Israel... (uh, ja. Behalve dus dat voor mij deze route niet mogelijk is, omdat ik niet rijden mag in Saudi Arabie  ::) )
 
Via de westkust is het volgens mij nog wel mogelijk, maar daar weet ik niet veel zinnigs over te zeggen.  ::)  'Ken' dat alleen tot aan mali.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2322
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #7 Gepost op: 19-08-2013, 21:18 »
Hoeveel grenzen moet je wel niet over als je via de westkant gaat?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 898
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #8 Gepost op: 19-08-2013, 21:18 »
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=6045.msg86474#msg86474
Hier een linkje van enkele jonge Belgen die dit een keer gedaan hebben.Ze hebben er nog een heel leuk verhaal over gebracht tijdens een travelmaniacsweekend.
 

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #9 Gepost op: 19-08-2013, 21:45 »
Ik ga alleen en inderdaad Gerben het moet wel leuk blijven.


Misschien dan toch maar alaska argentinie,maar ja mijn spaans is niet zo goed.



Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #10 Gepost op: 19-08-2013, 22:43 »
Ik ga alleen en inderdaad Gerben het moet wel leuk blijven.


Misschien dan toch maar alaska argentinie,maar ja mijn spaans is niet zo goed.

dan hoop ik dat je frans en swahili een stuk beter is..
wellicht via de westkust en dan op een boot stappen (ergens in Gambia??) en dan langs de kustlijn naar "rustiger" gebied,  maar dan mis je wel weer een hoop..

ik zou ook voor het amerikaanse continent kiezen, nu te veel onrust in afrika en omgeving...

laatst was er nog ergens een filmpje van een stel die alaska ushuaia gereden hebben... (op dit forum) zag er best gaaf uit...

succes met je keuze!
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2322
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #11 Gepost op: 20-08-2013, 09:45 »
Amsterdam-Wladiwostok lijkt me ook niet verkeerd

Ter inspiratie: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=834987
Deze kerel rijdt hem omgekeerd: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=885373

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #12 Gepost op: 20-08-2013, 11:48 »
Maatje van mij heeft 5 maandjes richting mongolie en terug gedaan. Ook een leuke optie denk ik.

Afrika lijkt me prachtig, maar met hoop onrust er helemaal doorheen willen is mogelijk wel vragen om problemen, én het moet wel leuk blijven natuurlijk.
ARM facebook HIER

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #13 Gepost op: 20-08-2013, 13:32 »
anders alleen in het zuidelijk deel blijven,

kan je je ook erg leuk bezig houden..
namibië is vooral erg mooi om rond te rijden..
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 509
Re: Amsterdam - Kaapstad
« Reactie #14 Gepost op: 20-08-2013, 14:30 »
Ik weet niet hoe graag je naar Afrika wilt en hoeveel voorbereidingen er al inzitten.
 
Maar ik denk echt dat er zuid-noord amper problemen zijn, niet meer dan anders in ieder geval. Het zuidelijk deel überhaupt niet (niet meer dan normaal) en Egypte omzeil je als je de boot naar Saudi zou nemen. Dit is een bootlijn die veel frequenter gaat dan Egypte-Turkije. Ik denk dus dat dit mss zelfs wel makkelijker is dan dat je op een rustig moment door egypte gaat (je hoeft de boot wadi-halfa - aswan niet te nemen, daar zijn wij de motoren 10 dagen kwijt geweest omdat de boot van de motoren ipv de voorspelde 2 uur later, 10 dagen later aankwam. Toen zijn we in 1.5e dag naar het noorden gereden omdat we de boot daar moesten hebben naar Turkije, alles geregeld, motoren in de haven, bleek die boot 5 dagen in de haven te liggen maar niet te vertrekken. Is ook niet echt makkelijk dus, als je pech hebt.) En ik denk dat je dan niet meer onrusten hebt dan anders. Sudan is niks aan de hand (niet naar Zuid-Sudan, maar dat is altijd, dat is niet iets van de laatste maandag/jaren), Saudi is niks mis mee, Jordanie is niks mee en Israel ook niet. Dus die route lijkt me op dit moment zeker niet spannender dan die route op een ander moment.