Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Eten tijdens rallye: welke reepjes?  (gelezen 7054 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Eten tijdens rallye: welke reepjes?
« Gepost op: 13-09-2005, 12:51 »
Schatten,

Jullie hebben vast allemaal wel eens van die (maaltijd)reepjes bij je voor tijdens de ritten. Van die dingen waarvan je er maar een hoeft te eten en je barst weer van de energie.

Nu moet ik tijdens de el chott ongeveer 2 weken op die dingen (als lunch) leven. De vraag is even: welke reepjes kan ik daarvoor het beste meenemen? Voorwaarde is wel: ze moeten niet onderweg uit elkaar vallen (zoals de fruit kicks van liga), ze mogen niet smelten (zoals alles met choco) en ik moet er hard van gaan rijden  ;) 't zou ook fijn zijn als ze in verschillende smaken verkrijgbaar zijn...

Roept u maar!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #1 Gepost op: 13-09-2005, 13:03 »
Om een hongerig gevoel weg te werken zweer ikbij die Bever-hartkeks. Bisquitjes (schrijf je dat zo??) met een hoge voedingswaarde. Lik jam erop en je maaltijd is na een half pakje compleet. Lekker wegspoelen met water (goed voor de vochthuishouding).

Die reepjes met energiespul erin zijn ook een optie, alleen voor de prijs die je voor 1 reepje betaald heb je ook een heel pakje (ik geloof 10 stuks) van die Bever dingen.

Als je iets wil met meer smaak moet je iets anders zoeken. De standaard repen bij het kruidvat en andere "Muesli" repen bevatten een hoop suikers, maar die vallen bij hogere temperaturen bijna uit elkaar  :-\

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #2 Gepost op: 13-09-2005, 13:13 »
Niet dat ik rallies rij, dus alles onder voorbehoud.  :D

Ik ben zelf min of meer verslaafd aan mueslirepen, en heb er al een hoop geprobeerd. Wat me meer en meer opvalt is dat juist de repen met allerlei extra franje het snelste vervelen. Chocola smelt, dus daar heb je a helemaal niks aan. Welke ik het prettigst vind, en ook nog een beetje aanelkaar blijven zitten zijn de mueslirepen van Btween. Groene doosje met 8 repen. De boel wordt bijmekaar gehouden met honing. Lekker en voedzaam.

Misschien dat iemand met verstand van voeding het verschil uit kan leggen tussen vezels, zetmeel en suikerachtige repen. Korte/lange termijn energie.

Wel water bij drinken, is prettiger voor de maag (mijn maag iig). Ik zou zelfs gaan voor een of ander Yoki-achtig spul, wat met die "Friese vlag breaker" verpakkingen ook nog eens makkelijk weg is te stoppen in een rugzak/waterzak.

Suc6!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #3 Gepost op: 13-09-2005, 14:47 »
Reepjes weet ik niet zo goed maar ik heb m'n camelbak gevuld met een Powerbar oplossing in Maroc.

Prima smaak (de citroenversie) en gaf ook energie (denk ik)

Daarnaast gewoon lekker lokaal gelunched. mmmmm (maar da's Marokko, niet Tunesie)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #4 Gepost op: 13-09-2005, 15:19 »
Tja, onderweg lunchen in 'der Wüste' gaat niet lukken, want er zijn daar geen tentjes, dus er moet echt iets meegenomen wordenm. Ik denk er trouwens over ORS in mijn waterzak te gooien, dan hoef ik minder te drinken...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 857
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #5 Gepost op: 13-09-2005, 15:29 »
Hee Corné, en Meindert,

heb zojuist nog ff met de organisatie gesproken. 5 liter water meenemen is verplicht. Bij controle posten is ook nog water te krijgen. De cateraar biedt iets van lunchpakketjes aan, maar het is ook noodzakelijk zelf e.e.a. mee te nemen.
Die paar extra overnachtingen zijn trouwens ook geregeld! We hoeven niet naar die meeting toe, wij krijgen de spullen in Genua uitgereikt, hebben we nog tijd zat om alles op te plakken.
Zo, nu weten jullie alles weer. 8)

Mssl Mars



Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #6 Gepost op: 13-09-2005, 16:58 »
ORS heb ik ook een beetje gehaald bij de apotheek. Da's toch wel behoorlijk bedoeld voor als je al aan de rees bent tegen uitdroging.
Het verhaal op de verpakking is dat je het niet in een wat mindere concentratie moet maken en bij de juiste en een paar liter drinken per dag wordt het een heel duur verhaal (en heel veel doosjes)

Ik vond toen dat het voornamelijk gaat om niet teveel aan mineralen te verliezen en ben voor de Powerbar drink gegaan. (11 euro via Internet voor een grote pot poeder, goed voor 10 liter geloof ik)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #7 Gepost op: 13-09-2005, 17:51 »
ORS zou ik ook niet doen. Kan je beter zouttabletten nemen, of op je eten wat meer zout doen. Is volgens mij veel gezonder.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #8 Gepost op: 13-09-2005, 19:40 »
ORS zou ik ook niet doen. Kan je beter zouttabletten nemen, of op je eten wat meer zout doen. Is volgens mij veel gezonder.


Ja, maar weet je wel hoe vies dat is?! ORS hebben ze tenminste in vruchtensmaak!  8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2005, 19:51 »
Zoute drop meenemen, kun je dat ook nog aan de natives uitdelen. Nadat ze het hebben weggekauwd laat je ze in je spiegels kijken naar de binnenkant van hun mond. Lachen!  :o

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #10 Gepost op: 13-09-2005, 20:36 »
Ja, maar weet je wel hoe vies dat is?! ORS hebben ze tenminste in vruchtensmaak!  8)
Ja, maar omdat het naar vruchten smaakt wil nog niet zeggen dat het ook gezond is ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #11 Gepost op: 13-09-2005, 20:53 »
Wat ik tijdens de marathons eet zijn oa repen van Powerbar, deze bevatten veel kolidraten, die je veel zal verliezen tijdens de rally!!
De bananensmaak vind ik goed, smaken, niet zoet.
Let wel dit zijn geen goedkope repen maar helpen we voor als je vermoeit raakt.
Verder gebruik ik ook van die drapjes voor snelle energie (Maxim, Enervit, enz,enz)l  Is erg zoet maar is goed als je veel en snel energie verliest.
Dit allemaal is te koop bij de betere sportfietsenwinkelk. Deze goedjes zijn wel duur!!!

Voor normale repen eet ik vaak Happers, (ontbijdkoek) of diverse muslierepen die je in de supermarkt kan kopen.
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #12 Gepost op: 13-09-2005, 21:12 »
Zelf heb ik tijdens de winterbikkelrit2004 isostar repen meegenomen dat werkt uitstekend honger is weg en je hebt weer energie.
Water in de camelbag en isostar flesjes in de tas achterop.
Dan houdt ik het zeker een hele dag vol


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #13 Gepost op: 13-09-2005, 23:10 »
In de koffieshop bij mij naast hebben ze ook wel goed spul. Wordt doorgaans in een cake gebakken, maar op speciaal verzoek kunnen ze er ook wel een paar fruitkoekjes van bakken. Krijg je gegarandeerd weer nieuwe energie van! Wat dacht je van gewone dextro energie? Dat is echt spul waar je van op kikkert. Neemt weinig ruimte in en barst van de calorieën. Wordt bovendien zeer snel in je bloed opgenomen, dus werkt heel snel als je kortstondig een grote inspanning hebt moeten leveren. Bijvoorbeeld je motor uitgraven of zo..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Eten tijdens rally: welke reepjes?
« Reactie #14 Gepost op: 13-09-2005, 23:56 »
Cornepol,
Een triatlon atleet / sport instructeur heeft mij ooit verteld dat je vooral 's ochtends heel goed moet eten.
Hij vertelde mij het volgende (en 't werkt echt).

's ochtends na het opstaan is je bloedsuikerspiegel (je energieniveau) meestal wat aan de lage kant.
Daarom is een zoet, koolhydraten rijk ontbijt b.v. museli met jam of honing erg goed.
's ochtends verder vooral ook donkere koolhydraten eten die niet te snel worden afgebroken (zoals bij pasta).
Neem een Engels ontbijt maar als voorbeeld.
Dit bevat veel koolhydraten (energie) maar wordt langzaam afgebroken en zo heb je "de hele dag" energie.
Eet echter vooral veel!!!
En doe een warming up!

's middags (tijdens de rally) moet je al beduidend minder eten.
Makkelijk verteerbare koolhydraten zijn daarbij ook prima.
Pasta's , bananen, energie repen etc. over de smaak moet je niet ehhh zeuren :-)

's avonds moet je weinig eten.
De energie die je dan tot je neemt is eigenlijk alleen nodig om de nacht door te komen.
(Daarom eet ik 's avonds altijd 't meest ;-)

Alleen als je overdag heel diep hebt moeten gaan is het goed om wat meer, en dan ook vooral zoetigheid, te eten.

Dit is echter direct na de maximale inspanning veel beter.
Het best werkt in dat geval echter energie drink en druivensuiker.
De energie lijkt dan als het ware direct je spieren in gezogen te worden.

Als je het goed uitkiend kun je het zo regelen dat je pas na het avond eten,
of na het opstaan je mede coureurs kunt verblijden met de boodschap
"ik heb al weer een hoop gedaan vandaag....."

Bedenk verder dat mensen een bijna onuitputtelijke hoeveelheid energie bij zich dragen in de vorm van vet.
Een beetje vent van 80 kg zou met 10% vet (en da's best mooi) theoretisch meer dan een week de tour de France kunnen rijden.....

Drinken is veeeeeel belangrijker.
1% vocht tekort is 10% concentratie vermindering.

Met ander woorden:
Goed ontbijten en neem het gewicht van repen liever mee in de vorm van water met isostar ofzo.

Wat betreft ORS.
Dit is ontwikkeld om dehydratie als gevolg van diaree tegen te gaan.
Niet om maximale sport prestaties te leveren.
Het gebruik van ORS is precies de omgekeerde benadering als bovenstaande verhaal :-)

Succes,

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt