Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Waarom zo veel 4 takt?  (gelezen 15750 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Waarom zo veel 4 takt?
« Gepost op: 03-11-2017, 10:35 »
Hallo mede forum gebruikers,

Voordat je verder leest, ik wil geen 2 takt vs 4 takt topic creëren, ik heb puur interesse in de techniek en de toepassing hiervan. Dus geen opmerkingen 2 takt is k#t zooi of andersom.



ik ben mij al even aan het verdiepen in de wereld van de motor cross en enduro (omdat ik de hobby weer wil oppakken)


maten van mij hebben mijn interesse voor deze hobby/ sport weer gewekt doordat ze mij hebben mee genomen op een OTR.


savonds met een lekker koud biertje de hele dag uitgebreid na besproken en hoe vet de tocht wel niet was  ;D
Aan het eind van de avond kwam ik tot de conclusie dat ik ook maar weer een motor moet aanschaffen, echter werd ik direct bestookt met koop een 2 takt.


Ik maak geen overhaaste beslissingen, dus eerst op onderzoek uit. De voor en nadelen maar op een rijtje gezet.


2 takt:
Voordeel
-over algemeen lichter in gewicht
-eenvoudiger techniek, gemakkelijker aan te sleutelen voor iemand zonder ervaring
-uitlaat zou minder geluid produceren/ sommigen beweren het tegen over gestelde
-goedkopere onderdelen
-enig frequent onderhoud is olie verversen van versnellingsbak, en top end vervangen


Nadeel
-afstellen carburateur (kan lastig zijn in sommige gevallen)
-brandstof mengen
-laag in toeren = vaak laag vermogen
-vaste snelheid over lange periode zou niet goed voor de motor zijn?


4takt:
voordelen:
- EFI, geen gedoe met afstelling (volgens sommigen ook een nadeel)
- Ook vermogen lager in toeren
- Verbruik? sommigen beweren dat dit bij een 4 takt veel beter is (vergelijking 125cc 2t met 250cc 4t)
- kan langere tijd op een vaste snelheid rijden ?
- geen brandstof mengen
Nadelen:
- over het algemeen zwaarder
- elke 15 uur kleppen stellen/ controle
- zwaarder geluid dat verder draagt? dus meer kans op lawaai klachten
- over verhitting?
-elke 15 uur olie en filters vervangen
- duurdere onderdelen
- moeilijker aan te werken (ingewikkelder)


Als je het zo bekijkt dan is een 2 takt een leukere en makkelijker motor om mee te rijden/ onderhouden en goedkoper. Echter toen ik afgelopen zondag bij de lokale crossbaan ging kijken reed er bijna geen enkele 2takt. in 3 uur tijd 2 gespot..


mis ik nu iets wat verklaard waarom zo veel mensen 4 takt op de crossbaan rijden?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #1 Gepost op: 03-11-2017, 10:52 »
Dat hangst mss van het soort baan en het niveau van de rijders af, op de (snellere?) banen in Frankrijk zie je bijna alleen maar 2T.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #2 Gepost op: 03-11-2017, 17:04 »
xtreme alleen maar 2t bij de pro's
heb je ook nog 2t banen en 4t banen en zijspan 2t & 4t
mij zien ze niet op 'n 4t baan
kettingzagen in 4t bestaan niet zover ik weet
buitenboordmotoren weer wel
modelbouw allemaal 2t
trabant altijd 2t dkw ook
kijk hier maar eens in 4 takt https://www.youtube.com/watch?v=E9x8rBKC4BE
en ook 2takt https://www.youtube.com/watch?v=QPlI5HQZD4I


Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #3 Gepost op: 03-11-2017, 19:17 »
Het gewicht om pk's te produceren is bij tweetakt lager. Niet dat ze veel efficiënter zijn maar wel lichter. Viertak daarentegen is voor de makers makkelijker zo te ontweroen dat het acceptabel is voor de gebruiker.
Scheepsmotoren zijn een voorbeeld van een tweetakt die relatief efficiënt zijn. Maar die hebben ook een beperkt inzet gebied.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #4 Gepost op: 03-11-2017, 19:59 »
De MXGP is een klasse in de motorcross voor motoren met een maximale cilinderinhoud van 250cc (tweetaktmotor) of 450 cc (viertaktmotor).

De MX2 is een klasse in de motorcross voor motoren met een maximale cilinderinhoud van 125cc (tweetaktmotor) of 250 cc (viertaktmotor). Uit wikipedia.

Ga je voor de punten en vermogen , dan kom je in wedstrijdverband bij 4T uit.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #5 Gepost op: 03-11-2017, 20:28 »
Ik denk dat je met een 2t veel beter moet kunnen rijden om die goed op toeren te houden, in de powerband. Wat dat betreft rijdt een 4t makkelijker. Kom je buiten de MX-baan met mossige hindernissen, natte rotsen, hillclimbs met losse ondergrond etc dan is een 2t veel moeilijker te doseren. Dus je gaat met een 2t in die bijzondere omstandigheden eerder op je plaat of je valt stil.

Met een 4t kom je soms op plekken waar het ongemerkt gemakkelijk gaat. Stap je af, is het daar zo spekglad dat je op je MX laarzer er niet eens normaal kunt lopen.

Liggen er echter diepe sporen met zware modder dan moet zo'n 2tact nog beter en ook langer in zijn powerband gereden worden. Een 4t kan je rustig volgas laten doorbulderen in de troep; net een tractor. Een 2t moet je daar echt met de sproeierbezetting op afstellen anders looptie vast!

Maar met de nieuwe direct ingespoten 2t's van KTM zouden al deze genoemde nadelen wel eens weg kunnen vallen? Wie zal het zeggen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #6 Gepost op: 03-11-2017, 21:29 »
Ktm 300 is best gedoseerd te rijden.
Gisteren uurtje Spanje enduro gekeken met Graham Jarvis.
Maar heb de beste man niet zien stoppen onderweg om z.n sproeier bezetting aan te passen.


Simpel 2t zuipt onderhoud weinig tot niets en goedkoop.of je moet serieus cross nivo rijden.

4t meer all round inzetbaar.
Zuiniger met brandstof prettiger op buitenlandse reizen.
Duurder in onderhoud.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #7 Gepost op: 04-11-2017, 00:13 »
ik vind vooral het veel soepeler karakter bij single track tussen de bomen door slingeren een groot voordeel van een 2 takt. Een 4 takt enduro remt behoorlijk hard af als je het gas een beetje dicht draait en dat vind ik vervelend.


Voor lange afstanden rechtdoor geeft een 4 takt veel meer rust. Heb je voor NL enduro niet nodig, Marokko rally wel.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #8 Gepost op: 04-11-2017, 06:42 »
Ik ben het met je eens Erwin. Tegenwoordig hebben de fabrikanten daar overigens wel wat op gevonden; ze passen het injectiesysteem gewoon aan zodat de injectorbody toch nog een klein beetje gas blijft geven bij abrupt gas dicht. De mate waarmee dat gebeurt kan je gewoon instellen!

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #9 Gepost op: 04-11-2017, 07:26 »
Paar jaar terug zijn we naar het ONK in Rhenen geweest echt de moeite waard.
Wat je dan ziet is dat tegen het eind van de ONK MX1 manche het veld erg ver uit elkaar ligt en bovendien 90% van de rijders meer aan het worstelen is dan iets wat op crossen lijkt.
In het ONK85 en het ONK125 ziet het er heel anders uit, die hebben geen 65pk maar slechts 30pk of 45pk, daar zie je het veld wel bij elkaar blijven en het een spannende wedstrijd worden.
Zelfde effect zie je overigens ook steeds bij MXGP enkeling is pleite en de rest worstelt. Er is ook FIM-MXoN en daar is het gewoon 300.
Gaat overigens steeds het gerucht dat er nogalwat op een 350 rijden met kappen van een 450 om zich niet te hoeven schamen.
Afgelopen weekend in Handel denk ik dat het 40/60 was.
Als je lange afstanden wilt heb je meer aan 'n 690 lijkt mij.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 32
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #10 Gepost op: 06-11-2017, 10:54 »
als ik het goed begrijp is de 4T vooral toe te passen bij stukken waar je veel grip nodig bent? zoals modder en heuveltje op. En voor de lange afstanden? Maar 4T valt wel gemakkelijker stil in laag toeren gebied?


technisch rijden met veel korte bochtjes ect is op 2T makkelijker omdat ze lichter zijn en je ze eenvoudig heen en weer gooit.


in de race segment rijd men veelal 4T doordat de regels veel grotere cylinder inhoud toelaten en dus een 4T hierdoor voordeel heeft.


Daarnaast hoor je ook dat 4T minder vaak onderhoud nodig heeft, hoe zit dit in vergelijking tot 2T?
Japanse 2T hebben elke 25 uur nieuwe top end nodig
Europese 2T zoals ktm elke 40 uur?
4T ...?


graag hoor ik of ik het mis heb hoor, vind het heel interessant hoe machines die voor de zelfde doeleinden ontworpen zijn met verschillende techniek (2T/4T) zo veel van elkaar kunnen verschillen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #11 Gepost op: 06-11-2017, 12:32 »
4T is meestal zuiniger. Is zwaarder dus automatisch ook meer druk op het achterwiel. 2T is veel explosiever en planeert door het lage gewicht eerder (wat goed is) op hele ruige ondergrond. Maar heeft wel meer problemen met deflectie van het achterwiel als het echt te gek wordt, dus bijvoorbeeld op een hillclimb met losliggend puin of boomwortels. De 'flickability' van een 2T is ongeevenaard en bijvoorbeeld Husaberg heeft geprobeerd met het gekantelde blok de krukas op kniehoogte te brengen zodat dat hele grote vliegwiel makkelijker om te klappen werd. Naar mijn mening geslaagd want ik heb er 4 jaar heel plezierig en moeiteloos singletracks mee gereden.

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #12 Gepost op: 06-11-2017, 13:11 »
als ik het goed begrijp is de 4T vooral toe te passen bij stukken waar je veel grip nodig bent? zoals modder en heuveltje op. En voor de lange afstanden? Maar 4T valt wel gemakkelijker stil in laag toeren gebied?
......
Ik rijd Trial met een tweetakt en grip vinden doe je met het gas (dosering), de band en last but not least: de man aan het stuur.
Hoe lichter de machien hoe makkelijker. Die zware viertakt graaft zich ook zomaar in, met de 2-takt ben je dan al boven. ;)
Een 2 takt zoals de Trail kun helemaal afknijpen en slaan dan nog niet af. Met een viertakt is dat anders en regelmatig slaat mijn xChallenge dan ook af op een single-track. En dat komt omdat ik te langzaam ga. Ik denk dan altijd: had ik mijn Montesa maar bij de hand :)
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #13 Gepost op: 06-11-2017, 13:22 »
Een race / enduro 2T heeft vaak ook een veel lichter vliegwiel om uit een bocht te kunnen 'exploderen'. Haakse bocht is dan goed mogelijk. Maar dat lichte vliegwiel maakt dan weer wel dat je een bocht in rul zand dan ook met vol gas zult moeten nemen; half gas betekent afslaan.

Daarom zie je 4T's dan ook vooral lijnen rijden in de buitenbochten, tegen de walletjes aan, terwijl 2T's een klein spoortje kunnen gebruiken onderin de bocht om er van bijna stilstand uit te katapulteren. Veel vermoeiender, maar ook veel leuker!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: Waarom zo veel 4 takt?
« Reactie #14 Gepost op: 06-11-2017, 13:38 »
Ik deed met mijn beta 300rr 2 takt op 10000km een zuiger. Verder niets. Je vergelijkt de technische behoefte van een jaren 80 licht gewicht crosser met een 4t denk ik