Zweet hij op de carterhelften?
Nee, volgens mij bij het voortandwiel. Heb de kans eigenlijk nog niet gehad om ernaar te kijken. Magoed, hij mag binnenkort weg voor z'n 1000km beurt, dan mogen ze het oplossen.
Daar zaten ook stalen valbeschermers rondom onderkant tank bij de ktm.
Dat geeft me meer vertrouwen als laagje kevlar.
Ten eerste: energie verdwijnt niet, dat moet verdeeld worden. Als een motor omvalt moet die energie ergens door opgevangen en gedissipeerd worden.
Grofweg heb je te maken met een paar dingen:
- De impact van vallen op puntige dingen zoals rotsen.
- Schuiven over een abrasieve ondergrond.
- Delen die ergens aan blijven haken of tegenaan stoten en moeten blijven zitten terwijl 200kg motor doorschuift.
De laatste is verreweg de gemeenste. Als zo'n stalen valbeugel tijdens een schuiver met meer dan stapvoets ergens achter blijft haken kan het met voor mijn part M16 bouten vastzitten, maar die scheuren gewoon af. Of het stuk frame waar ze in vast zitten.
Geld voor mensen ook; als je op de snelweg onderuit schuift en je komt niks tegen dan is het wachten tot je stilligt en hopen dat je niet gaat rollen. Kom je wel wat tegen, dan zeggen de stokken in je armen of benen krak.
Maar daarom zie ik die stalen valbeugeldingen niet zo zitten. Leuk om lakschade te voorkomen bij stilstaand omvallen.
Eigenlijk moet het dus zo soepel mogelijk kunnen glijden, inclusief over die ene scherpe uitstekende rots. Dat is waar kunststoffen zoals HMPE. PA (nylon), aramide (kevlar), etc. het heel wat beter doen dan metalen. Ik snap ook nog steeds het concept 'aluminium carterplaat' nog steeds niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
Of zie het zo: als die tank van de 790 goed ontworpen is, dan is die tankwang eigenlijk de valbeugel die afsteunt op het frame, maar dan wat flexibeler. Die kan wel meebewegen en energie absorberen, an als het buigt breekt het een stuk minder snel. Er moet alleen nog een opofferingslaagje op om die wel heel prijzige en knap essentiele 'valbeugel' een beetje schadevrij te houden. Die plasticjes die KTM gebruikt zijn wel dunnetjes, da's na 30cm asfalt of 50cm gravel weg. Daar kan wat kevlar of HMPE wel helpen, en met kevlar+glas+carbon kun je er dan nog wat van maken dat niet absoluut spuuglelijk is.
Weet je wat ik wel nog hard mis op die 790R? De mogelijkheid om zooi achterop de duoplek te knopen. Je weet wel, er moet even een doos met spul of de koffer met de betonboor erin mee, paar spanbanden en elastieknetje en hoppa. Ik heb al wat zitten kijken of ik niet mooi een paar rails kan maken (dus zeg 1/4 tot 1/2 van een kofferrek), maar het komt allemaal voor geen meter mooi uit met die 'uitstulpende' zijpanelen waar die toolboxjes onder zitten.
Misschien maar iets onder het zadel maken ofzo.