Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 790 Adventure  (gelezen 51489 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #225 Gepost op: 06-09-2019, 12:19 »
De constructie is wel dat de hete katalysator vlak onder/achter de tank zit. Bij lekkage is die ongelukkige omstandigheid die pech heet wel wat voor de hand liggender.
Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #226 Gepost op: 06-09-2019, 13:01 »
je moet natuurlijk wel verschil zien tussen deelnemen aan een rally.
waar je dus eigenlijk niet verzekerd bent want wedstrijdelement en een gewone straatfiets.
geloof er vanaf het begin al niet in.
had een safaritank op de 690.
spul blijft echt niet heel bij een schuivert.
Voorbeelden dat het wel heel blijft zullen er ook zijn.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #227 Gepost op: 06-09-2019, 20:33 »
Hij heeft al wat meer tegenslag gehad:
[hij noemt zijn motor Steve]

https://www.instagram.com/p/B1GJ5oDHWbr/?utm_source=ig_web_copy_link

unfortunately, Steve got really sick. I am sad to announce that Steve has been diagnosed with blown-out suspensions - both front and back! @ktm_officialhasn’t the bike been designed for extreme adventure? The front suspension can be rebuilt here in Alaska, however the rear suspension must come from KTM. Guess what? On Saturday, KTM’s California told the dealer in Fairtbanks that the rear suspension is out of stock until sometime in September.

Waarbij opgemerkt dat hij m wel ECHT gebruikt! .... waarvoor die bedoeld is ....

Post Merge: 06-09-2019, 21:25
Informatieve site: 790 Adventure FAQ
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #228 Gepost op: 07-09-2019, 12:58 »
dus gouw maar een T700 kopen dus

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #229 Gepost op: 07-09-2019, 15:36 »
Ach... van de 790 zijn de kinderziektes inmiddels bekend... van de T700 nog niet ...
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #230 Gepost op: 07-09-2019, 20:12 »
ja, als je dat origineel filmpje zag van de brandende motor en hij goed dronken commentaar (schreeuwen) aan het geven was, dat zegde genoeg, waarom denk je dat hij dat verwijderd heeft,
Dus hij maakt tijdens een bezopen rit een zware crash en het is de schuld van de motor???.
hier al meer dan één motor weten uitbranden na een crash in Luxemburg, gelukkig nooit de mijne

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #231 Gepost op: 07-09-2019, 21:38 »
Bezopen of niet motor gaat kapot bij schuivert das pas errug.
Geloof gewoon niet in die plastic kapjes op een plastic tank.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #232 Gepost op: 07-09-2019, 23:09 »
Ik denk dat ik tzt die kapjes eens hermaak in kevlar met wat carbon voor het zicht. Eenzelfde constructie heeft het op de 950 niet slecht gedaan bij een schuivertje op een keienpad.

Maartoch, ik denk dat je hard pech moet hebben wil je die tank slopen, ook zonder kevlar.

Kwa vering, het zal wel. Zet genoeg exemplaren in het veld, belast ze zwaar genoeg, en de verhalen van stukken komen ook wel. Vooralsnog vind ik de vering van die 790R erg lekker. Lekker strak, maar zuigt grote hobbels toch prima op.

Mijn 790R zweet wat olie. Hoort niet, maar ach, zal wel opgelost worden en als dat alles is..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #233 Gepost op: 08-09-2019, 00:06 »
Zweet hij op de carterhelften?
Zag leuke vergelijkings test tussen de teneré en de 790.
Daar zaten ook stalen valbeschermers rondom onderkant tank bij de ktm.
Dat geeft me meer vertrouwen als laagje kevlar.
Bij impact schuiver op staal gaat de kinetische energie verdeelt worden naar ophangpunten op frame.
Dit kan ook grote gevolgen hebben.

Maar zie dat liever als impact op beschermplaten rechtstreeks op de tank verlijmd.

Dit is dan mijn bierbuikonderbuikgevoel.
Kan dit natuurlijk niet verklaren met crashtest en dat kan ktm weer wel.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #234 Gepost op: 08-09-2019, 08:54 »
over de tank heb ik mijn mening al gegeven, altijd al met kunststof supertankers gereden en nooit geen problemen gehad,
valbeschermers ben ik niet zo voor, word breder en zwaarder ben er allemaal van teruggekomen heb het allemaal gehad, nu het minder is meer principe.

De vering vind ik ook fantastisch, is comfortabeler dan mijn701 en het gevaar is dat je onverhard veel te snel gaat zonder dat je het voelt, totdat de situatie het niet meer toelaat.

Zelfs met duo en overvolle bagage enkel de veervoorspanning bijgedraaid achteraan en in alle omstandigheden in de alpen en dolomieten gereden, gewoon ideaal, op de weg mooi strak en onverhard comfortabel, als je er een afstap mee afrijd voel je echt dat op het moment dat je denkt dat je een klap in je stuur gaat krijgen er precies nog een shim/klep opengaat en die volledig wegwerkt.

Moet er ook wel bijzeggen dat als je echt rustig rijd het misschien allemaal wat stug aanvoelt maar eenmaal je alles meer belast het plaatje echt wel klopt,
nog nooit zo weinig aangepast aan een fiets, was van plan om mijn voetsteunen te verlagen maar niet gedaan en nu ben ik het gewoon en sta ik op het onverharde ook in een actievere houding, wat echt wel beter is, de gssers ( stokstaartjes) lachen er misschien wel mee maar ik laat mijn gehele lichaam lekker meeveren.
Van problemen met de achterveer zie je wel wat problemen in US, misschien wegens het transport ? alles wat te klein willen verpakken en te lang/veel opgespannen?
nog steeds tevreden van de 790 en  4 jaar garantie geeft gemoedsrust

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #235 Gepost op: 09-09-2019, 18:43 »
Zweet hij op de carterhelften?


Nee, volgens mij bij het voortandwiel. Heb de kans eigenlijk nog niet gehad om ernaar te kijken. Magoed, hij mag binnenkort weg voor z'n 1000km beurt, dan mogen ze het oplossen.


Citaat
Daar zaten ook stalen valbeschermers rondom onderkant tank bij de ktm.
Dat geeft me meer vertrouwen als laagje kevlar.


Ten eerste: energie verdwijnt niet, dat moet verdeeld worden. Als een motor omvalt moet die energie ergens door opgevangen en gedissipeerd worden.


Grofweg heb je te maken met een paar dingen:
- De impact van vallen op puntige dingen zoals rotsen.
- Schuiven over een abrasieve ondergrond.
- Delen die ergens aan blijven haken of tegenaan stoten en moeten blijven zitten terwijl 200kg motor doorschuift.


De laatste is verreweg de gemeenste. Als zo'n stalen valbeugel tijdens een schuiver met meer dan stapvoets ergens achter blijft haken kan het met voor mijn part M16 bouten vastzitten, maar die scheuren gewoon af. Of het stuk frame waar ze in vast zitten.
Geld voor mensen ook; als je op de snelweg onderuit schuift en je komt niks tegen dan is het wachten tot je stilligt en hopen dat je niet gaat rollen. Kom je wel wat tegen, dan zeggen de stokken in je armen of benen krak.


Maar daarom zie ik die stalen valbeugeldingen niet zo zitten. Leuk om lakschade te voorkomen bij stilstaand omvallen.
Eigenlijk moet het dus zo soepel mogelijk kunnen glijden, inclusief over die ene scherpe uitstekende rots. Dat is waar kunststoffen zoals HMPE. PA (nylon), aramide (kevlar), etc. het heel wat beter doen dan metalen. Ik snap ook nog steeds het concept 'aluminium carterplaat' nog steeds niet, maar dat zal wel aan mij liggen.


Of zie het zo: als die tank van de 790 goed ontworpen is, dan is die tankwang eigenlijk de valbeugel die afsteunt op het frame, maar dan wat flexibeler. Die kan wel meebewegen en energie absorberen, an als het buigt breekt het een stuk minder snel. Er moet alleen nog een opofferingslaagje op om die wel heel prijzige en knap essentiele 'valbeugel' een beetje schadevrij te houden. Die plasticjes die KTM gebruikt zijn wel dunnetjes, da's na 30cm asfalt of 50cm gravel weg. Daar kan wat kevlar of HMPE wel helpen, en met kevlar+glas+carbon kun je er dan nog wat van maken dat niet absoluut spuuglelijk is.




Weet je wat ik wel nog hard mis op die 790R? De mogelijkheid om zooi achterop de duoplek te knopen. Je weet wel, er moet even een doos met spul of de koffer met de betonboor erin mee, paar spanbanden en elastieknetje en hoppa. Ik heb al wat zitten kijken of ik niet mooi een paar rails kan maken (dus zeg 1/4 tot 1/2 van een kofferrek), maar het komt allemaal voor geen meter mooi uit met die 'uitstulpende' zijpanelen waar die toolboxjes onder zitten.
Misschien maar iets onder het zadel maken ofzo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 444
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #236 Gepost op: 12-09-2019, 07:16 »
ik heb er gisteren dit op geplaatst
https://camel-adv.com/collections/ktm/products/ktm-790-one-finger-clutch
werkt super voor technische dingen, nu ga ik de koppelingshendel afzagen zoals op al mijn motoren.


sommigen doen die zijpanelen eraf en fabrieken daar iets, of enkel een berijderszadel van het gewone model en op de duoplaats een plaatje maken

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #237 Gepost op: 12-09-2019, 18:51 »
Die zijpanelen zijn voor dagelijks gebruik nog niet onpraktisch. Verder is er toch niet heel veel ruimte om zaken als boordgereedschap, bandenreparatiespul, reservehendels, etc. kwijt te kunnen.
Zadel ben ik ook blij mee; ik ben geen fan van tweedelige zadels en ook niet van een half zadel; als de duoruimte niet door wat anders in beslag genomen word is het mooie heen-en-weer-schuif-ruimte.


Achja, nog even door laten sudderen en kijken wat er nog beschikbaar komt.



Kortere hendeltjes wil ik ook wel inderdaad. Lichtere minder binaire koppeling niet perse, maar zo'n armpje en plaatje is anders ook zo gemaakt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 307
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #238 Gepost op: 18-09-2019, 20:23 »

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: KTM 790 Adventure
« Reactie #239 Gepost op: 20-09-2019, 00:24 »
Wel raar, word je geacht in te rijden en niet gelijk dat apparaat uit elkaar te sleutelen enzo.  ::)




Dat gevoel ken ik maar al te goed  ;D


Eerste week: dit eraf, dat veranderd, dat verplaatst en dat vervangen. (zo ging het bij mijn nieuwe brommertje)