Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Cagiva T4 500E project  (gelezen 20513 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #15 Gepost op: 23-12-2013, 15:20 »
Het matig opladen van de accu heb ik ook al geconstateerd. Ik heb een voltmeter gemonteerd om tijdens ritten de accu in de gaten te houden.
Ik start wanneer ik het voltage van de accu te ver zie zakken vaak met de kickstarter.

Wat voor dikte draad heb je nu van de stroomverdeler naar de accu gelegd?
2,5 mm2 rechtstreeks naar de hoofdzekering en ook van de hoofdzekering naar de accu 2,5 mm2 en alles netjes gemaakt.

dat verhoogde bij de W16 hier, de laadspanning met 1 volt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 352
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #16 Gepost op: 24-12-2013, 16:33 »
vuistregel mm2 x 3 = max stroom
In jouw geval tot 7,5A geen spanningsval

Heb op mn elefant 6mm2 gebruikt ivm warm worden bij vol laden op lege accu.

Groet, Jan F.
Ik ga maar fietsen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #17 Gepost op: 24-12-2013, 16:41 »
vuistregel mm2 x 3 = max stroom
In jouw geval tot 7,5A geen spanningsval

Heb op mn elefant 6mm2 gebruikt ivm warm worden bij vol laden op lege accu.

Groet, Jan F.

Standaard was 0.75  :'(

Offline member

  • *****
  • Berichten: 352
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #18 Gepost op: 26-12-2013, 10:14 »
hahaha, ja Italianen en electra....

Groet, Jan F.
Ik ga maar fietsen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #19 Gepost op: 26-12-2013, 10:21 »
Dan ben ik een italiaan :D, want ik snap niet helemaal wat je met de vuistregel bedoelt.
Bij jou gaat het goed tot 3*6=18A, maar heeft de laadstroom zo'n hoog amperage?

Ciao

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #20 Gepost op: 26-12-2013, 11:24 »
Dan ben ik een italiaan :D , want ik snap niet helemaal wat je met de vuistregel bedoelt.
Bij jou gaat het goed tot 3*6=18A, maar heeft de laadstroom zo'n hoog amperage?

Ciao

zijn verhaaltje klopt niet helemaal. Er is oa geen lengte in meegenomen, terwijl dat een belangrijke factor is en er is altijd spanningsverschil/val over een verbinding, omdat alles een weerstand heeft. Dat spanningsverschil mag echter niet te groot worden en hoe lager de weerstand hoe kleiner het spanningsverschil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #21 Gepost op: 26-12-2013, 12:57 »
Als er fors capaciteit uitgetrokken is, is er inderdaad tijdelijk een fors amperage aan laadstroom, dat duurt tot er weer een evenwicht is.


Het is eigenlijk een snellader dus met hoge laadstroom.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #22 Gepost op: 26-12-2013, 13:02 »
zijn verhaaltje klopt niet helemaal. Er is oa geen lengte in meegenomen, terwijl dat een belangrijke factor is en er is altijd spanningsverschil/val over een verbinding, omdat alles een weerstand heeft. Dat spanningsverschil mag echter niet te groot worden en hoe lager de weerstand hoe kleiner het spanningsverschil.

Een vuistregel klopt wel vaker niet helemaal, maar het is een eenvoudige leidraad.
Ik heb inderdaad net gelezen dat de laadstroom bij leeggetrokken accu kortstondig kan oplopen tot 50% van de totale accu capaciteit.
Weer wat geleerd vandaag  8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #23 Gepost op: 26-12-2013, 15:00 »
Een vuistregel klopt wel vaker niet helemaal, maar het is een eenvoudige leidraad.

deze kan niet meer dan half kloppen omdat het om diameter x lengte gaat. Wat als de lengte in zijn verhaal oneindig is tegenover de 60 cm in jouw geval? Is 0.05 volt spanningsval toelaatbaar? Dan krijg je heel andere regels namelijk



http://www.electra-breda.nl/Downloads%20gebruiksaanw/Spanningsval%20over%20kabel.pdf

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #24 Gepost op: 07-01-2014, 12:23 »
nou beste mensen, mijn vliegwiel zat zo vast dat ik heb niet los kreeg met de bijbehorende trekker.
heb er een nieuwe uitdruk-as voor laten met boutkop en daar de luchttol op gezet. daar heb ik de halve middag over gedaan.
en de startkoppelling zat ook zo in elkaar vast gevroten dat ik daar ook de halve middag op ben wezen hameren.

Post Merge: 07-01-2014, 12:30
bij nadere bestudering van de startkoppeling bleek di ricambi originali van de motori di bella machina completementos naar de klotos te zijn! :'(
ronde kantjes die vlak zijn geworden etc.
toch maar de bedrading proberen aan te passen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #25 Gepost op: 19-01-2014, 20:25 »
Tijd voor een update. Door uitlopen van een kastdeuren van oude panelen project heeft het even geduurd voordat ik verder kon.
In de tussentijd heb ik wel bijna alle onderdelen verzameld via ebay en marktplaats, waarbij de uitspringer wel de compleet nieuwe draadboom is, die ik gevonden heb op marktplaats. De draadboom werd aangeboden voor en ander type maar uit hetzelfde bouwjaar. Na opvraag van een aantal detailfoto's bleek dat de draadboom vrijwel 1 op 1 past. Ik moet hem nog wel even stekker voor stekker controleren.


Nog even zoals hij erbij stond voor aanvang ombouw.





De stuurbuis is door Bakker framebouw netjes aangepast, waardoor het voor mij een eenvoudig klusje is.





Geintje natuurlijk  ;D


Hier zie je de huidige vork met alweer lichte lekkage en de upsd in het donor frame.
De lagers van de oude vork waren nog verbazingwekkend goed. Of ooit vervangen door de vorige eigenaar of ze gebruiken voor de italianen toch ook wel eens kwaliteitsspul.





De achterveer is ook gereviseerd en geeft na montage een totale verhoging van 4cm  :) .





Eerstkomende klussen zijn de draadboom controleren en monteren, en de upsd verder inbouwen (het wachten is nog even op de steekas).
Dan de voorrem monteren. Het frame ga ik niet helemaal kaal halen om te spuiten/lakken. Dit gaat te veel tijd kosten. Misschien dat ik de grootste slijtplekken voorlopig even bijwerk. Ik heb toch het idee dat zo'n mooi gespoten frame er na 1 ritje al weer niet uit ziet.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #26 Gepost op: 27-01-2014, 21:41 »
De bovenste kroonplaat is aangepast met een bus om de kleinere diameter van de balhoofdbuis en de lagere kroonplaat op te vullen.
En natuurlijk is de balhoofdbuis in de onderste kroonplaat geperst mbv van een bus.
De vork is gemonteerd. Er moet een kleine aanpassing aan de stuurstop worden gemaakt.
Nu verder met montage van het wiel, voorrem, stuur en de draadboom.













Offline member

  • *****
  • Berichten: 382
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #27 Gepost op: 03-02-2014, 07:55 »
Opvallend hoe weinig kritiek ik krijg op mijn werkwijze  ;) .
Zolang ik niets hoor ben ik goed bezig, denk ik  :) .

De oude draadboom is verwijderd en is vergeleken met de nieuwe. Wat een mazzel. Dit was gewoon een old stock vervangings draadboom, precies voor dit type motor. De draadboom lijkt zelfs een update te hebben gehad voor de te dunne laadstroomdraad. Ik schat die op 2,5 - 3 mm2. Zeker geen 0,75 mm2 zoals bij Zot.

Foto's volgen denk ik nog wel, ook al valt er aan de draadboom niet heel veel te zien.

Vanavond de voorrem plaatsen. Ik heb een compleet voorrem setje incl. remhendel van een RM250 op de kop getikt. Ik had er even niet bij nagedacht dat een RM geen remlicht heeft. Deze wordt dan ook gecombineerd met de originele remhendel van de T4. Een Nissen - Brembo huwelijk. Eens kijken of die het samen kunnen vinden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #28 Gepost op: 03-02-2014, 09:41 »
Opvallend hoe weinig kritiek ik krijg op mijn werkwijze  ;) .



Denk dat iedereen stil is van verbazing en respect..  ;)
Respect voor je aanpak en ik denk dat alleen de aanpassing van vering en voorvork al een hele verbetering gaat zijn!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Cagiva T4 500E project
« Reactie #29 Gepost op: 03-02-2014, 10:04 »

Denk dat iedereen stil is van verbazing en respect..  ;)
Respect voor je aanpak en ik denk dat alleen de aanpassing van vering en voorvork al een hele verbetering gaat zijn!
:stupid:  en mee liften op je vizie en vragen.
Wil binnenkort ook mijn Italiaan aanpakken.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player