Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Karretje sluitstuk op de (rally) begroting?  (gelezen 1894 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Karretje sluitstuk op de (rally) begroting?
« Gepost op: 05-06-2006, 13:01 »
Op de terugweg van de Croatië rally bleef de oplooprem van mijn aanhangertje hangen. Gevolg: Blauwe rook bij het tolhuisje. Al het vet was al uit de lagers gedropen en de trommel is roodgloeiend geweest. Gelukkig kwam ik er op tijd achter (ik rook het bij het tolhuisje) en vloog de boel niet in de fik maar het scheelde niet veel! Reden: vast geroeste kabels van de oplooprem. Jeroen en Dirk hadden op de heenweg ook pech met hun karretje. Wielbouten afgebroken en bijna waren ze hun wiel verloren. Oorzaak: niet passende velg op naaf. (volgens de plaatselijke wielen Croaat) Toen we vorig jaar naar zuid frankrijk waren voor een ketelaars weekje had ik twee klapbanden van de geleende dubbelasser van de zaak. Oorzaak: uitgedroogde banden.

Met andere woorden: Als je ergens ver weg moet voor een rally of zo vergeet dan niet af en toe onderhoud aan je karretje te plegen! Kan je vakantie aardig om zeep helpen. Ook niet vergeten: Goede spanbanden. Niet van die dingen van de gamma, maar uit een beetje fatsoenlijke autozaak. Van die dingen waar je op een vrachtwagen echte ladingen mee kan vast sjorren. Het beste zijn volgens mij die met ratels en "eindeloos". Dus zonder haken. Spanbanden met haken kunnen bij het inveren los komen en dan ligt je dure motor dus op zijn kant en met een beetje pech op straat....... En natuurlijk ook niet vergeten je voorvork te ontluchten want anders ligt er na 1600 km geheid een plasje olie onder je vork!

Arjen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Karretje sluitstuk op de (rally) begroting?
« Reactie #1 Gepost op: 05-06-2006, 13:50 »
mmm ja, gelijk heb je wel: Ik vertrouw ook altijd nog op mijn oude karretje :-), maar het zou goed zijn er eens aandacht aan te besteden. 't komt er alleen nooit van he!

maar euhm, dat van die vork begrijp ik niet zo: Keerring moet gewoon zijn werk doen en afdichten!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Karretje sluitstuk op de (rally) begroting?
« Reactie #2 Gepost op: 05-06-2006, 14:24 »
Weet ook niet precies hoe dat komt. De olie staat volgens mij niet direct achter de keering maar in de binnenpoot (bij een UPSD). Er zit natuurlijk wel een restje olie achter de keering om de poot te smeren en als de vork ingedrukt staat is er ook luchtdruk in de vork. Die duwt op lange termijn schijnbaar toch dit restje olie door de keering. Hangt misschien ook af hoever de keering al versleten is? WP schrijft ook voor de vork na gebruik te ontluchten. Sommer verkoopt daarvoor van die handige ventieltjes.

Wat mij wel opvalt is dat de levensduur van de keeringen volledig willekeurig lijkt. Heb 18.000 km met de LC4 met WP UPSD door afrika gereden en opeens waren ze lek. Toen na 1500 km weer en daarna nog een keer. Nu gaat het alweer een paar duizend km goed. Ook lijkt het mij dat de WP vork hiervoor gevoeliger is. Bij mijn XR had ik dat nog nooit gehad. Afijn, na gebruik goed schoonmaken en vooral geen opgedroogde modder op de vork laten zitten. Dat houdt natuurlijk geen enkele keering lang uit. Weet iemand of die neopreen vorkhoezen echt goed werken?

Arjen

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: Karretje sluitstuk op de (rally) begroting?
« Reactie #3 Gepost op: 05-06-2006, 14:31 »
Ik heb van die neopreen hoezen en na 13000km (nog) geen lekkende voorvorkkeerringen

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 145
Re: Karretje sluitstuk op de (rally) begroting?
« Reactie #4 Gepost op: 05-06-2006, 15:05 »
Ik heb ze niet, en bij 28000 een lekkende keerring.

Offline member

  • Moderator
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Karretje sluitstuk op de (rally) begroting?
« Reactie #5 Gepost op: 05-06-2006, 15:49 »
Ik heb speciaal van deze dingen gekocht, acerbis forksavers. Kan je volgens mij ook zelf maken van hout.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Karretje sluitstuk op de (rally) begroting?
« Reactie #6 Gepost op: 05-06-2006, 16:17 »
ja, een (voet)bal ertussen, schijnt het ook prima te doen.

voor de duidelijkheid: Dit is dus om te voorkomen dat je op je karretje de vork helemaal inveert, en zodat je motor toch stevig staat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Karretje sluitstuk op de (rally) begroting?
« Reactie #7 Gepost op: 05-06-2006, 17:27 »
Kan je volgens mij ook zelf maken van hout.



Gewoon houten balkje werkt net zo goed  ;)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Karretje sluitstuk op de (rally) begroting?
« Reactie #8 Gepost op: 05-06-2006, 17:53 »
Gewoon houten balkje werkt net zo goed  ;)

Niet als je een laag voorspatbord hebt. :-X

Lekker on-topic trouwens  ::)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Karretje sluitstuk op de (rally) begroting?
« Reactie #9 Gepost op: 05-06-2006, 22:53 »
ja, een (voet)bal ertussen, schijnt het ook prima te doen.

Heb eens gehoord dat dat alleen werkt met een ORANJE voetbal.

Nou ben ik kleurenblind dus het kan best zijn dat er geen bal van klopt... ::)

Fr@venture
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt