Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motorwinterslaapzak  (gelezen 12007 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Motorwinterslaapzak
« Gepost op: 02-10-2013, 00:06 »
De zomer is voorbij, maar ik heb nog veel te weinig gekampeerd dit jaar. Dan maar in het najaar een keer de tent opzetten en wellicht nog een winterkampeerweekend volgend jaar. Uiteraard met de motor. Om niet te bevriezen en liefst ook nog te kunnen slapen lijkt een winterslaapuitrusting mij van wezenlijk belang. Een slaapmatje heb ik al, een Thermarest Basic geloof ik, zo'n eenvoudige dunne.

Blijft over een goede winterslaapzak. Ik lees veel over de M90 defensieslaapzak:
- lekker warm
- oerdegelijk
- met Goretex hoes (geen tentje nodig bij een MS1000?)
- niet erg compact/licht, daarom misschien minder geschikt als ik ook nog een tent, matje en schone boxer wil meenemen

Zouden er compactere/lichtere alternatieven bestaan? Ik denk dat ik sowieso voor synthetisch ga: dons kan niet tegen vocht en lijkt me daarom niet ideaal als je in de natste tijd van het jaar in een tentje ligt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #1 Gepost op: 02-10-2013, 06:12 »
een goed tentje is waterdicht, dons heeft een kleine pakmaat en is lekker warm, denk er om dat je matje ook van grote invloed is op je welbehagen mbt warmte. in de zomer kan een gewoon luchtmatrasje prima, deze bijvoorbeeld is echt heerlijk http://www.perrysport.nl/luchtbedden-wildebeast-bunga_820617.html
Als de nachten koud worden zoals nu in begin oktober, heb je echt iets nodig dat goed isoleert ik ben heel tevreden over de voorloper van deze: http://www.futurumshop.nl/thermarest-neoair-xlite-slaapmat.phtml
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #2 Gepost op: 02-10-2013, 07:42 »
Als je goede waterdichte zij- of roltassen hebt, kijk dan eens naar dons; kleine pakmaat, maar kan slecht tegen vocht.

Lekt en kiert bij jou alles, bijv. bij een doorwading, kijk dan naar een synthetische slaapzak. Iets grotere pakmaat, maar die gaan ook tot -10 met comfort.

Ik heb er een van de laatste categorie en het koudste dat ik er mee geslapen heb was -6C en heb het geen moment koud gehad.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 89
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #3 Gepost op: 02-10-2013, 08:46 »
Voor goed kampeer materiaal ben ik naar http://www.berghut.be/ geweest, voor info. Daar raden ze de http://www.berghut.be/slaapmateriaal/slaap-lakenzak/bivakzakken niet aan om samen te gebruiken met een tent, omdat je problemen ga krijgen met condens en daar ga je dan ook kou door lijden.


Misschien ook eens in een speciaal zaak voor bergbeklimmers gaan informeren? ;)
09-'12 KTM smt.990) '12 HusabergFE390 - '12 KTM adv990

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #4 Gepost op: 02-10-2013, 10:31 »
Ik vind de M90 in de winter briljant. Natuurlijk is het pakket nogal lomp, maar er staat tegenover dat je eigenlijk geen tent meer nodig hebt.
Wij hebben de M90 afgelopen winter tot -10 gebruikt, en daarbij heerlijk geslapen.
Twee punten van aandacht:
- De opvolger van de M90 is het zogenaamde 'modulaire slaapsysteem'. Deze bestaat uit twee slaapzakken (zomer/winter) en een bifi (soort minitentje dat de goretexhoes van de M90 vervangt). Het geheel zit in een compressiezak die iets kleiner is dan de M90. Mijn ervaringen met de 'modulair' zijn eigenlijk alleen maar slecht, maar dat zal grotendeels aan mijzelf liggen. Ik ben te groot en pas er niet lekker in, en ik vind zo'n bivakzak bijzonder claustrofobisch. Er zijn ook mensen die beweren dat het 'knus' is.
- Minimaal net zo belangrijk als de slaapzak is de ondergrond waar je op ligt. Als je lekker in het donkere dierenbos ligt volstaat een berg bladeren prima als isolatie, maar lig je op een vlakkere ondergrond (laat zeggen een grasveld) dan trekt de kou keihard omhoog door de slaapzak heen. Er zijn mensen die zweren bij kapotmoeilijke donsmatjes die je met een zijden zakje moet opblazen. Ik leg gewoon m'n motorpak onder m'n matje (self inflating van defensie) en heb het dan nooit koud.



Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #5 Gepost op: 02-10-2013, 10:33 »
Ik neem zelf altijd nog zon alu matje mee voor onder het matje. Heb een slaapzak die er tussen in zit maar een extra dekentje en muts op is eigenlijk altijd genoeg. (en anders wil ik misschien niet kamperen/creperen)
ARM facebook HIER

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #6 Gepost op: 02-10-2013, 10:45 »
Ik neem zelf altijd nog zon alu matje mee voor onder het matje.

+1 en thermo ondergoed. Een tent die niet teveel tocht maar ook niet condenseerd is ook handig (binnen en buitentent). Met de springride had ik een doorwaaitent en dat was erg koud. Afgelopen zomer zette ik mijn koffers voor de ventilatiegaten wanneer ik op koude hoogte kampeerde en dat scheelde nogal.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #7 Gepost op: 02-10-2013, 11:10 »

Slaapzak

Denk dat ik toch voor synthetisch ga, lekker foolproof en isoleert altijd. Dan maar iets volumineuzer.
Ik heb ff wat sites, shops en reviews bekeken en deze spreekt me wel aan:
http://www.veneboercamping.nl/nachtrust/slaapzakken/ajungilak-kompakt-winter-195-cm-rechts.aspx

Echter voor een fractie van de prijs (€50) heb je een goede gebruikte M90 incl. liner en Goretex hoes/bivakzak.
Heeft hier iemand ervaring met die M90 en dan met name:
- de pakmaat op de motor?
- het gebruik van de bivakzak i.p.v. tent?

Matje
Voorlopig doe ik het maar ff met mijn Thermarest Basic, gewoon eens kijken hoe het bevalt. Is in elk geval lekker compact.

Tent
Ik heb twee tentjes, een 130 cm hoge met ventilatie en een 185 cm hoge zonder ventilatie. Ben er nog niet uit welke in de winter het meest comfortabel (warm) is.


Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #8 Gepost op: 02-10-2013, 11:14 »
Ik zou trouwens graag een slaapzak hebben met armen, weet iemand of dat bestaat? Ik weet dat het voor warmte gunstig is om krap langs het lichaam te liggen, maar ik lig vaak op mijn buik en met armen onder het hoofd. Nu zit ik dan dus vaak met schouders die koud worden omdat dat uitsteekt.

Post Merge: 02-10-2013, 11:15
had ik zelf ook wel even kunnen zoeken

http://www.megagadgets.nl/musuc-bag.html
haha

maar iemand ervaring me zoiets? benen hoeven van mij niet los...
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #9 Gepost op: 02-10-2013, 12:29 »

Op weg naar het GS paastreffen dit jaar. In de oranje tas zit de M90 zonder Gortex-hoes. De M90 weegt dan zo'n beetje 4,5 kg. Maar ook een 3-pers. tent en nog wat klein grut.
Om een beeld te geven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #10 Gepost op: 02-10-2013, 12:42 »
Dat benne mooie tassies Jonne!
Bevalt de M90 je?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #11 Gepost op: 02-10-2013, 12:46 »
De M90 bevalt me uitstekend. Maar is wel erg groot en zwaar. Wat ook juist bij gebruik een voordeel is. Ik vind het wel lekker om onder een zware 'deken' te liggen. Maar bij het vervoeren niet. Ik heb een donzen slaapzak gekocht (dekenmodel) van Lowland om op mijn Xch met een kleinere pakmaat weg te komen. Wanneer ik mijn GS nog zou hebben, zou ik lekker die M90 zijn blijven gebruiken.
Maar op een DRZ is een kleinere en lichtere slaapzak wel aan te raden. Niet noodzakelijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 381
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #12 Gepost op: 02-10-2013, 16:47 »
De M90 is super, maar wel écht groot. Ik stop deze in een drybag van 50 liter. Beter slapen voor die prijs doe je niet in de winter. Ik was eerst tegenstander vanwege de pakmaat (ik ben van origine een hiker dus een zeurkous), maar was over na nacht zonder tent bij -4.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #13 Gepost op: 02-10-2013, 22:11 »
En, met alle respect, heb je echt een tent nodig waar je je motor in kunt parkeren?
Ik slaap toch nooit echt lekker naast een motor die 's nachts zomaar opeens om kan pleuren.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Motorwinterslaapzak
« Reactie #14 Gepost op: 03-10-2013, 00:01 »
*zoekt foto van motor in kampeerhuisje*
ARM facebook HIER