Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen  (gelezen 44917 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Gepost op: 07-09-2006, 17:45 »
Mijn gewone motorlaarzen zijn een beetje lek aan het worden, dus wordt het een beetje tijd voor nieuwe.
Nou zit ik te denken om misschien ipv weer waterdichte laarzen, waterdichte hoge bergschoenen aan te schaffen.

Zoals deze:


heb ik even van http://www.thenorthface.com/na/gear-shop-category-4.html

Het lijkt mij voor de kampeertrips en reizen erg handig, omdat je dan geen extra (wandel)schoenen mee hoeft te nemen. alleen nog een paar slippers ofzo.

Qua stevigheid heb je denk ik meer dan de gemiddelde "gewone" motorlaars, omdat je ze stevig om je enkels rijgt en qua waterdichtheid gaan ze meestal ook langer mee.

Het kan natuurlijk nooit op tegen een goeie crosslaars, maar daar zie ik mij zo snel ook geen lange reis mee maken en ook niet zo geweldige regenachtige ritten (woon/werk of weekendjes camperen) mee te rijden.

Lage bergschoenen ben ik vroger al eens mee op reis geweest, maar da's niks, omdat ze net boven de enkel geen stevigheid geven en er geen enkele regenbroek/motorbroek, die achterkant van de schoen goed dichthoud.

Of heeft iemand andere voors/tegens.....


Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #1 Gepost op: 07-09-2006, 17:49 »
Mooie skuuntjes Roos!

Ik heb ook weleens bergschoenen aan, bevalt me erg goed. Lekker comfortabel, maar (in mijn geval, ondanks Goretex) minder waterdicht dan mijn HG Tuareg laarzen. Ik gebruik ze niet vaak genoeg om wat zinnigs over levensduur ofzo te zeggen. Vraag het eens aan J-P, die doet niet anders volgens mij.

Van wat je hier laat zien krijg ik trouwens wel meteen zin om een stuk door lekker vers krakende sneeuw te banjeren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #2 Gepost op: 07-09-2006, 17:54 »
Van wat je hier laat zien krijg ik trouwens wel meteen zin om een stuk door lekker vers krakende sneeuw te banjeren.

Ik ook  :D
Bijvoorbeeld in scandinavië is het geweldig om halverwege je dag gewoon even de motor te parkeren (dat kan in scandinavië nog) en een stukje te wandelen en een mooie picknick plek te zoeken. Op mijn Tuareg laarzen heb ik binnen de kortste keren blaren, omdat zulke laarzen gewoon nooit goed passend om de hielen zijn...

Ik ken tot nu toe alleen Geert die hoge Meindl's heeft gekocht die is daar erg tevreden over, 's kijken wat JP erover te zeggen heeft.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 190
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #3 Gepost op: 07-09-2006, 18:07 »
JP? Die zweert als een dokwerker die op vrijdag niet betaald krijgt als het om Meindels gaat.

Ziet er goed uit! Als ik die dingen zie krijg ik er ook wel zin in om te kopen. Motorlaarzen (niet off road) zijn redelijk comfi om op te lopen, maar ook dat is nog beperkt. Crosslaarzen zijn helemaal waardeloos. Met die stappers hierboven heb je volgens mij ideale vakantiestappertjes die op de motor zeker zoveel bescherming bieden. (pfff wat ben ik weer lang van stof  :-X )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #4 Gepost op: 07-09-2006, 18:16 »
Had onze patrol leider in Finland niet zulk soort schoenen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #5 Gepost op: 07-09-2006, 18:19 »
Hannu?
Nee, die had heel trots bij aanvang zijn nieuwe crosslaarzen geshowed, omdat hij het jaar daarvoor met zijn toerlaarsjes zijn voet had gebroken...... Mja, jij weet ook hoe het afliep mét crosslaarzen.... (oftewel die jongen brak gewoon makkelijk iets)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #6 Gepost op: 07-09-2006, 19:49 »
Ik reed vroeger ook met een setje Meindl klasse-C bergschoenen. Toen ik een ongelukje had was mijn been gebroken boven de enkel. Ongeveer zo net waar die bergschoenen ophouden, en da's schijnbaar een veel voorkomende plek. Motorschoeisel moet dus, om bescherming te bieden tegen beenbreuken, toch hoger komen en die vrij kwetsbare onderste helft van je scheenbeen verstevigen.

Verder schrik je je een ongeluk als je bij het afstappen merkt dat je voet de grond niet raakt omdat je veter losgeraakt is en rondom je versnellingspook gedraaid zit. DAMHIK.

Maar het is wel handig als het allemaal ook nog enigzins praktisch is. Als ik slim zou zijn zou ik standaard met crosslaarzen gaan rijden, ook tijdens woonwerkverkeer; mijn been overleeft geen tweede klap. Alleen zijn die dingen zo onhandig en tijdrovend om aan/uit te doen. Bergschoenen winnen het met gemak wat betreft praktische bruikbaarheid en bieden imho meer dan genoeg glijbescherming.

Voor algemeen dagelijks gebruik zou ik ze niet pakken; het schijnt niet best te zijn voor de sterkte van je enkels als die constant ondersteuning hebben van de bergschoenen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #7 Gepost op: 07-09-2006, 20:16 »
Ik heb niet anders dan croslaarzen, wil ook niet anders meer. Bescherming moet je niet op besparen vind ik, al loop ik er ook helemaal niet slecht op, wel eens kilometers gelopen op die dingen, no problem. Dus de juiste enduro/cros laars zoeken is misschien nog beter?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #8 Gepost op: 07-09-2006, 20:48 »
Voor motor reizen: dienst kisten o.i.d.

Ga je serieus raggen tijdens dat reizen heb je een probleem, dus dat doe je niet. Kan ook eigenlijk niet, want je moet nog 3000 km. terug naar huis met je lijf en je brommer.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #9 Gepost op: 07-09-2006, 20:50 »
Heel afrika doorgecrosst op Meindl perfects (C-schoen). Wel een keer flinke een koffer in mijn kuit gehad waardoor we bijna naar huis moesten vanwegen een bloedprop in de ader in mijn kuit. Bergschoenen beschermen niet zo goed als motorlaarzen (what else is new) maar lopen een heel stuk lekkerder. Op reis kan dat handig zijn. Wij hadden overigens voetbalscheenbeschermers in onze broekspijpen genaaid, maar volgens mij zijn er ook wel scheenbeschermers die je zo aan kunt trekken. Je kuit blijft onbeschermd.

Een nadeel van bergschoenen vond ik wel het profiel: soms kon ik mijn voeten niet snel genoeg van de stepjes krijgen omdat het profiel van de zool aan de stepjes bleef hangen, maar de voordelen waren op reis niet toch wel een heel stuk groter...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #10 Gepost op: 07-09-2006, 21:04 »
Roos,

In die schoenen zul je niet snel koude voeten krijgen. Comfort zone -60 C ::) Wel warme :-\

Vorig jaar in Piedmont en Ligurie gereden met C-bergschoenen met GTX-voering, knie/scheenbeschermers en hoge GTX-gamaches van stevig cordura tegen het inregenen. Ideaal als je als je af en toe even een dorpje door wilt wandelen. Als het warm werd gingen de gamaches uit.

Tja, misschien minder bescherming??? In Marokko ondanks cross laarzen toch mijn enkel gebroken  :(
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #11 Gepost op: 07-09-2006, 21:38 »
Garantie tegen blessures/breuken heb je nooit. Die finse jongen Hannu, had dus beide botten in het onderbeen gebroken ondanks zijn crosslaars.....Tja, geen vrolijk gezicht toen de broeders zijn crosslaars uit moesten krijgen terwijl het onderbeen niet vast zit aan de rest............... Maar dat was ook wel weer een uitzonderlijk geval, zijn kuiten waren bijv zo dun zodat zijn onderbeen gewoon een zee van ruimte had in de laars.

Het verhaal van Dabit kon ik mij ook wel in vinden, daarom staan mijn bergschoenen ook meer in de kast dan aan mijn voeten. Maar juist omdat je tegenwoordig steeds meer stevige, waterdichte, hoge bergschoenen kan krijgen, was ik opnieuw nieuwschierig. De Meindl's van Geert bijvoorbeeld komen toch echt ver boven de enkel uit en bieden ook juist extra stevigheid voor dat makkelijk breekbare deel net boven de enkel.

Alleen crosslaarzen op vakantie en weekendjes weg(mits je echt voor het offroadgebeuren op vakantie gaat natuurlijk) vind ik echt no go.......
Mijn Aline's zijn helemaal ingelopen en zitten prima, beter ga ik het niet krijgen. Maar het blijven lompe zware dingen en als ik bedoel wandelen, dan bedoel ik ook langer dan een half uur stevig kunnen wandelen. Comfort is ook wel een ruim begrip, ik ken ook genoeg mensen die de hele dag in hun motorbroek en motorlaarzen kunnen blijven lopen en als het dan 's avonds koud wordt gaat ook nog eens het motorjack aan....... Ik neem altijd normale kleren en schoeisel mee, omdat ik dat toch wel errug prettig vind.
Daarnaast zijn crosslaarzen per definitie niet waterdicht en dat vind ik op vakantie toch wel errug belangrijk. Of neem bijvoorbeeld winterweekenden, als je dan met crosslaarzen hele dagen in de sneeuw staat/loopt, staat het ijs ook in je laarzen en krijg je je voeten met alle beste wil niet meer warm.

De veters is trouwens wel een goeie, daar heb ik zelfs wel een keer ervaring mee gehad toen ik nog op die lage bergschoenen reed  :-X Maar dat geld ook voor met je broekspijp op je stepje blijven hangen  ;)
Ik weet nog dat ik toen heb aangeleerd om altijd de veters goed op te bergen IN je schoen, maar of dat altijd daar blijft??

Opnieuw wat betreft de hoogte en stevigheid..... De gemiddelde motorrijder rijdt op laarsjes die altijd de helft zo hoog zijn als een crosslaars en maar minimale stevigheid bieden..... Misschien is er dit weekend tijd om nog even langs een goede motorzaak te gaan, misschien dat zij dat kunnen toelichten.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #12 Gepost op: 07-09-2006, 21:58 »
Mijn been is een centimeter of 10 boven de enkel gebroken. En bij nog 2 personen die ik ken op circaplusminus dezelfde plek. Dat doet mij vermoeden dat het voor motorrijders net zo'n zwakke plek is als bijvoorbeeld het sleutelbeen. Die Meindl's die ik aan had waren ook hoog model (omdat ze ander sniet de steun aan je enkel leveren die je nodig hebt als je omzwikt), maar niet hoog genoeg.

Begrijp me goed: ik hou je niet tegen. Als ik ze nog had dan had ik ze ook aangedaan op vakantie.

Misschien iets waar je wat aan hebt: ik loop alweer een paar jaar op Merell schoenen ivm die enkel. Die dingen zien eruit als soort van sportschoen, hebben een verdomd stevige (Vibram ofzo) zool, zijn waterdicht, stinken niet, hebben een partij grip waar je akelig van word, en je kunt er zeker zo goed mee over ruig terrein wandelen als met een klasse C bergschoen. Je mist alleen de enkelbescherming. Staand rijden gaat er net zo goed mee als met m'n crosslaarzen, zonder druk op het midden van m'n voet. Om een indruk te geven van de degelijkheid van de zool.

Ik vind het wel een lekkere aanvulling op motorlaarzen. Beperkte pakmaat, licht, en stevig genoeg voor forse bergwandelingen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #13 Gepost op: 07-09-2006, 22:43 »
Hele andere benadering, maar ik heb teva "schoenen".

Die wegen eigenlijk bijna niks, kun je mee in het water staan (wateren ook goed af) en lopen erg lekker. Natuurlijk niet geschikt voor sneeuw, ijs, kou en bergwandelingen waarbij klasse C nodig is.

Crosslaarzen op de motor aan, lichte schoentjes in de tas, weinig plek voor nodig.

Staal netje erbij om je laarzen op slot te zetten aan de motor (zo een voor rond een rugzak), kun je toch gaan wandelen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #14 Gepost op: 07-09-2006, 23:14 »

De veters is trouwens wel een goeie, daar heb ik zelfs wel een keer ervaring mee gehad toen ik nog op die lage bergschoenen reed  :-X Maar dat geld ook voor met je broekspijp op je stepje blijven hangen  ;)
Ik weet nog dat ik toen heb aangeleerd om altijd de veters goed op te bergen IN je schoen, maar of dat altijd daar blijft??


Simpele oplossing met een stukje elastisch shockcord (weer uit de watersportwinkel :D) om je veters "vast" te zetten. Veterlussen wel aan de buitenkant van je schoen vastzetten. Werkt echt prima ;)

Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...