Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690RFR/450RFR project-je...  (gelezen 16573 keer)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Gepost op: 01-08-2016, 11:04 »
Eind Maart was het eindelijk zo ver, na een tijdje wikken en wegen, veel internet browsen en talloze emails, eindelijk dan tegen een 690RFR 'aangelopen'. Niet eens zo ver uit de buurt, 45 minuten vanaf Ede.

Deal was snel gedaan, veel leuke reserves meegekregen van de vorige eigenaar, die helaas besloot het wat rustiger aan te gaan doen.

Voor mij een mooie kans dus om eindelijk een nieuw projectje te beginnen, een 690RFR op bouwen. Heb altijd gedacht dat het me wel leuk lijkt om eens door de alpen te rijden met iets wat niet dagelijks olie nodig heeft, of eens lange gravel paden af te knallen.
Uiteindelijk vind ik het veel leuker om dat op een lichte brommer te doen en wordt de 690 denk ik dan ook meer een allroad dan offroad fiets, maar laat ik er niet op vooruit lopen, nog zat werk te doen.





Volgens de eigenaar was eea aardig op order vwb techniek. Je kunt er alleen maar op vertrouwen dat dit zo is, de motor liep, maakte geen gekke geluiden en was vanaf een afstand nog redelijk toonbaar, liefde maakt blind hè?


Wat voor de ene persoon 100% op orde is, is een rotzooi voor de andere. Ik hang er altijd zo'n beetje tussen in. Ben niet secuur, niet handig en kan niet veel zelf behalve uit elkaar halen...  ;D







Post Merge: 01-08-2016, 11:15
Uit elkaar halen was dan ook het eerste wat gebeurde, initieel om overal eens even goed rond te kijken, het ding is uit 2009 en heeft natuurlijk al wat te lijden gehad..





De volgende ochtend dan ook maar met grote haast en verwachting aan begonnen. Tanks en fairing er af ging redelijk snel en dan zie je pas wat de algemene staat is...

There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #1 Gepost op: 01-08-2016, 12:00 »
Gaaf, kijk uit naar je verhaal. Dit was mijn droommotor totdat ik met de LC8 begon.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #2 Gepost op: 01-08-2016, 12:04 »
Gaaf !
Ik heb zelf de 450 RFR  ( de Dakar motor van Sjors van Heertum), en rij er mee over de veluwe,
Je snapt niet dat KTM dit type motor niet in het standaard programma heeft.



(Ben je lid van facebook ? De 450 / 690 RFR riders hebben samen een best druk groepje..
KTM Rally Factory Replica owner/riders)




Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #3 Gepost op: 01-08-2016, 12:44 »
Jep, leuk project, member, 450 staat ook nog op het programma, heb een SXF met 450RFR carb blok, maar volgend jaar komt daar de fiets ook bij denk, collectie rond maken  ;D :D


Zondagochtendje sleutelen en alles tot op de grond toe uit elkaar.





Even tijdelijk een 690E tank er op (dank aan Struis) omdat ik eea wil laten veranderen, bedoeling is de look wat te updaten en de fiets iets lichter te maken. Alles is zwaar en lomp stevig. Daarnaast is de standaard 690RFR achtertank niet echt geschikt om iets te dragen en breekt ook bijvoorbeeld het achterstaart deel makkelijk af.


Nadat ik alles tot op de grond toe heb af gebroken kom je toch wat kleine dingetjes tegen. Ziet er oa naar uit dat het blok zand heeft gehad. Ik vind het eea aan zand en gedroogde modder in het luchtfilterhuis.Gaatje onderin het luchtfilterhuis wat tegen het frame aan is doorgeschuurd, standaard 690RFR issue-tje. Mooie ombouw naar HID, maar de connectoren wel vol met water. Link systeem is flink door gerot en balhoofd lagers en schalen zijn ook flink gebruikt. Ach, hebben we iets te doen en de fiets is niet nieuw hè?
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #4 Gepost op: 01-08-2016, 12:59 »
Leuk om te volgen thanks voor het delen. Gave fiets ook!
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #5 Gepost op: 01-08-2016, 14:31 »
Ziet er oa naar uit dat het blok zand heeft gehad. Ik vind het eea aan zand en gedroogde modder in het luchtfilterhuis.Gaatje onderin het luchtfilterhuis wat tegen het frame aan is doorgeschuurd, standaard 690RFR issue-tje.
Kan je em gelijk uitboren naar 730  8)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #6 Gepost op: 01-08-2016, 15:01 »
Kan je em gelijk uitboren naar 730  8)


We gaan eerst voor de 'volle' 690cc's  :D
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2397
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #7 Gepost op: 01-08-2016, 21:46 »
very fuck......n nice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #8 Gepost op: 01-08-2016, 22:23 »
Gaaf project!
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #9 Gepost op: 01-08-2016, 22:29 »



Bedoeling is de motor wat moderner te laten smoelen, dus een 450 tank erop... Frame heeft dan wat wijzigingen nodig, van montage op 90mm moet eea wat ruimer worden naar 115mm.


Zo gezegd,zo gedaan, plus tevens het frame netjes laten maken en nu in KTM Oranje. Smoelt wat beter natuurlijk.





There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #10 Gepost op: 01-08-2016, 23:13 »
Hoe zit de olie-koeler aangesloten?

Ik zie dat er in het gat, achterop het blok, geen thermostaat zit.

Daar zit tie bij mij wel.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #11 Gepost op: 02-08-2016, 10:44 »
Hoe zit de olie-koeler aangesloten?

Ik zie dat er in het gat, achterop het blok, geen thermostaat zit.

Daar zit tie bij mij wel.


Olie cooler zit op 2 plekken aan het blok, net naast/boven het voortandwiel en achterop het blok.


Thermostaat zit er niet tussen. Vwb waterkoeling zit de thermostaat op de radiator.
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 176
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #12 Gepost op: 02-08-2016, 12:03 »
Tof project!
Lijkt een soort van dutch lyndon poskit te worden!
Bouw je er ook een transparante voorkuip op, zoals de nieuwere rallye replicas?

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

Husaberg 570, 640 Lc4 Scrambler

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #13 Gepost op: 02-08-2016, 12:30 »
Mooi hoor, succes d'rmee!!
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: KTM 690RFR/450RFR project-je...
« Reactie #14 Gepost op: 02-08-2016, 12:45 »
Tof project!
Lijkt een soort van dutch lyndon poskit te worden!
Bouw je er ook een transparante voorkuip op, zoals de nieuwere rallye replicas?

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk


Inderdaad een paar zelfde ideeen als Lyndon, hij maakt leuke dingen, blogt er veel over maar veel van wat hij uiteindelijk doet komt ook weer van iemand anders, in Italie. Geen transparante voorkuip, wil de grote, lompe, brede look van de 690 aan de voorkant bewaren.

Post Merge: 02-08-2016, 12:46
Mooi hoor, succes d'rmee!!


Thanks! Blijven knutselen.

Post Merge: 02-08-2016, 12:49
Het 690RFR blok heb ik er dus uit gelepeld. Heeft denk ik zand gehad en in plaats van dit blok komt een bijna nieuw injectie blok, aangepast naar caburateur. Dit moet ik iets aanpassen, andere onsteking, start motor plus nog wat kleine dingen maar zou goed moeten lopen. Ga maar 1 van de bougies op het 690E blok gebruiken, 'rotor' omruilen (extra gekocht) en de versnellingsbak sensor laten vervallen. Carburateur er toch op en met vonk, lucht en benzine moet eea gaan lopen.
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog