Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Advies gevraagd over aanschaf karretje  (gelezen 15505 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #75 Gepost op: 22-11-2006, 20:49 »
vers van nu.nl (samen met het trieste nieuws dat je 24 moet zijn om een bestuurbare*1 motor te besturen)

Wortmann is wel blij met de rest van het EU-akkoord. Dat behelst dat autobestuurders zwaardere aanhangwagens mogen besturen dan nu is toegestaan in Nederland

Geen idee of dat over B of BE gaat en per wanneer

*1  met bestuurbaar bedoel ik dat ik uit ervaring weet dat een naar 35 pk teruggetunede 60 pk motor eigenlijk onbestuurbaar is, sjesus wat zwalk je daarmee door lange bochten.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #76 Gepost op: 23-11-2006, 08:19 »
Iets uitgebreider uit de digitale Telegraaf (vandaag trouwens door iedereen gratis te lezen :P)

Jongeren pas met 24 jaar op zware motor
BRUSSEL, donderdag
Jonge motormuizen die dromen van een zware Yamaha of Suzuki, zullen straks tot hun 24e moeten wachten voordat ze zo’n stoere machine kunnen aanschaffen.
Alleen indien ze eerst twee jaar op een lichte motor oefenen, kunnen ze eerder tot het zwaardere werk overgaan.
Dat is het gevolg van een besluit van het Europees Parlement, dat ondanks verzet van het CDA instemde met een aanscherping van de regels voor jonge motorrijders.
Nu moeten jongeren tot hun 21e wachten om in een keer op een zware motor te stappen, maar straks wordt dat dus drie jaar langer.
              „Belachelijk, want ze mogen wel al op hun achttiende in een Hummer of een suv rondrijden”, aldus CDA’er Wörtmann.
       
Aanhangers
De Nederlandse slaagde er gisteren wel in strengere regels voor aanhangers terug te draaien. „Automobilisten met zware aanhangers, caravans of paardenkarren zouden daardoor een extra erijbewijs hebben moeten halen, maar dat gaat gelukkig niet door.”
 
De nieuwe regels vormen een onderdeel van een groot akkoord over de invoering van een nieuw Europees rijbewijs, dat er straks in heel Europa hetzelfde uit zal zien en het formaat van een creditcard krijgt.
De nieuwe regels gaan in 2012 in, waarbij straks tevens een eind komt aan de levenslange rijbewijzen die nu nog in een aantal EU-landen worden verstrekt. Daarbij gaat de maximale geldigheid straks in alle lidstaten naar vijftien jaar.



Van de site vh europees parlement:
Citaat
For caravan owners, the European Commission had originally proposed that a B and E driving licence was to be required.  During negotiations with the other institutions, Parliament succeeded in allowing category B licence holders should to tow a trailer weighing below 4250 kg.

Citaat
MEPs also successfully defended the principle of progressive access for motorcyclists. Accumulated experience on smaller motorbikes will be required moving up to larger engines. To protect the youngest bike fans, a theory test for moped drivers will become compulsory. There will also be EU wide harmonisation of the rules for training and retraining of driving examiners, setting out basic qualifications, quality assurance and regular retraining programmes.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #77 Gepost op: 23-11-2006, 18:25 »
kans dat de definitie van 'lichte' motor voor ons gunstig uitpakt is echter best aanwezig: In een boel europese landen is er namelijk alleen een cilinder inhoud danwel alleen een vermogens limitering, en niet die achterlijke combinatie die wij hebben, waardoor je wel op een 1200CC harley mag rijden met een klein rijbewijs, maar niet op een TT350 of dergelijk.  :-\

1 europese richtlijn betekend dan eindelijk wel dat ook de markt zich zal toeleggen op motoren die binnen die richtlijnen vallen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #78 Gepost op: 23-11-2006, 21:52 »
ik meen me ook te herinnerren (hoe spel je dat?) dat het niet zo zeer 24 jaar is dat europees vastgesteld wordt maar een aantal jaar sinds trap 2 rijbewijs wat weer een aantal jaar na trap 1 komt.

trap 1 is dan 125 cc wat in half europa vanaf 16 al mag. zware motor zal dan 22 jaar zijn. Maar hier kun je natuurlijk een 16 jarige niet op een 125 cc brommer laten rijden  :-[ dus wordt het 24 jaar

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #79 Gepost op: 23-11-2006, 21:54 »
ik meen me ook te herinnerren (hoe spel je dat?)

Niet zo  :D
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #80 Gepost op: 23-11-2006, 21:55 »
dat dacht ik ook al

herinneren?

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #81 Gepost op: 23-11-2006, 21:56 »
Beter...veeeeeel beter  8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #82 Gepost op: 23-11-2006, 21:56 »
dan hou ik het daar maar op....

waar ging het ook al weer over, ik kan het me niet meer herinnneren  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 322
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #83 Gepost op: 23-11-2006, 22:31 »
dan hou ik het daar maar op....

waar ging het ook al weer over, ik kan het me niet meer herinnneren  ::)

dames en heren... laat maar....dob is dronken ::)
what doesn't kill me only makes me stronger

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #84 Gepost op: 23-11-2006, 22:50 »
dames en heren... laat maar....dob is dronken ::)

Toch niet van die 125 cc???? of ehhhh......
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #85 Gepost op: 23-11-2006, 22:51 »
ik denk van die 1200cc :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 357
Re: Advies gevraagd over aanschaf karretje
« Reactie #86 Gepost op: 23-11-2006, 22:53 »
dames en heren... laat maar....dob is dronken ::)
Ja, van geluk zeker  ;D
Booze may not be the answer, but it helps you to forget the question.