SO, new goodies time.... Rekluse! (omdat het kan
)
Setje aan laten rukken en dan is het tijd om op je vrije vrijdag zo'n ding in te bouwen. Gelukkig is het lekker weer, er moet hier namelijk buiten worden gesleuteld (krijg mijn motor de woonkamer niet in helaas). Koppelingsdeksel is er na 14 boutjes en drie boten (voetstep) al snel af. Ziet er allemaal na 15000 km nog lekker fris uit (gelukkig). Platenpakket is er ook vlot uit, de centrale moer is zonder de handige KTM tooltjes wat lastiger. Motor in versnelling, spanband om het achterwiel en lekker strak voor de wrijving en een mooi wringijzer van 60cm om de moer los te halen. Appeltje....
Tijdens het loshalen van de platen valt mij een los plaatje op, Dat hoort natuurlijk niet binnen in zo'n pakket. Het blijkt de anti-meedraai-lip van de centrale ring te zijn. Geen idee hoelang die daar al los ligt maar hij ziet er redelijk getrommeld uit. Misschien dat dit ook wel verklaard waarom ik heel af en toe gewoon spontaan een slippende koppeling had, dan zal het vast wel ergens tussen hebben gezeten.
De handleiding beschrijft dat het makkelijker is om de koppeling op de werkbank op te bouwen omdat het een zogenaamde achterstevoren koppeling is
Doen we dus maar.
Die zak bloed zijn de platen die in de olie liggen te weken.
En klaar om weer terug geplaatst te worden:
Omdat de koppeling afgesteld moet kunnen worden is er door Rekluse een nieuwe koppelingscilinder meegeleverd. Uiteraard gaat de oude er niet af zonder een halve pakking op het blok achter te laten, maar gelukkig heb ik die nog nieuw als reserve liggen.
(geen foto na montage, was allemaal niet zo spannend afgezien van het gezeik met ontluchten)
Na het dichtbouwen van de koppeling moet er natuurlijk meteen getest worden. Eerst de handleiding verder doorlopen, platen een beetje loswerken door de buurt te irriteren door de motor 10x naar de 5000 rpm te optoeren, en dan de "free Play" afstellen. Dit is dus het belangrijkste van het hele Rekluse geval. Zonder of met te veel Free Play is er iet mee te rijden (zeggen ze). Dat gaat dus vrij problematisch maar dat is een bekend probleem.
Hoppa, in de versnelling en eens kijken wat er gebeurt; euhhh, stuiterend achterwiel en geen effect op inknijpen koppeling, da's nie goe nie.
Deksel er af, kijken of het mechanisme werkt, en ja hoor dat ziet er goed uit. Toch nog lucht in de koppeling dan? Alles weer dicht bouwen, testen bleeden etc. en geen effect op koppelingseffect in de versnelling. Weer deksel eraf en het hele pakket er uit. Meteen is het duidelijk; de lippen aan de koppelingsplaten van de Rekluse zijn smaller dan die van de originele. Om de ruimte in de korf op te vangen heet Rekluse beugeltjes gemaakt die in de uitsparingen in de korf moeten. Het zijn er wel twaalf en zitten half onder spanning vast. Met het plaatsen van het platenpakket is er kennelijk eeentje verschoven, ondanks dat ik er nog wel op aan het letten was. En de 100 Nm waarmee je het vast zet drukt zo'n beugeltje wel uit fatsoen, in de korf en de OUter (of Inner
) Hub....
Alles weer handvast dicht en in de schuur dus.
Er is een nieuw beugeltje nodig, en die is in NL natuurlijk niet te krijgen. Alles van Rekluse zou zo ongeveer in backorder staan bij Hoco Parts (NL-importeur). Dus maar naar een UK dealer gemaild en die had ze op voorraad, gelukkig. Kost wat, zeker met de *&#%@^!*(&^#@ verzending die er bij komt, maar een week later is het in huis. Tja, en dan is het in een klein uurtje zo gepiept. Alles weer open, pakket eruit, beugeltje er in, alle er weer in, op moment vast zetten, deksel voor de zoveelste keer dicht, voetstep voor de vijfde keer loctiten, en de motor weer rechtop. In de versnelling en heen en weer rollen geeft met ingeknepen koppeling het effect waar ik een week geleden al naar op zoek was.
Snel de Fre Play weer afstellen, en de weg op om het verder te testen. En dan blijkt wel dat het toch wel erg wennen is. Met redelijk hoge toeren even terug schakelen om af te remmen op de motor is er (nog) niet bij, en het is een beetje zoeken naar het schakelmoment. Wel leu om gewoon stil te staan zonder ingeknepen koppeling en de motor in zij één. De tuin in rijden is ook nog erg wennen, het aangrijpmoment zit op een ander toerental dan standaard met de handkoppeling, misschien is dat ook nog wel af te stellen. Eerst maar eens inrijden en dan zien we wel verder.