Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: ombouw Varadero  (gelezen 3048 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
ombouw Varadero
« Gepost op: 05-11-2017, 16:40 »
Ik heb een Varadero uit 2003, met carburateurs nog dus. Diverse motoren geprobeerd, van super tenere, nieuwe Afrika twin,multistrada, Tiger en BMW gs, maar geen enkele heeft dat heerlijke motorkarakteristiek van mijn Vara. Ik heb de uitlaten leeg gehaald en een contrapijpje gemaakt, soort van supertrap-idee. Door knijpen aan de achterkant de max power eruit halen. Resultaat 108PK!
nu wil ik de Vara gaan ombouwen naar ralleymachine. De Duitse firma http://www.desertstorm-bike.de/ bouwt je vara tot ralleymonster om. Maar de prijzen van die mannen schrikken me nog al af. Ik wil het zelf gaan doen met spullen die ik dan zelf verzamel. Zij maken gebruik van veel onderdelen van de Afrika Twin. Heeft iemand hier ervaring mee? Of zelf al eens een Vara omgebouwd?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: ombouw Varadero
« Reactie #1 Gepost op: 06-11-2017, 08:16 »
Erg zware basis. Hen nog een ktm 48mm voorvork liggen. Compleet met tstuk remmerij. Stuur licht er ook. Wiel is wel te vinden voor weinig. Achter moet ook ander wiel in.  Kijk ook eens bij africa queen. Mail me anders ff op vhondebrink@hotmail.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: ombouw Varadero
« Reactie #2 Gepost op: 06-11-2017, 08:20 »
Zwaar, dat was mijn gedachte ook.
De Varadero is de allerzwaarste allroad achtige die er is?
Of gaat het je puur om de looks en raak je geen zandkorrel aan?
Dan vind ik het nog steeds bijzonder, maar dan heb je in elk geval geen last van al die kilo's.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: ombouw Varadero
« Reactie #3 Gepost op: 06-11-2017, 11:04 »
Was altijd de zwaarste. Maar die rijdende computers van nu zijn intussen even zwaar en met wielen uitlaat is veel te winnen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: ombouw Varadero
« Reactie #4 Gepost op: 06-11-2017, 11:54 »
Bezin voor je eraan begint. Mijn ervaring met auto en motor verbouwen is is dat het bijna nooit precies wordt wat je wilt, en altijd goedkoper is als je iets koopt dat al is gedaan. Of iets anders koopt dat wel aan je eisen voldoet.
Marcel

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: ombouw Varadero
« Reactie #5 Gepost op: 06-11-2017, 18:38 »
Tja bedankt voor de reacties, veelal sceptisch ,snap ik,maar hebben jullie ook de link geprobeerd van die Duitsers? Ziet er toch niet verkeerd uit. Met andere beplating en veerderij moeten veel kilo's eraf kunnen. Blijft een dikke brommer snap ik ook maar dat is een gs ook? Ik had gehoopt dat er iemand zo'n dessert storm gebouwd heeft of ervaring met het ombouwen van een vara? Niemand

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2120
Re: ombouw Varadero
« Reactie #6 Gepost op: 06-11-2017, 20:01 »
Blijft een dikke brommer snap ik ook maar dat is een gs ook?

Een Varadero weegt droog 277 kg.
Een 1200GS weegt droog 225 kg.
Een 800GS nog een stuk minder.
Dat vind ik toch een hele andere orde van gewicht...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1379
Re: ombouw Varadero
« Reactie #7 Gepost op: 06-11-2017, 21:55 »
Draait de achtervork van eed varadero niet in het blok?
Als die lui bij desertstorm daar een oplossing voor hebben was dat iets dat ik zeker zou aanpassen..
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • Zet maar gauw je helm weer op!
  • *****
  • Berichten: 706
Re: ombouw Varadero
« Reactie #8 Gepost op: 06-11-2017, 22:39 »
Elke tweewieler kun je vastrijden in de prut. Of het nou 120 of 240 kg is. Het gaat erom dat je er plezier aan beleeft. (niet het vastzitten natuurlijk, wel al het rijden daaromheen) En met een beetje oefening kun je met een logge machine echt een heeel eind komen. Dus waarom niet? Bouw je droomfiets!
As je maar niet falt!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 594
Re: ombouw Varadero
« Reactie #9 Gepost op: 06-11-2017, 23:00 »
Heb bij een rit van Arjan Brouwer Daniël Willems zien rijden op een Varadero op gravelbanden. Er waren bijna geen mannen op een enduro die hem bij konden houden. Zelfs niet toen er een stepje was afgebroken en hij maar aan een kant meer kon staan. Dus ja het kan. Als je maar geniet zou ik zeggen. Als is het een Goldwing met noppen. :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: ombouw Varadero
« Reactie #10 Gepost op: 07-11-2017, 07:08 »
Heb bij een rit van Arjan Brouwer Daniël Willems zien rijden op een Varadero op gravelbanden. Er waren bijna geen mannen op een enduro die hem bij konden houden. Zelfs niet toen er een stepje was afgebroken en hij maar aan een kant meer kon staan. Dus ja het kan. Als je maar geniet zou ik zeggen. Als is het een Goldwing met noppen. :-)
Daar was ik ook bij en als ik het me goed herinner was er wel iets meer dan alleen een afgebroken stepje, dat hele ding was krom. Niet bestand tegen het Willems geweld op de crossbaan bij het veluwemeer.

Post Merge: 07-11-2017, 07:11
hij ziet er wel leuk uit, grappig dat veel ombouwers gaan voor retro, dat geeft een vertrouwd gevoel heh
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Re: ombouw Varadero
« Reactie #11 Gepost op: 13-11-2017, 07:37 »
Plukannabel nog bedankt voor je tip naar Afrika Queens ! Ik ga nu toch op zoek naar een AT als donor!

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: ombouw Varadero
« Reactie #12 Gepost op: 13-11-2017, 18:00 »
Een Varadero weegt droog 277 kg.
Een 1200GS weegt droog 225 kg.
Een 800GS nog een stuk minder.
Dat vind ik toch een hele andere orde van gewicht...


Nou haal je droog en rijklaar door elkaar. Ja een Vara is zwaar maar zo erg is het nou ook weer niet:
http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_xl1000v_veradero07.htm
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain