Forse ledendaling NatuurmonumentenUitgegeven: 19 december 2010 11:24
Laatst gewijzigd: 19 december 2010 11:24HILVERSUM - Van de natuur- en milieuorganisaties heeft vooral Natuurmonumenten, de op een na grootste van Nederland, het afgelopen jaar veel leden verloren: van 830.000 naar 767.000. Ook Greenpeace leverde in: 18.000 donateurs. De milieuorganisatie heeft nu nog 502.000 donateurs.
Dat blijkt zondag uit de jaarlijkse peiling van het VARA-radioprogramma Vroege Vogels. ''Het is nog niet eerder voorgekomen dat er drie jaar achtereen verliezen waren. We zitten daardoor nu weer op het niveau van tien jaar geleden'', aldus Joost Huijsing van Vroege Vogels.
''Bij de eerste peiling in 1991 waren er 2,3 miljoen betalende aanhangers. Vanaf dat moment is er dertien jaar lang continu een grote groei geweest. In 2003 bereikte de aanhang zijn top, met ruim 4,1 miljoen leden en donateurs. Sindsdien bleef het vrij stabiel. Pas dit jaar komt het aantal duidelijk onder de vier miljoen.''
Van de vijf grootste organisaties is alleen het Wereld Natuur Fonds met 910.000 leden stabiel gebleven. Het ledenbestand daalde ook bij de Dierenbescherming (- 6000) en De 12 Landschappen ( - 2500).
Toch is het totaal aantal leden in de sector natuur en milieu tien keer groter dan het ledenaantal van de politieke partijen in Nederland, constateren de peilers bij Vroege Vogels.
Natuurmonumenten 'baalt'
Directeur Jan Jaap de Graeff van Natuurmonumenten ''baalt’’ van het feit dat het ledenaantal de afgelopen jaren zo fors is teruggelopen. Hij maakt zich ernstig zorgen dat het aantal mensen afneemt dat bereid is de natuur financieel te ondersteunen.
''Tegelijkertijd is de maatschappelijke waardering voor natuur onverminderd hoog. Door deze maatschappelijke paradox komt de natuur ernstig in het gedrang. Voor niets gaat de zon op. Veel mensen beseffen onvoldoende hoe dringend noodzakelijk het is om de natuur financieel te steunen’’, aldus De Graeff.
Internet nieuwe trend
De nieuwe trend bij het aantrekken van leden en donateurs is volgens de peilers het internet. Hoewel Greenpeace 18.000 leden verloor vorig jaar, is het erg verheugd over de sterke groei van steun via internet.
Je kunt die online supporters snel om hulp vragen en vooral voor bedrijven weegt het zwaar als er tienduizenden protesten binnenstromen van (potentiële) klanten.''
minder donateurs = minder inkomsten => minder arrogantie