Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: XR400 met accu  (gelezen 5475 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: XR400 met accu
« Reactie #15 Gepost op: 12-03-2016, 08:41 »
Zo'n accu ken ik, maar werkt zo'n battery-pack ook?



Sent from my iPad using Tapatalk


Geen ervaring mee.


Er zijn specifieke laders voor NiMH maar dat is vooral gericht op snel laden. Van continue laden (ook als ze al vol zijn) kunnen ze wel eens snel stuk gaan. Zoveel gewicht win je niet tov een loadaccuutje in die capaciteit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3418
Re: XR400 met accu
« Reactie #16 Gepost op: 12-03-2016, 09:29 »


Geen ervaring mee.


Er zijn specifieke laders voor NiMH maar dat is vooral gericht op snel laden. Van continue laden (ook als ze al vol zijn) kunnen ze wel eens snel stuk gaan. Zoveel gewicht win je niet tov een loadaccuutje in die capaciteit.

Het gaat ook niet zo zeer om het gewicht, als om het volume: zo'n battery-pack kan ik onder het roadbook kastje, of tyrappen.

Ik kwam er op omdat ik op ADV las dat iemand zijn XR van een accuutje voorzag via een "dual-sport" kit, waar xo'n battery-pack in zit, maar ik zie ze bij ons eigenlijk nergens zo gebruikt wordrn.

Ik ga het wel proberen, in het ergste geval zijn ze snel stuk en ben ik 4 tientjes kwijt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: XR400 met accu
« Reactie #17 Gepost op: 12-03-2016, 12:30 »
Even over dat opladen,


Kickers hoeven niks op te laden. Die hebben daarom bijv. alleen een ontstekingsspoel (ontstekingscircuit poweren) en misschien een aparte lichtspoel voor als er verlichting op zit.

Dat zijn kleine dynamootjes die weinig vermogen leveren. Ze kunnen geen knippers en H4 dimlichten poweren. Maar een GPS en een roadbookhoudertje moet makkelijk kunnen. Als je de accu in het DC-circuit zet zou dat gewoon moeten werken. En laad hij bij als er beetje spanning uit de accu verdwijnt. Maar, het blijft een low-power systeempje.

Als je van een crosser bijv. een enduro wilt maken (lamp erop), dan kun je vaak voor jouw type motor een vervangende zwaarde aftermarketspoel plaatsen.

Dat diagrammetje wat Gert postte, dat zijn de aparte (dynamo) spoeltjes voor verschillende doeleinden zoals ik hierboven beschreef. Zie je bij veel kickers.
Avonturier!

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: XR400 met accu
« Reactie #18 Gepost op: 14-03-2016, 08:59 »

De ontsteking heeft wat stroom nodig om de bobine aan te sturen zodat die een vonkspanning kan maken.
Met een bijna lege accu kan dat nog, ook als er te weinig stroom is om de startmotor rond te krijgen. Dan kun je dus nog aanduwen. Met een echt dooie of losgekoppelde accu kan dat niet meer. Motor slaat dan ook af als er een accupool onderweg los trilt. Dat geldt voor 99% van de (wat ik noemde "gewone") motoren. De dynamo gaat naar de regelaar (3 draden) en dan naar de accu. Van daar uit wordt de rest van de elektra bediend. Daarom werkt alles met contact aan en motor uit (dynamo doet niks)


Motoren die de ontsteking op de dynamo hebben aangesloten zoals de XR, hebben als voordeel dat zodra je gaat kicken de dynamo rond gaat en stroom voor de ontsteking begint te leveren. Alles werkt zonder accu. Eigenlijk gewoon lekker simpele brommer/scooter techniek  :)

Er zijn een paar motoren zoals KLR, 620/640 Adv die de dynamo en op de bobine en op de regelaar/accu hebben aangesloten.



Voorbeeldje 620:
Vanuit de dynamo (G) gaan 3 draden naar 23 (regelaar => accu) EN 2 naar 27 de CDI (=> bobine => bougie)
Met een dooie accu werkt er ook van alles niet meer maar je trapt/duwt 'm aan en je komt gewoon thuis.
Mooi man  :D
 

De motor gaat dan vaak slecht stationair lopen en slaat af, als je toeren houd blijft hij meestal wél lopen (al dan niet slecht). Starten wil dan inderdaad niet meer.
ARM facebook HIER

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: XR400 met accu
« Reactie #19 Gepost op: 14-03-2016, 10:54 »
Punt is dat de accessoires zoals de koplamp stroom blijven trekken. Terwijl je je stroom in noodgevallen wil leiden naar de CDI/bobine.
Op ADV Rider waren er een paar die een 640 met dooie accu gingen aantrappen. Dat lukt vrijwel niet, totdat je de koplamp afkoppelt.
Daarom installeren sommigen een extra schakelaar die alle accessoires afkoppelt.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3418
Re: XR400 met accu
« Reactie #20 Gepost op: 22-03-2016, 00:54 »
Ik heb voor 15 euro een 12v/1300 Mah (?) accuutje op de XR zitten, en mijn ervaringen:

na een tijdje op de lader is de accu de volgende ochtend leeg. Stroom lekt dus ergens weg. Ik zet er een schakelaartje tussen.
Het achterlichtje moet ik vervangen door een ledje,
De koplamp had ik op het DC circuit (via een stroompje van de controlelampjes van het dashbord) maar die trekt teveel stroom weg. Zit nu weer op het AC circuit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: XR400 met accu
« Reactie #21 Gepost op: 22-03-2016, 09:03 »
Koplampen trekken ook best veel, zeker als je het vergelijkt met de opbrengst van de dynamo.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: XR400 met accu
« Reactie #22 Gepost op: 22-03-2016, 20:39 »
Ik heb voor 15 euro een 12v/1300 Mah (?) accuutje op de XR zitten, en mijn ervaringen:

na een tijdje op de lader is de accu de volgende ochtend leeg. Stroom lekt dus ergens weg. Ik zet er een schakelaartje tussen.
Het achterlichtje moet ik vervangen door een ledje,
De koplamp had ik op het DC circuit (via een stroompje van de controlelampjes van het dashbord) maar die trekt teveel stroom weg. Zit nu weer op het AC circuit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Ik heb ook een schakelaar, maar die had ik in eerste instantie voor de accessoires bedacht, maar de CDI zal ook zonder dat de motor loopt wel wat stroom trekken.
Mocht de accu stukgaan en kortsluiting maken kun je tijdens het rijden toch nog alles van stroom voorzien met de schakelaar uit. Ook handig.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 353
Re: XR400 met accu
« Reactie #23 Gepost op: 23-03-2016, 18:14 »

na een tijdje op de lader is de accu de volgende ochtend leeg. Stroom lekt dus ergens weg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hoe kan dat? Als je accu leegloopt aan de lader is volgens mij je lader stuk...

Groet, Jan
Ik ga maar fietsen...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3418
XR400 met accu
« Reactie #24 Gepost op: 23-03-2016, 18:22 »
Mmm verkeerd omschreven, de accu is aan het s ochtnds wel vol, maar eind van de dag leeg


Sent from my iPad using Tapatalk
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R