Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Olie\bak spoelen  (gelezen 4023 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Olie\bak spoelen
« Gepost op: 27-08-2009, 08:32 »
Leute,
 
Ik heb mezelf voorzien van een 2e Dr big. Deze heeft minimaal 1,5 jaar stil gestaan.
Inmiddels is die voorzien van een grote beurt, maar toen ik de verse olie eruit moest halen om nog een balansketting af te stellen zag ik dat de olie alweer behoorlijk donker was en bovendien ook hele fijne metaal deeltjes bevatte. En dit met minder dan 10km op te klok met de versie olie.
 
Het lijkt me daarom verstandig om de motor eens goed te spoelen zodat de oude troep er uit gaat.
 
Maar hoe? Wie heeft raad of ervaring hiermee?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #1 Gepost op: 27-08-2009, 08:51 »
Een mogelijkheid is om met olie te spoelen. FF warm rijden en er weer uit halen incl. filters. Beste manier is natuurlijk om het blok open te trekken en te spoelen in een ontvetterbak. ::)
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Olie\\bak spoelen
« Reactie #2 Gepost op: 27-08-2009, 08:54 »
Op google kom ik het een en ander tegen op auto forum's:
- Versnellingsbak spoelen met Diesel. Ze laten de motor er zelfs even op lopen voor een halve minuut. Maar ik heb maar één olie bak; voor zowel de versnellingsbak als de smering van de rest.
- Engine flush...haalt alle roet deeltjes weg uit de bak...moet ook draaien zonder olie voor wat ik begreep.
 
Zegt iemand dit iets of raad dit aan/af?

Post Merge: 27-08-2009, 08:56
Een mogelijkheid is om met olie te spoelen. FF warm rijden en er weer uit halen incl. filters. Beste manier is natuurlijk om het blok open te trekken en te spoelen in een ontvetterbak. ::)

Motorblok lostrekken en splitsen heb ik natuurlijk geen trek in. Maar met goedkope olie even warm rijden en dan weer eruit en goede olie erin? Er gaat wel bijna 4 liter olie in het blok dus het is aardig kostbaar om met dure olie te gaan spoelen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3420
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #3 Gepost op: 27-08-2009, 09:25 »
Met goedkope (auto?)olie laten lopen en daarna olie en filters wisselen kan volgens mij prima. Blok spiltsen kan altijd nog
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #4 Gepost op: 27-08-2009, 12:00 »
Je zou de diesel ook rond kunnen pompen dmv je startmotor. Bougie eruit zo dat er geen vonken aan te pas komen. Is een tip als je motor lang heeft stil gestaan en je de olie weer overal wil krijgen voordat er verbrandingswarmte ontstaat.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #5 Gepost op: 27-08-2009, 12:47 »
Iemand ervaring met de diesel methode?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #6 Gepost op: 27-08-2009, 19:22 »
Iemand ervaring met de diesel methode?

Diesel lijkt me wel erg dun en schraal, Als je dat al gebruikt moet je niet meer dan 10 seconden op laten lopen.
 Spoelen met olie is een goede methode. Je kan je ook afvragen of die metaalvijlseltjes ontstaan zijn na het olie verversen of dat ze er echt al in zaten. Telkens een nieuw oliefiltertje erop is volkomen zinloos, loopt echt niet zomaar leeg. Gewoon telkens spoelen met de oude en uiteindelijk de nieuwe erop. Het is mooi als het gros van het vuil eruit is, maar je motor vervuilt vanzelf weer bij. Er zijn ook magnetische carterpluggen te krijgen waar de metaaldeeltjes aan blijven hechten, of je maakt zelf een magneet aan je plug.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 487
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #7 Gepost op: 27-08-2009, 21:09 »
bij auto's waar door vervuiling de stooters van de klepen tikken helpt het vaak om bij de olie wat atf olie er bij te doen , dan goed laten warm draaien en even rijden , dan olie + filter verversen .
atf olie is voor een automatische transmissie en stuur bekrachteging, word ook vaak als dexstron II of dexstron VI aangegeven
 
paul

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #8 Gepost op: 28-08-2009, 00:13 »
Als je belansasketting moest spannen om dat ie te los hing komen de ijzerdeeltjes voor een deel vanwege het slaan tegen het blokcarter.
 
Als je een goede synthetische olie hebt gebruikt komt het andere deel daardoor, deze maakt vuil deeltjes los in het blok.. daarom is ie ook zo snel donker..
 
Volgende x bij het spannen niet het blok aftappen als het niet nodig is maar je brommer schuin leggen zo dat er geen olie uit loopt..
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #9 Gepost op: 28-08-2009, 08:00 »
Als je belansasketting moest spannen om dat ie te los hing komen de ijzerdeeltjes voor een deel vanwege het slaan tegen het blokcarter.
 
Als je een goede synthetische olie hebt gebruikt komt het andere deel daardoor, deze maakt vuil deeltjes los in het blok.. daarom is ie ook zo snel donker..
 
Volgende x bij het spannen niet het blok aftappen als het niet nodig is maar je brommer schuin leggen zo dat er geen olie uit loopt..

#1: Hij hing wat slap, mogelijk komen de ijzerdeeltjes inderdaad daarvan. De deeltjes zijn zo klein dat ze niet voelbaar zijn, enorm fijn schaapsel. Dat kan dus nooit van die enkele km's zijn. Het moet er wel al ingezeten hebben.
 
#2: Geen dure olie. Huismerk van hein gericke...maar wie weet zitten hier wat verborgen krachten in  8)
 
#3 Uiteraard pas ik dit truucje toe...wat doe je alleen als je erachter komt dat de pakking van de linker carterdeksel door de vorige eigenaar van vloeibare pakking was gemaakt en je zelf geen nieuwe pakking hebt liggen...juist dan zet je hem weer overeind en tapt alsnog de olie af voordat het langs het carter loopt.
 
 
Vanavond gok ik het er maar op(tenzij iemand het sterk afraad): 3 liter diesel erin, rondje door de straat lopen met de decompressie hendel in door alle versnellingen en weer aftappen. Ik ben wel benieuwd hoe schoon de binnenkant dan is dus ik trek de linker carterhelft er daarna nog even af. Mijn bevindingen post ik hier nog.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #10 Gepost op: 28-08-2009, 09:36 »
Ik heb wel diesel gebruikt om te spoelen, en dat werkt perfect: maar dat was altijd met een stilstaand blok (op de werkbank). Diesel last bijna alle vet en vuil op, en houdt deeltjes heel goed zweverd. Het is voor de meeste rubbers (die gemaakt zijn voor olie) niet schadelijk en het is enige mate zelfsmerend. de lichtere delen verdampen goed, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat het 100% weg moet zijn. Wat er overblijft is goeie smering. Daarbij is het nog goedkoop ook.

Enige nadeel eigenlijk: het stinkt zo!  >:(

Een paar slagen doordraaien met de startermotor lijkt me ook geen probleem met diesel, maar ik zou de motor zeker niet laten lopen.

Gebruik om te spoelen iig een auto-olie (lekke rgoedkoop van de aldi...); prima olie, maar bevat druksmeermiddleen die je koppeling verzieken, ook als je er niet mee gereden hebt. Dan dus liever gewoon goedkope olie van de Polo ofzo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #11 Gepost op: 28-08-2009, 09:47 »
Ik heb wel diesel gebruikt om te spoelen, en dat werkt perfect: maar dat was altijd met een stilstaand blok (op de werkbank). Diesel last bijna alle vet en vuil op, en houdt deeltjes heel goed zweverd. Het is voor de meeste rubbers (die gemaakt zijn voor olie) niet schadelijk en het is enige mate zelfsmerend. de lichtere delen verdampen goed, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat het 100% weg moet zijn. Wat er overblijft is goeie smering. Daarbij is het nog goedkoop ook.

Enige nadeel eigenlijk: het stinkt zo!  >:(

Een paar slagen doordraaien met de startermotor lijkt me ook geen probleem met diesel, maar ik zou de motor zeker niet laten lopen.

Gebruik om te spoelen iig een auto-olie (lekke rgoedkoop van de aldi...); prima olie, maar bevat druksmeermiddleen die je koppeling verzieken, ook als je er niet mee gereden hebt. Dan dus liever gewoon goedkope olie van de Polo ofzo.

Kijk, daar zat ik even op te wachten...bevestiging van een kenner  ;)
Ik denk dat ik toch even flink ga wandelen met de motor. Aangezien de big olie gekoeld is (met externe olie koeler) zit er dus overal olie in leidingen etc. Om dat rond te pompen zal je flink moeten draaien met de startmotor...waarbij de onsteking ook weer aangaat. Dat wil je natuurlijk ook niet dus trek je de bougie kappen los...maar dat is ook weer slecht omdat de bobine's hun lading niet kwijt kunnen. Daarom kan je beter de bobine's loskoppelen, maar om dat te doen moeten de tanks los....en je begrijpt dat dit meer moeite is dan een blokje om met de motor.  :D
 
btw: je schrijft
Citaat
Gebruik om te spoelen iig een auto-olie (lekke rgoedkoop van de aldi...);
maar je bent een belangrijke G vergeten...dus
Citaat
Gebruik om te spoelen iig Geen auto-olie (lekke rgoedkoop van de aldi...);
Overigens gebruikt iemand van de big club wel deze auto olie en heeft alsnog geen problemen met zijn koppeling....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #12 Gepost op: 28-08-2009, 10:57 »
Ik ken de Big niet zo, maar kun je niet gewoon de startmotor direct op een accu of accu-lader aansluiten zodat hij gaat draaien? Zodanig dat-ie aan minimaal 1 kant los hangt van de overige electra (is volgens mij sowieso het geval zolang het startrelais niet geactiveerd is).
 
Maurice

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Olie\bak spoelen
« Reactie #13 Gepost op: 28-08-2009, 11:41 »
ik bedoelde idd Geen autoolie :-)

en ja: Zo'n oliekoeler krijg je zowieso niet schoon met een beetje rondpompen: Eraf halen en en handmatig doorspoelen.

Hangt van het systeem af, maar als de oliekoel NA het filter zit, hoef je je natuurlijk geen zorgen te maken, dan is ie wel schoon genoeg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Olie\\bak spoelen
« Reactie #14 Gepost op: 28-08-2009, 12:24 »
Ok...Olie filter zit na de olie pomp dus dat zit goed.
 
Opzich is de start motor direct op plus pool van de accu aan te sluiten; maar ik ga toch toch maar even wandelen, hoef ik ook niet meer naar de sportschool  :P
 
@ Dr bean. Je schrijft dat diesel verdampt, moet ik daarop wachten (hoe lang?) voordat ik de nieuwe olie erin gooi. Of maakt het niet uit dat het laatste beetje diesel zich vermengt met de nieuwe olie?
 
 

Post Merge: 29-08-2009, 14:39
Nou, job is done:
 
1. Motor warm gereden
2. Oude Olie afgetapt
3. Diesel erin
4. 200meter gelopen in de versnelling en decompressie hendel in
5. Diesel eruit
6. Olie bezink bakje ook even open geschroeft om overtollig diesel te laten ontsnappen.
7. 30minuten laten staan en intussen mijn gereedschap gewassen in de diesel vermengt met oude olie  8)  Is weer als nieuw en een mooi beschermend laagje erop.
8. Versie olie er weer in
9. Weer rondje gelopen met de motor om de olie zich alvast een beetje te laten verspreiden
10. Motor starten
 
In het begin maakte de motor wat meer mechanisch lawaai maar dat was te verwachten. Binnen 5 minuten draaide de motor zoals vanouds.