Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: TT velg en band tubeless maken, mijn manier  (gelezen 8032 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Gepost op: 06-10-2017, 13:57 »
Mijn WR had een vers achterbandje nodig, en eigenlijk ook een vers binnenbandje als ik zo eens naar het oppervlak van die binnenband keek. Een mooi moment om eens te proberen of tubeless wat is. Tubeless is over het algemeen wat sneller te repareren dan TT banden, en verder is zoiets proberen ook wel leuk 'because we can'.

Velglint eraf, yuk!




Wat poetsen met Dasty en een staalborstel:


Voor het warme en fuzzy gevoel tussen de oren wat loswas en PVA op de spaaknippels gedaan zodat ze niet vastplakken.


Kleine stukjes ducttape op de spaaknippels, de 'krater' rondom de nippel gevuld met MS-polymeer. Doel daarvan is dat de eigenlijk afdichttape niet zoveel hoeft te rekken.


De eigenlijke afdichting word gedaan door 3M Extreme Sealing Tape 4412N


Een ventiel dat in het bestaande gat pastte kon ik zo gauw niet ergens lokaal vinden. Enkel bestellen met veel verzendkosten. Dat wilde ik nog niet voor een eerste test, dus maar het ventiel van een oude binnenband gerecycled. Doet de truuk ook.



Dan het lastigste deel. Vanwege geen veiligheidsrand wilde in de bandenklem niet kwijt. Sterker nog, ik wilde er eigenlijk meerdere. Het liefst 3 met 120 graden onderling. Dan blijf ik uit de buurt van de lasnaad en het ventiel, en dan is de band ook op lage bandenspanning niet makkelijk door een zijdelingse klap van de velgrand te stoten.

Na wat wikken en wegen besloten om de klemmen van buitenaf af te dichten. Daarvoor hoef ik niets te wijzigen aan de velg, iets wat ik bij van binnenuit afdichten met een oliekeerringetje wel zou moeten.

Nu is de velg gekromd in 2 richtingen. Een platte afdichting doet de truuk niet. Dan maar een afdichting uit 2 delen: een gevormd busje en een moer.





Wat frezen en draaien verder:


De afdichting word gedaan door 10x2 O-ringetjes, de moer heeft een SW14 zeskant bovenop.


Vervolgens de gaten voor de 2 extra bandenklemmen in de velg geboord, netjes afgeschuind om scheuren te voorkomen, en de bandenklemmen losjes gemonteerd:



Band erop gelepeld wat ondanks de 3 klemmen makkelijk gaat; je hebt geen velglint dus je kunt de klemmen goed ver in de band duwen.
Wat lucht erop, band plopt meteen op zijn plek. Klemmen aandraaien, en klaar:





En nu eens kijken hoe het bevalt. Met 1 bandenklem en een iets andere moer was ik in een week tijd nog geen 0,1 bar kwijt.
Is het niks, dan gaat er weer een binnenband in en heb ik leuk gespeeld.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2017, 15:08 »
 :o ::)  Ik voel me soms echt een kluns als ik dit soort posts zie... Ik vind het knap uitgedacht en uitgewerkt. Ik wens je veel lekke banden toe.. ook zo zonde van het werk als dat nu niet meer gebeurt..  :D ;)  (geintje)

Online member

  • Reislustig.....
  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2017, 16:00 »
Heel mooi gedaan! Zit ook vaak te denken om de CRFL en Twin tubeless te maken, heb al Tubliss en Outex overwogen maar deze oplossing past mij ook wel! Verlies van 0,1 bar per week is zeker mee te leven. Al met lage(re) bandendruk gereden?
Amsterdam to Anywhere...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #3 Gepost op: 06-10-2017, 16:16 »
Nee, ik heb pas vanochtend de 3 bandenklemmen gemonteerd. Eerst even kijken of de boel dicht blijft (maar met 1 was-ie ook dicht), dan eens de bandenspanning naar 0,8 bar en flink pesten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #4 Gepost op: 06-10-2017, 17:02 »
Na 1000km zie je hoe de binnenkant van de buitenband eruit ziet, nou ja hoe die er niet meer uit ziet.
Na 1000km Tubliss was mijn buitenband aan de binnenkant in elk geval in verregaande staat van ontbinding.
De tube types zijn zo geconstrueerd dat ze samen werken met een binnenband.



Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 229
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #5 Gepost op: 06-10-2017, 17:49 »
Heerlijk!

SRTTRXXXBETA

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1379
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #6 Gepost op: 06-10-2017, 18:01 »
Dit schijnt ook een mogelijkheid te zijn om tubeless te rijden..
Dit is een Zuid Afrikaan die dit op een CRF1000 heeft gedaan.
Ik zou het zelf niet doen maar schijnbaar is het daar redelijk gebruikelijk om te doen...



Binnenband over de hele lengte opensnijden en over de velg leggen


Bandje oppompen


Randje wegknippen

En klaar is Mc.Gyver..



Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #7 Gepost op: 06-10-2017, 18:19 »
Dit schijnt ook een mogelijkheid te zijn om tubeless te rijden..
Dit is een Zuid Afrikaan die dit op een CRF1000 heeft gedaan.
Ik zou het zelf niet doen maar schijnbaar is het daar redelijk gebruikelijk om te doen...



Binnenband over de hele lengte opensnijden en over de velg leggen


Bandje oppompen


Randje wegknippen

En klaar is Mc.Gyver..

briljant! :)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #8 Gepost op: 06-10-2017, 18:54 »

Dit verzin je niet


@ Dabit, ik verwacht eigenlijk dat dat prima gaat met 3M Extreme Sealing Tape 4412N. Je bent niet de eerste die dat succesvol doet (ik kom in Scrambler kringen ook iemand tegen die het op die manier gedaan heeft).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #9 Gepost op: 06-10-2017, 19:25 »
Dit verzin je niet


@ Dabit, ik verwacht eigenlijk dat prima gaat met 3M Extreme Sealing Tape 4412N. Je bent niet de eerste die dat succesvol doet (ik kom in Scrambler kringen ook iemand tegen die het op die manier gedaan heeft).

GoldenTyre heeft zoiets die hebben er bandenplak tussen gedaan.

De hele ebay staat vol met gekloonde sealing tape voor velgen
Hayabusa approved,  nou ja in Peking althans
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #10 Gepost op: 06-10-2017, 20:40 »
Die 4412N tape vertrouw ik ook wel (is akelig prijzig spul BTW, voor dat geld mag het ook wel goed zijn  ;D ), het is meer de afdichting op de velg en rijden met lage bandenspanning wat ik nog eens langdurig moet zien werken. Er zijn toch genoeg mensen die de Tubliss na korte tijd er weer uit getrokken hebben.

Voorwiel schijnt zowiezo al een groter drama te zijn dan het achterwiel. Dat ga ik dan ook nog meemaken, want 1 wiel tubeless is niet handig; moet ik 2 verschillende reparatiesets meenemen.

Die CRF1000L tubeless met de binnenband: geniaal!
Nadeel is echter wel weer dat het niks is voor lage bandenspanning; er is niks dat die band tegen de velgrand houd bij zijdelingse krachten. Daar heb ik die overdosis bandenklemmen voor (die tezamen nog steeds minder wegen dan een normale binnenband).

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #11 Gepost op: 06-10-2017, 21:14 »
Dat met die opengeknipte binnenband lijkt mij ook niet ideaal (maar nog steeds slim verzonnen!). Wat als je een keer lek rijdt en de band komt los van de velg voor je er een plug ingepropt hebt? Krijg je dan alles weer netjes op zijn plek? je hebt de de rand die uitstak immers weggesneden....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #12 Gepost op: 06-10-2017, 22:30 »
Die rand gewoon NIET afsnijden.......ziet er wel leuk uit!
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #13 Gepost op: 11-10-2017, 18:53 »
Leuk bedacht man. Ik vraag me af in hoevere het op de long run werkbaar en handig enzo is, maar leuke poging is het zeker, en hopelijk blijft er gewoon luft in zitten.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: TT velg en band tubeless maken, mijn manier
« Reactie #14 Gepost op: 11-10-2017, 20:43 »
Vooralsnog blijft de boel goed genoeg op druk. Ik ben een paar tienden kwijt sinds de startpost, maar temperatuur doet ook heel veel ben ik inmiddels wel achter. Boeit me verder ook niet zo; als het maar een lange dag op druk blijft is het goed. Voor ik naar een rit vertrek pomp ik de banden toch op tot asfalt-bandenspanning en bij de start gaat het naar blubber-spanning.

Ook mee gereden, rijd gewoon normaal.

Inmiddels de stukjes metaal voor het voorwiel ook gemaakt, want anders kan ik nog met 2 plaksetjes rond blijven rijden. Nu maar meteen per 3 tegelijk. Opzich is de moeren draaien handiger dan frezen, maar ik kwam net wat lengte rondstaf te kort. Verder doet die freesmachine na een mep op de grote groene knop z'n ding zelfstandig en kan ik wat anders doen.





Ik heb ook wat van die aluminium haakse ventieltjes besteld. Nu het ventiel van het achterwiel niet meer kan 'zwabberen' is het extra lastig om er een normale bandenpomp op te wurmen tussen de spaken door. Nu hopen dat die genoeg lucht doorlaten om de band op de plek te laten ploppen.