Hoi Roos,
Bergschoenen... Tja, dat kan. Misschien dat ze in sommige opzichten wat nadelen hebben tov van de motorlaars, maar ik zie geen reden om het idee finaal af te stoten. Maar een bergschoen is natuurlijk om de marsen/wandelen, een motorlaars uiteraard voor iets anders. Desondanks, mijn motorlaarzen zien er ook uit alsof ik de 4Daagse ermee gelopen heb, en met bergschoenen valt heus wel te rijden.
Misschien dat je op marktplaats ergens 2e hands bergschoenen te koop ziet staan van een of ander Habi-babi merk, die meuk die ze bij iedere touristisch ingestelde kruidenier, tabak- of boekwinkel kan vinden in elk dorpje in glooiend landschap in bijvoorbeeld Frankrijk.
Dan kan je voor een paar tientjes het uit proberen of het je daadwerkelijk bevalt. Daarbij moet je niet kritisch naar die schoen kijken, slechte bergschoenen, of die niet passen, dat is echt een kwelling voor je voeten. Zo`n bergschoen zit totaal anders om je voet, ik zou toch echt aanraden het eerst uit te proberen als je ze enkel aanschaft als alternatief voor de motorlaars.
Een groot nadeel tov de motorlaars is uiteraard het onderhoud. De oplossing van GeertW tegen bescherming van het schakelpookje vind ik heel mooi en acht ik dan ook als noodzakelijk. Verder, zo`n schoen moet je aan de binnenkant schoonmaken van zweet (gewoon middels een vochtig doekje. Zout"kristallen" in je zweet hebben een beschadigend effect op de binnenkant van je schoen). De kans op zweetvoeten bij een dagje motorrijden is natuurlijk niet gering.
Verder, de buitenkant vergt ook zorg. Als je een bergschoen blootstelt aan langdurige hitte, vocht, modder en dergelijke, moet je hem echt schoonmaken (wederom met borstel, natte doek, meerdere wegen die naar Rome leiden) al wil je dat hij zijn kwaliteiten behoud. Daarbij moet hij ingevet worden, zoals gezegd, als je hem blootstelt aan wat motorrijden met zich meebrengt, moet dat veel frequenter dan iemand die ze enkel gebruikt om mee te lopen.
Verder zitten er veters aan, maar dat had je ongetwijfeld zelf bedacht en de oplossing daarop hoef ik ongetwijfeld niet voor te kauwen. En tenslotte... is een bergschoen aan de binnenkant nat.... dan krijg je hem niet zomaar droog....
Dus dan blijft de keuze tussen de bergschoenen over. Ten eerste, koop niets overhaast. Laat je buitengewoon goed informeren bij een professionele zaak (de fatsoenlijke outdoor zaak). Dumpzaken horen daar niet bij. Aangezien er dus ook mee motorgereden moet worden en ik in de veronderstelling bent dat je geen allejezus avontuurlijke bergmarsen gaat lopen, raad ik bergschoenen aan in de categorie B ipv C. Verder, wat Double B schreef is helemaal correct; en let er inderdaad op dat je broek lang genoeg is of je schoen hoog genoeg. Bergschoenen moet je altijd dragen icm dikke sokken (dat kan zomers op de motor nadelig zijn), dus ook bij het passen! Je hiel moet altijd goed naar achteren zitten. Zorg dat je weet hoe je ze correct reigt. Als je ze niet goed reigt, zitten ze ten eerste niet lekker, ten tweede slijten ze onnodig (en verkeerd) en ten derde kan je er vervelende dingen van aan je voeten krijgen. Niet alleen blaren, maar ook scheenbeenvlies ontsteking. Dat moet je niet willen.
Bergschoenen lopen (dat is dus iets anders dan passen!) in het begin altijd vervelend. Zodra je ze gekocht hebt en je eerste wandeling hebt gemaakt heb je finaal spijt van je aankoop want het loopt vreselijk. Daar moet je dus doorheen prikken, want bergschoenen moeten ingelopen worden. Fabeltjes over het inlopen versnellen doormiddel van je schoenen onder te dompelen of natte kranten erin moet je niet opvolgen, inlopen is veruit de beste methode. Daarom, laat je dus goed adviseren, informeren en besteed veel tij en zorg bij het passen!
Ik heb zelf sinds een jaar of 6 een paar Hanwag Yukon Marone`s (Categorie B). Heerlijke schoenen. Goed ingelopen, zitten als sloffen. Geheid waterdicht. Hanwag maakt zijn schoen uit zo min mogelijk stukken, waardoor de schoenen veel minder snel hun waterdichte eigenschappen verliezen en stukken duurzamer en solider zijn.
Daarbij heb ik sinds bijna 2 jaar een paar Meindl`s .... uit mijn hoofd zeg ik het type "Himelaya", weet ik niet zeker, van mijn werkgever gekregen. Categorie C, duidelijk een slag zwaarder dan de Hanwags. Ook een erg goede goede schoen, maar dus inderdaad zwaarder en stijver dan een schoen uit Categorie B. Daarom raad ik jou ook Categorie B aan. Meindl`s staan bekend om hun zeer goede zolen. De echte goeroes laten Meindl zolen onder Hanwag schoenen monteren, om de beste eigenschappen van beide merken te combineren.
Beide zijn zeer goede merken (en er zijn ook andere goede merken), jou zou ik dan ook adviseren niet voor een merk te kiezen omdat de een beter zou zijn dan de ander, maar puur te kiezen voor de schoen die jou het beste zit.
NB. Een goede bergschoen die onderhouden wordt, gaat probleemloos 20 jaar mee.