Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen  (gelezen 44921 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 14
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #30 Gepost op: 08-11-2006, 09:53 »
Nog iemand die het helemaal eens is met Dabit, Erwindob etc.......... Crosslaarzen dus voor het rijden en lichte schoenen voor te lopen. Je gebruikt toch ook noppenbanden in het terrein en wegbanden op de weg. Iedere tussenweg is een concessie. Concessies doen op je veiligheid om iets plaats te maken in je koffer voor een paar lichte schoenen is bij mij uit den boze. Beter een paar onderbroeken thuis laten........kun je toch 4 keer gebruiken (binnen, buiten, voor, achter).
Korstjes wegbreken en nog eens 4 keer. :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #31 Gepost op: 09-11-2006, 09:31 »
helaas blijkt het voor de heren motorlaarsmakers niet mogelijk een laars voor mij (en mijn kuiten) te maken. Erg frustrerend als je maat 45 hebt maar wel erg gespierde kuiten waardoor die sluitingen en de overlap nooit passen... >:(

en als je triallaarzen probeert, die zijn lager en flexibeler. liijkt me dat je niet de enige met dikke kuiten bent er zal dan ook wel een laars voor jou bestaan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 963
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #32 Gepost op: 09-11-2006, 21:17 »
Wat vind jij van die 2 schoenen die ik in de beginpost heb gezet? Zouden die een beetje vergelijkbaar zijn aan jouw Meindl's?


Goretex bergschoenen met kamassen, zijn al jaren onze beste vriend.  zowel op de motor als de fiets.
Vergeet niet met 30GRD moet je ze ook aan. en op het terras tussen het schone en licht geklede volk.
Het mooiste is als de veters er niet uit kunnen, maar wat is veiligheid ?
Je prettig voelen is het belangrijkste, een laars of een schoen maakt voor veiligheid niet een groot verschil.
Bergschoenen jeans en potje. Niks met 30 grd vol in het pak.  :stupid:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #33 Gepost op: 10-11-2006, 17:36 »
Goeie tip, Oossie, daar had ik nog niet aan gedacht!
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #34 Gepost op: 19-11-2006, 22:30 »
Roos,

Ik heb mijn voet zo gebroken (met bergschoenen op de moto). Ik weet niet of m'n voet ook zou zijn gebroken met motorlaarzen, maar waar de schoen de zijkant van het spoor raakte, zit bij een motorlaars wel bescherming die een gewone laars niet heeft....

Draag gewoon degelijke moto-of crosslaarzen en doe een paar sportschoenen mee, daar kan je mee wandelen (tenzij je in de modder gaat  :D).....

Greetzzz, villard

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 55
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #35 Gepost op: 02-01-2007, 13:27 »
Hoi Roos,

Bergschoenen... Tja, dat kan. Misschien dat ze in sommige opzichten wat nadelen hebben tov van de motorlaars, maar ik zie geen reden om het idee finaal af te stoten. Maar een bergschoen is natuurlijk om de marsen/wandelen, een motorlaars uiteraard voor iets anders. Desondanks, mijn motorlaarzen zien er ook uit alsof ik de 4Daagse ermee gelopen heb, en met bergschoenen valt heus wel te rijden.

Misschien dat je op marktplaats ergens 2e hands bergschoenen te koop ziet staan van een of ander Habi-babi merk, die meuk die ze bij iedere touristisch ingestelde kruidenier, tabak- of boekwinkel kan vinden in elk dorpje in glooiend landschap in bijvoorbeeld Frankrijk.
Dan kan je voor een paar tientjes het uit proberen of het je daadwerkelijk bevalt. Daarbij moet je niet kritisch naar die schoen kijken, slechte bergschoenen, of die niet passen, dat is echt een kwelling voor je voeten. Zo`n bergschoen zit totaal anders om je voet, ik zou toch echt aanraden het eerst uit te proberen als je ze enkel aanschaft als alternatief voor de motorlaars.

Een groot nadeel tov de motorlaars is uiteraard het onderhoud. De oplossing van GeertW tegen bescherming van het schakelpookje vind ik heel mooi en acht ik dan ook als noodzakelijk. Verder, zo`n schoen moet je aan de binnenkant schoonmaken van zweet (gewoon middels een vochtig doekje. Zout"kristallen" in je zweet hebben een beschadigend effect op de binnenkant van je schoen). De kans op zweetvoeten bij een dagje motorrijden is natuurlijk niet gering.
Verder, de buitenkant vergt ook zorg. Als je een bergschoen blootstelt aan langdurige hitte, vocht, modder en dergelijke, moet je hem echt schoonmaken (wederom met borstel, natte doek, meerdere wegen die naar Rome leiden) al wil je dat hij zijn kwaliteiten behoud. Daarbij moet hij ingevet worden, zoals gezegd, als je hem blootstelt aan wat motorrijden met zich meebrengt, moet dat veel frequenter dan iemand die ze enkel gebruikt om mee te lopen.
Verder zitten er veters aan, maar dat had je ongetwijfeld zelf bedacht en de oplossing daarop hoef ik ongetwijfeld niet voor te kauwen. En tenslotte... is een bergschoen aan de binnenkant nat.... dan krijg je hem niet zomaar droog....

Dus dan blijft de keuze tussen de bergschoenen over. Ten eerste, koop niets overhaast. Laat je buitengewoon goed informeren bij een professionele zaak (de fatsoenlijke outdoor zaak). Dumpzaken horen daar niet bij. Aangezien er dus ook mee motorgereden moet worden en ik in de veronderstelling bent dat je geen allejezus avontuurlijke bergmarsen gaat lopen, raad ik bergschoenen aan in de categorie B ipv C. Verder, wat Double B schreef is helemaal correct; en let er inderdaad op dat je broek lang genoeg is of je schoen hoog genoeg. Bergschoenen moet je altijd dragen icm dikke sokken (dat kan zomers op de motor nadelig zijn), dus ook bij het passen! Je hiel moet altijd goed naar achteren zitten. Zorg dat je weet hoe je ze correct reigt. Als je ze niet goed reigt, zitten ze ten eerste niet lekker, ten tweede slijten ze onnodig (en verkeerd) en ten derde kan je er vervelende dingen van aan je voeten krijgen. Niet alleen blaren, maar ook scheenbeenvlies ontsteking. Dat moet je niet willen.
Bergschoenen lopen (dat is dus iets anders dan passen!) in het begin altijd vervelend. Zodra je ze gekocht hebt en je eerste wandeling hebt gemaakt heb je finaal spijt van je aankoop want het loopt vreselijk. Daar moet je dus doorheen prikken, want bergschoenen moeten ingelopen worden. Fabeltjes over het inlopen versnellen doormiddel van je schoenen onder te dompelen of natte kranten erin moet je niet opvolgen, inlopen is veruit de beste methode. Daarom, laat je dus goed adviseren, informeren en besteed veel tij en zorg bij het passen!

Ik heb zelf sinds een jaar of 6 een paar Hanwag Yukon Marone`s (Categorie B). Heerlijke schoenen. Goed ingelopen, zitten als sloffen.  Geheid waterdicht. Hanwag maakt zijn schoen uit zo min mogelijk stukken, waardoor de schoenen veel minder snel hun waterdichte eigenschappen verliezen en stukken duurzamer en solider zijn.

Daarbij heb ik sinds bijna 2 jaar een paar Meindl`s .... uit mijn hoofd zeg ik het type "Himelaya", weet ik niet zeker, van mijn werkgever gekregen. Categorie C, duidelijk een slag zwaarder dan de Hanwags. Ook een erg goede goede schoen, maar dus inderdaad zwaarder en stijver dan een schoen uit Categorie B. Daarom raad ik jou ook Categorie B aan. Meindl`s staan bekend om hun zeer goede zolen. De echte goeroes laten Meindl zolen onder Hanwag schoenen monteren, om de beste eigenschappen van beide merken te combineren.

Beide zijn zeer goede merken (en er zijn ook andere goede merken), jou zou ik dan ook adviseren niet voor een merk te kiezen omdat de een beter zou zijn dan de ander, maar puur te kiezen voor de schoen die jou het beste zit.

NB. Een goede bergschoen die onderhouden wordt, gaat probleemloos 20 jaar mee.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #36 Gepost op: 16-01-2007, 13:22 »
Hoi Crash Move, bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Ik ben gelukkig niet helemaal onbekend op het terrein van bergschoenen, ik heb na mijn eerste tripje noorwegen op de wegmotor met geleende bergschoenen ook Hanwags cat B gekocht, weet niet meer welk type. Maar inderdaad alle leerdelen uit 1 stuk, nu na 5 á 6 jaar nog steeds waterdicht, nog steeds heel stevig maar comfortabel. Nu heeft het profielzooldeel losgelaten, die ik even voor de verhuizing met bisonkit heb vastgezet. Dus je verhaal komt exact overeen met mijn ervaringen. Ik ben op een gegeven moment overgestapt op motorlaarzen, omdat ik ook het probleem van inregenen had, broeken waren altijd te kort, heb nog een tijdje lopen klooien met overschoenen, wat een enorm gedoe was, volgende idee was gamachen, maar toch maar laarzen gekocht.

Toen brak het offroadtijdperk aan waarna ik veel kritischer ben geworden over kleiding en vooral schoeisel, vandaar de uitgebreide overweging, wat de volgende "niet crosslaars" gaat worden. Als ik nu naar mijn Tuareg laars kijk, die lang niet zoveel gedragen is als mijn Hanwags, valt het toch op dat de laarzen alle fut en stevigheid al heel lang geleden verloren heeft, terwijl de bergschoen nog steeds zijn oorspronkelijke stevigheid heeft. Maar die stevigheid houdt te laag op, daar was ik het ook al lang mee eens, maar toen zag ik de hoge Meindls van GeertW, die even hoog eindigen als mijn Tuareg laarzen én de stevigheid van de betere berschoen heeft.... En als je het dan met een gewoon tourlaarsje waar half motorrijdend nederland mee rijdt vergelijkt, zijn die hoge bergschoenen, hoger, steviger, waterdichter en comfortabeler dan dat simpele tourlaarsje........ (veters blijven nog wel een puntje van aandacht, maar dat is ook op te lossen)

Ik heb ondertussen mijn Tuareg laarzen nog een iets langer leven gegeven door ze dik in te smeren met Snow Seal, die de laars echt weer goed afsluit, dus ik ben nog steeds niet zover om de knoop door te hakken, maar ik begin steeds meer richting een hoge berschoen te neigen.......

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #37 Gepost op: 26-01-2007, 13:03 »
Crosslaarzen dus voor het rijden en lichte schoenen voor te lopen. Je gebruikt toch ook noppenbanden in het terrein en wegbanden op de weg. Iedere tussenweg is een concessie. Concessies doen op je veiligheid om iets plaats te maken in je koffer voor een paar lichte schoenen is bij mij uit den boze.

Lichte schoenen zijn leuk, wanneer je je loopactiviteiten beperkt tot hotelkamer-restaurant, of tent naar douche. Voor een beetje bergwandelen zijn lichte schoenen even lekker als badslippers om mee te crossen... Banden zijn bij mij ook iedere vakantie een tussenweg; ik rij wat onverhard, maar ook delen asfalt. Extra setje meenemen is geen optie, zeker niet wanneer je met duo rijd.
Wanneer je op vakantie ook andere dingen wil doen dan rijden (wandelen, vissen, veeeel lezen ect) is de ruimte vrij beperkt, en zijn
een paar multi-purpose bergschoenen een aardige tussenweg, waarmee je imo niet teveel op je veiligheid inleverd, maar wel weer wat broodnodige pakruimte en gewicht bespaart.
Geert W. '05 Hp2, '96 XTZ660

Offline member

  • *****
  • Berichten: 199
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #38 Gepost op: 16-08-2007, 20:32 »
Hallo, mensen! Ben pas nieuw op dit forum en heb al veel leuke en nuttige dingen gelezen. Wat de bergschoenen betreft: rij al jaren(5/6 jaar) met Matterhorn Ranger GTX 10" legerlaarzen. Hoog, nog steeds waterdicht en nog steeds de eerste zolen. Onderhoud: eens in de zoveel tijd schoonmaken, insprayen met Liquid Aquaseal(Bever) en daarna licht invetten. Ze hebben een kevlar veiligheidsneus(geen last met schakelen), veters stop ik in de laars, zijn hoog genoeg voor motorbroeken. Prijs: ongeveer 200 US-dollars. Gebruik ze zowel op de motor(weg en licht offroad, reizen) als voor wandelen: supercomfortabel! Vr. XT-groet, Hans van Langen(XT600E en XT500).

P.s.: de laarzen zijn te bestellen bij www.afmo.com
make the world beautiful, get a tattoo!  http://dallastx.smugmug.com

visit: www.hank3.com

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #39 Gepost op: 26-12-2008, 23:35 »
Ik draag Meindl Army pro.
Zitten lekker en zijn lekker hoog, stevig en beschermen je onderbeen tot halverwege je kuit.
Bijna net zo hoog als cross laarzen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #40 Gepost op: 27-12-2008, 08:04 »
Voor 85 Euro heb je al een nieuwe set crosslaarzen, ik zou daar niet op besparen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #41 Gepost op: 27-12-2008, 16:51 »
Besparen in geld is het niet. het gaat mij ook om het gemak dat mijn volgende reis geen cross laarzen meer mee gaan. ik vervloekte die dingen wel (meer dan) eens.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 750
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #42 Gepost op: 27-12-2008, 18:11 »
Ik rij ook met de Meindls, al een jaar of 10 ondertussen. Al veel paren versleten (slijten altijd een schuine kant aan en meestal gewoon te laat met verzolen) en voor mij de ultieme motor"laars". Multifunctioneel, waterdicht, je hoeft verder geen schoeisel bij te hebben, ideaal.
J-P

Honda VFR1200X DCT crosstourer

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #43 Gepost op: 04-01-2009, 16:32 »
Voor 85 Euro heb je al een nieuwe set crosslaarzen, ik zou daar niet op besparen!

Euh, het gaat toch over grammen en kubike centimeters jagen en niet over besparen van geld?
En "bergschoenen"en motorlaarzen meenemen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Hoge bergschoenen ipv motorlaarzen
« Reactie #44 Gepost op: 04-01-2009, 16:49 »
Ik heb van die Pharao laarzen van Polo. Daar zitten ook veters in, dus een schoen in een laars. Het belangrijkste in dit geval begrijp ik: ze lopen ook prima.

Deze icm een paar badslippers brengen je overal heen
Marcel