Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: wie heeft er een 'snelle' nokkenas voor n XR 600 liggen?  (gelezen 3708 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: wie heeft er een 'snelle' nokkenas voor n XR 600 liggen?
« Reactie #15 Gepost op: 23-10-2006, 14:30 »
de goedkopere nokkenstokken hebben een foute harding en moet je met anders geharde tuimelaars plaatsen. Zelfde geld voor een opgelaste stok.
Als jouw tuimelaars helemaal fris zijn liet ik ze zitten, maar bij enige slijtsporen ingesleten met je oude nokkenstok kan je er van uit gaan dat die sporen op je nieuwe stokje zullen slijten. dan gewoon vervangen dus.
En vergeetje olie pomp niet te ontluchten en 2 keer te controleren of de pomp goed is en goed werkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: wie heeft er een 'snelle' nokkenas voor n XR 600 liggen?
« Reactie #16 Gepost op: 23-10-2006, 15:39 »
Zo ziet (een heel fors ingesleten) tuimelaar eruit:


Dat vlak wat nu ingesleten is mag geen slijtsporen vertonen. Bij twijfel de versleten tuimelaars vervangen. De tuimelaars kosten nieuw zo'n 35 euro per stuk.

Offline member

  • DR-Z 400s '06
  • *****
  • Berichten: 1000
Re: wie heeft er een 'snelle' nokkenas voor n XR 600 liggen?
« Reactie #17 Gepost op: 23-10-2006, 17:17 »
Nou ik zie niks hoor... of bedoelje hiermee dattie helemaal weggesleten is?  :P
Waar geen weg is, is een wil.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: wie heeft er een 'snelle' nokkenas voor n XR 600 liggen?
« Reactie #18 Gepost op: 23-10-2006, 17:24 »
Nu wel. Tikfout in de link.

Maargoed, het bovenste stuk tuimelaar rust op de nokkenas, onderaan zie je het klepstelboutje. Dit tikt weer tegen een tweede armpje aan, wat de klep daadwerkelijk indrukt. De afgesleten nok zie je ook goed; da's de tweede van onderen. Die is wat platter geworden, ahum.

De foto komt trouwens van Zot af, maar (helaas) waren het de tuimelaar en nokkenas van mijn XL600 die er zo slecht aan toe waren.

Normaliter raken de nok en tuimelaar elkaar nauwelijks tot niet. De nokken draaien door een 'oliebadje' heen zodat er een beschermende olielaag op de nok zit die als ware het een kussentje direct metaal-metaal contact, en daarmee slijtage, moet voorkomen.

Maar net zoals bij een cylinderwand en zuigerveren zijn de metaaloppervlakken natuurlijk niet 100% vlak na fabricage, maar zijn het microscopische 'piekjes' en 'dalen'. Tijdens het inlopen op elkaar prikken die piekjes door de oliefilm heen, raken de piekjes van de andere kant, en verdwijnen ze. Het resultaat zal zijn dat de metaaloppervlakken nu volledig gescheiden zijn door de oliefilm en elkaar niet raken. Dus iets 'inlopen' doet het wel, maar niet veel.

Dat verhaal van een andere benodigde andere hardingsgraad van de tuimelaars snap ik niet zo. De oliefilm voorkomt contact, en die ene keer dat het toch gebeurt wil je het zo hard mogelijk hebben opdat het zo min mogelijk afslijt. Toch?

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: wie heeft er een 'snelle' nokkenas voor n XR 600 liggen?
« Reactie #19 Gepost op: 23-10-2006, 20:28 »
er begint weer iets te dagen van m'n college's over glijlagers enzo, het is idd vooral de hoogte van de oppervlakteruwheid (um) en de hardheid hiervan die een belangrijke rol spelen. Maw 2 keiharde vlakken die langs elkaar lopen zullen beide zo perfect mogelijk glad moeten zijn.  De oliefilm tussen beide vlakken wordt pas na de start opgebouwd, bij een koude start is het dus metaal op metaal (zie hier het belang van warmrijden  ;)  ) 

Dus.. als ik 'n nieuwe nokkenas bestel is het idd het beste om er nieuwe tuimelaars in te zetten! Thanx mensen.
Die foto lijkt trouwens erg veel op het setje wat ik hier heb liggen!