jah ik kreeg gister een linkje van ooosie over die mototune methode... hield geloof ik in dat je de eerste 30 kilometer flink et gas opendraaid zodat de ringen om de cilinderkop goed tegen de wand van de cilinder zelf worden aangedrukt en daardoor beter passend inslijten. Daarna olie en filter vervangen en klaar is kees.
Vonk toch wel een beetje vreemd verhaal... waarom zegt de owners manual dan heel wat anders, die mensen zullen het toch wel weten zou je zeggen. Daar geeftie op die site geen antwoord op. (Zie http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm)
Vind het wel een plausibel verhaal.
Heb ik Sander van MotorXtra ook wel eens zien doen met 'n splinternieuwe R1, op de Dynobank. Behalve dat je sneller klaar bent met inrijden levert het blok dan ook meer vermogen. 't Eerste is niet zo spannend zou ik zeggen, 't tweede moet je zelf bepalen of je dat nodig denkt te hebben.
Als het verhaal klopt is het mooi, maar de hoeveelheid motoren die op de gewone manier zijn ingereden en na hoge kilometerstanden nog geen spatje olie verbruiken is heeeel groot. Dus dat kan niet echt slecht zijn.
Dat met dat transport uit de fabriek naar de dealers heb ik ook wel eens gezien. Scheeplading met Japanse auto's die werden gelost: gewoon plankgas van die boot af! Zit jij daarna heel braaf en rustig de boel in te rijden.....
M'n Aprilia dealer heeft een demo-Tuono die op het circuit is ingereden. Loopt als een dolle en na 50.000km nog geen druppel olieverbruik.