Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: "Groene motor"  (gelezen 12183 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
"Groene motor"
« Gepost op: 28-02-2008, 12:30 »
donderdag 28 februari 2008



Brammo Enertia elektro-motorfiets.Elektro-motorfiets ideaal stadsvervoer?
Nog een halfjaartje, dan kunnen we ook als motorliefhebbers maximaal bijdragen aan minder kooldioxide. De Brammo Inertia gaat in productie. Een absolute aanrader voor Amsterdamse stadsbestuurders en hun geestverwanten, om een partij Brammo’s hierheen te halen. Nee, Hagenezen, het is geen 'brommâh', die Brammo. Al heeft hij zijn beperkingen.

Het in 2002 opgerichte Amerikaanse bedrijf Brammo richt op hypermodern en milieusparend ontwerp. De naam komt van oprichter Craig Bramscher, onder vrienden kortweg ‘Brammo’. Als eerste eigen product ontwikkelden ze de Enertia.



Goedkoper 'tanken' uit het stopcontact.Voor stadsforenzen
Alle hypermoderne techniek ten spijt zijn de mogelijkheden van de puur op accu’s rijdende Enertia wat beperkt. Een top van 80 km/h, actieradius rond 65 km, daarna weer drie uur aan het stopcontact opladen.
Het is een éénzitter, typisch gericht op woon/werkverkeer in en om de stad. Ideaal voor de vele grote en drukke steden in de VS, meent Brammo, waar gebruik van de Enertia 92% minder CO2 zou opleveren dan de modale forenzenauto.
Om nog niet te spreken over enorme besparingen in parkeerruimte, filevorming en geluid. En vervoerskosten, omdat stroom veel goedkoper is dan benzine. Het kan niet missen, diverse Nederlandse gemeentebesturen zitten nu met gespitste oren.



Simpel recht frame waaraan zes li-ion accu's zijn opgehangen.Bijzonder bouwwerk
Het moet gezegd dat Brammo zijn best deed een realistische tweewieler op te zetten. Wat nog helemaal niet meevalt, als je elektrische aandrijving en accu’s wilt gebruiken.
De technische opzet is prachtig simpel. Een recht frame, waar zes accu’s tegenaan worden bevestigd en onderaan een gelijkstroommotor hangt. Geen transmissie, rechtstreeks een ketting van de elektromotor naar het achterwiel. Frame van koolstofvezel, waardoor het geheel maar 125 kg weegt.



Vooral ideaal voor stadsgebruik.Gekozen is voor bijzondere Li-ion accu’s van Valence, uitvoerig bewaakt door een elektronisch systeem. Ze werken met ijzerfosfaat als kathode, waardoor er geen risico zou zijn op brand bij overbelasting of beschadiging van de accu’s. Dat speelt bij andere soorten Li-ion batterijen wel.
Op 13 kW motorvermogen en 3,1 kWh accucapaciteit kom je toch niet heel ver, ondanks dit lage gewicht. Voor de 0-50 km/h acceleratie wordt 4,5 seconden opgegeven. Dat redt een middenklasse-auto ook nog wel.
De prijsopgaaf loopt vanaf 12.000 dollar, dus 8400 euro. Met BTW erop gaan we hier over de tien mille heen. Kun je ook een leuk autootje van kopen. We vrezen voor Brammo dat veruit de meeste Amerikanen net zo denken.

Peter Fokker (Redactie Auto & motor TECHNIEK)

Op Youtube staat dacht ik een filmpje.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: "Groene motor"
« Reactie #1 Gepost op: 28-02-2008, 13:35 »
Geen transmissie, rechtstreeks een ketting van de elektromotor naar het achterwiel.

Waarom hebben de de electomotor niet in het achterwiel ingebouwd? Die ketting is IMHO overbodig.


GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: "Groene motor"
« Reactie #2 Gepost op: 28-02-2008, 13:59 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: "Groene motor"
« Reactie #3 Gepost op: 28-02-2008, 14:35 »
Ziet er geeneens vreselijk uit. Mag wat meer "basic"van mij, maar dit is pas het begin hé.



Hierna mogen ze een Enduroversie bouwen, kunnen we lekker stil door de bossen jassen :-X


GJ :D


Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: "Groene motor"
« Reactie #4 Gepost op: 28-02-2008, 22:17 »
Waarom hebben de de electomotor niet in het achterwiel ingebouwd? Die ketting is IMHO overbodig.
GJ :D

Dat is om de onafgeveerde massa laag te houden zodat de vering een veel snellere responds heeft.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1582
Re: "Groene motor"
« Reactie #5 Gepost op: 28-02-2008, 22:27 »
Mmm, daar zit wat in Fred. Niet aan gedacht ::)


GJ :D
Don't even bother to agree with me, I 've already changed my mind :-)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: "Groene motor"
« Reactie #6 Gepost op: 29-02-2008, 07:43 »
Je had deze toch al gezien?




Hierna mogen ze een Enduroversie bouwen, kunnen we lekker stil door de bossen jassen :-X


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: "Groene motor"
« Reactie #7 Gepost op: 01-03-2008, 10:36 »








En hij is helemaal niet groen............   :P :P  ;)


Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: "Groene motor"
« Reactie #8 Gepost op: 01-03-2008, 17:23 »
Het is voor mij wel de eerste maal dat ik iets "electrisch" zie op twee wielen wat er nog een beetje op lijkt.
Vaak zijn het van die scooterachtige tweewielers.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: "Groene motor"
« Reactie #9 Gepost op: 01-03-2008, 19:38 »
Hierna mogen ze een Enduroversie bouwen, kunnen we lekker stil door de bossen jassen :-X

Dat zal dan wel weer te gevaarlijk zijn, want ze horen je niet aan komen  ;)

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: "Groene motor"
« Reactie #10 Gepost op: 01-03-2008, 19:40 »
donderdag 28 februari 2008
Brammo Enertia elektro-motorfiets.Elektro-motorfiets ideaal stadsvervoer?

Ruik je handel Toon, een dealerschap wellicht?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: "Groene motor"
« Reactie #11 Gepost op: 01-03-2008, 23:30 »
Ruik je handel Toon, een dealerschap wellicht?

Ben nog aan 't oefenen in het leren dealen met m'n vrije tijd ;)

Offline member

  • Africa Twin & VW Buggy 2.0L
  • *****
  • Berichten: 540
Re: "Groene motor"
« Reactie #12 Gepost op: 03-03-2008, 09:50 »
Hij is oranje... dus Toon, je kan rustig je KTM er voor weg doen  ;D  ;D
ik ben voorlopig nog maar even een af(ge)vallige.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 34
Re: "Groene motor"
« Reactie #13 Gepost op: 05-03-2008, 00:46 »
ik ben van die Quantya behoorlijk onder de indruk... geen Chinese rommel zoals de naam doet vermoeden, maar een Zwitsers uurwerkje!
schijnt in maart europese typegoedkeuring te krijgen,
top ca. 60 km /u, rijbereik tussen 30 en 180 minuten, 20-23 cent per tankbeurt, (is in nederland dan weer 38-50 cent, de "energietax" van mneer Bos :-X) laadtijd 2-2,5 uur.
zet je 8600 euro's achteruit, maar geen benzinekosten meer, en ziet er nog leuk uit ook! (vraag me af ofdat hier bpm opzit, hij loop toch op groene stroom?)
http://www.quantya.de/quantya-modelle/strassenzulassung.html
en wat betreft de overdosis stilte, zetten we er toch een MP3 speler op met 2-taktgeluid?  ::)
Ik vond de volgende rit beter
Pegasos met CARBURATEURS!!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 276
Re: "Groene motor"
« Reactie #14 Gepost op: 16-03-2008, 11:08 »
ik ben van die Quantya behoorlijk onder de indruk... geen Chinese rommel zoals de naam doet vermoeden, maar een Zwitsers uurwerkje!
schijnt in maart europese typegoedkeuring te krijgen,
top ca. 60 km /u, rijbereik tussen 30 en 180 minuten, 20-23 cent per tankbeurt, (is in nederland dan weer 38-50 cent, de "energietax" van mneer Bos :-X) laadtijd 2-2,5 uur.
zet je 8600 euro's achteruit, maar geen benzinekosten meer, en ziet er nog leuk uit ook! (vraag me af ofdat hier bpm opzit, hij loop toch op groene stroom?)
http://www.quantya.de/quantya-modelle/strassenzulassung.html
en wat betreft de overdosis stilte, zetten we er toch een MP3 speler op met 2-taktgeluid?  ::)


Die laadtijd is in mijn ogen toch wel weer het slechte punt. Ik schat dat hij bij intensief gebruik na een uur toch echt leeg is en dan kun je dus weer 2-2,5 uur wachten. Benzine tank je in 5 minuten.

Voor de rest lijkt me het grote voordeel dat de boswachter je niet kan horen.
2008 KTM 450 EXR-R | 1980 Yamaha XT 500 | 1997 BMW R1100GS