Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen  (gelezen 102477 keer)

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #120 Gepost op: 30-07-2016, 19:30 »
Dat bedoel ik zo'n praktijk ervaring, dat bepaalde wegen mogelijk eruit zijn gelaten vanwege bepaalde osm tags, omdat die wegen niet geschikt zijn voor auto.

Daarnaast kan het ook zijn dat die gravelwegen nog niet in OSM zijn ingetekend. Dat mag je zelf doen, je hebt vast je track nog.

Maar je mist het visuele, dat je niet ziet waar je "niet" mag rijden. En daar was allroadmap goed in. Zolang de data in OSM staat.
De vraag of ik er mag rijden is soms te testen door een route te maken met het auto profiel (geen track tekenen dus). Wegen die niet mogen worden niet snel in zijn geheel meegenomen. Je krijgt dan een route die naar het waypoint gaat en weer dezelfde weg terug volgt om via een omweg weer naar het volgende punt te gaan.

Hier in nl denken we al snel dat je met een auto niet over onverharde wegen kan maar das in andere landen vaak anders. Wanneer je de osm kaart leert lezen zie je vaak echt een verschil tussen een pad of een onverharde weg. Probleem met de nederlanders is dat ze te snel iets een pad noemen. Fietspaden zien er dan uit als een onverhard pad ipv 'cycleway' heb al eens een discussie met een osm tagger gehad daarover maar overtuigen lukte niet zo goed

Probleem in Noorwegen was dat gravelwegen wel te zien zijn maar met de allroadmap typ zien ze er uit als een gewone weg.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #121 Gepost op: 30-07-2016, 20:59 »
Wat men in de volksmond zegt, hangt veel af van hoe men dan onderweg is.
Zo ook men noemt iets voetpad, ja, daar lopen het meest wandelaars (gewoon omdat deze groep recreatief groter is) dat maakt het nog geen voetpad. En moet geen voetpad (footway) getagd worden maar pad (path) is tweesporig mogelijk dan tag track. Let wel, track kan ook nog slecht verharding hebben. Nederland cycleway is het alleen als er een bord G11 12a 13 bij staat, anders track of path. Zo ook voetpad, bord G7. Die wandelaars zie dat vaak anders, bovenste regel, ook vaak gehoord, bedoelt als argument.

In OSM heb je dan de opvolgende tags highway unclassified, tertairy,secondary.
In Bolivia onderweg van gehucht naar gehucht, dus doorgaand, tag highway=tertairy surface=ground met vele doorwadingen. Wat voor kleur heeft die tertairy en ook secondairy, dus kleur zegt niks over het het wegdek, kan allemaal nog grond wezen. En toch wil je op veel van die wegen niet met personenauto rijden meer 4x4. Dus eigenlijk hoort op elke weg een surface tag.
! No longer available
niet mijn video! meer filmpjes
https://www.openstreetmap.org/directions?engine=osrm_car&route=-19.7912%2C-63.1993%3B-18.1798%2C-63.8758#map=8/-19.231/-62.007
en dan binnendoor

4.53 is hier


leesvoer
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:highway

En dan heeft de cartocss style base kaart osm, path en footway op een hoop gegooid met hetzelfde lijn kleurtje, omdat het door elkaar gebruikt werd volksmond tagging. Gevolg kan zijn, dus die wandelaar gaan nu alles als footway taggen omdat men denkt dat het zo hoort, terwijl wij juist het verschil willen zien.

Offline member

  • starter
  • Berichten: 1
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #122 Gepost op: 05-08-2016, 15:01 »
Nadat ik gisteren een boete heb gekregen voor het rijden op verboden terrein (onverhard pad, groen bord met 'Opengesteld voor wandelaars etc.' stond verdekt opgesteld halverwege het pad half in de struiken), ben ik gaan zoeken naar online kaarten om te zien waar ik in de omgeving wel en vooral niet mag rijden. Ik heb de OSM map in Basecamp geopend, ziet er goed uit! Ik zie een hoop onverharde paden, maar ik kan niet zien waar ik wel en waar ik niet op mag rijden met de motor. Is het mogelijk om alleen de onverharde paden weer te geven waar ik op mag rijden?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 40
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #123 Gepost op: 22-08-2016, 11:26 »
Ok, dacht dat osm voor garmin wel bekend was http://garmin.openstreetmap.nl/ zet een vinkje bij Generic Routable (new style) en als het goed is zie je onderbroken lijntjes in diverse variaties wanneer het onverhard is.

zie http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Garmin.OpenStreetMap.nl#Frequently_Asked_Questions bij de plaatjes krijg je een indruk.


Ben onderhand weer terug van mijn motorreis door Oost-Europa. Het was erg gaaf.


Riviertje op in Oekraine



Muntii Rodnei in Roemenië



Ik wil wel nog even terugkomen op de kwaliteit van de OSM (new style) kaarten via de link http://garmin.openstreetmap.nl/. Ik vind deze kaarten toch niet zo goed als anderen. Ten eerste kloppen een heleboel van de wegen en paden niet. Soms zijn er allang nieuwe wegen en veel wegen op de kaart zijn er in het echt gewoon niet. Daarnaast wordt er maar beperkt onderscheid gemaakt tussen typen wegen en paden. Verder staan er geen hoogtelijnen op. Over legale en illegale off-road wegen heb ik het dan niet eens...

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Allroadmap.nl - navigeren over onverharde wegen
« Reactie #124 Gepost op: 22-08-2016, 12:48 »
Het hangt sterk af van hoe actief de vrijwillige 'mappers' zijn. De alpen zijn supergoed in kaart gebracht. Pyreneeën ietsje minder goed maar nog steeds goed. NL is ook erg bruikbaar, maar idd of je er mag rijden blijft lastig uit te vogelen.


Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan