Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Beginnende Offroader  (gelezen 1951 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 4
Beginnende Offroader
« Gepost op: 19-11-2020, 13:24 »
Hallo Allemaal,


Als beginnend offroader ben ik natuurlijk het internet aan het afzoeken naar mogelijkheden binnen Nederland. Hierbij kom ik niet veel verder dan de TET en wat zandwegen rond Putten  ;D

Hier op het forum hier lees ik over routes via Tripy, AdKetelaars, ArjanBrouwer en Paul Scheenaard.. geen idee nog hoe of wat maar lijkt niet heel beginners friendly ?


Ben eigenlijk op zoek naar mensen in midden nederland die nog (willen) rijden met beginners of een keer iets afspreken ? Ik kom zelf uit de Flevopolder.
Dank vast!





Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #1 Gepost op: 19-11-2020, 15:55 »
Ligt er aan wat voor motor je hebt.

TET kun je volgens mij prima rijden als beginner met een allroad. En op facebook zie ik regelmatig mensen die samen willen rijden. Lichte enduro's kijken ze nogal op neer heb ik het idee.

Ketelaars zijn hele leuke routes vind ik maar zou ik zelf niet graag met een allroad rijden, en zeker niet onder natte omstandigheden.

Er zijn wel wat georganiseerde ritten in NL maar om nou  € 150,- te lappen om achter iemand aan te rijden die toevallig de weg kent...niet mijn ding.



EDIT: Paul Scheenaard ken ik niet maar dat ziet er best leuk uit, 4 tientjes voor een hele dag.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #2 Gepost op: 19-11-2020, 16:20 »
Ik denk dat het vertrouwen in jezelf en je skills in deze fase het belangrijkst zijn. En natuurlijk de juiste banden en ja, ook de motor is belangrijk.
Als je begint op onverharde openbare wegen zoals de harde zand/grind paden rond jouw plaats luistert het allemaal een stuk minder nauw dan een nat grasveld, uitgeholde moddergeulen en maisvelden. Dus vooral eerst je motor leren kennen in makkelijk terrein en rustig opbouwen. Ad en Co. doen genoeg makkelijke ritten die als je begint moeilijk genoeg zijn. Vraag het ze!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #3 Gepost op: 19-11-2020, 17:05 »
https://team-allroad-brabant.jouwweb.nl/

Ook actief hier op het forum. Maken het zo makkelijk of moeilijk als je zelf wilt en is niet duur.

Offline member

  • starter
  • Berichten: 4
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #4 Gepost op: 19-11-2020, 18:20 »

Ben helemaal vergeten te vermelden dat m'n zand buffel een Kawa KLE 500 betreft  :)  Met de gedachte om offroad te gaan ontdekken heb ik eerder een Varadero gehad maar die is echt te zwaar. De KLE lijkt me beter geschikt voor de ontdekking.


Na wat door te lezen is de term offroad misschien ook niet passend? Ik ben met een KLE dus meer een all road rijder.
Zal de organisaties eens benaderen wat er te boeken is aan beginners routes. Mocht iemand een keer iets willen afspreken (skills uitleg  en oefenen/route rijden/etc), lijkt me dat ook leuk.

Dank voor de reacties tot nu toe.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #5 Gepost op: 20-11-2020, 07:32 »
Ha ha een KLE. Niet de meest geschikte motor om off road mee te leren, maar waar een wil is is een weg. Ik ben niet echt een beginner meer maar heb in 2013 de midsummer1000 om zo'n paars roze monster gedaan. En dat ging prima.



Het blokje is bedoeld voor een weg motor en wat hoogtoeriger, dat is wel lastig als je off road wilt leren. Rond Putten/Garderen/Stroe wel wat leuks te vinden om te rijden (ben er op gegroeid)
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1570
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #6 Gepost op: 20-11-2020, 08:45 »
Ha ha een KLE. Niet de meest geschikte motor om off road mee te leren, maar waar een wil is is een weg. Ik ben niet echt een beginner meer maar heb in 2013 de midsummer1000 om zo'n paars roze monster gedaan. En dat ging prima.



En als ik het goed herinner reed je toen op wegbandjes, voor de uitdaging.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #7 Gepost op: 20-11-2020, 12:07 »
Lees hier mijn memoires als beginnende allroad rijder

https://dl.dropboxusercontent.com/s/j261488c53umla0/Allroad_rijtips.doc?dl=0


En doe er je voordeel mee
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #8 Gepost op: 20-11-2020, 15:38 »
(all been there  8)
Het is als met alles in het leven; gewoon beginnen en doen. Met vallen en opstaan (letterlijk ..) leer je het wel.
Echt tips zijn er volgens mij niet. Heeft bij mij jaren geduurd voordat ik los zand het gas open durfde te draaien en er achter kwam dat dat de juiste manier is (ondanks dat iedereen dat al riep). Zit volgens mij vooral tussen de oren

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #9 Gepost op: 20-11-2020, 16:00 »
Niet helemaal met je eens, als je de straat gewend bent is rijden op het onverharde wel anders. Staand rijden, achterrem gebruiken, tractie houden, spelen met de koppeling, niet zomaar het gas los laten.

Een cursus als dit kan nuttig zijn, maar een paar filmpjes kijken kan ook al helpen. Daarna is het inderdaad een kwestie van veel oefenen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #10 Gepost op: 20-11-2020, 17:44 »
Dus toch minstens half met me eens  ;D
Waar ik wel in geloof: eerst maar eens gewoon beginnen, ervaren wat het is en dus weten wat je wilt leren en dan een training/clinic etc doen. Die is dan veel effectiever.
Sowieso letterlijk vallen natuurlijk proberen te vermijden

Offline member

  • starter
  • Berichten: 4
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #11 Gepost op: 20-11-2020, 18:23 »
Leuk de reacties te lezen!
Ben natuurlijk meteen aan het speuren voor die midsummer1000 route ..hahah
Ook dank voor het filmpje (de KLE kan dus best wat) en de tips in het document! Ga ik met aandacht lezen.


Tja KLE.. had misschien beter iets lichters kunnen kopen maar we gaan ermee aan de slag :)
Daarnaast ook maar eens kijken naar een cursus/training. Lijkt me ook gewoon leuk. Iemand nog aanraders?




Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #12 Gepost op: 20-11-2020, 20:20 »
Leuk de reacties te lezen!
Ben natuurlijk meteen aan het speuren voor die midsummer1000 route ..hahah
Ook dank voor het filmpje (de KLE kan dus best wat) en de tips in het document! Ga ik met aandacht lezen.


Tja KLE.. had misschien beter iets lichters kunnen kopen maar we gaan ermee aan de slag :)
Daarnaast ook maar eens kijken naar een cursus/training. Lijkt me ook gewoon leuk. Iemand nog aanraders?


Zeker kijken bij Alex van den Broek! Z'n kalender op de site is volgens mij nooit actueel, beter hem gewoon even een berichtje sturen.
Maar ik zou zeggen: ga eerst een half jaartje rond toeren en daarna pas een cursus volgen.

Offline member

  • Reislustig.....
  • Member
  • *
  • Berichten: 56
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #13 Gepost op: 20-11-2020, 20:57 »
Leuk de reacties te lezen!
Daarnaast ook maar eens kijken naar een cursus/training. Lijkt me ook gewoon leuk. Iemand nog aanraders?

[mention]albertoosting [/mention] van Adventure Shield kan je zeker wat bijbrengen. https://www.adventureshield.nl/
Amsterdam to Anywhere...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Beginnende Offroader
« Reactie #14 Gepost op: 20-11-2020, 21:11 »
Daar ben ik ook geweest. Veel geleerd die dag. Kreeg er zin van.