Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Maatje groter...950 Super Enduro R  (gelezen 34850 keer)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3254
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #105 Gepost op: 17-08-2017, 19:05 »
Damp lol, en die verlaat het carter via de carter ontluchting.


Ik zei het een beetje onhandig, maaarrr je snapt me wel schat ik zo  :D


(zal het aanpassen)


edit: zojuist opgezocht en de temperatuursensor op mijn Duc zit in de staande cylinder geschroefd. Is dus niet een op een vergelijkbaar met de olietemperatuur.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4347
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #106 Gepost op: 18-08-2017, 07:42 »
200°C lijkt me heel erg heet, zelfs voor een tempramentvolle Duc.


Volgens mij kunnen de meeste synthetische olieen wel to 150-180°C. Hier een artikel, bij 200°C gaat de synthetische olie echt kapot in 72-96u
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #107 Gepost op: 18-08-2017, 09:47 »
Mjah, dat is weer zo'n paper in de categorie 'leuk, maar je kunt er alleen zo weinig mee'. Olie die stilstaat in een reageerbuis of schaaltje is geen situatie die vergelijkbaar is met olie die tussen tandwielen en zuigerveer-cylinderwand 'vermalen' word, en voorspellingen wat een aantal kritische parameters doet zoals bijvoorbeeld de HTHS-waarde staat er ook niet in. Of ik heb niet goed genoeg gelezen, want dat heb ik wel enigzins diagonaal gedaan.

Maar los daarvan geloof ik het allemaal wel met die olietemperaturen en levensduur. Voor een tweewekelijks zandfestijn knikker je er verse olie in, na dat zandfestijn heeft de brommer toch weer onderhoud nodig, zo'n LC8 heeft nog een beste olievoorraad en tijdens het zandfestijn is het aantal bedrijfsuren dat de olie op hele hoge temperatuur zijn werk doet nog op de vingers te tellen (op een stenig slingerpaadje heeft die motor het niet zo zwaar).



Offline member

  • *****
  • Berichten: 4347
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #108 Gepost op: 18-08-2017, 10:28 »
Na de laatste rally had ik oliedruk problemen met opstarten, duurde echt wel 5min warmdraaien voordat lampje uit ging. Olie vervangen en weer als vanouds. Daar schrok ik toch wel van want ik had ook gedacht dat die 3L wel wat zou kunnen hebben.


Hier in dit filmpje vanaf 3min is goed te zien waar de motor snikheet van werd
https://www.youtube.com/watch?v=eQMBLf9m8k0&t=7s
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #109 Gepost op: 18-08-2017, 12:27 »
Dat is dan wel een beetje vreemd; met warmdraaien word die olie vloeibaarder en dan heb je wel genoeg oliedruk? Lijkt me dan eerder dat er elders wat aan de hand is dan dat de olie de schuldige is. Als je het nog nooit gedaan hebt is bijvoorbeeld de oliedrukregelaar eens onder handen nemen zowiezo geen dom plan. En controleren of je waterpomp niet lekt ook (lamellen papier oliefilter staan dan alle kanten op gegolfd in plaats van dat ze mooi recht zijn). Of dat eenrichtingsklepje in olietank->leiding aansluiting (als de SE die ook heeft) lekt zodat het langer duurt voor er olie aangezogen word. Of...

Los daarvan is het normaal dat de viscositeitsindex van olie verandert gedurende de levensduur. Wat je er als 10W50 inkiepert is na enkele uren al een 10W40, zeker in een motorfiets waar de versnellingsbak met dezelfde olie gesmeerd word.

Ik heb een jaar of wat terug ooit een grotere oliesproeier richting de koppeling gemonteerd vanwege wat ritten met hoog kruipdoorsluipdoor gehalte in Frankrijk en sindsdien ben ik te lui geweest om 'm weer terug te wisselen voor de originele 0,30mm sproeier. Daar merk ik het het eerste aan dat de olie kwa viscositeit achteruit gaat; de koppeling krijgt dan veel meer olie en komt minder goed vrij. Dat gebeurt vrij snel na een oliewissel al.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #110 Gepost op: 18-08-2017, 18:10 »
ff in de manuel zien waar een meetpunt zit en meten is weten
als de druk stationar  een end weg vamt danweet je wst
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3254
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #111 Gepost op: 18-08-2017, 18:55 »
200°C lijkt me heel erg heet, zelfs voor een tempramentvolle Duc.



Dit is een sensor die koud in de cylinder zit geschroefd, en geen olie temperatuur meet, maar de temperatuur van de cylinder zelf. Appels, peren vrees ik.


Wel grappig trouwens, zoals je weet hebben we ook nog een paar DR650SE's hier. Een lucht/olie gekoeld machientje. Op "het" DR forum wordt weleens geopperd om de DR beter te koelen, want hij wordt zo heet in de zomer. Totdat Aussies zich in de discussie melden en vertellen dat ook zomers midden in de zandbak de olietemperatuur zelden boven de 90 graden komt...




Maar goed, we hebben het hier over een LC8. Ik neem aan dat je al een tweede fan op de radiateur hebt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #112 Gepost op: 18-08-2017, 19:17 »
over koper-messing radiatoren
https://en.m.wikipedia.org/wiki/CuproBraze

nu nog iemand zien te vinden die er eentje kan maken voor je 950
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #113 Gepost op: 19-08-2017, 00:11 »
Heeft het rijker zetten van je mengsel geen invloed?
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #114 Gepost op: 19-08-2017, 12:36 »
Zeker, dat koelt. Meestal staat achterste cilinder ook wat rijker. Maar, binnen bepaalde marges natuurlijk. Het moet allemaal wel lekker blijven lopen...
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4347
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #115 Gepost op: 30-10-2017, 09:44 »
Vrijdag eindelijk weer eens gereden. Veel gesleuteld: kleppen gesteld, waterpomp seal vervangen, koeling nagekeken. Heb nu kapjes van de Adventure gemonteerd boven m'n fans. |Nu geen warme lucht meer langs luchtinlaat. Verder koelsysteem gevuld met water en 10% antivries en rubber flapje van fan behuizing vernieuwd.

Rit was super. Bijna een maand niet gereden dus een beetje roestig in het begin. Eerst de koeling getest in zwaar zand. Na 5min langzaam ploegen ging het rode lampje aan maar na 8min nog steeds geen kokende motor. Dat was de vorige keer wel anders, toen had ik na 5min al de motor aan de kook. Test is niet helemaal objectief want buitentemp. was een stuk lager en heb ik wel net zoveel gas gegeven, maar het is een indicatie dat ik op de goede weg ben. Nu nog water wetter toevoegen en dan moet het voldoende zijn. Daarna naar onze Oosterburen voor de betere lange paden. Echt genoten, ook omdat het heerlijk weer was.
! No longer available
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #116 Gepost op: 30-10-2017, 14:24 »
Vrijdag eindelijk weer eens gereden. Veel gesleuteld: kleppen gesteld, waterpomp seal vervangen, koeling nagekeken. Heb nu kapjes van de Adventure gemonteerd boven m'n fans. |Nu geen warme lucht meer langs luchtinlaat. Verder koelsysteem gevuld met water en 10% antivries en rubber flapje van fan behuizing vernieuwd.

Rit was super. Bijna een maand niet gereden dus een beetje roestig in het begin. Eerst de koeling getest in zwaar zand. Na 5min langzaam ploegen ging het rode lampje aan maar na 8min nog steeds geen kokende motor. Dat was de vorige keer wel anders, toen had ik na 5min al de motor aan de kook. Test is niet helemaal objectief want buitentemp. was een stuk lager en heb ik wel net zoveel gas gegeven, maar het is een indicatie dat ik op de goede weg ben. Nu nog water wetter toevoegen en dan moet het voldoende zijn. Daarna naar onze Oosterburen voor de betere lange paden. Echt genoten, ook omdat het heerlijk weer was.
! No longer available


Klinkt goed.... bij mij was het ook meteen opgelost na vervangen waterpomp seal, olie en oliefilter....
Ik heb echt nog nooit oliedruk problemen of dichte olie filters gehad met een van mijn 6 motoren... maar de meeste hebben een overdruk klep in het midden van het filter waar de olie doorheen gaat wanneer het filter niet genoeg olie meer door laat.
Dus misschien hebben die het stiekem ook wel...

Moet ook nog even offroad banden onder mijn 950 monteren... nog niet echt geschikt voor zand nu.  :-X

Was dat kleppen stellen nodig? En na hoeveel km?
Ik had er nog even geen zin in...  ;D
Ride the world!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #117 Gepost op: 30-10-2017, 15:07 »
Mooi resultaat na veel sleutelen. Mooie speeltuin heb je ook. ;)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4347
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #118 Gepost op: 30-10-2017, 16:03 »
Dus misschien hebben die het stiekem ook wel...

Moet ook nog even offroad banden onder mijn 950 monteren... nog niet echt geschikt voor zand nu.  :-X

Was dat kleppen stellen nodig? En na hoeveel km?
KTM's en Husa's hebben die dubbele seal met kanaaltje ertussen, dus dan nooit water in olie.


Heb jij nog 2.5" achtervelg?


Ja inlaat kleppen hadden allemaal speling=0. Dat was ff schrikken want 10.000km geleden gecontroleerd en toen alles mooi in het midden. Daarna in Marokko wel gloeiend heet geweest. Ik had het wel gedaan als ik jou was toen je de carbs los had, dan ben je al op 80%. Blijft veel werk.


Speeltuin is dankzij Ilja  ;) [size=78%]  [/size]
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1178
Re: Maatje groter...950 Super Enduro R
« Reactie #119 Gepost op: 30-10-2017, 16:15 »
KTM's en Husa's hebben die dubbele seal met kanaaltje ertussen, dus dan nooit water in olie.


Heb jij nog 2.5" achtervelg?


Ja inlaat kleppen hadden allemaal speling=0. Dat was ff schrikken want 10.000km geleden gecontroleerd en toen alles mooi in het midden. Daarna in Marokko wel gloeiend heet geweest. Ik had het wel gedaan als ik jou was toen je de carbs los had, dan ben je al op 80%. Blijft veel werk.


Speeltuin is dankzij Ilja  ;) [size=78%]  [/size]




Hmmm... shit.. ik had even wat op internet zitten lezen om een inschatting te maken hoeveel de kleppen verliepen..dat leek amper te gebeuren volgens andere eigenaren.  ;D
Aangezien mijn blok 53k heeft en nog nooit open geweest lijkt te zijn, is het denk ik stiekem wel nodig. Met 0 speling krijg je vrij snel flinke pitting in je kleppen en zittingen.

Opzich ben je er zo bij nu door dat nieuwe filter, alleen het is veel werk om alle meuk eromheen weg te halen... das wel echt een nadeel van een adventure.  :-X  Best service onvriendelijk.

Ik heb een 4.25" achtervelg... leuk maatje hehe, maar wel gevoelig voor deuken denk ik.  :D


Zit me te bedenken waar die speeltuin ook alweer was.... ik herken alleen het laatste deel van het filmpje.  ???   ;D
Ride the world!