Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein  (gelezen 11045 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #15 Gepost op: 19-01-2018, 17:06 »

Ben benieuwd naar jullie ideeen / reacties.

Groeten,
Martijn.
Simpele extra bron die nog kan gebruiken is google streetview: hoef je niet de deur uit om te kijken of er een bord bij de ingang van een pad staat.


Kaartje komt me bekend voor, dwz ik woon ook in Eindhoven en het gebied behoorlijk goed, de meeste stukken komen me wel bekend voor. Heb je een meer high resolution versie, op deze is het moeilijk te zien



Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #16 Gepost op: 19-01-2018, 17:21 »
Ik quote mezelf even  ;) :



Citaat
En dan komt het tijdrovende stuk: kijken welke tracks legaal zijn voor de motor. Ik gebruik daarvoor Street View om een idee te krijgen waar de interessante stukken zitten, en dan maar gewoon rijden.[/size]


Ik verzamel mijn tracks in Google My Maps, dus "hoge resolutie" betekent dan de kaart zelf. Die staat momenteel niet publiek gedeeld.

En daarmee komen we wel op een puntje wat me al bezig houd sinds ik begon met offroad-rijden: het delen van tracks, of eigenlijk: het NIET delen van tracks. Wat zijn nou eigenlijk de ongeschreven regels wat dat betreft? Op internet vind je bijna niks. Op elk forum wordt door beginners 100 x dezelfde vraag gesteld: WAAR KAN IK LEGAAL OFFROAD RIJDEN HELP ME. Maar zelfs mensen die ik nog van vroeger ken weigeren om voor de fun een paar leuke GPXjes op de spreekwoordelijke post te doen. Dus voor ik mijn verzameling hier openbaar maak, wil ik graag weten hoe men hier in het algemeen omgaat met het delen van goede routes. Fair?

Groeten,
Martijn.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #17 Gepost op: 19-01-2018, 17:46 »
Iedereen krijgt van mij alles.. het zijn openbare wegen. En als iemand iets leuks weet mag een ander van mij daar ook gebruik van maken. Niet dat ik veel heb maar zo deed ik dit altijd met routes over de weg. In de tijd toen ik dat nog deed. Al dat stiekeme gedoe altijd. Maar zo denk ik. En een ander zal het anders zien.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #18 Gepost op: 19-01-2018, 19:54 »
sorry, stukje over streetview over het hoofd gezien ...  8)


Tja, delen is een lastig topic. Tuurlijk zijn de paden van iedereen. Maar in het maken van een route zit veel tijd/moeite en soms (vaak eigenlijk) zitten er stukken in die op z'n minst grijs zijn (100%legaal bestaat niet is mijn mening). Dan is het risico veel delen tot overlast kan leiden. Denk zelf dat dat wel meevalt maar snap het wel.
Leidraad is denk ik dat je deelt met iemand die je kent en dus  vaak 1:1 (denk niet dat iemand gaat reageren met "geef je email maar, dan stuur ik je 1Gb aan al mijn routes" bij wijze van spreken). De meeste hier hebben allemaal dezelfde routes op hun pc staan (op z'n minst iedereen die een keer meegedaan heeft aan een MS1000, Brabo of iets vergelijkbaars). Of een keer een rit van Ad Ketelaars heeft gereden, of met Rene van team allroad brabant (ook goeie tip als je rijden wilt). Als je dan een keer met wat vrienden gaat rijden worden de routes wel gedeeld. Maar oedereen gaat er net een beetje anders mee om, de een is wat behoedzamer dan de ander. Ik zie dat jij ook uit EIndhoven komt, stuur me anders een PB voor een route die ik ooit zelf gemaakt heb.


gr Jos

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #19 Gepost op: 19-01-2018, 20:21 »
Hoi Jos,


Jouw verhaal is inderdaad hetzelfde verhaal dat ik al vaker heb gehoord. Het argument van de tijdsinvestering snap ik ook nog wel; ik weet inmiddels ook hoeveel tijd het kost om leuke paadjes te verzamelen. Het argument dat ik ook vaak hoor, namelijk dat als routes teveel gedeeld worden, dat er dan in no-time een verbodsbordje staat... daar ben ik minder bang voor. Maar het leidt geen twijfel dat niet iedereen even netjes omgaat met de omgeving en/of respect toont voor mede-gebruikers zoals hondenuitlaters of ruiters, dus het risico is er altijd.


Ik vind het lastig. Aan de ene kant wil graag delen wat ik allemaal heb gevonden, want er zitten zulke leuke stukken bij. Aan de andere kant wil ik dan half onbewust ook wel iets voor terug, omdat het ook wel eens leuk is om ergens te rijden waar ik niet al 100 x ben geweest.


Voorlopig denk ik dat ik graag op persoonlijke basis wat wil uitwisselen, maar dat ik mijn kaart maar niet openbaar ga delen.


Groeten,
Martijn.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #20 Gepost op: 19-01-2018, 20:30 »
Hoi Jos,


Jouw verhaal is inderdaad hetzelfde verhaal dat ik al vaker heb gehoord. Het argument van de tijdsinvestering snap ik ook nog wel; ik weet inmiddels ook hoeveel tijd het kost om leuke paadjes te verzamelen. Het argument dat ik ook vaak hoor, namelijk dat als routes teveel gedeeld worden, dat er dan in no-time een verbodsbordje staat... daar ben ik minder bang voor. Maar het leidt geen twijfel dat niet iedereen even netjes omgaat met de omgeving en/of respect toont voor mede-gebruikers zoals hondenuitlaters of ruiters, dus het risico is er altijd.


Ik vind het lastig. Aan de ene kant wil graag delen wat ik allemaal heb gevonden, want er zitten zulke leuke stukken bij. Aan de andere kant wil ik dan half onbewust ook wel iets voor terug, omdat het ook wel eens leuk is om ergens te rijden waar ik niet al 100 x ben geweest.


Voorlopig denk ik dat ik graag op persoonlijke basis wat wil uitwisselen, maar dat ik mijn kaart maar niet openbaar ga delen.


Groeten,
Martijn.
het hoeft ook niet openbaar gedeeld te worden.
maar als iemand er om vraagt kun je het gewoon 1 op 1 delen.
En als die persoon ook iets leuks heeft kun je dat ook gewoon krijgen.
Dat is een beetjes hoe het zou moeten gaan lijkt mij.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #21 Gepost op: 19-01-2018, 20:37 »
Ja, klinkt goed.


Wat mij erg leuk lijjkt, is om met een paar mensen samen aan de uitbreiding van de kaart te werken, zodat je samen een grote verzameling kunt delen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #22 Gepost op: 19-01-2018, 20:56 »
Zodra ik uitgevogeld heb hoe ik een werkende, deelbare GPX track met OSMand moet maken deel ik hem graag :) .
De waypoints van de route die ik heb uitgezocht (momenteel ~15km) bij Chaam staan er wel al in, maar ik krijg hem nog niet zo ver dat hij ook (correct) navigeert langs die waypoints, met andere woorden dat hij er echt een route van maakt.

Ook zijn er nog drie gedeeltes in de route die ik persoonlijk moet controleren: Twee waarvan niet duidelijk is of je er wel mág komen met de motor, en eentje waarvan ik moet controleren of je er uberhaupt langs kunt. Google streetview is hier geen hulp, want hun autootjes kunnen niet komen op de paden die ik nu in de route heb (of ze moeten strandbuggy's gaan inzetten bij Google ;D ).

Het is momenteel een mix van zandwegen, grindpaden, wat losse grove paden en een enkel modderbad.

Maar, zoals gezegd, wil ik deze controle niet alleen uitvoeren. Als ik met een 210km wegende motor vast kom te zitten (of erger, eronder lig) sta ik mooi te kijken.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #23 Gepost op: 19-01-2018, 21:11 »
Zodra ik uitgevogeld heb hoe ik een werkende, deelbare GPX track met OSMand moet maken deel ik hem graag :) .
De waypoints van de route die ik heb uitgezocht (momenteel ~15km) bij Chaam staan er wel al in, maar ik krijg hem nog niet zo ver dat hij ook (correct) navigeert langs die waypoints, met andere woorden dat hij er echt een route van maakt.


http://osmand.net/features?id=trip-planning#Planning_trip_using_GPX_track  ?


Is OsmAnd wat je gebruikt om te navigeren op de motor?

Ik teken meestal een track in Google My Maps (niet alleen de waypoints, maar gewoon de hele route), die kun je downloaden als KML en dan met een tool als Gpsbabel converteren naar GPX.


Ik neem tenminste niet aan dat je tussen je waypoints een route wilt laten berekenen door OsmAnd of een andere route-engine, want dat gaat bij offroad meestal niet echt werken.


[size=78%]Gr,[/size]
M.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #24 Gepost op: 19-01-2018, 21:50 »

http://osmand.net/features?id=trip-planning#Planning_trip_using_GPX_track  ?


Is OsmAnd wat je gebruikt om te navigeren op de motor?

Ik teken meestal een track in Google My Maps (niet alleen de waypoints, maar gewoon de hele route), die kun je downloaden als KML en dan met een tool als Gpsbabel converteren naar GPX.


Ik neem tenminste niet aan dat je tussen je waypoints een route wilt laten berekenen door OsmAnd of een andere route-engine, want dat gaat bij offroad meestal niet echt werken.


[size=78%]Gr,[/size]
M.

Nee, voor normale point-to-point navigatie (op het asfalt) gewoon google maps met een oortje. Ik heb Osmand erbij gepakt omdat ik dus met de hand een route wil uitzetten over offroad paden die Google maps niet altijd (her)kent. Ik heb dus de 'waypoints' al in weten te tekenen op de kruisingen/afslagen van belang, nu moet ik daartussen dus nog een soortement van route trekken, zodat hij je er heen stuurt als je de route echt gaat rijden. Dus niet zelf berekenen, maar de lijn volgen die ik met de hand heb getrokken op voorhand, of toch in ieder geval een pijl laat zien naar het volgende waypoint.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #25 Gepost op: 19-01-2018, 21:58 »
Saai hoor hoe jullie een route maken (op de  pc )
Gewoon gaan rijden , rijden rijden en nog meer rijden.
En niet concentreren op een stuk ( zoals zuid oostelijk van Ehv maar overal)

Dat is toch veel leuker , en wat je gereden hebt opslaan in je bovenkamer.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #26 Gepost op: 19-01-2018, 22:04 »
Saai hoor hoe jullie een route maken (op de  pc )
Gewoon gaan rijden , rijden rijden en nog meer rijden.
En niet concentreren op een stuk ( zoals zuid oostelijk van Ehv maar overal)

Dat is toch veel leuker , en wat je gereden hebt opslaan in je bovenkamer.


Mja, ik vrees alleen dat er met de paar uurtjes per maand dat ik kan rijden dan niet zoveel offroad gereden wordt :-(

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #27 Gepost op: 19-01-2018, 22:04 »
Saai hoor hoe jullie een route maken (op de  pc )
Gewoon gaan rijden , rijden rijden en nog meer rijden.
En niet concentreren op een stuk ( zoals zuid oostelijk van Ehv maar overal)

Dat is toch veel leuker , en wat je gereden hebt opslaan in je bovenkamer.

Je doet aannames ;) .

Ik heb deze stukken al eerder 'ontdekt' op de motor, maar vond het lastig een duidelijke route te bepalen. Ik heb daarom nu de hulp van kaarten ingeroepen om de route goed uit te stippelen, en de route zodoende dus ook te kunnen delen met anderen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #28 Gepost op: 19-01-2018, 22:11 »
sorry hoor

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Gezocht: Legaal begaanbaar bos/veld/zand terrein
« Reactie #29 Gepost op: 20-01-2018, 08:44 »
Ja, klinkt goed.


Wat mij erg leuk lijjkt, is om met een paar mensen samen aan de uitbreiding van de kaart te werken, zodat je samen een grote verzameling kunt delen.

Daar zijn we hier op ARM al eens mee bezig geweest, althans, Komkommer:

https://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=11738.0
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.