Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning  (gelezen 3179 keer)

Offline member

  • Africa Twin
  • Member
  • *
  • Berichten: 29
motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning
« Gepost op: 06-09-2007, 21:23 »
Afgelopen weekend met de AT op de terugweg van Frankrijk (Londinieres) bij 130 km/h opeens geen vermogen meer  :-[ (alsof de benzine op is).
Snel over op reserve, maar geen resultaat. Na uitrollen in de versnelling, blijkt dat de startmotor ook niet meer reageert op de startknop. 

Het lijkt een beetje alsof de kill-switch is bediend, maar dat is niet zo.
Lampen (groot en dim), remlicht, richtingaanwijzers, dashboardverlichting en lampje van standaard werken allemaal. Ook alle zekeringen in de zekeringbox zijn OK.
Bij het bedrijf dat de motor afsleepte nog even de tank gedemonteerd om te kijken of de bedrading duidelijke schade had, maar dit was niet zo.
Ook de startschakelaar en de kill-switch bekeken en daar geen losse draden of slecht uitziende contacten gevonden.

Herkent iemand dit probleem en zo ja, wat is de (mogelijke) oorzaak?  ???
Alle suggesties zijn welkom, maar omdat de motor pas eind volgende week (na 14-9) terugkomt kan ik eventuele suggesties niet direct proberen.

Groeten, Norbert
Helemaal in mijn nopjes op mijn noppen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning
« Reactie #1 Gepost op: 06-09-2007, 23:07 »
Bij mij was laatst de kill switch ook een probleem.

Iemand het er met zijn fikken aangezeten op mn werk en toen wilde hij niet starten, ik zag snel genoeg dat de kill switch aan stond dus weer uitgezet. Maar dit loste het probleem niet op. Uiteindelijk aangerend wat wonderlijk wel goed ging. Eigenlijk heel gek van dit zou niet moeten kunnen met een kill switch op aan.

Van alles geprobeerd en alle electrische bedrading getest wat je ook eens kunt doen:
- Start motor direct op accu met dikke kabel, als die rond gaat weet je zeker dat die het nog doet.
- Meet de kill switch eens door op weerstand.
- Kan je hem wel aanrennen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning
« Reactie #2 Gepost op: 06-09-2007, 23:43 »
Bij mijn TTR zit bij de zijstandaard een schakelaar, die de motor uitschakelt als je m in de versnelling zet metb de standaard nog uit. Misschien bij een AT ook??
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 13
Re: motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning
« Reactie #3 Gepost op: 07-09-2007, 08:15 »
Als ie er tijdens het rijden mee stopt is het hoogstwaarschijnlijk bij een AT een van de volgende oorzaken:
-benzinepomp
-CDI unit.

Aangezien je zegt dat je ook problemen hebt met de elektra gok ik op de CDI unit, zeker als het een RD03 is.

Hoop dat je er iets mee kunt.

Grtz,
Star65

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning
« Reactie #4 Gepost op: 07-09-2007, 08:28 »
Een @ heeft een veiligheidsschakelaar op de zijstandaard zitten en op de koppelingshandel. Jouw model (98-er??) valt tijdens het rijden o.a. uit als je schakelaar op de zijstandaard het af laat weten. Is hij niet te starten kan het een combinatie zijn van in een versnelling staan (ook een schakelaartje) zijstandaard en koppeling.

In eeste instantie zat ik aan je hoofdzekering te denken, maar omdat de rest wel brand is die het dus niet. Bij oudere modellen draait de startmotor wel, maar start hij niet, bij de nieuwere draait zelfs de startmotor niet meer als er een beveiligingsswitch "aan" staat.

Het is trouwens simpel te testen als je hem weer thuis hebt, even de stekkers los van de jiffyswitch, ik weet alleen niet of het een maak of verbreek contact is, anders met een draadje de stekkers verbinden......

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning
« Reactie #5 Gepost op: 07-09-2007, 09:25 »
Voor het starten zou ik inderdaad ff naar de schakelaar op de standaard kijken. ff afkoppelen en dan starten. eventueel het kabeltje ff kortsluiten met een ijzerdraadje als dat nodig is en weer starten.

CDI lijkt mij sterk: die doet de ontsteking en niet de startmotor. Dan zou de startmotor dus wel moeten ronddraaien, maar slaat je motor niet aan.

Het afslaan onder het rijden lijkt mij typisch de benzine pomp. Kun je makkelijk testen door het uitgaande slangetje van de benzinepomp (die naar de carburateur) even los te halen bij de carbu en dan te starten (moet wel je startmotor draaien, dus eerst dat probleem oplossen). Als er geen benzine uitkomt en er zit wel benzine in je tank, dan is het de bezine pomp.

Als het die is: even het zwarte dekseltje aan de achterkant eraf en flink inspuiten met WD40. Grote kans dat het dan weer werkt...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning
« Reactie #6 Gepost op: 08-09-2007, 18:55 »
**Voor het starten zou ik inderdaad ff naar de schakelaar op de standaard kijken. ff afkoppelen en dan starten. eventueel het kabeltje ff kortsluiten met een ijzerdraadje als dat nodig is en weer starten.
**Het afslaan onder het rijden lijkt mij typisch de benzine pomp.

Beide gevallen volgens mij oorzaak schakelaartje. Je motor slaat nl af als je je zijstandaard uitklapt.

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning
« Reactie #7 Gepost op: 08-09-2007, 18:57 »
Het is trouwens simpel te testen als je hem weer thuis hebt, even de stekkers los van de jiffyswitch, ik weet alleen niet of het een maak of verbreek contact is, anders met een draadje de stekkers verbinden......
Bij de meeste motoren moet je de draadjes doorverbinden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning
« Reactie #8 Gepost op: 08-09-2007, 20:31 »
Afgelopen weekend met de AT op de terugweg van Frankrijk (Londinieres) bij 130 km/h opeens geen vermogen meer  :-[ (alsof de benzine op is).
Snel over op reserve, maar geen resultaat. Na uitrollen in de versnelling, blijkt dat de startmotor ook niet meer reageert op de startknop. 

Het lijkt een beetje alsof de kill-switch is bediend, maar dat is niet zo.
Lampen (groot en dim), remlicht, richtingaanwijzers, dashboardverlichting en lampje van standaard werken allemaal. Ook alle zekeringen in de zekeringbox zijn OK.
Bij het bedrijf dat de motor afsleepte nog even de tank gedemonteerd om te kijken of de bedrading duidelijke schade had, maar dit was niet zo.
Ook de startschakelaar en de kill-switch bekeken en daar geen losse draden of slecht uitziende contacten gevonden.

Herkent iemand dit probleem en zo ja, wat is de (mogelijke) oorzaak?  ???
Alle suggesties zijn welkom, maar omdat de motor pas eind volgende week (na 14-9) terugkomt kan ik eventuele suggesties niet direct proberen.

Groeten, Norbert

Heb je alarm op je motor? Zo ja, schakel die eens helemaal uit; er zit nl ook vaak een startonderbreker in.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning
« Reactie #9 Gepost op: 08-09-2007, 22:04 »
Standaardschakelaar idd nazien, grote kans dat die stuk is. Op de dR ook gehad, precies hetzelfde euvel (stotteren en uitvallen, net of de benzine op was)

Offline member

  • Africa Twin
  • Member
  • *
  • Berichten: 29
Re: motor uit, startmotor werkt niet, wel spanning
« Reactie #10 Gepost op: 25-09-2007, 12:39 »
Heren, allemaal heel erg bedankt voor al de suggesties.

Vorige week is de motor eindelijk afgeleverd en tot mijn stomme verbazing deed hij het weer ???.
Onder het motto motor terug, storing weg kan ik nu gezellig gaan proberen of de storing weer eens terugkomt, om dan alsnog proberen de oorzaak op te sporen.
Volgens het electrisch schema is de meest waarschijnlijke oorzaak de schakelaar van de zijstandaard, dus meteen maar even een doorverbindertje gemaakt voor het geval de storing terugkomt.

In ieder geval heb ik vanaf nu altijd een electrisch schema en multimeter bij me en rij ik voorlopig even niet door tunnels zonder vluchtstroken.

Groeten,
Norbert
Helemaal in mijn nopjes op mijn noppen.