Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Training methoden  (gelezen 102673 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Training methoden
« Reactie #30 Gepost op: 31-01-2011, 09:42 »
Feitelijk zou je een 'cooling down' moeten doen na een heftige inspanning. Beetje hardlopen of zo om het melkzuur af te voeren. Maar als je nog maar amper in staat bent om je motor op de aanhanger te duwen dan heb je daar meestal niet zo'n zin meer in...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Training methoden
« Reactie #31 Gepost op: 31-01-2011, 11:27 »
Feitelijk zou je een 'cooling down' moeten doen na een heftige inspanning. Beetje hardlopen of zo om het melkzuur af te voeren. Maar als je nog maar amper in staat bent om je motor op de aanhanger te duwen dan heb je daar meestal niet zo'n zin meer in...
Gewoon wat meer trainen zodat je wat fitter bent dan heb je vast geen kramp meer  ;)
 
Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Training methoden
« Reactie #32 Gepost op: 31-01-2011, 11:32 »
om mijn niveau van sport heeft voedings suplementen en bewust eten en drinken etc, geen invloed op het resultaat................

Mijn idee, 's ochtend flink ontbijten en ik kan er de hele dag tegenaan. Heb gel bij me voor noodgevallen, maar normaal gesproken kan ik het wel met wat muslie reepjes tot het avondmaal redden.

Post Merge: [time]ma 31 jan 2011 11:33:38 GMT-1[/time]
Feitelijk zou je een 'cooling down' moeten doen na een heftige inspanning. Beetje hardlopen of zo om het melkzuur af te voeren. Maar als je nog maar amper in staat bent om je motor op de aanhanger te duwen dan heb je daar meestal niet zo'n zin meer in...
Ben je dan niet te ver gegaan? Heb eigenlijk nooit last van verzuring in m'n benen. Armen wel, maar da's door te veel knijpen
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Training methoden
« Reactie #33 Gepost op: 31-01-2011, 12:02 »
Gewoon wat meer trainen zodat je wat fitter bent dan heb je vast geen kramp meer  ;)
 
Olaf

Ik was vorig jaar tamelijk fit, maar dan in duurlooptermen. Off-road motorrijden grijpt in op heel andere vezels in mijn lichaam. Na de enduro van Havelte had ik helemaal geen spierpijn, maar wel pijn. Ook geen kramp. Had calcium/magnesium in de camelback gegooid. Premix fles voor de tweede ronde had ik klaar liggen in de achterbak.

Op de DRZ had ik altijd last van onderarmen, schouders en tussen de schouderbladen. Met de RMZ is het compleet omgedraaid; altijd spierpijn in mijn benen en helemaal niets meer in armen, schouders of schouderbladen.

Een ochtendje Rutten en ik loop als een koejongen. Stuur is in rubber gehangen en dat is misschien wel de verklaring...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Training methoden
« Reactie #34 Gepost op: 31-01-2011, 20:51 »

 
Gewoon water gaat te snel door het lichaam, sport drank of limonade blijft langer plakken
 

Dit is wel de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.


Post Merge: 31-01-2011, 21:03
Feitelijk zou je een 'cooling down' moeten doen na een heftige inspanning. Beetje hardlopen of zo om het melkzuur af te voeren. Maar als je nog maar amper in staat bent om je motor op de aanhanger te duwen dan heb je daar meestal niet zo'n zin meer in...

Je kunt ook zorgen dat je voeding tot je neemt waardoor je minder snel gaat verzuren. Verzuren is de aanmaak van melkzuur en is een afvalproduct. Die wil je of snel afvoeren of zien te voorkomen.

Dat je de motor niet meer op de aanhanger krijgt heeft alles met je energie huishouding te maken die is uitgeput en niets met melkzuur. Merlkzuur train je ook niet echt weg als je uitgeput bent er is geen bron die daartoe kan dienen want die is uitgeput.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Training methoden
« Reactie #35 Gepost op: 31-01-2011, 21:08 »
Wat voor soort voeding denk je aan André?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Training methoden
« Reactie #36 Gepost op: 31-01-2011, 21:28 »
Wat voor soort voeding denk je aan André?

Tja, dat is lastig.
Wat ik altijd deed na intensieve hardlooptrainingen is sportdrank nemen en had dan nagenoeg geen last van spierpijn. Daarvoor werken de AA's Aquarius ed heel goed. Vooral aquarius heeft wel wat goede mineralen in zich voor herstel.

Ik nu bezig meer info te krijgen wat goed is voor een rally wat gelijk staat aan een duurloop of een zware MTB-tocht.
Ik kijk dan vooral naar de fietssport omdat die de zoals tijdens de tour ook de hele dag op hun fietsje zitten. Onderschat niet wat je verbrand tijdens een enduro dat is enorm. Daarnaast dien je je lichaam te laten wennen aan de ontberingen. Daar zijn al leuke theorieën en studies over!
De toppers in de enduro trainen ook veel, ik weet ook wel dat "wij" geen toppers zijn, maar het zou vooral erg leuk zijn om een enduro/offroad rit vol te kunnen maken. Gerben lukt dat aardig en traint ook veel heb ik begrepen.

Een goede graadmeter is proberen een uur op een circuit vol te houden zonder te stoppen, probeer maar eens tijdens een circuit dagje een uur vol te maken. Ik zie bv tijdens dergelijk dagen dat er na 3 max 4 rondjes de meesten al weer aan de kant staan te kijken. Dat is natuurlijk erg gezellig ::) maar een tegenstrijdig belang met uithoudingsvermogen en wennen aan enduro's.

Voor Libie ga ik proberen met SiS sportvoeding. Zijn niet de goedkoopste ik ga zeker niet winnen met gerichte voeding dat is zeker dat is mijn doelstelling ook helemaal niet! Enige wat ik hoop te bereiken is dat ik niet iedere dag laveloos in het bivak aan kom. Als dat lukt ben ik heel tevreden.

Trouwens gezond eten en de juiste hoeveelheden doet ook al veel natuurlijk. Trouwens ik vind een hamburger met uien en mayo/ketchup na een dag rijden ook erg lekker 8)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
Re: Training methoden
« Reactie #37 Gepost op: 31-01-2011, 21:35 »
Enige wat ik hoop te bereiken is dat ik niet iedere dag laveloos in het bivak aan kom. Als dat lukt ben ik heel tevreden.


Ik ga proberen niet iedere ochtend laveloos te vertrekken uit het bivouac :)

There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Training methoden
« Reactie #38 Gepost op: 31-01-2011, 21:44 »
 ;D ;D

het 1 is het resultaat van het andere toch 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Training methoden
« Reactie #39 Gepost op: 31-01-2011, 22:15 »
Vorig jaar heb ik een leuke training gedaan. Drie kwartier voluit crossen, non-stop, till you drop. Dan even herstellen/drinken en vervolgens een uurtje trailrijden achter iemand aan die nog helemaal fris is.

Je dwingt jezelf dan te herstellen tijdens het rijden. De eerste 10 minuten zag ik bijna dubbel en kon ik het stuur amper vasthouden. Beetje proberen te ontspannen tijdens het rijden en wonder boven wonder treedt er dan toch herstel op.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Training methoden
« Reactie #40 Gepost op: 01-02-2011, 10:12 »
Wat voor soort voeding denk je aan André?

ik heb voor libya en de voorbereiding een assortimentje aangeschaft op duursport.nl  Goede uitleg van de producten, heb er goede ervaringen mee.

Ik probeer gedurende een lange dag zoveel mogelijk mueslirepen te eten in kleine porties. Heb gemerkt dat water ( ook vooraf) je allerbeste beste vriend is.. Ik gebruik daar zo min mogelijk aanvullingen in, gewoon water gedurende de dag en zoveel mogelijk. Voor de marathon van NY staat iedereen in een enorme dakgoo te pissen, en als je plas niet wit is ben je de enige heb ik begrepen. Dat lukt alleen met veeel drinken vooraf.
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Training methoden
« Reactie #41 Gepost op: 01-02-2011, 21:51 »
goed heb nog eea uitgezocht en mn quest is nu gestopt en geeindigt toch bij SiS. Het goede advies deden het en als ik eea zo vergelijk is al dat energy spul overal erg duur.

Na de rally zullen we het weten of ik profijt heb gehad en genoeg helder ben gebleven om fatsoenlijk door de duinen te laveren.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 718
Re: Training methoden
« Reactie #42 Gepost op: 02-02-2011, 13:31 »
Ik weet wel dat het heeeeel belangrijk is om 's ochtends (soms tegen je wil in) veel te eten. Daar heb je de hele dag profijt van. Uit ervaring weet ik dat je tijdens dit soort rally's overdag weinig te eten krijgt/hebt dus ik ben ook aan het kijken wat nou handig is om mee te nemen in je rugzak. Voorheen kocht ik van die gels in een wielrenzaak zonder te kijken wat er nou eigenlijk inzit maar na het bestuderen van de diverse voedings sites ben ik het spoor een beetje bijster (bedankt oossie.. :-) ). Ben dan ook benieuwd wat voor advies je hebt meegekregen.

Drinken heb/moet (5 liter..) je meestal wel bij je en via de Camelbag kun je zonder te stoppen je vloeistof peil bijhouden. Als je daar wat van zo'n poeder ingooit komt het ook wel goed. Vraag is natuurlijk welk poeder..

Trainen doe ik 2,3 week sportschool met name op spier conditie en wat kracht, de oefeningen lijken erg op die van het filmpje maar dan met extra gewichten of apparaten, ook veel hardlopen plm. 20km per week in diverse snelheden.

In dat filmpje van Despres mis ik trouwens been oefeningen want die willen ook nog wel eens verzuren na een rits knippen paden of ellenlange rivierbeddingen met stenen. Om die reden pak ik ook af en toe wat spinning oefeningen in de sportschool. (Mijn MTB is overleden..)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Training methoden
« Reactie #43 Gepost op: 02-02-2011, 13:38 »


In dat filmpje van Despres mis ik trouwens been oefeningen want die willen ook nog wel eens verzuren na een rits knippen paden of ellenlange rivierbeddingen met stenen. Om die reden pak ik ook af en toe wat spinning oefeningen in de sportschool. (Mijn MTB is overleden..)

klopt, die beenspieren miste ik ook.

dus doe ik ook 2x RPM en/of MTB per week, en aan de Despres oefeningen heb ik toegevoegd: 2x20 push-ups per ronde en 2x 20 lunges per been.  Soms wilde ik dat ik stratemaker was, kon ik savonds gewoon lekker op de bank hangen...
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Training methoden
« Reactie #44 Gepost op: 02-02-2011, 13:53 »
Voor de Heroes Legend heb ik ook het nodige getraind.

Zowiezo fitness oefeningen 2x per week. (Inderdaad met ook de benen erbij !)
Verder veel, heel veel gereden en het mooie was dat ik na een paar weken fitness training ik ook tijdens het rijden al merkte dat dit z'n vruchten af wierp.

Tijdens de Heroes Legend heb ik het advies wat Frans Verhoeven destijds een keer gegeven had opgevolgd. 'smorgen veel, heel veel, drinken. (sapjes e.d.  water kun je de hele dag nog drinken). Ik heb slechts 1 dag gehad dat ik aan het einde mijn camelbag leeg had. (Maar toen was het 47graden+, gebroken rib, en kapotte achterdemper, dus een aantal verzwarende omstandigheden).
Verder 's morgens bewust veel eten. (Ik ben geen ontbijt mens, dus moest me echt dwingen om te eten). Overdag alleen een reepje, en een hapje. Af en toe een slokje water voor het op peil houden van het vocht.
's avonds bij aankomst meteen weer veel drinken en gewoon heel goed eten.

Ik heb geen supplementen genomen. Had wel wat dextro e.d. bij me, maar nauwelijks gebruikt. Drinken is je grootste vriend en met 2 fatsoenlijke maaltijden ('smorgens en 's avonds) ben je klaar.

Als je lichamelijk en geestelijk 100% fit bent, dan kun je veel hebben. Je hersteld snel en eten en drinken wordt optimaal verwerkt en gebruikt.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011