Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: koelwater AT RD04  (gelezen 4950 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
koelwater AT RD04
« Gepost op: 13-08-2013, 08:56 »
Hallo

Het niveau van het koelwater van mijn AT RD04 blijft niet stabiel. Het wordt namelijk wel bij hogere temperaturen naar het expansievat gepompt/gehevelt, maar bij afkoelen blijft het in het vat hangen. Hierdoor zakt het niveau in de radiateur zelf. Als ik bijvul op de radiateur loopt het vat bij een warme motor over, en weer zakt het niveau in de radiateur zelf.

Wie kan me helpen dit te verklaren, zodat ik gericht kan zoeken.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #1 Gepost op: 13-08-2013, 09:45 »
Als er geen koelmiddel verdwijnt zou ik me er weinig zorgen over maken.
Idem als je motor op normale temperatuur blijft.


Een volle radiateur bestaat niet naar mijn idee. Als je tot de rand vult is het niveau naderhand altijd iets gezakt.


Je kunt de dunne slang vernieuwen, als die poreus is zou deze lucht terug in kunnen zuigen, lucht is nou eenmaal 10000x meer viscositeit als koelmiddel.
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #2 Gepost op: 13-08-2013, 10:52 »
hey bokito,

bedankt voor het antwoord. Mijn logica was; als er geen koelvloeistof uitkomt ist ook niet lek. Ben het met je eens dat dat niet klopt. Ik zal de slang nog eens een close-up inspectie geven.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4774
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #3 Gepost op: 13-08-2013, 11:09 »
Volgens mij hoort het ook terug te lopen via dat tankje als het weer afkoelt. Was bij mijn fzr toen der tijd wel in iedergeval dacht ik zo.

Systeem trekt als het goed is een onderdruk bij afkoelen, en enige plek waar het vandaan kan trekken is dat tankje waar dan dus die extra vloeistof inzit, en dat zuigt die als het goedzit dan dus weer terug het koelsysteem in. (tankje moet wel kunnen ontluchten)
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #4 Gepost op: 13-08-2013, 11:25 »
hey crazybond, bedankt voor je bijdrage!

Het zou idd wel zo moeten zijn dat het koelwater bij afkoelen van de motor/koelsysteem als het ware weer terug vloeit in de radiateur. als het koelwater warm wordt neemt het volume toe, dit moet het expansie vatje (tankje) opvangen. hier zie je het niveau dus stijgen. Als het geheel afkoelt neemt het volume van het koelwater weer af en zou dus het niveau in het expansie vatje weer af moeten nemen.

tot dusver hoe het zou moeten werken. (volgens mijn simplistische logica) Bij mij neemt het niveau in het vatje wel toe bij warm worden, maar daalt het niveau bij afkoelen dus niet meer. Omdat het volume wel afneemt van het koelwater, zal dus ergens anders het niveau moeten zaken. dat is dus in de radiateur. Omdat dit iedere keer gebeurt als het koelsysteem warm en koud wordt zakt het niveau in de radiateur zo ver dat de koelende functie daarvan afneemt.

Zoals bokito in al zijn wijsheid aangaf, misschien is de aan- en afvoerslang naar het vatje gewoon poreus en laat die nu toe dat er lucht bij het systeem in komt. Daar had ik dan weer niet aan gedacht. Ik was al druk op zoek geweest naar weg lekkend koelwater, niet gevonden, daarom mijn vraag hier.


Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4774
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #5 Gepost op: 13-08-2013, 11:32 »
Zou eerst inderdaad in de slangetjes zoeken!
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #6 Gepost op: 13-08-2013, 11:37 »
ga ik doen!  ;)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4774
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #7 Gepost op: 13-08-2013, 11:53 »
Ik zou het overigens wel even in de gaten houden. Kan erop wijzen dat hij natuurlijk te warm wordt.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 589
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #8 Gepost op: 13-08-2013, 20:14 »
Misschien is het de dop van het tankje?! Als die lekt, dan zit er geen druk meer op en wordt het koel water niet terug geduwd bij afkoelen
Honda NC700X
KTM 640 Adv '01

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #9 Gepost op: 13-08-2013, 21:28 »
Misschien is het de dop van het tankje?! Als die lekt, dan zit er geen druk meer op en wordt het koel water niet terug geduwd bij afkoelen

Ik denk niet dat het tankje onder druk komt te staan. Bij een transalp is er een overloopslangetje volgens mij. De radiatordop zou wel kunnen. Volgens mij hoort die luchtdicht te zijn (tenminste naar binnen toe, overdruk kan wel weg volgens mij) en wanneer het niveau in de radiator daalt komt er dus lucht langs maar een poreuze slang kan natuurlijk ook maar die zou volgens mij dan op zijn minst moeten zweten.

Het is maar een idee.

Succes,
Lennert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4774
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #10 Gepost op: 14-08-2013, 01:29 »
Het gaat niet door overdruk maar door onderdruk in je radiateur bij afkoelen, en die zuigt vloeistof uit je tankje. Tank staat dus niet onder druk.

En een poreuse slang hoeft niet te lekken als er geen vloeistof inkomt. Weet niet of het tankje op het hoogst mogelijke punt gemonteerd zit?
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #11 Gepost op: 15-08-2013, 09:50 »
Nieuwe slang is besteld. Zal een update geven als ie erop zit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #12 Gepost op: 15-08-2013, 11:06 »
Misschien is het de dop van het tankje?! Als die lekt, dan zit er geen druk meer op en wordt het koel water niet terug geduwd bij afkoelen

wat duwt er dan? Klep gaat open bij te hoge druk en sluit dan weer. Hoe moet er iets terug gaan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 169
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #13 Gepost op: 15-08-2013, 11:44 »
De radiatordop van een AT opent bij ca. +1.1bar. (Vloeistof onder druk kookt minder snel dus kan meer warmte opnemen.)  De vloeistof drukt tegen de veerdruk (veer in de dop) in en stroomt vanuit de radiator in het kamertje onder de dop. Daar vandaan stroomt de koelvloeistof door het slangetje naar het reservoir.
Als de druk weer afneemt en er onderdruk in het koelsysteem komt opent in de radiatordop het retourklepje. (klein gaatje onder rubber flapje of dmv veertje) Dan 'drukt' de atmosfeer de koelvloeistof door het slangetje weer terug in de radiator. Daarom moet het reservoir ook open zijn. (dmv slangetje dat onder de motor uit komt)

Als het niet terug zou kunnen stromen, waarom staat er dan een 'minimum' streepje op het reservoir?


 
Edit: Denk dat TS zijn dop even op onderdruk (retour) moet laten testen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: koelwater AT RD04
« Reactie #14 Gepost op: 15-08-2013, 12:34 »
ook ff snel bestellen dus
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.