Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling  (gelezen 13072 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #15 Gepost op: 12-12-2007, 22:17 »
dan heb je een goed mazzeltje gehad ;-)

geluk moet je afdwingen....

bryan
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #16 Gepost op: 12-12-2007, 23:38 »
 ;D

Eerst kijken, dan stressen..
Wees blij dat je niet in z'n 5e van de snelweg af kwam en dan te merken dat de pook verdwenen is :-X
Is mij over komen, en zweer dat er geen speling op zat voor ik weg reed, heeft me m'n koppeling en later m'n blok gekost..
Vervang tegen wordig de bout van de pook maar af en toe, zag een tijd later bij de nieuwe pook dat de bevestigingsbout van de pook in sleet, dus de pook zat spelings vrij op de as maar je kon hem er toch af trekken omdat de bout niet meer in de gleuf viel :-\
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #17 Gepost op: 12-12-2007, 23:42 »
Vandaag, bij het weer "rallyklaar" maken van mijn motor voor een ritje a.s zaterdagnacht zag ik dat mijn kickstarter vrijwel los zat. Ik moet er niet aan denken dat ik hem verliezen zou. Ik heb dan wel een knopje, maar als je daarop drukt hoor je heel zwak "tuuuhuuuuuhuuut"
 ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #18 Gepost op: 12-12-2007, 23:58 »
Een geluk, bij Arjan Brouwer ritjes word je fantatisch geholpen.. was op weg naar de rit vorig jaar..
Hebben een pook van een fiets getrokken, uit geboord en met las punt vast gezet, me geholpen met de koppeling uit elkaar te halen, dikke olie op de platen gegooid zo dat ik toch nog een week of 2 door kon rijden tot ik de nieuwe set binnen had..
mocht maar e20.- betalen voor de pook :o
Arjan, nogmaals bedank 8) en nog maar wat reclame :-X
je kan op de koopavonden langs gaan, onderdelen kopen en daar gebruik maken van de werkplaats 8) en uur tarief is ook erg redelijk ;)
Baal dat ik niet kan zaterdag :( veel  :D
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • Noppe hef moor vun
  • *****
  • Berichten: 1304
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #19 Gepost op: 13-12-2007, 00:10 »
Het ritje van Brouwer is de 21e hoor, dus je kan wel.
 ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #20 Gepost op: 13-12-2007, 00:18 »
Zeker als je pook al wat speling gekregen heeft op de schakelas en je die speling weggewerkt hebt door de boel wat strakker aan te draaien komt het voor dat het boutje breekt of lostrilt.

Ik heb een drupje loctite 243 op de laatste paar mm schroefdraad van het boutje gedaan, en vooralsnog lijkt het erop dat de bout op z'n plek blijft en mijn versleten pookje spelingsvrij blijft zitten op de as. Ik heb het alleen op de laatste paar mm gedaan om te voorkomen dat heel de bout muurvast komt te zitten omdat er loctite op heel de schroefdraad zit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #21 Gepost op: 13-12-2007, 00:26 »
Het ritje van Brouwer is de 21e hoor, dus je kan wel.
 ;)
oeps ::) kan dan dus niet.. :-[

Zeker als je pook al wat speling gekregen heeft op de schakelas en je die speling weggewerkt hebt door de boel wat strakker aan te draaien komt het voor dat het boutje breekt of lostrilt.

Ik heb een drupje loctite 243 op de laatste paar mm schroefdraad van het boutje gedaan, en vooralsnog lijkt het erop dat de bout op z'n plek blijft en mijn versleten pookje spelingsvrij blijft zitten op de as. Ik heb het alleen op de laatste paar mm gedaan om te voorkomen dat heel de bout muurvast komt te zitten omdat er loctite op heel de schroefdraad zit.

zou in dat geval tegenwoordig maar een las punt laten zetten :-\
weet je zeker dat ie blijft zitten :-\
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #22 Gepost op: 13-12-2007, 00:32 »
Mjaah, 't is goed. Als het echt niks is haal ik wel een ander schakelpookje (ik heb de prijs echter nog niet gezien..) en mik ik deze in het achtertasje. Ik maak er vast wel ooit eentje stuk, en volgens Murphy gebeurt dat als er binnen een straal van 20km geen mogelijkheid tot reparatie bestaat.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #23 Gepost op: 13-12-2007, 04:33 »
Ik heb een drupje loctite 243 op de laatste paar mm schroefdraad van het boutje gedaan,

243 gaat best goed los hoor. En alle Loctite is los te krijgen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 499
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #24 Gepost op: 13-12-2007, 08:49 »
243 gaat best goed los hoor. En alle Loctite is los te krijgen.

Dat is gedeeltelijk waar. sommige loc-tite(bijv de groene) dien je eerst warm te stoken alvorens los te draaien. een M6 of M8 bout met deze loctite in aluminium kan zonder eerst warm te stoken voor draadschade zorgen. Nooit zomaar de groen loctite gebruiken de blauwe 243 is de meest gebruikte tegen loslopen van bouten
www.juniorridingexperience.com         bookings@juniorridingexperience.com
www.motox-travel.com           info@motox-travel.coml
www.motox.nl                         info@motox.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #25 Gepost op: 13-12-2007, 12:11 »
Ik heb het hier op het werk wel eens meegemaakt dat ze een literfles Loctite 243 verdelen over 100 boutjes. Het is los te krijgen, maar da's wel een drama.

Gewoon niet meer van het spul gebruiken dan nodig scheelt een hoop ellende.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #26 Gepost op: 13-12-2007, 13:17 »
243 is de lichtste locklite dus, maar zelfs die is een drama om los te krijgen  ???

Zelf heb ik een langer boutje bij mijn schakelpedaaltje zitten; op het uitstekende deel zit vervolgens weer een selflocking moertje met zo'n nylon ring.
Soms is je schakelpedaaltje zo versleten dat je het boutje nog wel strak aan kunt draaien maar dat je schakelpedaaltje los blijft zitten. Als dit gebeurd zet ik een slijpschijf in het gleufje, dan kan hij weer een stuk strakker gezet worden.

Maarja uiteindelijk gaat het een keer stuk dus eens in de zoveel tijd gewoon een nieuwe kopen of iig een nieuwe bij de hand hebben.

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #27 Gepost op: 13-12-2007, 13:40 »
Opening inslijpen en strakker aandraaien is uitstel van executie en moet je eigenlijk niet doen.

De spiebaan aan de binnenzijde van de pook is dan al weggesleten, en nu maak je er een knelverbinding van. De kans is groot dat de spiebaan op de schakelas zelf hierdoor ook alleen maar slechter wordt. Als noodoplossing prima natuurlijk, maar bij thuiskomst een nieuwe erop imho.


(en als een Dr Big een beetje op de overige DR's lijkt, is de schakelas te vervangen zonder dat het blok uitelkaar hoeft)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #28 Gepost op: 13-12-2007, 13:44 »
De spiebaan aan de binnenzijde van de pook is dan al weggesleten, en nu maak je er een knelverbinding van.

Het is zowiezo een combinatie tussen knel en schakel verbinding. Maar het hoeft niet per definitie zo te zijn dat de tanden van de schakel pook dan versleten zijn. Het metaal eromheen kan ook met de tijd meegebogen zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: motor wil soms niet naar zijn eerste versnelling
« Reactie #29 Gepost op: 13-12-2007, 17:13 »
243 is de lichtste locklite dus, maar zelfs die is een drama om los te krijgen  ???

Nylon M2.5x20 boutjes met 18mm van de schroefdraad onder de Loctite? Ja hoor, da's een drama. ;)