Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: luchtfilter reinigen  (gelezen 17598 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
luchtfilter reinigen
« Gepost op: 04-11-2005, 15:23 »
Waarmee maken jullie je luchtfilter schoon?
Ik weet dat er speciale reinigers zijn, maar kan het ook gewoon met wasbenzine of iets dergelijks??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #1 Gepost op: 04-11-2005, 15:26 »
Ik gebruik koudontvetter. Wasbenzine schijnt de struktuur van zo'n filter aan te tasten
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #2 Gepost op: 04-11-2005, 15:30 »
5 liter kan met luchtfilterreiniger. Is volgens mij zeker niet duurder dan wasbenzine in literflessen.

Ik heb bij de snackbar 2 grote afsluitbare emmers gehaald (is daar afval). 1 voor de reiniger en 1 voor het inolieën. Kan je je filter lekker onderdompelen en weer uitknijpen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #3 Gepost op: 04-11-2005, 15:33 »
Wat is dat, koudontvetter??

5 liter kan met luchtfilterreiniger. Is volgens mij zeker niet duurder dan wasbenzine in literflessen.
Wasbenzine en dat soort spul is op mijn werk in grote getale aanwezig, incl. emmers om alles lekker in onder te dompelen, uit te knijpen enz. Vandaar dat ik wilde weten of wasbenzine geschikt is. Maar als het de structuur aantast is het beter om maar wat anders te gebruiken.

Offline member

  • Honda Africa Twin, Honda dominator, KTM lc8 950 adventure, 990 adventure, L300 4x4, lc4 690
  • *****
  • Berichten: 489
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #4 Gepost op: 04-11-2005, 23:59 »
Het zal om een K&N filter gaan.
In eerste instantie maakte een soppie van afwas middel, drogen daarna inspuiten met WD40.
Verkeerde zuinigheid?
Nu als volgt: soppie voor het grove vuil, drogen, reinigings set K&N gekocht bij autoshop wat reinigings middel en olie bevat.
Olie niet overvloedig gebruiken.
Mijn Dommie kwam in ademnood toen ik via snelweg naar Etten Leur reed, oorzaak een oliedoordrenkt filter.
Groet Marc

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #5 Gepost op: 05-11-2005, 00:25 »
Gewoon flink uitknijpen, zodat ie aleen maar vet is en niet zeiknat van de olie.

Ik weet niet of ik stout doe, maar zo heb ik het bij gazonmaaiers geleerd. Filter (gewoon zo een schuimding bij mijn DR) met benzine uitspoelen en schoonwassen, ff laten drogen en olie erop. Dan even doorkneden/knijpen en klaar. Tot nu toe gaat het goed... Lijkt me namelijk héél sterk dat een luchtfilter niet tegen benzine zou kunnen.

En, euh.. ik gebruik daarvoor ook gewone motorolie... misschien ook erg fout..  :-X

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #6 Gepost op: 05-11-2005, 08:03 »
Ik gebruik een reiniger en olie van Putoline. Kwam met 2 grote emmers om de filters in te doen. Werkt goed alleen even handschoenen aandoen als je er mee werkt. Is wel alleen voor schuimfilters bedoelt.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #7 Gepost op: 05-11-2005, 18:18 »
Mij is zowel door een crosszaakje in Italië als door mijn lokale motorzaak verteld, dat Benzine je filter niet ten goede komt.
Die man in italië legde mij uit dat ik bij gebrek aan beter gewone afwasmiddel kon begruiken.

Heb daar toen een spuitbus Motorex filterolie voor 16 E gekocht, want dat was inspuiten, monteren en rijden..

Heb vandaag net een bus Castrol reiniger (10,25 E) en Castrol olie (14,05), schijn je errug lang mee te doen omdat je het kan hergebruiken (de reiniger dan)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #8 Gepost op: 15-11-2005, 14:46 »
Yoho,

Ook gehoord dat (was)benzine te agressief is, en dus je filter 'opeet'. Ik heb van die twin-air schuimfilters en maak ze schoon met valvoline fitlercleaner (bus van 5 liter). Inolieën door het filter in een plasticzakje te doen, wat olie erbij en kneden maar. Handschoentjes is geen overbodig luxe inderdaad.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #9 Gepost op: 16-11-2005, 19:47 »
Gewoon flink uitknijpen, zodat ie aleen maar vet is en niet zeiknat van de olie.

Ik weet niet of ik stout doe, maar zo heb ik het bij gazonmaaiers geleerd. Filter (gewoon zo een schuimding bij mijn DR) met benzine uitspoelen en schoonwassen, ff laten drogen en olie erop. Dan even doorkneden/knijpen en klaar. Tot nu toe gaat het goed... Lijkt me namelijk héél sterk dat een luchtfilter niet tegen benzine zou kunnen.

En, euh.. ik gebruik daarvoor ook gewone motorolie... misschien ook erg fout..  :-X

En zo doe ik het ook! Ben ook van mening dat een filter vast wel over benzine kan. Daarbij moet je niets als je geen 5 liter ontvetter bij je hebt. Ook gebruik ik gewoon motorolie. Gewoon goed uitknijpen!

Eerst gebruikte ik Dreft afwasmiddel maar echt schoon is het filter dan na de tijd niet. Benzine bevalt me veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #10 Gepost op: 17-11-2005, 11:29 »
D'r is natuurlijk een heel verschil tussen de optimale manier om thuis te doen, voorzien van alle gemakken. En wat werkt op reis met minimaal spullen bij je.
Voor thuis hou ik het op filtercleaner en filterolie.
Voor een beperkte reis / rally / raid neem ik een aantal filters mee.

(En een 950 heeft een enorm papieren filter, kun je alleen een beetje uitkloppen onderweg. Tenzij je carterventilatie de boel lekker vet gemaakt heeft)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #11 Gepost op: 17-11-2005, 12:15 »
Misschien niet helemaal on-topic, maar wel een beetje

Mijn TTR heeft een schuimfilter dat in een vast frampje zit. In-olien is lastig (meestal dompel ik m helemaal onder en laat m dan een dag uitdruppelen. Daarna uitknijpen tussen een krant/oude doek). Ik heb het idee dat "vuile' lucht langs de randen van het filter piepen, soms ligt er wat zand achter het filter. Dat is niet goed, natuurlijk Heeft iemand een idee hoe ik dat kan voorkomen?? Meestal smeer ik de randen in met vet, maar dat is niet afdoende.

Verder, zo'n papieren filter heb je voor een TTR van DNA. schoonmaken (met ontvetter) en in-olieen gaat makkelijker (
specialefilterolie uit een spuitbusje) gaat prima, maar ik vraag me af of een papieren filter net zo goed filtert als eeen schuimfilter. ik gebruik m alleen op de weg (als dat andere filter uit hangt te druppelen, dus).
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #12 Gepost op: 17-11-2005, 12:30 »
Steve, ik vond dat frame ook bijzonder vervelend. Ook het meenemen van een extra filtertje voor onderweg laat je wel uit je hoofd.

Filterolie is er ook in spuitbusjes. Dat maakt het inolieën wel wat handiger bij dat ding. (Over de eventuele kwaliteitsverschillen van het olieën....., dat weet ik ook niet)

Zand langs het filter kan ik me niet herinneren dat ik dat ook heb gehad bij m'n TTR.

Je zou kunnen overwegen je luchtfilterkast flink aan te passen, zodat er een framepje + schuimfilter van een andere motor inkan.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #13 Gepost op: 17-11-2005, 12:52 »
He Steve,

Ik ken de luchtfilterconstructie van een TT niet, maareh, is het een idee om de plaats waar het luchtfilter aansluit op de luchtinlaat naar de carbu, een stuk van dat dikke isolatiespul te plakken? Je weet wel, dat isolatiespul dat je ook langs de randen van een deur kunt plakken om tochtkieren te dichten. Dat spul heb je in verschillende diktes. Als het plakt, kan je luchtfilter daar mooi op aansluiten...Kweenie of het kan, t' is maar een idee.

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #14 Gepost op: 17-11-2005, 17:36 »
of een lik vasaline op de rand smeren?