Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
This topic
This board
All-road algemeen
All/Off-road ritten en evenementen
All-Road Equipment
Technische Vraagbaak
Projecten
Trial Online
Reizen en -verhalen
Reis- en Landeninfo
Reis-voertuigen met 2+ aandrijving
Reis-equipment
Reis-genoten
Reislinks
Algemeen
GPS / Navigatie
Rommelmarkt
Entire forum
Google
Index
Help
Zoek
Recent Topics
Inloggen
Register
FAQ
Unread
Allroadmaniacs
»
AllRoad-Forum
»
All-road algemeen
(Moderator: member) »
Topic:
Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
Show unread posts
:
Page 1 of 3
Page 2
Page 3
Next page
Omlaag
Auteur
Topic: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie (gelezen 5471 keer)
member
Member
Berichten: 27
Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Gepost op:
27-07-2014, 14:29 »
In september ga ik drie weken naar Tunesie, om voornamelijk zand te rijden. Ik rij op een XT600e (afgelopen vier jaar gebruikt voor woon/werk) en word begeleid door 3 vrachtwagens. Voor mij is het de eerste keer dat ik een offroad trip ga doen, en op de endurotraining van Toine van Dijk na heb ik 0 ervaring.
Ik ben inmiddels aardig op weg om mezelf en mijn motor voor te bereiden op de trip. Met betrekking tot kleding/protectie heb ik goede tips gekregen tijden de endurotraining en de outfit is nu nagenoeg kompleet. Mbt de XT heb ik nog wat vragen:
- Ik heb extra mee:
lagers (wiel/achterbrug),
voor- en achterwielen+schijven+banden
2x voor- en achter remblokken,
voor- en achter binnenband,
koppeling/remhendel,
ketting/tandwielset.
1 oliewisselset (filter/olie/pakkingen)
1 set koppelingsplaten
2x 20 liter jerrycans (+acerbis 24 liter tank)
Ruimte is geen issue, budget wel. Ik twijfel nog over een extra set assen? Wat gaat er doorgaans als eerste kapot? Is 1 set koppelingsplaten en 1 oliewisselset voldoende?
Gelogd
member
Berichten: 733
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #1 Gepost op:
27-07-2014, 14:53 »
3 vrachtwagens! dan kan je wel genoeg spul meenemen. Ik denk dat het niet zo'n vaart loopt met slijtage en dat je al de juiste dingen noemt. Het is eerder klein uitstekend spul wat stuk gaat bij een valpartij. wielassen krijg je niet kapot denk ik. Klein en wat wel eens kapot kan tijdens een onschuldig schuivertje: achterrem/schakelpook. Misschien nog een extra stuur mee?
wiellagers hoef je niet mee te nemen, als je al een reserve set wielen meeneemt. maargoed, niet zo duur en neemt weinig ruimte in.
achterbruglagers zou ik bij twijfel nu al vervangen, dan ga je die niet stukrijden in 3 weken en heb je er daar geen omkijken naar.
Have fun!
Gelogd
member
Berichten: 1811
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #2 Gepost op:
27-07-2014, 15:37 »
er gaat alleen stuk wat je niet bij je hebt
Gelogd
member
Berichten: 3071
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #3 Gepost op:
27-07-2014, 15:56 »
Yip,
Dus neem ook maar een bougie, gas/koppelingskabel en luchtfilter mee
En tja wat is er in die 1000ende zand km kapot gegaan bij me, koppelingskabel/hendel, lekke banden, remhendel en een bigendlager [ die x kwam ik dus niet op de brommer thuis
] ow en wat spiegels en knippers en kentekenplaathouder
en hier en daar een x een bout
Gelogd
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure]
www.drbigclub.nl
member
Berichten: 5705
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #4 Gepost op:
27-07-2014, 16:22 »
Stuur is wel een goeie tip inderdaad. Zo'n stalen stuur is zo krom.
Of thuis al vervangen door een alu exemplaar, minder werk onderweg.
Gelogd
mijn
fotoboekenplank
member
Berichten: 898
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #5 Gepost op:
27-07-2014, 18:21 »
Vooral luchtfilters
Gelogd
member
Berichten: 822
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #6 Gepost op:
27-07-2014, 18:40 »
Citaat van: carlo op 27-07-2014, 18:21
Vooral luchtfilters
Die slijten toch niet?
Gelogd
450EXC, KLX250S EFI
member
hell yeah!
Berichten: 4170
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #7 Gepost op:
27-07-2014, 20:11 »
Misschien investeren in bib mousse?
Gelogd
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....
member
Berichten: 4367
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #8 Gepost op:
27-07-2014, 20:25 »
Genoeg duct tape en tyraps. Gebruik veel loc-tite. Uiteindelijk trilt er vanalles los en kapot.
Als je het moelijk heb in de duinen (dus vooral in het begin en de duinen in Tunesie kunnen erg zacht zijn) kan je olie erg heet worden, misschien is dan een extra wissel niet overbodig. Als je het eenmaal doorhebt heb je genoeg koeling.
Gelogd
None of us is as strong as all of us.
member
Berichten: 1982
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #9 Gepost op:
27-07-2014, 22:06 »
Kettingschakel (en kettingbreker), kroonsteentjes, stukje elektriciteitkabel, zekeringen, paar reservebinnenkabels, diverse boutjes, moertjes schetsplaatjes en een paar slangeklemmen. Daar mcgyver je een heel stuk mee weg.
Gelogd
member
DR-Z462SM
Berichten: 2464
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #10 Gepost op:
27-07-2014, 22:35 »
Citaat van: patrick2wd op 27-07-2014, 20:11
Misschien investeren in bib mousse?
En anders zeker meer dan een biba per wiel...
Gelogd
Old bikers never die, they just smell that way...
member
Berichten: 4367
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #11 Gepost op:
28-07-2014, 07:29 »
In de woestijn liggen maar weinig spijkers en volgens mij heeft ie geen haast (geen wedstrijd).
Gelogd
None of us is as strong as all of us.
member
Member
Berichten: 27
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #12 Gepost op:
28-07-2014, 21:52 »
Bedankt voor alle tips!
Het is inderdaad absoluut geen race. Ik heb getwijfeld over BIB mousse, maar dat gaat me toch wat boven mn budget. Meer dan 1 extra binnenband per wiel is dan idd wel een overweging.
Luchtfilters is ook zoiets: Ik ga mijn K&N luchtfilter thuis wisselen voor een orginele (heb ik hier ergens gelezen), en neem 1 extra orginele mee. Aangezien ik ze schoon kan kloppen (dagelijks?) moet dit voldoende zijn toch?
Ik heb mijn orginele stuur al ingewisseld voor een renthal, die zou heel moeten blijven.
Gas- koppelingskabel en bougie staan inmiddels ook op het lijstje.
Gelogd
member
Berichten: 5705
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #13 Gepost op:
28-07-2014, 22:16 »
Een binnenband is zowieso fijner.
Over de weg 1,5 bar erin en in die zachte duintjes 0,8 - 0,9. Zo'n grote vrachtwagen heeft vast perslucht aan boord.
Wat me er wel aan doet denken, een bandenklem is dan ook wel weer fijn.
Gelogd
mijn
fotoboekenplank
member
Member
Berichten: 27
Re: Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie
«
Reactie #14 Gepost op:
28-07-2014, 22:45 »
Bandenklem, ik moest het even googelen maar weet nu eindelijk waar dat gaatje voor is in mn velg
Ik moet toch mn Michelin Deserts toch nog monteren, voor een tientje is dit geen slecht idee als ik dat zo lees.
Gelogd
Show unread posts
:
Page 1 of 3
Page 2
Page 3
Next page
Omhoog
Allroadmaniacs
»
AllRoad-Forum
»
All-road algemeen
(Moderator: member) »
Topic:
Inschatting slijtage na drie weken offroad Tunesie